meillä teetettiin sähkötyöt, isä ja poika firmalla.
isä työskennellyt 35v sähköalalla, ja poika mukana työ kuvioissa 15v
isällä luvat ja kaikki kunnossa,
poika käynyt ja suorittanut sähköalan perustutkinnon, muttei lupia.
Poika teki meille sähkötyöt, ja isä kävi tarkastamassa, ja hyväksymässä työn. kaikki oli niinkuin pitikin.
onko tämä oikein, olisikohan tuo poika ja isä saanut tehdä niin?
sähkötöissä ei valittamista.. kaikki on ok.
voiko sähkötyöt tehdä kuka vain?
43
4700
Vastaukset
- noinhan se menee
Ei asentamiseen sinänsä tarvita mitään lupia, ainoastaan ammattikoulutus tai muulla tavalla hankittu alan osaaminen. Se jolla on luvat (S1 tai S2) vastaa siitä. Ei tavallisilla sähköasentajilla yleensä lupia olekaan itsellä kun ei ne niitä tartte. Eikä ne aluksi niitä saisikaan.
- sähisee
Kyllä tavallisillakin sähköasentajilla luvat jo on koska, sähköalan perustutkinnon suorittanut kotitalousopettajakin saa perustutkinnossa S2 luvat!
- älä puhu paskaa
sähisee kirjoitti:
Kyllä tavallisillakin sähköasentajilla luvat jo on koska, sähköalan perustutkinnon suorittanut kotitalousopettajakin saa perustutkinnossa S2 luvat!
taas tiivistyy... hehe jos et oikeasti tiedä niin ota selvää, vaikka niistä työkokemusvaatimuksista...
- mk
Ja hyväksytty sähkösuunnitelmä niin hommia saa tehdä vakka maalikko koska luvanhaltia vastaa että ne tehdään oikein.
- sähkömestari
vaikka vastuuhenkilö ois määrätty. Jopas putkahti älytön kommentti taas. : )
- mk
sähkömestari kirjoitti:
vaikka vastuuhenkilö ois määrätty. Jopas putkahti älytön kommentti taas. : )
Vetää ja laittaa kuka vaan mutta kytkennän sähkötauöuun tekee luvan haltia ja niin edelleen. Itse olen saanut tekussa sähköpuolen koulutusta ja tehty kytkentöjä harjoituspöydällä ja tarkastuksen jälkeen kytketty virrat ja kun tiedän mitä teen mutta kun ei ole lupia käynyt tenttimässä niin kelpaa vastuuhenkilöksi. EU direktiivin viimeinen lause on että saa tehdä jos tietää mitä tekee. Sähkölaitos vain ei tule kytkemään vaikka rakenteilla olevaan omakotitaloon liittymää jos ei ole sähkösuunnitelmaa ja vastuuhenkilöä.
- sähkömestari
mk kirjoitti:
Vetää ja laittaa kuka vaan mutta kytkennän sähkötauöuun tekee luvan haltia ja niin edelleen. Itse olen saanut tekussa sähköpuolen koulutusta ja tehty kytkentöjä harjoituspöydällä ja tarkastuksen jälkeen kytketty virrat ja kun tiedän mitä teen mutta kun ei ole lupia käynyt tenttimässä niin kelpaa vastuuhenkilöksi. EU direktiivin viimeinen lause on että saa tehdä jos tietää mitä tekee. Sähkölaitos vain ei tule kytkemään vaikka rakenteilla olevaan omakotitaloon liittymää jos ei ole sähkösuunnitelmaa ja vastuuhenkilöä.
jos ei ole sähkökoulutusta, kokemusta, työnjohtajaa asiassa mukana.
- Akksukka
kuka homman tekee, kunhan valot pelaa. Normaali asuntalon sähkötyöt ovat maallikollekkin yksinkertainen homma. Eli vastaus kysymykseesi, kuka vaan voi tehdä. Tyossa ylempänä taas pari näppärää kaveria kirjoittaa omasta mielestään viisaita, mutta täysin palturia.
- Rane...
vauhdissa. Kukavaan ei saa sähkötöitä tehdä. Tukesin www-sivuilta selviää nuo asiat. Keskustelun aloittajan sähkötyöt on tahty sääntöjen ja lakien mukaan , kun kyseeessä on ollut firma, jolla on vastuuhenkilö, joka on valvonut ja tarkastanut työn. "Tavallisista" ihmisistä 99% ei tiedä sähkömääräyksistä höikäsenpöläystä, eikä näinollen osaa tehdä asennuksia. Tuo ehkä 1% on sitten ammattilaisia, jotka osaa tehdä, mutta niistäkin vain osalla on pätevyystodistus taskussa.
- Vastuista
Rane... kirjoitti:
vauhdissa. Kukavaan ei saa sähkötöitä tehdä. Tukesin www-sivuilta selviää nuo asiat. Keskustelun aloittajan sähkötyöt on tahty sääntöjen ja lakien mukaan , kun kyseeessä on ollut firma, jolla on vastuuhenkilö, joka on valvonut ja tarkastanut työn. "Tavallisista" ihmisistä 99% ei tiedä sähkömääräyksistä höikäsenpöläystä, eikä näinollen osaa tehdä asennuksia. Tuo ehkä 1% on sitten ammattilaisia, jotka osaa tehdä, mutta niistäkin vain osalla on pätevyystodistus taskussa.
Kyllä se vaan on niin että 99% joukossa on monia paljon pätevämpiä kuin mainitsemassasi 1%:ssa ammmattilaisia.
- virtapiuha
Rane... kirjoitti:
ei noin yksinkertaista osaa tehdä maallikko, kuin sähköjohtojen sekä kaapin asennusta, niin on kyllä tosi poro. Tein 13-vuotiaana erään sähkölaitoksen konttorin sähkökaapin/hälytyskaapin asennukset piirustusten pohjalta, kun isäni asentaja lähti lääkäriin loukattuaan päänsä. Meni asennukset aivan oikein ja ensimmäistä kertaa näin sähkökaapin sisällekään saati piirustuksia.
- sähkömestari
virtapiuha kirjoitti:
ei noin yksinkertaista osaa tehdä maallikko, kuin sähköjohtojen sekä kaapin asennusta, niin on kyllä tosi poro. Tein 13-vuotiaana erään sähkölaitoksen konttorin sähkökaapin/hälytyskaapin asennukset piirustusten pohjalta, kun isäni asentaja lähti lääkäriin loukattuaan päänsä. Meni asennukset aivan oikein ja ensimmäistä kertaa näin sähkökaapin sisällekään saati piirustuksia.
nii kytkemme siitä sähköt pois, ja sähköturvallisuuden nimissä kiellämme vs. työt jatkossa.
- _pystytkö_
mitenkään tunnistamaan isän, pojan tai yrityksen, joka kirjoitti teidän sähkötöistänne käyttöönottotarkastuspöytäkirjan Tukesin sähköurakoitsijarekisteristä?
Rekisterihän löytyy osoitteesta: http://rekisterit.tukes.fi/fi/Urakoitsijat/Urakoitsijat/
Sähköurakoitsija tarkastaa vain oman työnsä, ei muiden. Muita tarkastuksia ja vaatimustenmukaisuuden arviointia tekevät valtuutetut laitokset ja tarkastajat. Muu on välimallin hommaa, josta ei hyvä heilu, jos kaikki ei olekkaan OK.- sähkömestari
voi tehdä muutkin, pätevyyden omaavat sähköalanammattilaiset. Silmämääräinen tarkastus, erilaiset mittaukset, ja pöytäkirjan voi kirjottaa, jossa on virallisen sähkötyönjohtajan allekirjoitus. . Piiloon jääneet asennustekniset virheet menee tekijän piikkiin, mutta aika harvinaisia, jos jo mittaukset osottaa toista.
- ----
sähkömestari kirjoitti:
voi tehdä muutkin, pätevyyden omaavat sähköalanammattilaiset. Silmämääräinen tarkastus, erilaiset mittaukset, ja pöytäkirjan voi kirjottaa, jossa on virallisen sähkötyönjohtajan allekirjoitus. . Piiloon jääneet asennustekniset virheet menee tekijän piikkiin, mutta aika harvinaisia, jos jo mittaukset osottaa toista.
Käyttöönottotarkastuspöytäkirjan tekijällä ei tarvi olla sähköpätevyyttä eikä kyseiseen paperiin tarvita sähkötöiden johtajan allekirjoitusta.
- sähkömestari
---- kirjoitti:
Käyttöönottotarkastuspöytäkirjan tekijällä ei tarvi olla sähköpätevyyttä eikä kyseiseen paperiin tarvita sähkötöiden johtajan allekirjoitusta.
voi pyyhkiä takapuoltaa sillä paperilla, ei ole muuta merkitystä sillä käyttöönottotarkastusraportilla. : )
- _sähkömestari.
sähkömestari kirjoitti:
Miksi mainitset erikseen, että piiloon jääneet virheet menevät tekijän piikkin?
Onhan se ilmiselvää muutenkin, että ne menevät aina sähkölaitteiston rakentajan eli sähköurakoitsijan piikkiin.
Käyttöönottotarkastuspöytäkirjasta se sitten selviää, että kenen piikki on auki. - sähkömestari
_sähkömestari. kirjoitti:
Miksi mainitset erikseen, että piiloon jääneet virheet menevät tekijän piikkin?
Onhan se ilmiselvää muutenkin, että ne menevät aina sähkölaitteiston rakentajan eli sähköurakoitsijan piikkiin.
Käyttöönottotarkastuspöytäkirjasta se sitten selviää, että kenen piikki on auki.varsinainen vastuu kuuluu asentajalle, jos hän laiminlyö, nii urakoitsijan työnjohtajalle, ja jos hän laiminlyö, nii viimeinen vastuu kiinteistön omistajalla. Kiinteistön omistajan on huolehdittava, että sähköpaperit on kunnossa.
- sähkömestari
sähkökoulutuksen saannu henkilö, jolla on sähkötyönjohtaja. Ja sähkötyönjohtaja on asennusfirman palveluksessa. Muuta ei tarvita! Käyttöönottotarkastukset, asennukset, mittaukset jne. voi tehdä itse asentaja, eli työn loppuun saakka. Työnjohtajan läsnäoloa ei vaadita, jos ei erikseen sovita tai pyydetä paikalle!
- juuri näin
On ihan ok, mutta miten 15v pojalla voi olla sähköalan perustutkinto suoritettu? sen ikäinenhän on vielä peruskoulussa?
- lakia asiaan:
http://www.edilex.fi/tukes/fi/lainsaadanto/19960410?toc=1
Pykälä 8:sta eteenpäin
http://www.edilex.fi/tukes/fi/lainsaadanto/19991193?toc=1
http://www.edilex.fi/tukes/fi/lainsaadanto/19960517?toc=1
Siinä lähinnä lait mitkä koskevat tätä keskustelua, mutta tuossa koko lista sähköä koskevista laeista:
http://www.edilex.fi/content/tukes/fi/?open=OT1-5,OT2-1#OT2-1
- isä/poika yritys
Sähkötöitä firmalla:
Sähkötöitä voi tehdä kuka vaan, mutta ei YKSIN !
esim: sähköyritys jossa sähköluvat palkkaa maallikon töihin (esim: oppisopimuksella) maallikko saa olla sähkötöissä apumiehenä ja saa tehdä työmaalla töitä, kunhan mukana on pätevä (työmaalle nimetty henkilö =nokkamies) sähkö alan ammattilainen, joka valvoo sähkötyöturvallisuutta.
YKSIN saa tehdä vasta = kun on ammattikoulun käynyt ja olikohan vielä 1-vuosi työkokemusta alalla. TAI jos on joku (en tarkkaan muista) 5-6 vuotta alalla opissa, mutta ei ammattikoulutusta.- isä poika ja peräkär
"YKSIN saa tehdä vasta = kun on ammattikoulun käynyt ja olikohan vielä 1-vuosi työkokemusta alalla. TAI jos on joku (en tarkkaan muista) 5-6 vuotta alalla opissa, mutta ei ammattikoulutusta"
siis yksin itsenäisesti saa tehdä sähköalan yrityksessä, joka on tukesin rekisterissä ja yrityksessä nimetty sähkötöiden johtaja.
Mutta ei kuitenkaan kaikkea sähkötöitä saa yksin tehdä (esim: isot muuntamot, jännitetyöt yms..), ne on taas eri juttu.... - Jeejorma
isä poika ja peräkär kirjoitti:
"YKSIN saa tehdä vasta = kun on ammattikoulun käynyt ja olikohan vielä 1-vuosi työkokemusta alalla. TAI jos on joku (en tarkkaan muista) 5-6 vuotta alalla opissa, mutta ei ammattikoulutusta"
siis yksin itsenäisesti saa tehdä sähköalan yrityksessä, joka on tukesin rekisterissä ja yrityksessä nimetty sähkötöiden johtaja.
Mutta ei kuitenkaan kaikkea sähkötöitä saa yksin tehdä (esim: isot muuntamot, jännitetyöt yms..), ne on taas eri juttu...."Työ- ja elinkeinoministeriön asetus:
11 §
Riittävän ammattitaitoiseksi valvomaan ja itsenäisesti tekemään koulutustaan ja työkokemustaan vastaavan alan sähkö- ja käyttötyötä katsotaan se, joka on mainittuihin töihin opastettu ja joka on:
1) suorittanut soveltuvan tekniikan alan korkeakoulututkinnon ja hankkinut kuuden kuukauden työkokemuksen sähkötöissä;
2) suorittanut soveltuvan sähköalan insinöörin tai teknikon tutkinnon ja hankkinut kuuden kuukauden työkokemuksen sähkötöissä;
3) suorittanut soveltuvan ammattitutkinnon, erikoisammattitutkinnon tai vastaavan aiemman koulutuksen tai tutkinnon ja hankkinut kuuden kuukauden työkokemuksen sähkötöissä;
4) suorittanut soveltuvan ammatillisen perustutkinnon tai vastaavan aiemman koulutuksen tai tutkinnon ja hankkinut vuoden työkokemuksen sähkötöissä; taikka
5) hankkinut kuuden vuoden työkokemuksen sähkötöissä ja riittävät alan perustiedot.
Edellä 1 momentissa mainitun työkokemuksen tulee olla riittävän laaja-alaista ja sähkötöihin perehdyttävää."
Kiitos ja anteeksi - sähkömestari
Ja itsenäiseen sähkötöihin vaaditaan riittävä sähkökoulutus, sähköturvallisuuskoulutus ja työkokemus. Ja näillä kaikilla on oltava vielä sähkötyönjohtaja valvomassa töitä.
- moi______
Saat tehdä sähkötyöt vaikka itse, ja tarkastuttaa ne sitten jollain jolla on luvat. Eli kyllä saa tehdä noin.
- höpöhphöhpöhp
jonkun pitää ottaa vastuu niistä asennuksista, ja luuletko että joku suostuu ottamaan vastuun jonkun amatöörin sätöstyksistä? Eikä sähkötöitä saa edes tehdä ilman ammattikoulutusta tai vastaavaa.
- teoriaa
höpöhphöhpöhp kirjoitti:
jonkun pitää ottaa vastuu niistä asennuksista, ja luuletko että joku suostuu ottamaan vastuun jonkun amatöörin sätöstyksistä? Eikä sähkötöitä saa edes tehdä ilman ammattikoulutusta tai vastaavaa.
Vertaapa kirjoitelmiasi jokapäiväiseen käytäntöön.
Unohtuivat pahasti kaikki sukulaiset, tuttavat ja tutuntututkin, sekä hyvät naapurit. Käytännössä itse kukin, siis henkilö jolla on peukalo oikealla paikalla, voi vedellä taloonsa putkia ja johtoja. Ne vain vedellään suunnitelmien mukaan ja ne kriittiset "johtopäätökset" tekee asiat osaava ja luvat omaava henkilö joka myös TIETYSTI kantaa suunnattoman vastuun joka asiaan liittyy. Viimeksi mainittu myös saataa jättää vastuunsa kokoluokkaa vastaavan laskun
Näin se minun maalaisjärkeni ja havainojeni perusteella menee. Siis oman tönön rakentaneena ja muutaman tutun sähkötöitäkin havainnoineena. - vetele mitä vetelet
teoriaa kirjoitti:
Vertaapa kirjoitelmiasi jokapäiväiseen käytäntöön.
Unohtuivat pahasti kaikki sukulaiset, tuttavat ja tutuntututkin, sekä hyvät naapurit. Käytännössä itse kukin, siis henkilö jolla on peukalo oikealla paikalla, voi vedellä taloonsa putkia ja johtoja. Ne vain vedellään suunnitelmien mukaan ja ne kriittiset "johtopäätökset" tekee asiat osaava ja luvat omaava henkilö joka myös TIETYSTI kantaa suunnattoman vastuun joka asiaan liittyy. Viimeksi mainittu myös saataa jättää vastuunsa kokoluokkaa vastaavan laskun
Näin se minun maalaisjärkeni ja havainojeni perusteella menee. Siis oman tönön rakentaneena ja muutaman tutun sähkötöitäkin havainnoineena.johtoja, putkia tai vaikka pyykkinaruja kunhan niihin ei sähköjä kytketä... ja voihan sitä tehdä mitä vaan jos ei laeista tai turvallisuudesta piittaa. Aseenkin voi varmaan hankkia kunhan kaverilla on luvat?
- ja pari suurempaa...
höpöhphöhpöhp kirjoitti:
projektia ja tehnyt niihin sähkötyöt itse ilman sähköalankoulutusta. Kaverini, jolla on A-ryhmän sähköasennusliike, on käynnyt tarkastamassa (sen minkä on tarkastanut), tehnyt kuvat ja paperit kuntoon, sähkölaitoksen heppu on käynnyt omat tarkastuksensa pitämässä ja sillä hyvä.
Tähän mennessä homma on toiminut, tiedä sitten miten laillista se on ollut. Vähän välillä keljuttaa, kun tuli pidettyä opiskeluaikana välivuosi, olisi kannattanut käydä amiksessa sähköpuolella sen verran kääntymässä, että olisi ollut paperiakin näyttää sähköosaamisesta. - just just...
ja pari suurempaa... kirjoitti:
projektia ja tehnyt niihin sähkötyöt itse ilman sähköalankoulutusta. Kaverini, jolla on A-ryhmän sähköasennusliike, on käynnyt tarkastamassa (sen minkä on tarkastanut), tehnyt kuvat ja paperit kuntoon, sähkölaitoksen heppu on käynnyt omat tarkastuksensa pitämässä ja sillä hyvä.
Tähän mennessä homma on toiminut, tiedä sitten miten laillista se on ollut. Vähän välillä keljuttaa, kun tuli pidettyä opiskeluaikana välivuosi, olisi kannattanut käydä amiksessa sähköpuolella sen verran kääntymässä, että olisi ollut paperiakin näyttää sähköosaamisesta.syy miksi en koskaan osta tee-se-itse omakotitaloa...
- väri väriin ja loput
just just... kirjoitti:
syy miksi en koskaan osta tee-se-itse omakotitaloa...
Mietippäs tarkemmin, kaveri joka jo rakentanut kolme omakotitaloa ja tehnyt aina itse sähkötyöt? On kirjoittamassa yhä näilläkin sivuilla ja taloissa asuu asukkaat ja jokainen hengissä! Kyllä tehdä saa kunhan TIETÄÄ mitä tekee!
- älä puhu paskaa
väri väriin ja loput kirjoitti:
Mietippäs tarkemmin, kaveri joka jo rakentanut kolme omakotitaloa ja tehnyt aina itse sähkötyöt? On kirjoittamassa yhä näilläkin sivuilla ja taloissa asuu asukkaat ja jokainen hengissä! Kyllä tehdä saa kunhan TIETÄÄ mitä tekee!
EI SAA tehdä! Mutta eihän autoakaan kortilla ajeta... ja omin luvinhan voi tehdä mitä vaan kunhan ei jää kiinni. Tekijä kaivetaan kyllä esille sitten jos/kun jotain sattuu, ja sitten selitellään ;)
Laiton on laitonta vaikka miten tietäisi mitä tekee. Mutta laithan ei ole tiettyä kovapäisintä porukkaa koskaan liikuttaneet... ajatte varmaan autoillakin ilman korttia ja kännissä, sehän käy kun tietää mitä tekee vai? - teeitse tyypin taloa
just just... kirjoitti:
syy miksi en koskaan osta tee-se-itse omakotitaloa...
Nimenomaan. Älkää ikimaailmassa ostako noita itse rakennettuja pommeja. Sähkötkin on nimenomaan tehty kuten tuossa yllä kirjoitetaan, henkilöiden toimesta jotka eivät ymmärrä sähköstä enempää kuin sika satelliitista. Voit kuolla sähköiskuun kun ostat jonkun tee se itse-hemmon talon.
Nykyisin on ohjeistettu että amatöörin tekemiä sähkötöitä ei luvanhaltija missään tapauksessa saa hyväksyä. Piuhatkin pitäisi vetää pois ja vetää uudestaan pätevän henkilön toimesta. Touhu on tiukentunut entisestä erittäin paljon ja hyvä niin - säästetään ihmishenkiä. - Peelo-peelo
teeitse tyypin taloa kirjoitti:
Nimenomaan. Älkää ikimaailmassa ostako noita itse rakennettuja pommeja. Sähkötkin on nimenomaan tehty kuten tuossa yllä kirjoitetaan, henkilöiden toimesta jotka eivät ymmärrä sähköstä enempää kuin sika satelliitista. Voit kuolla sähköiskuun kun ostat jonkun tee se itse-hemmon talon.
Nykyisin on ohjeistettu että amatöörin tekemiä sähkötöitä ei luvanhaltija missään tapauksessa saa hyväksyä. Piuhatkin pitäisi vetää pois ja vetää uudestaan pätevän henkilön toimesta. Touhu on tiukentunut entisestä erittäin paljon ja hyvä niin - säästetään ihmishenkiä.Ehkäpä kannattaa tilata kuntotarkastus/tutkimus myös sähköille siinä vaiheessa kun talokauppaa tehdään. Ostajan olisi hyvä tietää onko sähvöt kuinka kuralla ja saako niistä nykypäivän tarpeet täyttävää mihin rahaan vai mennäänkö pistorasia/huone ja jatkojohdolla loput.
- sähkömestari
ja pari suurempaa... kirjoitti:
Tähän mennessä homma on toiminut, tiedä sitten miten laillista se on ollut. Vähän välillä keljuttaa, kun tuli pidettyä opiskeluaikana välivuosi, olisi kannattanut käydä amiksessa sähköpuolella sen verran kääntymässä, että olisi ollut paperiakin näyttää sähköosaamisesta.kummoista sähkötaitoa, mutta ovat ehdottomasti alan ammattilaisen töitä. Ei kuulu maallikon tehtäviin, missään nimessä. Tuntemasi sähköasennusliike ottaa liian suuren vastuun, kun sähkötyöt tekee maallikko. Mainitsemalla sähköliikkeellä ei ole missään nimessä valtuuksia tuohon.
- ei varma viellä
teeitse tyypin taloa kirjoitti:
Nykyisin on ohjeistettu että amatöörin tekemiä sähkötöitä ei luvanhaltija missään tapauksessa saa hyväksyä. Piuhatkin pitäisi vetää pois ja vetää uudestaan pätevän henkilön toimesta. Touhu on tiukentunut entisestä erittäin paljon ja hyvä niin - säästetään ihmishenkiä.kuulema tulee sellainen direktiivi et omaan kiinteistöön saa pinta asentaa mitä tahtoo(ei tauluun kytkentöjä)kunhan käyttää vaan mittarin paikalla.(suunnitteilla ei varma)
- AC/DC
sähkömestari kirjoitti:
kummoista sähkötaitoa, mutta ovat ehdottomasti alan ammattilaisen töitä. Ei kuulu maallikon tehtäviin, missään nimessä. Tuntemasi sähköasennusliike ottaa liian suuren vastuun, kun sähkötyöt tekee maallikko. Mainitsemalla sähköliikkeellä ei ole missään nimessä valtuuksia tuohon.
kaikki sähkötyöt itse, olenhan alan ammattilainen, 40 vuotta tehnyt alan hommia, voimalaitokset ovat nykyisin hanskassani, voin koska tahansa sammuttaa valot teiltä. Päätös on minun.
- AntsePantse
AC/DC kirjoitti:
kaikki sähkötyöt itse, olenhan alan ammattilainen, 40 vuotta tehnyt alan hommia, voimalaitokset ovat nykyisin hanskassani, voin koska tahansa sammuttaa valot teiltä. Päätös on minun.
Pelkkää paskaa jauhat.
Osoita sitten asemasi ja sammuta vaikka Turku, Tampere ja Helsinki 5 minuutin ajaksti.
Turhaa on täällä leveillä kun mitään et kuitenkaan pysty tekemään.
"Minulla on hallinnassa maailman ydinsiilot. Päätös on minun." - Tulipalo tai
AntsePantse kirjoitti:
Pelkkää paskaa jauhat.
Osoita sitten asemasi ja sammuta vaikka Turku, Tampere ja Helsinki 5 minuutin ajaksti.
Turhaa on täällä leveillä kun mitään et kuitenkaan pysty tekemään.
"Minulla on hallinnassa maailman ydinsiilot. Päätös on minun."Tapaturmatapauksissa vakuutusyhtiö saattaa kieltäytyä maksamasta korvauksia tai ainakin vähentää niitä jos ilmenee, että asennukset eivät ole olleet aivan viralliset. Paperit pitää löytyä.
- voi voi
voi
- naurattaa!!
niin maan vietävästi :D joka kymmenes juttu asiaa.. ehkä :D kiitos vaan kaikille raneille ja pertsoille!
- sähköpete
Eksyin vahingossa tälle palstalle ja kyllä huomaa että täällä taitaa keskustella suurimaks osaks pelkät tee se itse miehet.......
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain627552Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1242979- 1431813
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651669Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1191487Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1691439- 1321182
- 78869
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47812- 53774