Voiko keliakia tulehduttaa pakusuolen?

On vai ei

Niin voiko keliakia tulehduttaa paksusuolen? Jota sitten diagnisoidaan Crohnin tai haavaisen paksunsuolen tulehdukseksi tai välimuoto koliitiksi. Kun ei osata sanoa tähystyksessä otettujen näytteiden perusteella kummasta olisi kyse? Itselläni on tuollainen välimuoto koliitti diagnoosina. Ja jatkuvan väsymyksen ja anemian Hb 100 vähän yli ja alle koko ajan lääkäri teetti keliakia veritestin. Joka näytti negatiivista.
Kysyin kyllä lääkäriltä, että kuinka varma tuo testi on. Ja se sanoi että ei sekään mikään aivan täysin varma ole.

Nyt sitten luettuani netistä ja täältä muiden oireita, kuten kielen kipeytyminen, aftat suussa, ilmavaivat, ripuli ja kuralla olo, päänsärky ja migreeni, jatkuva pissahätä, mahakivut, krampit jne. Niin kaikki nuo edellä mainitut on vaivanneet vuosien varrella ohi mennen tai ollut vaivana vuosikaudet jo. Lisäksi olkapäistä ainakin omasta mielestä ihokeliakiaa muistuttuva ihottuma kun se voi kuulemma löytyä myös olkapäistä. Joka on ollut jo monta vuotta vaivana. Ne ei voi olla finnejä yms minun mielestä.

Nyt lähinnä kiinnostaisi tietää, että voiko olla niin, että keliakia onnistui piiloutumaan verikokeessa. Mutta onkin ollut ilmeisen lievänä vuosikaudet ja ehkä ei siksi nytkään näkynyt verikokeessa. Mutta lopulta tulehduttanut paksusuolen, kuten minulle kävi tänä vuonna. Miettynyt vain, että pitäisikö vaatia, että tähystettäisi maha ja pohjukkaissuoli, että voisi varmasti sulkea keliakian aiheuttama suolinukka kato pois.

5

2057

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 34543543

Ei keliakia tietääkseni mitään tulehduta.... Tai se on erilainen "sairaus". Se voi olla olemassa vaikka sitä ei löytyisikään verikokeesta.

• 38KG

olen saanut tähystyksellä,vasta 3kerralla.VARMUUDEN,KUN OHUT SUOLESTA KOE PALAN OTTIVAT.VAADI TÄHYSTYS.KUITENKIN JÄLKEEN MUUTAMAN VUODEN PÄÄSTÄ,VIELÄ KOLIITTI VAIVAKSI.ON TOSI INHOTTAVAA,KUN EI USKALLA LÄHTEÄ JUHLIIN.EIKÄ OIKEIN KAUPALLEKAAN ,KUN VOI ARVAAMATTA HUONOT MENNÄ HOUSUUN.KAIKKI EIVÄT YMMÄRRÄ,LULEVAT OIKETTELUKSI,KUN EI TULE TÄRKEISIINKÄÄN TAPAHTUMIIN.

• keliakka

Johan sulle lääkäri sanoi että verikoe ei ole 100% varma. Siihen ei vaikuta miten vaikea tai lievä keliakia on. Keliakiassa ohutsuolen suolinukka tuhoutuu. Ei siis paksusuolen. Keliakia tutkitaan ottamalla koepala ohutsuolesta.

• jesmiina

voi pitkään jatkunut hoitamaton keliakia aiheuttaa paksusuolen tulehduksen, koska se voi laukaista ärtyneen suolen oireyhtymän.

• On vai ei

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=kop00164
        "
        Taudin perimmäinen syy on vehnän, ohran ja rukiin sitkoaine, gliadiini (gluteeni), joka aiheuttaa tietyn perimän omaaville henkilöille suolistotulehduksen.
        "
        Ilmeisesti tuossa tarkotetaan suoliston ohutsuoli/paksusuoli ehkä mahalaukunkin mahdollista tulehtumista. Keliakiassa kun kait normaalisti suoli ei niinkään tulehdu vaikka nukka katoaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      160
      2720
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      201
      1997
    3. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1736
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1648
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1461
    6. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      42
      1457
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      78
      1143
    8. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1060
    9. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1019
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      193
      976
    Aihe