BDI-testit. Kokemuksia?

keltalumme

Laitan tämän tännekin, koska ajattelin, että täältä löytynee ihmisiä, joilla enemmän kokemusta BDI-testeistä.

Mulla on - lyhyesti - tapahtunut useampi juttu päällekkäin ja uuvuin. Kriisitilanteessa jäin sairaslomalle. Lekuri teetti BDI-testin, jossa pisteitä 12. Hän laittoi lievän masennuksen diagnooksi (vaikka netin mukaan 17 lähtien olisi huolestuttavaa). Oon ollut tosi väsynyt, välillä sairaanakin, mutta ilman mitään sairauttakin lämpö nousee joka päivä n. 37,3-37,4 ja olo on kuin olisi sairas; jaksaminen ei kohdallaan. Todettu, että johtuu ilmeisesti stressistä, kun on vähän liikaa asioita tapahtunut

Tänään tehtiin taas BDI-testi. 5 pistettä. Vähän vihjaisi, että olisin työkunnossa, mutta oon itse toista mieltä. Vieläkin nousee lämpö ja olo on sairas, vaikka en usko olevani sairas. Sain vielä viikon saikun.

Kotona tein uudestaan koko testin. Tajusin vastanneeni pariin kysymykseen turhankin positiivisesti. Tajusin, että tein niin varmaan osittain ekallakin kerralla. Mulla on joku tarve todistella, että "kyllä tämä tästä" ja yrittää ajatella asioista tosi positiivisesti. Kun tein kotona yksin koneella testin, laitoin tietysti suoraan, miltä musta tuntui. Ajattelin, että saisin ehkä pari pojoa enemmän, ehkä 7-8 pistettä. Mutta pisteitä olikin 14!!! Ja tajusin usean kysymyksen kohdalla, että olen tosiaan kokenut niin sen pari viimeistä viikkoa. Onhan nää vielä tosi pieniä lukuja enkä pidä itseäni masennusta potevana. Hämmennyin vain tuosta erosta... Ja osoittaahan tuo, että ei mulla kaikki olekaan varmaan ihan hyvin, vaikka lekuri alkoi olla toista mieltä. Tein testin vielä uudestaan. Luulin, että pisteet vähenee. Ei; 15 pistettä.

Mihin oikein uskoa? Onko teillä vastaavaa kokemusta näistä testeistä?

11

2071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....,

      ei ole mikään luotettava. Se on itseasiassa samanlainen kuin jos lääkäri haastettelee potilaan. Ei mitään sen erikoisempaa.

      • keltalumme

        No itsekin ajattelen, että testi olisi lähinnä suuntaa antava. Tuntuu, että sairasloman tarvetta katsotaan testin pisteen perusteella eikä kuunnella, kun kerron olevani tosi väsynyt (lämmönnousua joka helkkarin päivä) ja että työhönpaluuni liittyy tekijöitä, joita voi minusta riippumattomista syistä lähteä vasta ensi viikolla työstämään. Nyt on vain sellainen tilanne, että en voi noin vain mennä töihin takaisin, enkä edes koe olevani fyysisesti tarpeeksi hyvässä kunnossa. Mutta kun alle 37,5 ei kuulemma ole edes kuumetta. Mun normilämpö ei ole noin korkea, ja puhumattakaan lämpöilyyn liittyväsä väsymyksestä...

        No nyt on diagnoosina joku akuutti stressi, joka mielestäni kuvaa parhaiten tätä tilannetta. Jotenkin kriisitilanteeseen liittyviä masennusdiagnooseja en pidä oikeana masentuneitakaan kohtaan. Pitäisi erottaa oikea masennus kriisitilanteessa olevasta lyhytaikaisesta toimintakyvyn alentumisesta. Vai olenko ymmärtänyt sanan masennus väärin?


      • idunoud
        keltalumme kirjoitti:

        No itsekin ajattelen, että testi olisi lähinnä suuntaa antava. Tuntuu, että sairasloman tarvetta katsotaan testin pisteen perusteella eikä kuunnella, kun kerron olevani tosi väsynyt (lämmönnousua joka helkkarin päivä) ja että työhönpaluuni liittyy tekijöitä, joita voi minusta riippumattomista syistä lähteä vasta ensi viikolla työstämään. Nyt on vain sellainen tilanne, että en voi noin vain mennä töihin takaisin, enkä edes koe olevani fyysisesti tarpeeksi hyvässä kunnossa. Mutta kun alle 37,5 ei kuulemma ole edes kuumetta. Mun normilämpö ei ole noin korkea, ja puhumattakaan lämpöilyyn liittyväsä väsymyksestä...

        No nyt on diagnoosina joku akuutti stressi, joka mielestäni kuvaa parhaiten tätä tilannetta. Jotenkin kriisitilanteeseen liittyviä masennusdiagnooseja en pidä oikeana masentuneitakaan kohtaan. Pitäisi erottaa oikea masennus kriisitilanteessa olevasta lyhytaikaisesta toimintakyvyn alentumisesta. Vai olenko ymmärtänyt sanan masennus väärin?

        Jos saa BDI-testissä 26 pistettä, pitäisikö asiasta olla huolissaan? Pitäisikö hakeutua hoitoon? Ajatus ei houkuttele.


      • keltalumme
        idunoud kirjoitti:

        Jos saa BDI-testissä 26 pistettä, pitäisikö asiasta olla huolissaan? Pitäisikö hakeutua hoitoon? Ajatus ei houkuttele.

        Netin tietojen mukaan 17 tai yli on syy hakeutua lekurille.


    • masennusta kai

      Itsellä on toisin päin. Kyseisen testin kun olen tehnyt, olen saanut siitä poikkeuksetta yli 30 pistettä, yleensä noin 40. Olen kokenut jopa vastanneeni hieman alakanttiin, en niin rajusti miltä todellisuudessa tuntuu.
      DEPS - testi oli mielestäni aika lelu, siinä oli niin vähän kysymyksiäkin, pitäisin luotettavampana BDI:tä. DEPS - testistä 20 pistettä, kun masennuksen "raja" taisi olla 12.

      En tiedä olenko masentunut, luultavasti, mutta en usko että noin kovasti, vaan olen perusluonteeltani vain alakuloinen.

      • häiriöinen

        Mun bdi pisteet on 49 ja diagnoosina vaikea masennus.


      • keltalumme
        häiriöinen kirjoitti:

        Mun bdi pisteet on 49 ja diagnoosina vaikea masennus.

        Huomasin, että nää nettitestit, joita oon tehnyt, eivät ole identtisiä sen lekurin testin kanssa. Nettitestissä on vähän eri kysymyksiä, ja pisterajat korkeammat. Jo 12 pisteellä katsotaan lekurilla lievästi masentuneeksi, kun netissä raja on 17. 19 pistettä lekurilla on jo keskivaikeaa. Ihmettelinkin, miksi kriteerit pisteiden suhteen olivat erilaisia...

        Mutta en voi kuin toivoa voimia teille, jotka kamppailette vaikean masennuksen kanssa. Vai voiko noinkaan edes sanoa?


    • Maassa

      Joo mäkin oon huomannut eron noissa testeissä..
      Viimeks sain BDI 40 just ennen ku pääsin pois auroran mielialahäiriö-osastolta.
      Mun diagnoosi on F33.2 Vaikea toistuva masennus ilman psykoottisia oireita

    • Sain...
    • MasentunutMascott

      Testi ei ole luotettava,vain suuntaa antava.Ja sitä kuitenkin käytetään diagnoosin määrittäjänä.Oma lääkärini ei halunnut uskoa tulosta,ainakin sellaisen kuvan sain.Testi tehtiin kolmella peräkkäisellä käynnillä,saman suuntaiset pisteet joka kerta ja testin jälkeen: "Koetko olevasi masentunut?Millä tavalla koet että masennus ilmenee?"

    • unikkosukka

      Kyllä se siisä kymmenien tarkkuudella antaa aika hyvän kuvan. Ittellä olo on nyt ihan pyllystä ja pistemääräkin nousi sinne päälle neljänkympin.

      Aiemmin on ollut yli 30 mut tää on uus ennätys. Apatia on sitä luokkaa ettei kyllä ole mikän ihme.

      Toki depis diagnosoidaan potilaan tuntemusten pohjalta, ja siksi testin kohdista kannattaisi keskustella pisteiden laskennan yhteydessä.

      No yksi hyvä puoli korkeissa pointseissa on: lääkkeet eivät selvästikään auta, joten pääsen ehkä niistä eroon! Jostain syystä olin näin pohjalla viimeksi vuosi sitten. Kai se kevät on sitten niin ikävää aikaa, ettei siitä selviä masentumatta.

      Ja diagnoosi vuosi sitten keskivaikea masennus ja alakuloinen persoona (mitä sekin on tarkoittavinaan?!). Ehkä nyt aikuispolin lekuri arvioi uusiksi. Toivottavasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4550
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      246
      2259
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1690
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      161
      1452
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      298
      1356
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1137
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1114
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1075
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      72
      1074
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      119
      977
    Aihe