Minulla on ongelmia liittyen väsymykseen ja syömiseen. Olen jo pelännyt että kyse olisi jostain syömishäiriöstä ja aivossa jotain vialla kun väsyttää ja paljon. Nyt kun olen lukenu vähän millasia oireita kaamosmasennus tai -väsymys aiheuttaa, kuulostaa ihan siltä että siitä olis kyse.
Miltä muitten mielestä kuulostaa? Nukun yöunet 7-10 tuntia ja sen lisäksi koulusta päästyäni kolmelta menen suoraan nukkumaan ja herään viiden ja kahdeksan välillä, olen pari tuntia hereillä mutta sitten taas tuntuu että pitäisi nukkua..eikä mitään ongelmia nukahtaa uudestaan ja nukkua taas kunnon yöunet. Ei tämä nukkuminen kuitenkaan auta siihen väsymykseen paljookaan, tulen tosi ärtyneeksi ja vihaiseksi jos en saa nukkua tai joku häiritsee nukkumistani. Urheilen sopivasti, joka päivä noin tunnin verran. Syön neljä kertaa jotain kunnon ruokaa ja tekee mieli syödä joka päivä karkkia tai jotain muuta hyvää, tälläistä ongelmaa ei valosana vuodenaikana ole. Paino-ongelmia ei ole. Sängystä nouseminen on erittäin hankalaa aamuisin ja päiväunienkin jälkeen. Mieliala on alentuu aina syksyllä ja talven ajan sama jatkuu, lopputalvesta vähän vakavampana, lopputalvesta mikään ei enää kiinnosta eikä mistään saa mielihyvää ja elämä tuntuu toivottomalta.
Kesällä nukun 7 tai 8 tuntia vuorokaudessa ja olen pirteä, ja mieliala on hyvä. Kesällä myös syön terveellisesti, salaattia, kanaa, perunoita...ei karkkia paljon, eikä muutakaan ylimääräistä.
Saan vitamiineja tarpeeksi, mutta tuntuu koko ajan heikolta ja väsyneeltä, en oikeen jaksa tehdä mitään muuta kun maata sängyssä. Minun pitää pakottaa itseni lenkille ja punttisalille.
Kaamosmasennusta tai -väsymystä?
7
188
Vastaukset
- armimanning
Luin juuri artikkelin Minä Olen lehdestä että D vitamiinija saa syyä seiluusti yli sen mikä sanotaan olevan suositus. Jopa 100 yksikköä sadan kilon miehelle. Mielenkiintoinen artikkeli saattaisi helpottaa sinnuukin.
- Sumppi pk-seudulta
Kirjoituksestasi päätellen et sairasta syömishäiriötä, syöt hyvin, veriarvot on hyvät. Mutta kaamosväsymys saattaisi olla mahdollinen. Koska olet koululainen, kehoittaisin menemään kouluterveydenhoitajan vastaanotolle keskustelemaan, mitä asian eteen voisi tehdä. Jos se vaikuttaa anniltaan tyhjältä, sitten lääkärin vastaanotolle.
Kun itse olen uniongelmainen, on minun näkökulmasta yöunesi ihan luonnolliset, eli itsekin nukun 9 - 10 tuntia yössä tosin pitkälle lääkityksen avulla. Olen iäkäs ihminen sinuun verraten, jotka yleensä nukkuvat vähemmän. Pimeään aikaan unen tarve on suurempi, eli pidemmät yöunet ovat luonnollisia.
Koetko koulun käynnin pakkopullaksi, tai onko sinulla muuten siihen liittyen ongelmia, eli et ole motivoitunut, tai sitten se muuten aiheuttaa sinulle paineita? Sillä voi olla myös nukuttava vaikutus, eli tavallaan väsymys syrjäyttää ajattelemasta vähemmän mieleisiä asioita. Syksy ja pimeä aika on ihmiselle myös eräänlaista kuin karhun talviuniaikaa, jolloin valon vähyys vähentää aktiviteettejä ja tekee mieli pysytellä kotona ja levätä, tai nukkua.
Minkä ikäinen olet? Onko sinulla hyviä ystäviä ja heidän kanssaan yhteisiä harrastuksia? Uupumukseesi voi löytyä myös muu ratkaisu. Kilpirauhasen ei stabiilitoiminta vaikuttaa myös ihmisen vireyteen.- maria94k
jo tulleista vastauksista. Koulussa oleminen on ihan okei. Ei oikeestaan paljon kiinnosta siellä mikään, mutta ei ole koskaan kiinnostanut koska ainoa minua kiinnostava aine on liikunta. Olen 16v. On hyviä ystäviä ja harrastuksia : ) Kilpirauhasen vajaatoiminta on tutkittu, eikä ollut mitään normaalista poikkeavaa. D- vitamiini syön jo kaksinkertaisen annoksen suositukseen nähden : ) Haluaisin urheilla enemmän, mutta olen aina niin väsynyt koulun jälkeen että menen suoraan nukkumaan. En näe lainkaan auringonvaloa päivän aikana, aamulla kun menen kouluun on vielä pimeää, sitten olen päivän koulussa ja kun lähden, on jo pimeää..
- Sumppi pk-seudulta
maria94k kirjoitti:
jo tulleista vastauksista. Koulussa oleminen on ihan okei. Ei oikeestaan paljon kiinnosta siellä mikään, mutta ei ole koskaan kiinnostanut koska ainoa minua kiinnostava aine on liikunta. Olen 16v. On hyviä ystäviä ja harrastuksia : ) Kilpirauhasen vajaatoiminta on tutkittu, eikä ollut mitään normaalista poikkeavaa. D- vitamiini syön jo kaksinkertaisen annoksen suositukseen nähden : ) Haluaisin urheilla enemmän, mutta olen aina niin väsynyt koulun jälkeen että menen suoraan nukkumaan. En näe lainkaan auringonvaloa päivän aikana, aamulla kun menen kouluun on vielä pimeää, sitten olen päivän koulussa ja kun lähden, on jo pimeää..
"Koulussa oleminen on ihan okei. Ei oikeestaan paljon kiinnosta siellä mikään"
Sinun masennus voi johtua pelkästään siksi, että koulu ei motivoi sinua. Pidät liikunnasta, se on sinun juttu ja sinulle kaikki kaikessa. Kun nyt on vielä pimeä aika, motivaatio on muutenkin ihmisillä hakusessa.
En tiedä, auttaisiko kirkasvalolamppu oloasi piristäen, sen tarkoitushan on tuoda sitä valoa, mitä emme auringosta saa. Voi olla myös, että kun olet kasvavassa iässä, eli pituuskasvua tulee, se myös verottaa voimia, eli levon tarve on myös osittain luonnollinen.
Ravinnolla on iso merkitys vireystilaan. Sain eilen esitteen, miten yksilöllisesti valittua ravintoa pitäisi syödä. Katsoin juuri, että kotisivut siitä on poistettu. Mutta luepa esim. karppaus-info sivuja. En tiedä, sisältääkö ravintosi paljon nopeita hiilihydraatteja, vähän rasvaa. Ravinnolla on paljonkin merkitystä niin mielen kuin kehonkin vireyteen.
Toivotaan, että vireys löytyy! Kk:n päästä päivät pitenevät, joka on pieni lohtu näin pimeään aikaan. - ertyuiopfghjk
maria94k kirjoitti:
"D- vitamiini syön jo kaksinkertaisen annoksen suositukseen nähden"
Tarkoitatko tätä viiden mikrogramman suositusta? Voit huoletta syödä vielä lisääkin. Sanotaan 40 mikrogrammaa, jos syöt myös kalaa ja juot maitoa. Jos et syö näitä, voit ottaa vaikka mikrg. Muista itekin miten mälsää oli kun kouluun lähtiessä oli pilkkopimeää ja kotiin tullessakin jo hämärää. Nyt olen vuorotyössä joten välillä pääsee ulkoilemaan auringon kanssakin. Ellei sitten satu olemaan vessassa juuri sitä hetkeä kuin se paistaa. D-vitamiinin kannaltahan auringolla ei tähän aikaan vuodesta ole mitään merkitystä, mutta mielialaan se kyllä vaikuttaa.
Ei muuta kun tsemppiä ja joulun odotusta! - ertyuiopfghjk
ertyuiopfghjk kirjoitti:
"D- vitamiini syön jo kaksinkertaisen annoksen suositukseen nähden"
Tarkoitatko tätä viiden mikrogramman suositusta? Voit huoletta syödä vielä lisääkin. Sanotaan 40 mikrogrammaa, jos syöt myös kalaa ja juot maitoa. Jos et syö näitä, voit ottaa vaikka mikrg. Muista itekin miten mälsää oli kun kouluun lähtiessä oli pilkkopimeää ja kotiin tullessakin jo hämärää. Nyt olen vuorotyössä joten välillä pääsee ulkoilemaan auringon kanssakin. Ellei sitten satu olemaan vessassa juuri sitä hetkeä kuin se paistaa. D-vitamiinin kannaltahan auringolla ei tähän aikaan vuodesta ole mitään merkitystä, mutta mielialaan se kyllä vaikuttaa.
Ei muuta kun tsemppiä ja joulun odotusta!Jos et syö näitä, voit ottaa vaikka 50 mikrg.
- ............
Jos oireet ovat noin selvästi pimeään vuodenaikaan ajoittuvia, voi kaamosmasennus olla kyseessä. Pimeä vuodenaika eroaa (Suomen) kesästä siinä, että D-vitamiinin ja/eli auringonvalon määrä on vähäistä. Voisit ainakin sen D-vitamiinin puutteen korvata ottamalla 20-50 mikrogrammaa D-vitamiinilisää apteekin purkista. (Kiinnitä huomiota eri valmisteiden vitamiinimääriin. Se, että jossain sanotaan D-vitamiini, ei välttämättä tarkoita paljoakaan - varsinkin ns. "luontaistuotteita" kaupataan tällä tavalla epämääräisesti.).
Lisäksi mahdollisesti tulisi kirkasvalohoito. En tiedä, onko sinulla mahdollisuutta vaikkapa lukea lehteä tunnin verran aamuisin.. Myös uusi korvan kautta annosteltava valo on kaamosmasennuksen hoidossa kiintoisaa ja monet käyttäjät katsovat siitä hyötyvänsä , kun taas toiset tuomitsevat sen suoralta kädeltä humpuukiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836059
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474095- 1314021
- 693823
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262978Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72577Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?412445- 282262
- 2042141
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4501859