Miten saan selville kamerallani (D 200) otettujen kuvien määrän?
Kuvattu määrä
14
2583
Vastaukset
- Nikon D90
Jos et ole nollannut kuvan nimen laskuria niin se antaa kyllä kuvan siitä paljonko olet kuvannut. Esim.: DSC_8230 tarkoittaa sen kuvan olevan kahdeksastuhanneskahdessadaskolmaskymmenes laukaus tuolla kameralla eli kuva numero 8230. Löytyyhän joitain ohjelmia jotka osaavat lukea noita exif-tietoja tarkemmin ja sieltä saattaa löytyä tuokin tieto.
Suosittelen asettamaan laskurin siten, ettei se nollaudu missään tilanteessa. D200 on varsin hyvä runko ja olen käyttänyt sitä muutaman vuoden ja noin 8500 kuvan verran jonka jälkeen lahjoitin sen tyttärelleni ja ostin sen tilalle D300s rungon. Tuo nimimerkin D90 minulla on kakkosrunkona ja sekin on varsin toimiva kapistus.- fuckin g54
Minulla käytössä 2 muistikorttia. Ensimmäisessä kuvanumerointi jotain 13000, toisessa 34000 ja rapiat. Kamera ostettu alkuvuodesta uutena ja kuvia otettu yhteensä alle 5000.
fuckin g54 kirjoitti:
Minulla käytössä 2 muistikorttia. Ensimmäisessä kuvanumerointi jotain 13000, toisessa 34000 ja rapiat. Kamera ostettu alkuvuodesta uutena ja kuvia otettu yhteensä alle 5000.
Nikonin D70, D200, D90 ja D300s toimivat kuten ilmaisin kun asetukset tehdään oikein. Se montako muistikorttia on ei vaikuta mitenkään. Minulla niitä on ainakin 7 kpl pientä ja isoa sekä koossa että muistissa.
Huuhaa onkin jossain muualla, olisikohan siellä?
Toinen juttu on jos laskuti on nollattu jolloin se aina alkaa DSC_00001:stä.- Paskapuhetta
Työeläkeläinen kirjoitti:
Nikonin D70, D200, D90 ja D300s toimivat kuten ilmaisin kun asetukset tehdään oikein. Se montako muistikorttia on ei vaikuta mitenkään. Minulla niitä on ainakin 7 kpl pientä ja isoa sekä koossa että muistissa.
Huuhaa onkin jossain muualla, olisikohan siellä?
Toinen juttu on jos laskuti on nollattu jolloin se aina alkaa DSC_00001:stä.Paskapuhetta
- Päin vastoin
Paskapuhetta kirjoitti:
Paskapuhetta
Asia menee juurikin niin kuin aikaisemmassa on kerrottu. On tietysti määrittelykysymys mitä *****puheella tarkoitetaan. Et vaan näköjään pysty mitenkään argumentoimaan ontuvia väitteitäsi.
Tuossa omani NIkon D300s manuaalista sivulta 277/D7-luku:
"When a photograph is taken, the camera
names the file by adding one to the last file
number used. This option controls whether
file numbering continues from the last
number used when a new folder is created,
the memory card is formatted, or a new
memory card is inserted in the camera."
Kerro jos tarviit tulkkausapua tai muuten tulee ymmärtämisen kanssa ongelmia. - kdshfue..
Päin vastoin kirjoitti:
Asia menee juurikin niin kuin aikaisemmassa on kerrottu. On tietysti määrittelykysymys mitä *****puheella tarkoitetaan. Et vaan näköjään pysty mitenkään argumentoimaan ontuvia väitteitäsi.
Tuossa omani NIkon D300s manuaalista sivulta 277/D7-luku:
"When a photograph is taken, the camera
names the file by adding one to the last file
number used. This option controls whether
file numbering continues from the last
number used when a new folder is created,
the memory card is formatted, or a new
memory card is inserted in the camera."
Kerro jos tarviit tulkkausapua tai muuten tulee ymmärtämisen kanssa ongelmia.Jos on useita samanlaisia kameroita ja vaihtaa korttia kameroiden välillä, voi käydä niin, kuin minulle, että laskuri loikkaa. Kun panin vanhan kameran kortin uuteen kameraan niin laskuri ei alkanutkaan nollasta, vaan loikkasi tuhansia ylöspäin.
Toinen asia on sitten laskurin automaattinen nollautuminen. - kjgSHGFHJ
kdshfue.. kirjoitti:
Jos on useita samanlaisia kameroita ja vaihtaa korttia kameroiden välillä, voi käydä niin, kuin minulle, että laskuri loikkaa. Kun panin vanhan kameran kortin uuteen kameraan niin laskuri ei alkanutkaan nollasta, vaan loikkasi tuhansia ylöspäin.
Toinen asia on sitten laskurin automaattinen nollautuminen.Siitä syystä kortti pitääkin aina ensin formatoida. Toisaalta tuo hyppy estää päällekkäisyyden ja kuvien katoamisen ylikirjoituksen vuoksi.
Kuvalaskuri ei kuitenkaan ole päättymätön, vaan nollautuu automaattisesti, kun rekisteri täyttyy.
- heivaanheihei
Ota kuva kamerallasi vaikkapa näppäimistöstä tai jostakin, minkä uskaltaisit huoletta ladata nettiin. Lataa se tietokoneellesi. Älä muokkaa kuvaa millään tavalla. Lähetä se tuonne:
http://www.myshuttercount.com/
Toimii ainakin D3000-mallilla otettujen kuvien kanssa...- Minä meiltä
Kiitos tästä vinkistä, se toimi hienosti. 3900 ja risat näytti - mukava lukema.
Näyttäisi äkkiseltään siltä, että kun tyhjennän kortin kuvista, nollautuvat otoslaskut.
Nyt nuuskimaan noita exif -tietoja, mistä löytyvätkään!
- Juu-ri
Ilmainen Opanda kertoo ainakin Nikonien kuvamäärät ja paljon muutakin tietoa. Tuossa taannoin käytiiin asiasta keskustelua 'että miten muka' kun otettujen kuvien määrä ei sisälly EXIF-standardiin. Ei muuten toimi kaikilla merkeillä.
http://www.opanda.com/en/iexif/download.htm- kjhgbsh
Siten se muka tietää, että kaikki kamerat ei laita kaikkea exifiin, vaan haluaa pitää salaisuutensa.
Olen joskus kokeillut ko. ohjelmia, mutta koskaan ne ei ole pitäneet paikkaansa.
Ps. minulla ei ole Nikonia kokeiltavana. Sitä paitsi pitää olla windows.
- Kaput
Missä vaiheessa kamera alkaa olemaan tiensä päässä? Siis eli kuinka monta kuvaa kameralla voi suurin piirtein ottaa?
- Harmaantuva
Riippunee käytännössä paljolti kameran kohtelusta – paiskotaanko sitä, viedäänkö vuoroin tropiikkiin, vuoroin naparetkille jne.
Appiukkovainaan Kodak Junior -paljekamera roikkuu tuossa työhuoneeni seinällä muistorekvisiittana. En ole kokeillut, pelaako yhä. Sotakokemusta kameralla on ainakin jatkosodasta ja Lapin sodasta, mahdollisesti talvisodastakin. Näyttää jokseenkin samanlaiselta kuin seuraavan kuvan yksilö, joskin kuluneemmalta:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/88/KodakJunior620.JPG/800px-KodakJunior620.JPG
Yksi keskeinen kuluva osa on kameran suljin. Käytettynä myytävistä kameroista ilmoitetaan monestikin lauottujen kuvien määrä (jonka voi kaivaa esille kameransa EXIF-tiedostoista). Kameravalmistajat saattavat toisinaan ilmoittaa jonkin luvun kameroittensa sulkimen kestoikäarviona. Oman D7000-runkoni kohdalla puhutaan 150 000 räpsäisystä.
Googlausvihje: kameran tyyppi ”shutter life expectancy”
Suljinyksikönkin voinee vaihtaa sen tultua tiensä päähän. Harrastelijan kohdalla siihen voi helposti mennä niin monta vuotta, ettei kamera ole enää ihan up to date ominaisuuksiltaankaan eikä sitä tee enää mieli tekohengittää. Valmistajat tekevät kaikkensa saadakseen sinut ostamaan uuden kameran jo ennen kuin vanha on loppuunajettu.
Ostin ensimmäiseksi digikamerakseni Canon-kompaktin (PowerShot S20) toukokuussa 2000 eli vekottimella on ikää jo 13½ vuotta – digimaailmassa pieni iäisyys! Kamera käy ja kukkuu kuin silloin ennen, mutta ei tee mieli ostaa siihen enää uusia akkuja hapantuneiden tilalle (olen pitänyt aina kameroissani kahta vaihtoakkua ja toisen parin mehut alkavat olla loppu). Toki tuo isotaskuisen pokkari on ollut poissa aktiivikäytöstä jo pitkään ja korvattu pienemmällä pelillä. - Huuhaa juttuja?
Digikuvan EXIF tiedoissa saattaa olla myös jotain "Huu-haa" tietoa kuten esim. DPI kentän arvo.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211861
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1431741Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill561562Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1671382Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1771375- 1511326
- 521228
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.761183- 591168
- 1191055