Suomenlapinkoira kaveriksi?

mielipiteitä?

Olen ostamassa n.2-vuotiaalle uros koiralleni kaveria, joka on puhdas lapinkoira uros. sopiiko lapinkoira toiselle urokselle kaveriksi vaikka toinen koirista onkin jo vanhempi? eli voiko ottaa pentua jos toinen on jo yli 2-vuotias? (tämä vanhempi koira on monirotuinen, lapinkoiran ja hirvikoiran sekoitus)

Minä ostin yli vuosi sitten pentu koiran tuolle vanhemmalle koiralle kaveriksi, mutta huomasin hyvin pian ettei tuossa pennussa ollut rotuja mitä olisi ehdottomasti pitänyt olla. Tuo pentu kun se kasvoi, se rupesi puremaan vanhempaa koiraani ja oli muutenkin aivan villi ja jääräpää, ja siksi tiesin että siinä on jotakin muuta rotua kun piti olla, käveli aivan eri tavalla kun niissä roduissa piti olla ja turkki oli lyhyt vaikka isällä ja äipällä piti olla molemmilla todella tuhea turkki. Jouduin luopumaan tästä koirasta.

Siksi haluisin mielipiteen muilta että voiko olla mitään mahdollisuutta että tuo kyseinen asia olisi johtunut roduista? Eli olisin nyt ostamassa lapinkoiraa ja mitä olen lukenut ja kuullut niin lapinkoirat pitäisivät olla suht helppoja kouluttaa ja että ne tulisivat helposti toimeen muiden kanssa?

Voinko ottaa teidän mielestänne lapinkoiran pennun tuolle kaveriksi vaikka se viime kertainen koira ei soveltunut meille? (voiko se johtua rodusta eli koiran käytös??????)

6

1523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luonnevikainen

      Kyllä yleensä kaiken rotuiset koirat hyväksyvät perheen >>aiemmat>> koirat ilman kilkailuita, jos myös ovat niiden seurassa pennusta saakka kasvaneet. Aiempi, aikuinen koira on yleensä kasvavalle pennulle/nuorelle koiralle mallina siitä, kuinka käyttäydytään. Jos se oli sekarotuinen ja aggressiivinen, niin epäilen sen olleenluonnevikaisista vanhemmista. Jos rotukoira on liian aggressiivinen, se hylätään jalostuksestakikin ja sillä helposti pentutehtailijat päätyvät teettämään sekarotuisia pentuja. Suomenlapinkoiriakin (tietysti kaikkia rotuja) on myös aggressiivisia yksilöitä ja aggressio helposti periytyy geneettisesti jälkipolvelle. Tai sitten kyseessä oli vain uroskoirille tuttu murrosiän johtajuuskiista.

      Homma vain toinen koira nykyisellesi kaveriksi, jos nykyisesi tulee toimeen toisten koirien kanssa :-)

      • koira_1

        Itselläni on suomenlapinkoira ja se ei ole ollut helpoin mahdollinen kouluttaa. Koira on tosi kiltti ja ihana, mutta jääräpäinen ja sillä on vahva oma tahto. Muista, että rotumääritelmät ovat vain suuntaa antavia, yleisesti kiltistä rodusta voi löytyä myös ärhäkämpiä tapauksia. Jos koirat eivät tule toimeen, sinun on keksittävä jokin ratkaisu, eikä hankkia aina vain uutta pentua. Koiraa ei tulisi ikinä ottaa vain kaveriksi toiselle koiralle, vaan koira tulee aina ihmiselle. Ensimmäinen koira on ensin koulutettava sellaiseksi, millainen sen haluaa aina olevan ja vasta sitten tulee harkita toista koiraa.


      • mielipiteitä?
        koira_1 kirjoitti:

        Itselläni on suomenlapinkoira ja se ei ole ollut helpoin mahdollinen kouluttaa. Koira on tosi kiltti ja ihana, mutta jääräpäinen ja sillä on vahva oma tahto. Muista, että rotumääritelmät ovat vain suuntaa antavia, yleisesti kiltistä rodusta voi löytyä myös ärhäkämpiä tapauksia. Jos koirat eivät tule toimeen, sinun on keksittävä jokin ratkaisu, eikä hankkia aina vain uutta pentua. Koiraa ei tulisi ikinä ottaa vain kaveriksi toiselle koiralle, vaan koira tulee aina ihmiselle. Ensimmäinen koira on ensin koulutettava sellaiseksi, millainen sen haluaa aina olevan ja vasta sitten tulee harkita toista koiraa.

        Tottakai tiedän että eri koirat käyttäytyy eri tavalla, mutta olen kuullut että ne voisivat olla suht helppoja kouluttaa. esim. sakemannit ei vissiin ole. Mutta se ei nyt ollut niin suuri pointti tässä. Tottakai olen ottanut selvää pennun vanhemmista jne.. Ja silloin kun minulla oli tämä kyseinen pentu, niin se oli se pentu, joka ei lopettanut vaikka yritin mitä, sen oli parempi päästä sellaiseen perheeseen jossa ei ollut muita koiria, ja hyvin on kuulemma mennyt. Enkä todellakaan hanki aina toista pentua jos jokin asia ei luonaa, en todellakaan, minä en kierrätä eläimiä! Ja tottakai minä itse myös haluan toisen koiran, luonnollisesti, mutta olisi myös kaveri tälle toiselle. Ja tuo minun vanhempi koirani on jo yli 2-vuotias aikuinen, joten, olen kyllä pennusta asti kouluttanut siitä sellaisen kuin haluan sen olevan, mutta tämä pentu osasi kyllä ihan itse tehdä kepposet. Tämä vanhempi ei ole koskaan tehnyt asioita mitä tämä toinen pentu teki, eli se ei voinut silloin ottaa mallia tästä vanhemmasta. Haluan vaan tietää että voiko esim lapinkoira pentu tulla toimeen jo 2-vuotiaan koiran kanssa, koska toinen on jo aikuinen.


      • luonnevikainen
        mielipiteitä? kirjoitti:

        Tottakai tiedän että eri koirat käyttäytyy eri tavalla, mutta olen kuullut että ne voisivat olla suht helppoja kouluttaa. esim. sakemannit ei vissiin ole. Mutta se ei nyt ollut niin suuri pointti tässä. Tottakai olen ottanut selvää pennun vanhemmista jne.. Ja silloin kun minulla oli tämä kyseinen pentu, niin se oli se pentu, joka ei lopettanut vaikka yritin mitä, sen oli parempi päästä sellaiseen perheeseen jossa ei ollut muita koiria, ja hyvin on kuulemma mennyt. Enkä todellakaan hanki aina toista pentua jos jokin asia ei luonaa, en todellakaan, minä en kierrätä eläimiä! Ja tottakai minä itse myös haluan toisen koiran, luonnollisesti, mutta olisi myös kaveri tälle toiselle. Ja tuo minun vanhempi koirani on jo yli 2-vuotias aikuinen, joten, olen kyllä pennusta asti kouluttanut siitä sellaisen kuin haluan sen olevan, mutta tämä pentu osasi kyllä ihan itse tehdä kepposet. Tämä vanhempi ei ole koskaan tehnyt asioita mitä tämä toinen pentu teki, eli se ei voinut silloin ottaa mallia tästä vanhemmasta. Haluan vaan tietää että voiko esim lapinkoira pentu tulla toimeen jo 2-vuotiaan koiran kanssa, koska toinen on jo aikuinen.

        Kyllä saksanpaimenkoira on keskimääräisesti helmommin koulutettava kuin suomenlapinkoira. Mutta yksilöeroja löytyy ja joidenkin kohdalla voi olla toisinkin päin (suomilappis sakua helpompi kouluttaa).


      • koira_1
        mielipiteitä? kirjoitti:

        Tottakai tiedän että eri koirat käyttäytyy eri tavalla, mutta olen kuullut että ne voisivat olla suht helppoja kouluttaa. esim. sakemannit ei vissiin ole. Mutta se ei nyt ollut niin suuri pointti tässä. Tottakai olen ottanut selvää pennun vanhemmista jne.. Ja silloin kun minulla oli tämä kyseinen pentu, niin se oli se pentu, joka ei lopettanut vaikka yritin mitä, sen oli parempi päästä sellaiseen perheeseen jossa ei ollut muita koiria, ja hyvin on kuulemma mennyt. Enkä todellakaan hanki aina toista pentua jos jokin asia ei luonaa, en todellakaan, minä en kierrätä eläimiä! Ja tottakai minä itse myös haluan toisen koiran, luonnollisesti, mutta olisi myös kaveri tälle toiselle. Ja tuo minun vanhempi koirani on jo yli 2-vuotias aikuinen, joten, olen kyllä pennusta asti kouluttanut siitä sellaisen kuin haluan sen olevan, mutta tämä pentu osasi kyllä ihan itse tehdä kepposet. Tämä vanhempi ei ole koskaan tehnyt asioita mitä tämä toinen pentu teki, eli se ei voinut silloin ottaa mallia tästä vanhemmasta. Haluan vaan tietää että voiko esim lapinkoira pentu tulla toimeen jo 2-vuotiaan koiran kanssa, koska toinen on jo aikuinen.

        Useimmitenhan juuri suositellaan, että koirien ikäeron tulisi olla noin kaksi vuotta. Koirasi on lisäksi vielä itsekin niin nuori, että jaksaisi varmaankin vielä leikkiä pennun kanssa ja niistä olisi hyvin seuraa toisilleen. Toisaalta jotkin koirat tykkäävät viettää enemmän aikaa itsekseen. Esim. kaverini otti koiralleen kaverin ja kun tämä ensimmäinen koira on välillä yksin, siitä näkee miten sen hermo lepää eikä ole stressiä, kun toinen ei ole hyppimässä ympärillä.

        Pointtini oli se, että pennun luonne ei aina tule olemaan sama kuin rotumääritelmässä, mutta toki niistä saa hyvin vinkkiä, millaisia tietynrotuiset koirat yleensä ovat. Onhan suomenlapinkoira yleensä helposti koulutettava vaikka rottweileriin verrattuna, mutta poikkeuksiakin voi olla. Suomenlapinkoiralla on kuitenkin miellyttämisenhalua ja makupalojen avulla ne oppivat lähes mitä tahansa. Uskon kertomasi perusteella, että sinulle kävisi tämän rotuinen koira. Itselleni vaan kävi niin, että sainkin omapäisen ja vahvaluonteisen pennun, joka ei aluksi meinannut kunnioittaa ihmisiä ja vanhempia koiria. Sinun kannattaisi ottaa yhteyttä kasvattajiin ja pyytää heiltä apua sopivan pennun valintaan. Heiltä saat muutenkin lisää tietoa rodusta.

        Tarkoitukseni ei ollut pahoittaa mieltäsi.


      • mielipiteitä?
        koira_1 kirjoitti:

        Useimmitenhan juuri suositellaan, että koirien ikäeron tulisi olla noin kaksi vuotta. Koirasi on lisäksi vielä itsekin niin nuori, että jaksaisi varmaankin vielä leikkiä pennun kanssa ja niistä olisi hyvin seuraa toisilleen. Toisaalta jotkin koirat tykkäävät viettää enemmän aikaa itsekseen. Esim. kaverini otti koiralleen kaverin ja kun tämä ensimmäinen koira on välillä yksin, siitä näkee miten sen hermo lepää eikä ole stressiä, kun toinen ei ole hyppimässä ympärillä.

        Pointtini oli se, että pennun luonne ei aina tule olemaan sama kuin rotumääritelmässä, mutta toki niistä saa hyvin vinkkiä, millaisia tietynrotuiset koirat yleensä ovat. Onhan suomenlapinkoira yleensä helposti koulutettava vaikka rottweileriin verrattuna, mutta poikkeuksiakin voi olla. Suomenlapinkoiralla on kuitenkin miellyttämisenhalua ja makupalojen avulla ne oppivat lähes mitä tahansa. Uskon kertomasi perusteella, että sinulle kävisi tämän rotuinen koira. Itselleni vaan kävi niin, että sainkin omapäisen ja vahvaluonteisen pennun, joka ei aluksi meinannut kunnioittaa ihmisiä ja vanhempia koiria. Sinun kannattaisi ottaa yhteyttä kasvattajiin ja pyytää heiltä apua sopivan pennun valintaan. Heiltä saat muutenkin lisää tietoa rodusta.

        Tarkoitukseni ei ollut pahoittaa mieltäsi.

        Olen kertonut kasvattajalle sen tarinan tästä yhdestä pennusta joka minulla oli ja kysyin hänen mielipidettään asiasta, koska hän on kasvattanut lappareita monta vuotta, mutta hän ei ole vastannut vielä. Tottakai hankalampia lappareita kyllä voi olla, teidän sen. Mutta täytyy nyt vaan odottaa kasvattajalta viestiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2635
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2233
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1957
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1685
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1636
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1616
    8. 91
      1563
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      125
      1432
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe