Kulkuvalot

Törppö

Viitaten aiheesta käytyyn varsin laajan
keskusteluun, teen nolona tunnustuksen, että ajan
pilkkopimeässä avoveneelläni matkan saareen aina
täysin ilman valoja.
Perusteluna tälle on se tosiseikka, että ajovalo
valaisee veneen valkoiset pinnat niin ettei valot
päällä näe yksinkertaisesti ajaa. Valottomasta
veneestä pystyy kuitenkin hetken totuttelun
jälkeen näkemään pimeässäkin rantojen ääriviivat.
Miten valot tulisi pienveneessä toteuttaa, jotta
ne ei sokaise näkyvyyttä pimeällä? Onko muilla
vastaavia kokemuksia?

17

3534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sunnuntaiveneilijä

      Tuttu ilmiö. Itselläni on erillinen katkaisija
      valkoiselle valolle eli voin käyttää tarvittaessa
      vain punavihreäävaloa.

      Kartanlukuvalona kannattaa muuten käyttää punaista
      valoa. Juju piilee siinä, että ihmisen silmä
      herkistyy erään hormonin vaikutuksesta pimeässä.
      Kyseinen hormoni erittyy hitaasti (n. 30 min),
      mutta pyyhkiytyy pois erittäin nopeasti
      valon vaikutuksesta. Valkoinen valo on tässä
      erityisen tehokas. Punainen valo ei pyyhi pois
      tuota hormonia, joten punaisessa valossa silmä
      mukautuu valaistuksen vaihteluihin vain iiriksen
      avulla, mihin menee sekunti suuntaansa. Näin ollen
      herkkyys palautuu maksimitasolle heti valojen
      sammuttua.

      Tänään oli muuten ensimmäinen oikea kesäpäivä.
      95E:tä on palanut tänään reilu 100
      litraa maissa ja vesillä sekä vajaa 100
      litraa 100LL:ää ilmassa. Menihän tuota löpöäkin
      muutama kymppi veljen veneellä pörrätessä. Oli se
      silti sen väärti!

      • Vähän teoriaa

        "pelkkää punavihreää" näyttävä on PURJEIN
        liikkuva alus - mitä sinä et luonnollisestikaan
        tiennyt...


    • Juha58

      esim. noin 2m putkimasto jonka päässä metallilevy
      (Hst.Al.)jonka koko on sovitettava veneesi ja
      valon mukaan siten että valo ei valaise ollenkaan
      venettäsi vaan vasta n.metrin ulompaa ja valo on
      tietysti tämän levyn yläpuolella ja itse olet sen
      alapuolella ja metrin verran veneesi ympäriltä
      alkaa valaistu alue.
      Ymmärsitkö ellet kyselepä lisää.

      • Sunnuntaiveneilijä

        ...ei se oikein toimi pienissä veneissä. Vedestä
        ja pärskeistä heijastuu aina sen verran valoa,
        että ongelmia syntyy.

        Olen kokeillut samaa asiaa. Moni
        ammattikalastaja on mm. päätynyt esittämääni
        ratkaisuun.

        Ongelmallisimpia ovat esim. soutuveneet tyynellä
        kelillä. Niisät ei tule pärskeitä, jotka vaaleana
        erottuvat eikä niissä ole valoja.


      • A9
        Sunnuntaiveneilijä kirjoitti:

        ...ei se oikein toimi pienissä veneissä. Vedestä
        ja pärskeistä heijastuu aina sen verran valoa,
        että ongelmia syntyy.

        Olen kokeillut samaa asiaa. Moni
        ammattikalastaja on mm. päätynyt esittämääni
        ratkaisuun.

        Ongelmallisimpia ovat esim. soutuveneet tyynellä
        kelillä. Niisät ei tule pärskeitä, jotka vaaleana
        erottuvat eikä niissä ole valoja.

        Olen kyllä ongelmitta ajellut pilkkopimeässä
        perämoottoriveneellä, kulkuvalo (1 kpl) aina
        päällä. Tosin masto saisi tässäkin valossa olla
        korkeampi, kuin nykyinen puolimetrinen, ja
        varjostinlevykin puuttuu. Siltikään ei ole valo
        haitannut navigointia. Sen sijaan oma selkä on
        haitannut valon näkymistä eteenpäin ja ehkä myös
        häiritseviä heijastuksia. Ilman valoja ajaminen
        ei kyllä tulisi mieleenkään.

        Ideaali valomasto perämoottoriavoveneeseen voisi
        olla esim. 80cm pitkä, johon valo on asennettu
        pystysuoraan varjostimen kera. Valitettavasti
        pidempi alkaa jo näyttää pahalta, vaikka
        toimisikin paremmin. Kylkikiinnitys laituriin on
        myös silloin vaikeampaa.

        Vielä ehdotus valonaroille veneilijöille. Sen
        sijaan että ajatte pimeänä tai puutteellisin
        valoin, vaihtakaa pienempi polttimo kulkuvaloon.
        5W lamppu varmaan näkyy riittävästi muita veneitä
        ajatellen, mutta häikäisee vähemmän kuin
        (muistaakseni) vaadittu 10W.


      • Sunnuntaiveneilijä
        A9 kirjoitti:

        Olen kyllä ongelmitta ajellut pilkkopimeässä
        perämoottoriveneellä, kulkuvalo (1 kpl) aina
        päällä. Tosin masto saisi tässäkin valossa olla
        korkeampi, kuin nykyinen puolimetrinen, ja
        varjostinlevykin puuttuu. Siltikään ei ole valo
        haitannut navigointia. Sen sijaan oma selkä on
        haitannut valon näkymistä eteenpäin ja ehkä myös
        häiritseviä heijastuksia. Ilman valoja ajaminen
        ei kyllä tulisi mieleenkään.

        Ideaali valomasto perämoottoriavoveneeseen voisi
        olla esim. 80cm pitkä, johon valo on asennettu
        pystysuoraan varjostimen kera. Valitettavasti
        pidempi alkaa jo näyttää pahalta, vaikka
        toimisikin paremmin. Kylkikiinnitys laituriin on
        myös silloin vaikeampaa.

        Vielä ehdotus valonaroille veneilijöille. Sen
        sijaan että ajatte pimeänä tai puutteellisin
        valoin, vaihtakaa pienempi polttimo kulkuvaloon.
        5W lamppu varmaan näkyy riittävästi muita veneitä
        ajatellen, mutta häikäisee vähemmän kuin
        (muistaakseni) vaadittu 10W.

        80 cm kepakko tuikun vartena on ainakin omassa
        mökkiveneessäni (reilu 6 m avovene) ehdottomasti
        liian lyhyt. Jotta haitalliset heijastumat
        voitaisiin välttää, maston tulisi olla vähintään
        pari metriä korkea. Sen kuljettaminen on taas
        vaikeaa ja pystyssä sen kiinnikkeille tulisi
        asettaa erityisvaatimukset reilusti yli 40 kt
        vauhdissa jo yksistään jyskinnän takia.

        Kuvaamani systeemi on valitettavasti laiton kuin
        piru, mutta toimii hyvin. Muuta liikennettä
        havaitessani sytytän sitten valkoisenkin.


      • Törppö
        Sunnuntaiveneilijä kirjoitti:

        80 cm kepakko tuikun vartena on ainakin omassa
        mökkiveneessäni (reilu 6 m avovene) ehdottomasti
        liian lyhyt. Jotta haitalliset heijastumat
        voitaisiin välttää, maston tulisi olla vähintään
        pari metriä korkea. Sen kuljettaminen on taas
        vaikeaa ja pystyssä sen kiinnikkeille tulisi
        asettaa erityisvaatimukset reilusti yli 40 kt
        vauhdissa jo yksistään jyskinnän takia.

        Kuvaamani systeemi on valitettavasti laiton kuin
        piru, mutta toimii hyvin. Muuta liikennettä
        havaitessani sytytän sitten valkoisenkin.

        Kiitokset vinkeistä teille kaikille.
        Sunnuntaiveneilijä on näköjään veneillyt ihan
        oikeassa pimeässäkin, eikä vain valoisissa
        kesäöissä. Eli huomenna kauppaan punavihreät
        hankkimaan ja katkaisija valkoiselle. Täytyy
        tässä kesän mittaan miettiä kuinka pitkän
        valomaston 5 m perätuuppariveneeseen ihan
        oikeasti voi asentaa ja millaisen heijastussuojan
        siihen saa viritettyä.


      • A9
        Sunnuntaiveneilijä kirjoitti:

        80 cm kepakko tuikun vartena on ainakin omassa
        mökkiveneessäni (reilu 6 m avovene) ehdottomasti
        liian lyhyt. Jotta haitalliset heijastumat
        voitaisiin välttää, maston tulisi olla vähintään
        pari metriä korkea. Sen kuljettaminen on taas
        vaikeaa ja pystyssä sen kiinnikkeille tulisi
        asettaa erityisvaatimukset reilusti yli 40 kt
        vauhdissa jo yksistään jyskinnän takia.

        Kuvaamani systeemi on valitettavasti laiton kuin
        piru, mutta toimii hyvin. Muuta liikennettä
        havaitessani sytytän sitten valkoisenkin.

        Mihin pu-vi-valo on asennettu? Onko perävaloa?
        Täytyykö pimeässä ajaa 40 solmua, jos jo
        lailliset valot häiritsevät noin paljon?


      • Hanski
        Törppö kirjoitti:

        Kiitokset vinkeistä teille kaikille.
        Sunnuntaiveneilijä on näköjään veneillyt ihan
        oikeassa pimeässäkin, eikä vain valoisissa
        kesäöissä. Eli huomenna kauppaan punavihreät
        hankkimaan ja katkaisija valkoiselle. Täytyy
        tässä kesän mittaan miettiä kuinka pitkän
        valomaston 5 m perätuuppariveneeseen ihan
        oikeasti voi asentaa ja millaisen heijastussuojan
        siihen saa viritettyä.

        Ei ole mitään syytä lähteä rakentamaan laitonta
        järjestelmää veneeseen vaikka hyöty olisikin,
        että voisi pimeässä pitää suurempaa vauhtia.
        Eikös nopeus pidä sovittaa senhetkisen näkyvyyden
        ja valaistusolosuhteiden mukaan. Reaktioaika ei
        lyhene samassa suhteessa nopeuden kasvamisen
        kanssa.

        Voipi käydä tilanne, että saattaisit jossakin
        tilanteessa olla muuten korvauksen saaja, mutta
        jos oletkin esiintynyt väärän tyyppisenä aluksena
        muututkin korvauksien maksajaksi. Silloin kiroaa
        kytkimen pitkälle ...


      • Sunnuntaiveneilijä
        A9 kirjoitti:

        Mihin pu-vi-valo on asennettu? Onko perävaloa?
        Täytyykö pimeässä ajaa 40 solmua, jos jo
        lailliset valot häiritsevät noin paljon?

        Näkyvyyden ollessa rajoitettu pimeän takia venettä
        voidaan kuljettaa turvallisesti huomattavillakin
        nopeuksilla. Käytännössä pimeässä tulee aina valoa
        kuutamosta, tähdistä ja pilvistä heijastuen
        kaupungin valoista sen verran, että normaalisti
        silmän totuttua pimeään, näkyvyys on riittävä.
        Toki se vaatii tehostettua tähystystä, mutta
        katson sen niin turvalliseksi, että olen ajanut
        viimeisen parin vuoden aikana n. 100 tuntia
        kuvatuissa oloissa todella karikkoisilla ja
        kapeilla vesialueilla kaukana väylistä. En
        suosittele henkilöille, joilla on
        pieniäkin vaikeuksia navigoida normaaleissa
        oloissa tai, joka joutuu miettimään hetkenkin
        ohjauspäätöksiä tehdessään joko puutteellisen
        navigointitaidon tai puutteellisen
        veneenkäsittelykyvyn takia.

        Vierailla vesillä kuvaamani punainen säädettävä
        karttavalo on ehdoton varuste. Sillä ajo onnistuu
        todella pahoissakin paikoissa ja keleissä.

        Toisin on sumussa. Silloin nopeutta on laskettava
        ja pimeässä ilman tutkaa en lähtisi ulos muutoin
        kuin äärimmäisessä hädässä ja pakosta. Tuolloinkin
        hädästä riippumatta uskoisin löytäväni
        hallintalaitteista aivan uusia tehoasetuksia
        kierroslukumittarin alkupäästä.

        Jo päiväsaikaan hernerokkasumussa navigointi on
        todella vaikeaa ja 15 - 20 kt on silloin todella
        kova vauhti, vaikka olisi kaksi silmäparia
        tähystämässä. Tuolloin muu liikenne ja mahdolliset
        muut esteet ovat valtava riski.

        Melko pahoihin paikkoihin uskaltaisin sittenkin
        mennä aika kovaa, jos olisi vuorenvarma tieto,
        että esteitä tai liikennettä ei ole. Tämmöistä
        tietoa ei kuitenkaan ole mistään saatavana millään
        tunnetulla apulaitteellakaan.

        Sumusta puhuttaessa kokeilimme erään kaverin
        kanssa kerran kuinka kauan vene kesti kurssissaan
        ilman navigontivälineitä. Yritin ottaa
        hernerokkasumussa suuntaa tuulen vireen
        aiheuttamista pienistä laineista ja perävanasta.
        Kaveri seurasi selän takana GPS:llä plotterin
        kanssa. Suoraan tultiin muistaakseni n. 30 metriä
        rannan jälkeen, minkä jällkeen eksyin ensimmäisen
        kerran jo n. 400 (!) metriä halkaisijaltaan
        olevalla lahdella. Heitto ei ollut suuren suuri,
        mutta täysin riittävä useimmissa paikoissa, jotta
        kivet löytyvät tehokkaasti. Löydettyäni
        ulosmenotien yritimme uudelleen ja totesimme minun
        alkavan kaartamaan välittömästi kiintopisteet
        kadotettuani oikealle kiristyvää kaartoa enkä
        huomannut asiaa vasta kuin kohtasin omat aaltoni
        toiseen kertaan. Lopulta kaartosäde alkoi olla
        muutaman sadan metrin luokkaa. Opetus oli selvä:
        Sumuun ei ole mitään asiaa ilman asianmukaisia
        varusteita edes "lyhyillä" matkoilla.

        Lentokurssilla nykyisen JAR-kirjaan kuuluu
        perusmittarikoulutus. Mittarikoulutuksen alussa
        oli todella tuskaista tarkkailla
        radiosuunnistuslaitteita, keinohorisonttia,
        kuulaa, suuntahyrrää eli hyrräkompassia, nopeus-
        ja korkeusmittaria ym. lennonvalvontamittareita
        aikaisemmasta veneilykokemuksesta huolimatta.
        Silloin kyllä nosti hattua kavereille, jotka
        lensivät ilmailun pioneerivuosina mittareiden
        varassa sekuntikellon kanssa ilman radiomajakoita
        tai keinohorisontteja ja kaiken jälkeen vielä
        löysivät perille ilman tutka-apua ennen
        polttoaineen loppumista. Ei syntyisi ainakaan
        minulta.


      • Sunnuntaiveneilijä
        A9 kirjoitti:

        Mihin pu-vi-valo on asennettu? Onko perävaloa?
        Täytyykö pimeässä ajaa 40 solmua, jos jo
        lailliset valot häiritsevät noin paljon?

        Unohdin mainita, että edellä mainitsemassani
        veneessäni pu/vi-valo on yhdistetty malli, joka on
        aivan keulassa "kannen" päälle asennettuna.
        Ratkaisu on ollut hyvin toimiva.

        Pienissä veneissä perään asennettava taakse
        näyttävä valkoinen valo tulisi todella alas ja
        perämoottori varjostaisi sitä merkittävästi.
        Lisäksi tuo valo heijastuisi pärskeistä takaisin
        todella pahasti aiheuttaen avoveneessä häikäisyä.
        Eräällä kaverillani on vastaava viritelmä juuri
        tuosta syystä, mutta hänkin on todennut sen
        kaikesta huolimatta toimimattomaksi, vaikka
        hänllä on HT-vene. Aikaisemmin kuvaamani
        katkaisija löytyy hänenkin veneestään.

        Valkoisen valon asentaminen keulaan aiheuttaa
        pienessä avoveneessä saman ongelman eli se
        valaisee vettä aiheuttaen sokaistumista ellei vesi
        ole aivan rasvatyyni.


      • Törppö
        Hanski kirjoitti:

        Ei ole mitään syytä lähteä rakentamaan laitonta
        järjestelmää veneeseen vaikka hyöty olisikin,
        että voisi pimeässä pitää suurempaa vauhtia.
        Eikös nopeus pidä sovittaa senhetkisen näkyvyyden
        ja valaistusolosuhteiden mukaan. Reaktioaika ei
        lyhene samassa suhteessa nopeuden kasvamisen
        kanssa.

        Voipi käydä tilanne, että saattaisit jossakin
        tilanteessa olla muuten korvauksen saaja, mutta
        jos oletkin esiintynyt väärän tyyppisenä aluksena
        muututkin korvauksien maksajaksi. Silloin kiroaa
        kytkimen pitkälle ...

        "Pimeänä" ajon syy ei ole suinkaan nopeuden
        maximointi, vaan halu löytää mökkisaari tai
        mantere ja vielä ilman turhia pohjakosketuksia
        (siis turvallisuus). Nopeus tulee luonnollisesti
        sovittaa olosuhteisiin ja siksi syyspimeällä
        teemme matkaa usein tyhjäkäynnillä. Veneen
        vakiovarusteinen kulkuvalo päällä turvallinen
        max. nopeus on 0 knot, eli matka ei oikein taitu.
        Lakikirjan mukaan tällaisissa olosuhteissa ei
        pitäisi lähteä lainkaan vesille, mutta oikeassa
        elämässä tilanne on hieman toisenlainen.
        Syksyisen yön/illan pimentää oikeasti vain sakea
        pilvisyys sekä mahdollinen sade ja säähän on
        tunnetusti aika vaikeasti ennustettava muuttuja.
        Tällaisissa tilanteissa "laittomasti" saavutettu
        näkökyky tuntuu ihan turvalliselta valinnalta.


      • fiskari
        Törppö kirjoitti:

        "Pimeänä" ajon syy ei ole suinkaan nopeuden
        maximointi, vaan halu löytää mökkisaari tai
        mantere ja vielä ilman turhia pohjakosketuksia
        (siis turvallisuus). Nopeus tulee luonnollisesti
        sovittaa olosuhteisiin ja siksi syyspimeällä
        teemme matkaa usein tyhjäkäynnillä. Veneen
        vakiovarusteinen kulkuvalo päällä turvallinen
        max. nopeus on 0 knot, eli matka ei oikein taitu.
        Lakikirjan mukaan tällaisissa olosuhteissa ei
        pitäisi lähteä lainkaan vesille, mutta oikeassa
        elämässä tilanne on hieman toisenlainen.
        Syksyisen yön/illan pimentää oikeasti vain sakea
        pilvisyys sekä mahdollinen sade ja säähän on
        tunnetusti aika vaikeasti ennustettava muuttuja.
        Tällaisissa tilanteissa "laittomasti" saavutettu
        näkökyky tuntuu ihan turvalliselta valinnalta.

        Jos onnettomuus sattuu pimeällä.
        Olet valottomana AINA syyllinen.
        Jos ei toisten henki merkkaa, niin ehkä oma
        kukkaro/henki?
        Hanki vaan valo/valot. Ei se niin vaikeaa voi
        olla.
        Ei ole meikäläistä valot haitanneet vielä koskaan.


    • Wickström

      Häikäsisköhän semmonen systeemi että käyttäis ihan
      keulassa eteenpäin näyttävää valoa pienen maston
      nokassa ja takana vastaavasti taaksenäyttävää.
      Lamppujen alle vielä levy estämään lähialueen
      valaistumista. Ei ehkä tarttis niin pitkää mastoa.
      Niin, ja tarviiko sellaisessa pienveneessä niitä
      pua/vihreä valoja välttämättä lainkaan?

      Oma kysymykseni koskee ankkuri- ja kulkuvalojen
      kytkentää. Minkälaisen releen tai diodin avulla
      saisin kytkennän tehtyä. Katkaisijat ja valot on
      jo asennettu mutta johdotukset pitäis vielä
      laittaa. Siis joku komponentti kahden katkaisijan
      väliin pitäis mielestäni saada, että systeemi
      pelaa.

      • valot

        Punavihreät tarvitaan myös alle 7m veneessä
        jos liikutaan yli 7 solmua.


      • putput.ent.styyri
        valot kirjoitti:

        Punavihreät tarvitaan myös alle 7m veneessä
        jos liikutaan yli 7 solmua.

        Olette mielestäni kaikki oikeassa, en
        kommentoi vaan totean ja kysyn.
        Veneily ja laivaväylillä törppöily on kaksi
        ,täysin, eri asiaa.
        Kuka ammattilainen ei haluaisi lähteä luotoja
        sun muita kaislikkoja koluamaan. Järjellä, eikä
        lakikirjalla.


      • polttimo
        valot kirjoitti:

        Punavihreät tarvitaan myös alle 7m veneessä
        jos liikutaan yli 7 solmua.

        teoriasta. Pu/vi-valoja ei vaadita pienemmissä
        paateissa. Itselläni on hiukan vajaat 5m pitkä
        perämoottorivene joka on katsastettu
        vuokraveneeksi tänä keväänä. Siihen ei vaadittu
        muuta valoa kuin ympärinäkyvä valkoinen tolpan
        päässä. Kone on 30hv joten vauhtia on yli tuon
        mainitun 7 solmun. Mielestäni pieniin veneisiin
        riittää hyvin tuo yksi valkoinen. Pu/vi-valot
        pimeällä nähdessäni oletan vastaan tulevan veneen
        olevan isompaa kokoa ja sen mukaan sovitan
        vauhdin ja reitin. Ei siitä isoa menetystä ajassa
        tule jos väistää isommaksi olettamaansa paattia,
        hiukan koomista tosin jos se sitten onkin omaa
        kokoa tai joskus pienempikin. Ennemmin tietysti
        liikaa valoja kuin liian vähän. Kukin tyylillään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6663
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5749
    3. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4500
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      53
      3895
    6. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3071
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

      Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2432
    9. Where are you

      Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2280
    10. Naiselle hyvää viikkoa

      olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe