vastasairastunut

ms30

Heips! Onko täällä ketään vastasairastunutta?! Olisi kiva kuulla teidän kokemuksia... Olen itse 30v nainen ja sain lopullisen ms-diagnoosin 10/2010. Oireet alkoivat jalkojen puutumisella 5/2010 ja melkein heti epäiltiin ms-tautia. Siihen asti olin ollut täysin terve ja oireeton, sairaus tulikin melkoisena shokkina. Kuten tietysti varmaan kaikille. Asiaan sopeutuminen vie aikaa, sen ymmärrän... Mulle on suositeltu sopeutumisvalmennuskurssia, kokemuksia niistä?!

8

761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --------------

      Omasta mielestäni sopeutumisvalmennuskurssi on hyvä juttu. Itse olen ollut sellaisella 10 vuotta sitten. Tietoa tuli paljon. Sain lisäksi uusia kavereita. Tsemppiä!

    • n40+

      Olin itse epäillyt tautia jo muutaman vuoden. Diagnoosin sain 11/2010 useiden eri lääkäreiden ja kaikenlaisten kummallisten tuntemusten ja oireiden jälkeen. Kukaan niistä tohtoreista ei epäilyksistään (?) puhunut, kunnes löyty neurologi joka lähetti jatkotutkimuksiin, punktio 8/2010, josta löytyi epäily ja sitten magneetti 10/2010 ja lopullinen varmuus. Siis mikä kurssi? En ikinä oo kuullukkaan, vain jostain vertaistukiryhmistä, sama asia? Ei kyllä varmaan tekis pahaa jutella kokemuksista muiden kanssa, mutta kun ei satu oleen mikään puhelias tyyppi. Eikä tässä vaiheessa vielä oikein jaksais niitä kaikkein surkeimpia tarinoita kuunneellakkaan. Onnex tekstiä, hyvää ja huonoa, löytyy melko paljon, mutta ei kai se korvaa sitä mullekkin suositeltua puhumista esim. MS-hoitajalle...

      • Vuosi diagnoosista.

        Itse olin sop.val.kurssilla vuosi diagnoosin jälkeen, mikä oli hyvä juttu. Silloin olin päässyt pahimman "järkytyksen" yli. Lisäksi oman alueen sairaanhoitopiiri järjesti parina iltana lyhyen kurssin. Varsinaisellla sop.val.kurssilla olin 3 viikkoa Maskussa (nykyisin n. pari viikkoa). Kela kustantaa kurssin ja vaatii neurologin lausunnon ja suosituksen kurssia varten. Kursseja on vastasairastuneille ja pidempään sairastuneille. Kukaan ei pakota sinua kurssille. Sinä itse päätät.


      • n40+
        Vuosi diagnoosista. kirjoitti:

        Itse olin sop.val.kurssilla vuosi diagnoosin jälkeen, mikä oli hyvä juttu. Silloin olin päässyt pahimman "järkytyksen" yli. Lisäksi oman alueen sairaanhoitopiiri järjesti parina iltana lyhyen kurssin. Varsinaisellla sop.val.kurssilla olin 3 viikkoa Maskussa (nykyisin n. pari viikkoa). Kela kustantaa kurssin ja vaatii neurologin lausunnon ja suosituksen kurssia varten. Kursseja on vastasairastuneille ja pidempään sairastuneille. Kukaan ei pakota sinua kurssille. Sinä itse päätät.

        Juu, ei pakota, ei. Silti asia sop.valm.kurssi kiinnostaa ainakin teoriassa, että mikä se on jne. Voihan olla, että esim. vuoden päästä sitä suorastaan tarvitsen. Varsinkin kun se kestää parikin vkoa. Ryhmäterapiaa? Kuntoutusta? Ilmeisesti ainakin tietoa saa paljon? Mitä siellä touhutaan ed.mainittujen lisäksi, jos olen oikeilla jäljillä? Utelias olen, kun ittellä ei mitään tietoa semmosesta...


      • Paljon asiaa.
        n40+ kirjoitti:

        Juu, ei pakota, ei. Silti asia sop.valm.kurssi kiinnostaa ainakin teoriassa, että mikä se on jne. Voihan olla, että esim. vuoden päästä sitä suorastaan tarvitsen. Varsinkin kun se kestää parikin vkoa. Ryhmäterapiaa? Kuntoutusta? Ilmeisesti ainakin tietoa saa paljon? Mitä siellä touhutaan ed.mainittujen lisäksi, jos olen oikeilla jäljillä? Utelias olen, kun ittellä ei mitään tietoa semmosesta...

        Siellä on fysioterapiaa ja eri aiheisiin liittyviä "luentoja" eli tulee paljon tietoa eri asioista mitkä liittyy ms-tautiin. Ne on tarkoitettu kaikille ryhmässä oleville. Sitten voi lisäksi ottaa jotain yksilöjuttuja kuten neuropsykologi, sosiaalihoitaja (etuus- ym. sellaset asiat). Vapaa-ajalla voi tehdä askartelua, käsitöitä ym. "käden taitoja", olla kuntosalilla, käydä ulkoilemassa. Kaikenlaista mukavaa.


      • Käy katsomassa
        Paljon asiaa. kirjoitti:

        Siellä on fysioterapiaa ja eri aiheisiin liittyviä "luentoja" eli tulee paljon tietoa eri asioista mitkä liittyy ms-tautiin. Ne on tarkoitettu kaikille ryhmässä oleville. Sitten voi lisäksi ottaa jotain yksilöjuttuja kuten neuropsykologi, sosiaalihoitaja (etuus- ym. sellaset asiat). Vapaa-ajalla voi tehdä askartelua, käsitöitä ym. "käden taitoja", olla kuntosalilla, käydä ulkoilemassa. Kaikenlaista mukavaa.

        www.kuntoutuskeskus.fi . Sieltä löytyy Maskun neurologisen kuntoutuskeskuksen sivut ja lisätietoa.


      • n40+
        Käy katsomassa kirjoitti:

        www.kuntoutuskeskus.fi . Sieltä löytyy Maskun neurologisen kuntoutuskeskuksen sivut ja lisätietoa.

        Kiitos teille molemmille! Ekaks mulle sopivasti lyhyesti ja sitten Maskun sivuillahan oli tietoa vaikka kuinka paljon. Ja lisäks kelan sivut, niin johan tietoa sai...huh huh :) Täytyy perehtyä joskus ihan ajan kanssa...


      • Mulle kerrottiin sopeutumisvalmennuskursseista heti. Samoin psyk sh kävi keskustelemassa ns shokkivaiheessa. Aion kyllä osallistua kurssille, hakemuskin on jo kelaan laitettu:). Eli odotellaan nyt sit päätöstä. Eniten odotan kurssilta just toisten vastasairastuneiden kohtaamista ja kokemuksia, koska nyt välillä tuntuu ettei ajatuksia ja tuntemuksia ymmärrä juuri kukaan...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      133
      5320
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3307
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1425
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1316
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1307
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1287
    Aihe