Lepuuttajasta

abc

Kysyisin lepuuttajan käytöstä.

Yleensä, kun vene ajetaan satamassa jo olevien
veneiden väliin, se ajetaan lepuuttajat alhaalla.
Seurauksena erikokokoiset lepuuttajat repivät
toisiaan ja lukittavat sisäänajoa. Miehistön
päähuomio kiinnittyy lepuuttajien repimiseen irti
toisistaan ja järjestelemiseen.

Joillakin on tapana ajaa laituriin ilman
lepuuttajia, jolloin vene nojaa tarvittaessa
naapureiden lepuuttajiin. Miehistö keskittyy
naapuriveneiden suojaukseen niiden fendereitä
hyväksi käyttäen. Yleensä menettely saa
paheksuvia katseita. Kuitenkin laituriin ajo
näyttäisi sujuvan esisiksi mainittua menettelyä
jouhevammin.

Mikä on oikeia menettely, kun ahdasta
laituripaikoilla kuitenkin on.

11

3482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mc

      itse toimin tyypillisesti näin:
      - jos tilaa on riittävästi että keulan voi ajaa
      laituriin/rantaan veneiden välissä panen lepparit
      valmiiksi
      - jos tilaa täytyy vähänkin tehdä on se tehtävä
      naapureiden kanssa yhdessä, tällöin panen
      lepparit yleensä jälkikäteen juuri kysyjän
      mainitseman syyn vuoksi

      tämä aihe jakaa varmasti ajatuksia eri suuntiin...

    • Huviveneilijä

      Mieluiden ilman leppareita veneiden väliin JOS
      laiturissa olevissa veneissä ON lepparit asetettu
      paikoilleen. Ja mielestäni laiturissa olevan on
      aina laitettava leputtajat alas, jos on vähänkään
      odotettavissa uusia veneitä saapuvaksi laituriin.
      Myös laiturissa olevien olisi vähintäänkin
      kohteliasta "avustaa" saapuvaa venettä.
      Toisinaanhan saapuvassa veneessä saattaa olla
      vain yksi henkilö, joten hänellä ei ole
      nahdollisuutta ohjata venettä ja saman aikaisesti
      varjella molemmilla sivuilla olevia veneitä sekä
      omaa venettään.
      Oma tarinansa leputtajista on sitten niiden
      kunto. Joidenkin leputtajat ovat
      niin "perstaantuneet", että ne sotkevat
      toistenkin veneet. Ja jos tästä menee
      huomauttamaan, niin vastaukset ovat aika
      inhoittavia. Pidetään siis leputtjat puhtaina ja
      vaihdetaan uusiin aina kun ne ovat pehmenneet
      piloille.
      Siis:
      1) Leputtajat alas kun ollaan laiturissa.
      2) Leputtajat puhtaina
      3) Leputtajiin tarpeeksi ilmaa
      4) Sopua laituripaikoista
      Ja sitten lisäksi: Kun vene pannaan poijuun
      kiinni, niin ei sitä takaköyttä tarvitse kiristää
      niin tiukalle, että muut poijussa jo kiini olevat
      veneet löystyvät. Monesti näkee sellaista
      kilpakiristystä eli vuorotellen vedetään oma
      köysi päättöman tiukalle ja tällä toimempiteellä
      samalla löysätään muiden köydet.
      Ei ole myöskään kovin viisasta heti ensimmäisen
      kiristää köyttään niin tiukalle, että poiju on
      veden alla muilta tavoittamattomissa.

      • Poiju

        Poijuun ei myöskään ole kohteliasta kiinnittyä
        kolmantena, jollei 100 %.lla varmuudella ole
        paikalla silloin kun keskimmäiseksi jäänyt on
        lähdössä.
        Itse ainakin lasken aina ankkurin, jos poijussa
        on jo kaksi venettä. En edes kysy lupaa
        kiinnittyä kolmanneksi, koska sitä ei kukaan
        kehtaa kieltää.


      • aku
        Poiju kirjoitti:

        Poijuun ei myöskään ole kohteliasta kiinnittyä
        kolmantena, jollei 100 %.lla varmuudella ole
        paikalla silloin kun keskimmäiseksi jäänyt on
        lähdössä.
        Itse ainakin lasken aina ankkurin, jos poijussa
        on jo kaksi venettä. En edes kysy lupaa
        kiinnittyä kolmanneksi, koska sitä ei kukaan
        kehtaa kieltää.

        Niinpä niin, useimmat satamat on suunniteltu siten
        että poijuun menee kaksi, ruuhka-aikoina kolmaskin
        kyllä mahtuu, mutta...

        usein näkee tilanteita, joissa ensin tullut vene
        vetää poijun keskelle peräänsä köyden kulkiessa
        veneen takakulmasta poijun kautta (poijuhaan
        kautta) veneen toiseen takakulmaan, ja niin
        kireelle kun mahdollista.
        Joillakin valopäillä tuntuu olevan käsittämätön
        tarve saada veneensä kohtisuoraan laituria vasten
        ja niin kireelle ettei pyörremyrskykään saa keulaa
        kolahtamaan laituriin.

        Mutta ehkä he omistavat tätä eurooppaa enemmän
        kuin toiset.


      • 15vuotta veneilya

        Kyllapa piristaa lukea noin viisaasti ja
        selkeasti kirjoitettua mielipidetta asiasta ja
        vielapa juuri niinkuin se pitaa ollakin ! kiitos.
        anteeksi puuttuvat kirjaimet
        (ulkomaankomennuksella). Jos kaikki toimisivat
        kuten kirjoitit, ei meilla esiintyisi
        minkaansortin ongelmia laituripaikoilla.


      • kuli
        Poiju kirjoitti:

        Poijuun ei myöskään ole kohteliasta kiinnittyä
        kolmantena, jollei 100 %.lla varmuudella ole
        paikalla silloin kun keskimmäiseksi jäänyt on
        lähdössä.
        Itse ainakin lasken aina ankkurin, jos poijussa
        on jo kaksi venettä. En edes kysy lupaa
        kiinnittyä kolmanneksi, koska sitä ei kukaan
        kehtaa kieltää.

        Lasketko annkurin vierasvenesatamman? Siitä se
        sotku vasta syntyy, kun on ankkureita
        poijuketjujen seassa. Tosin en ihmettele, kun
        kattelee noita torvia vierasvenesatamissa.


      • Soppaa
        Poiju kirjoitti:

        Poijuun ei myöskään ole kohteliasta kiinnittyä
        kolmantena, jollei 100 %.lla varmuudella ole
        paikalla silloin kun keskimmäiseksi jäänyt on
        lähdössä.
        Itse ainakin lasken aina ankkurin, jos poijussa
        on jo kaksi venettä. En edes kysy lupaa
        kiinnittyä kolmanneksi, koska sitä ei kukaan
        kehtaa kieltää.

        Eiku ankkuri mereen ja mielellään vielä tosi
        vinoon veneen perästä ja sitten voi vielä
        harustaa veneensä ja vaikka toisenkin ankkurin
        pudottaa poijujen ja muiden köysien sekaan...
        Kannatta ajatella tai pysyä pois yleisistä
        satamista....


      • Huviveneilijä
        kuli kirjoitti:

        Lasketko annkurin vierasvenesatamman? Siitä se
        sotku vasta syntyy, kun on ankkureita
        poijuketjujen seassa. Tosin en ihmettele, kun
        kattelee noita torvia vierasvenesatamissa.

        Opiksi sinulle: Lasken sen ankkurin poijupainoja
        ennen niin ei sotkeudu painoihin ja kettinkeihin.
        Joka veneestä pitäisi löytyä vähintään 100 metriä
        ankkuriköyttä tai liinaa ja jos ei löydy niin ei
        kannata merelle lähteäkään.


      • Huviveneilijä
        Huviveneilijä kirjoitti:

        Opiksi sinulle: Lasken sen ankkurin poijupainoja
        ennen niin ei sotkeudu painoihin ja kettinkeihin.
        Joka veneestä pitäisi löytyä vähintään 100 metriä
        ankkuriköyttä tai liinaa ja jos ei löydy niin ei
        kannata merelle lähteäkään.

        Edellinen viesti ei ole minun lähettämäni vaikka
        siinä onkin nimimerkki Huviveneilijä.
        Olisi kiva että jokainen käyttäisi omaa
        nimimerkkiään. Tätä ei tietenkään voi määrätä tai
        konroloida, mutta kuitenkin.


      • nykänen
        Huviveneilijä kirjoitti:

        Opiksi sinulle: Lasken sen ankkurin poijupainoja
        ennen niin ei sotkeudu painoihin ja kettinkeihin.
        Joka veneestä pitäisi löytyä vähintään 100 metriä
        ankkuriköyttä tai liinaa ja jos ei löydy niin ei
        kannata merelle lähteäkään.

        ...pitäisi olla väh. 100m ankkuriköyttä? Mä menen
        merelle purjehtimaan, enkä todellakaan viitsi
        edes käyttää ankkuria!


      • Poiju
        Soppaa kirjoitti:

        Eiku ankkuri mereen ja mielellään vielä tosi
        vinoon veneen perästä ja sitten voi vielä
        harustaa veneensä ja vaikka toisenkin ankkurin
        pudottaa poijujen ja muiden köysien sekaan...
        Kannatta ajatella tai pysyä pois yleisistä
        satamista....

        En ole 30 vuoteen onnistunut sotkemaan ankkuriani
        mihinkään. Lähestyttäessä on varsin helppo katsoa
        mihin suuntaan naapurien ankkuriköydet on
        laskettu. Tämä kuuluu veneilyn perustaitoihin.
        On mielestäni kohteliasta olla kiinnittymättä
        poijuun missä on jo kaksi venettä.
        Oletko uuden polven veneilijöitä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe