Ei syö enää...

Lyy

Mitä teen!!! Mun nelivarvaskilpikonna vaan nukkuu, ei avaa silmiään, eikä syö mitään. Tiedän , että ne periaatteessa nukkuu talvella, mutta nyt on jo kevät, eikä yhtään kylmä. En uskalla antaa sen nukahtaa kunnolla, koska pelkään et se ei enää herää. Onko muilla kokemuksia tästä? Kertokaa myös millaisia terraarioita teillä on (mitä sisältää jne.). Haluan eläimeni taas virkeäksi!

14

7099

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maikki

      Jos konna ei avaa enää silmiäänkään on sillä joku pahasti vialla. Kauan tätä on jatkunut? Onko muita sairauden merkkejä kuin apaattisuus ja syömättömyys, nokan vuoto, silmissä jotain erikoista? Terraariossahan tulee ehdottomasti olla paikka lämmittelyyn, lämpölampun alla tulee olla 35-45 astetta, mutta muualla terraariossa huoneenlämpö, UVB-lamppu (putkivalaisin), vesikuppi, piilopaikkoja ja kaivelupaikkoja. Terraariossa tulee myös olla hyvä ilmanvaihto.
      Soita eläinlääkärille. Johanna Raulio on matelijohin erikoistunut ja pitää vastaanottoaan Vantaalla.

      • Lyy

        Ei vuoda nokka, eikä silmissä oo mitään erikoista. Ei se oo kyllä koskaan ollu mitenkään hirveen pirtee... Oisko sulla sen eläinlääkärin numeroa?


      • Maikki
        Lyy kirjoitti:

        Ei vuoda nokka, eikä silmissä oo mitään erikoista. Ei se oo kyllä koskaan ollu mitenkään hirveen pirtee... Oisko sulla sen eläinlääkärin numeroa?

        Raulion saat kiinni numeroista : 0400-619985 tai 09-8745653
        Ei ole koskaan ollut pirteä? Kuinka kauan konna on sinulla ollut? No hyvä, jos saat konnan Rauliolle kiikutettua niin asialle voidaan tehdä jotain. Onhan sillä olosuhteet kunnossa? Hoito-ohjeita voi käydä lukaisemassa http://www.maakilpikonna.com ja http://www.matelijat.info/maakilpikonna/


      • LYY
        Maikki kirjoitti:

        Raulion saat kiinni numeroista : 0400-619985 tai 09-8745653
        Ei ole koskaan ollut pirteä? Kuinka kauan konna on sinulla ollut? No hyvä, jos saat konnan Rauliolle kiikutettua niin asialle voidaan tehdä jotain. Onhan sillä olosuhteet kunnossa? Hoito-ohjeita voi käydä lukaisemassa http://www.maakilpikonna.com ja http://www.matelijat.info/maakilpikonna/

        Niin siis soitin Rauliolle ja sain ajan ensi maanantaiksi. Raulion mielestä ei nyt ole levon aika eli jotain muuta on nyt kyseessä. Kiitos Maikille avusta! Ilmoittelen vaikka sitten että mitä kävi.


      • Maikki
        LYY kirjoitti:

        Niin siis soitin Rauliolle ja sain ajan ensi maanantaiksi. Raulion mielestä ei nyt ole levon aika eli jotain muuta on nyt kyseessä. Kiitos Maikille avusta! Ilmoittelen vaikka sitten että mitä kävi.

        Kiva että oli apua ja sait ajan konnalle. Ilmottele mitä Raulio sanoi. :)


      • LYY
        Maikki kirjoitti:

        Kiva että oli apua ja sait ajan konnalle. Ilmottele mitä Raulio sanoi. :)

        Olin siis eläinlääkärissä konnani kanssa. Havaittiin kalkin puutetta, josta sitten ilmeisesti johtu myös silmätulehdus. Nyt on oikeat hoito-ohjeet ja lääkkeet. Menenkin tästä antamaan kilpparille hunajakylvyn! Kiitos avusta!


      • Maikki
        LYY kirjoitti:

        Olin siis eläinlääkärissä konnani kanssa. Havaittiin kalkin puutetta, josta sitten ilmeisesti johtu myös silmätulehdus. Nyt on oikeat hoito-ohjeet ja lääkkeet. Menenkin tästä antamaan kilpparille hunajakylvyn! Kiitos avusta!

        Hienoa, että nyt on asiat reilassa. :)


    • Ampsu

      Nelivarpit nukkuu talven lisäksi myös kesällä, varsinkin kuumana aikana. Kilppari saatta olla kankea, jos terrassa ei ole tarpeeksi lämmin. Toisaalta taas jos on tosi lämmin aika, kilppari saatta painua pehkuihin. Eli sinuna en olisi yhtään huolissasi, jos kilppari muuten näyttää terveeltä.

      • Maikki

        Ai etkö olisi huolissasi vaikka konna ei enää avaa silmiään eikä syö yhtään mitään, niin kuin tekstissä kerrottiin. Ne ovat kyllä aika vahvoja merkkejä, että jokin on vialla. Nyt ei ole oikea ajankohta kesälevollekaan.
        Konna voi olla kankea, jos sillä ei ole mahdollisuutta ruumiinlämpönsä nostamiseen lämpölampun alla. Terveen konnan terrassa ei tule olla muuten huoneenlämpöä lämpimämpää.


    • Minä

      Mullakin OLI nelivarvas ja se kuoli juuri samojen oireiden perusteella...se ei syönyt se vaan nukku eikä avannut silmiää...
      nyt tiedän miksi:
      - se oli liian nuori kun se meni horrokseen eikä se sitten enään herännytkään...eli jos kilpikonnasi on nuori älä anna sen mennä horrokseen se voi olla kohtalokasta""

      • Maikki

        Nuoretkin konnat voidaan laittaa asianmukaisesti horrostamaan samalla tavalla kuin aikuisetkin nelivarpaat.
        Se jos konna on apaattinen eli ei syö ja nukkuu vaan ei ole merkki konnan horrokseen menosta vaan merkki siitä että konna on sairas. Huonokuntoista konnaa ei saa laittaa horrokseen, mutta TERVEEN nuorenkin konnan voi.
        Konnat eivät siis kotioloissa huoneenlämmössä vaivu itse horrokseen. Siihen vaaditaan oikeanlainen pitkä paasto ja ilman lämpötilan voimakas laskeminen. Mutta tarkempia tietoja kannattaa lukea esim. täältä http://www.matelijat.info/maakilpikonna/hoito-ohjeet/talvilepo.html Ja jos horrostuttaa konnaa, mikä on tietysti konnalle hyväksi pitää ottaa tarkasti selvää kuinka horrostaminen tapahtuu ilman että konna siitä kärsii.


    • Hei!
      Mulla on pieni nelivarvaskilppari 2v.
      Kilppari ei syö ulosta ja nukkuu paljon. Vaikka myt on talvi se vaikuttaa väsyneeltähaluaisin apua tähän vai onko tämä normaalia?

    • Anonyymi

      Osaako joku sanoa, mikä kilpikonnalla on, jos se ei syö, ei ole ruoka maistunut varmaan yli viikkoon. Oon aika huolissani

    • Anonyymi

      mulla on nyt alkanut 2v nelivarpaan kaa samat oireet

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe