haluan olla lapsi jälleen...

paniikkinappulatar

Joulu...
muistan lapsena miten ihanaa oli jouluaamuna herätä kinkun tuoksuu, kävellä yöpaita päälle keittiöön,missä oli pimeää, vain uunista tuleva valo valaisi..kipitin hakemaan joulukuusen koristeet ja avasin telkkarin..kunttilät kuuseen oli laitettu jo edellisenä iltana jotta lapset saisivat koristella joulukuusen heti herättyään..telkkarista alkoi joulupukin kuumalinja jota sitten katsottiin samalla kun koristeltiin kuusta..äitin ja isän herättyä alkoi tohina, isä savusti ulkona lohta, vei haudoille kynttilät ja isovanhemmille paketit..Joskus joku meistä lapsista lähti mukaan..Perhetuttuja ja sukulaisia kävi oven takana vähän väliä tuomassa joulukukan tai suklaarasiat ja jos hyvä tuuri kävi, saimme omat paketit siskojen kanssa..ihanaa, niin paljon suklaata!!
Puolen päivän aikaan syötiin puuro sekametelisopan kera ja kilpailtiin kuka saisi mantelin (mainittakoon etten IKINÄ ole saanut mantelia :D )..sitten saunaan...ennen saunaa minä koristelin tuikuin koko pukeutumishuoneen..ihanaa..ja laskin löylyveden johon tiputin jotain hyvää tuoksua..en tiedä nauttiko siitä kukaan muu kuin minä mutta minusta se oli kivaa :)
Saunan jälkeen pukeuduttiin siistist ja odoteltiine ttä milloin syödään..sillä syömisen jälkeen tulisi joululahjojen avaamisen aika :) laatikot lämpeni uunissa, äiti teki niitä aina joulukuun aikana, joka osaltaan kohotti aina joulutunnelmaa.. Vihdoin sai kattaa pöydän, parhaat astiat, jotka laitettiin esille vain Jouluna, uutena vuotena ja ehkä äitien- ja isänpäivänä..ehkä!Kynttilät paloi ja joulukuusen kynttilät loisti..muuten oli pimeää.. syötiin ja ahdettiin..syötiin ja lopuksi vielä jälkkärit.. ihanaa, sitten LAHJAT...välillä tuntui että äiti ja isä oikein pitkitti lahjojen antoa,ihan vain kiusallaan...silloin kun vielä uskoin joulupukkiin, ooteltiin pukkia ikkunan vieressä..sitten kun joku koputti, menin niin paniikkiin ettei pukkia saanut päästää sisään..lahjat jäi oven taa...en tiedä miksi pelkäsin..meillä taisi käydä pukki yhden kerran :) lahjojen jakaminen ja avaaminen oli yhtä riemua..tapeltiin siskojen kanssa kuka saisi avata yhteiset lahjat..ja podin huonoa omaatuntoa kun lapset sai niin paljon lahjoja ja äiti ja isä ehkä kolme, neljä lahjaa....illalla löhöttiin olkkarissa, käytiin välillä napsimassa jouluruokia suoraan astiasta..ja mätettiinsuklaata..kukin omissa oloissaan mutta yhdessä..jokainen jonkun oman lahjan kimpussa..joskus käytiin joulukirkossa ja jos joku halusi, niin lähdettiin vielä ajamaan autolla hautausmaan ohi, katsomaan kynttilöitä..ja näin oli AINA
Tänä jouluna, monista eri syistä vietämme joulun vain "oman perheen" eli miehen ja lasten kanssa..aikaisemmin olemme olleet AINA minun vanhempieni luona ja joulu on tuntunut joululta..
Miten sitä saisi samanlaisen tunnelman, omille lapsilleen ja itselle...Omat vanhempani (ja miehen, mutta viettävät aina..) viettävät ensi joulun keskenään, pyysivät kyllä meitä sinne.. ja tuntuu kamalan pahalta..siskot viettävät joulun kukin omien perheidensä kanssa ja heille tulee anopit kylään..meillä taas käytännön järjestelyt estää sen ettemme me voi lähteä omalta paikkakunnalta mihinkään jouluna ja omat vanhempamme eivät pääse tulemaan meille...Haluaisin kyllä todella kovasti viettää aaton vanhempieni kanssa..
Hukkuuko koko joulun tunnelma siihen kiireeseen kun pitää itse tehdä kaikki ja muistaa kaikki? Nyt ollaan voitu mennä valmiiseen pöytään (noh..toki me ollaan autettu äitiä..), äidin mielestä hänellä ei enää paljon muuta virkaa ole kuin ruuan teko, niin hän tekee sen kuulemma mieluummin yksin..ja jotkut ruuat ei vaan maistu samalta jos ne on jonkun muun tekemiä ;)
Miehen perheellä ei ole ikinä ollut mitään jouluperinteitä ja pelkään että tänä jouluna kolahtaa...ennen ollaan menty minun perheen luo ja siellä tietenkin kaikki mennyt niinkuin lapsenakin..mutta nyt...mies ei tykkää saunoa, joudun ilmeisesti siis saunomaan yksin lasten kanssa ...asutaan eri paikkakunnalla joten haudoilla käymistä ei ole...minä olen kova ressaamaan joten voin kuvitella sen ressin mikä tulee kun huomaan ettei kaikki menekkään nyt siinä järjestyksessä ja ajassa kuin on aina mennyt...ja mies ei kestä katsoa mun ressaamista vaan suuttuu siitä..yöllä pitää herätä laittamaan kinkku uuniin..päässäni on samanlainen idyllinen joulu kuin meillä on lapsena ollut..
Äiti on vieläpä tehnyt kaiken aina itse...ei mitän kaupasta ostettua ja poden jo nyt huonoa omaatuntoa jos ostankin jonkun laatikon kaupasta mitä ei muutenkaan hirmuisesti syödä.
Haluan mylskin että omat lapseni vanhempana ajattelevat joulua samanlaisella lämmöllä kuin minä ja muistavat kuinka Jouluaatto meni tasan tietyn ohjeen mukaan aina...
Miten kerkeette tekemään kaiken? Minkä teette ajoissa, mitkä edellisenä iltana, mitkä taas samana päivänä?

3

2482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haikeeta!

      Ihana :') ja ennen joulua on aina se kiire, hulina, ja jännitys..

    • Kultaisetmuistot

      Mieltä lämmittävä teksti, tulee ihan oma lapsuus mieleen omine perinteineen. Nykyää joulu menee yksin ollessa kun vanhemmat ovat siirtyneet jo ajasta ikuisuuteen ja sisarukset viettävät joulua omien perheittensä kanssa.

    • Raakaatodellisuutta

      Tämä on meidän lapsuuden satua, ei le enää nykypäivinä. Ennen oli perheet koossa ja ydinperhe se paras kun koko suku oli tallessa. Nykyisin isät ja äidit ovat monesti kerinneet naimisiin ennenkuin lapsi on kouluiässä. Lapet ovat joutuneet pelinappuloiksi joilla ei ole enää virkaa edes vanhempien elämässä, kunhan toinen nostelee rahat ja toinen riitelee tapaamisista. Ja se vieras pänkittää itsetuntoa usuttamalla miestä jättämään menneisyyden. Lapsi vaan kätkee sydämensä häpeään kun on olemassa.
      Sietäisi niiden perheenrikkojien miettiä ensin kun rikkoo kenenkään lapsen perhettä, mitä edes suunnittelee.
      Paljon mukavampi on luke anoita ap: kirjoitukisa joissa lapset muistelee lapsuuttaan millasta oli. Miksi emme antaisi omillemme samanlaisia muistoja, eikä kukaan edes ajattelisi rikkoa kenenkään perhettä. Voittte tehdä paljon, ja kunnioittaa toisten perhe elämää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe