Kotiavaimen luovuttaminen remonttimiehelle

lark

Asunnossani alkoi tänään kylpyhuoneremontti. Eilen remppamies ilmoitti, että isännöitsijä on sairaalassa, eikä hän saa tältä asuntooni avainta, joten painotti, että voisin antaa oman avaimeni. Näin sitten meniin tänään tekemään, ennen toisaalle muuttoa. Bussissa aloin kuitenkin pohtia tilannetta. Tiedän, että kyseinen kaveri on isännöitsijämme valtuuttama huoltomies, mutta

a) en tiedä huoltomiehen nimeä
b) en tiedä, edustaako hän isännöitsijän hallinnoimaa huoltofirmaa vai onko ulkopuolinen
c) minulla ei ole minkäänlaisia huoltomiehen yhteystietoja: kun pyysin häneltä puhelinnumeroa, jotta voisin antaa sen vuokraemännälleni, hän ilmoitti, että ottaa mieluummin vuokranantajani numeron, kun antaa omansa

Aloin kauhulla miettiä, että annoin asuntoni avaimen kolmannelle henkilölle, joka ei todistanut henkilöllisyyttään, ilman minkäänlaista kirjallista sopimusta. Jos asunnossa, jossa olen vuokralla, sattuu nyt tässä vaiheessa vaikka tulipalo tai muu onnettomuus, vakuutusyhtiö katsonee aika karsaasti, kun olen antanut avaimen huoltomiehelle ilman asianmukaista kirjallista luovutussopimusta.

Olisinko voinut kieltäytyä antamasta avainta huoltomiehellä, koska en voi, jos lain mukaan viilataan, häntä oikeasti huoltomieheksi identifioida, vaikka epävirallisesti hänet tiedän.

Eikö huoltomiehellä tulisi olla talomme asuntoihin yleisavain?

"Taloyhtiössähän noudatetaan lakien lisäksi yhtiöjärjestystä ja järjestyssääntöä. Jos jommassa kummassa on maininta avaimien luovutuksesta tai yleisavaimesta, on avainten vaatiminen oikeutettua. Lisäksi isännöitsijä ja/tai hallitus on saattanut talonmiehen/huoltoyhtiön kanssa tehdä täysin toimivaltuuksiensa mukaisesti sopimuksen, joka edellyttää avaimien luovutusta, samoin hallitus on voinut näin sopia isännöitsijän kanssa."

13

2432

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Kyllä remppamiehen on todistettava kuka on. Jos hebkkareita ei ala löytymään, eikä puhelinnumeroita tulemaan, se voi olla kuka tahansa. On teillä ihmeellinen isännöitsijä, kun ei ole varamiestä??????

No toki rempat pitää tehdä. Kysele hallitukselta. Tai isännöitsijäfirmasta.

• haistelee pikkareit

a) en tiedä huoltomiehen nimeä: Siellä voi käydä montakin henkilöä tekemässä sitä remonttia. meillä oli 3-4 erihenkilöä tekemässä.
      b) en tiedä, edustaako hän isännöitsijän hallinnoimaa huoltofirmaa vai onko ulkopuolinen: Jos se on isännöitsijä kutsunut, niin sillä ei ole väliä.
      c) minulla ei ole minkäänlaisia huoltomiehen yhteystietoja: kun pyysin häneltä puhelinnumeroa, jotta voisin antaa sen vuokraemännälleni, hän ilmoitti, että ottaa mieluummin vuokranantajani numeron, kun antaa omansa: Paremmin näin päin, että tämä mies saa ongelmien tullessa soitella huoneiston omistajalle.

• Jakoppi88

Jotenkin kuulostaa provolta koko juttu. Jos ei niin tässä kuin monessa asiassa ei kannata miettiä liikaa. No todennäköisesti ne remonttimiehet kaljottelevat ja kuskaavat maksullisia kämppääsi poissaolosi aikana, joten ehkä kannattaa vaihtaa lakanat kun palailet kämpillesi.

• lark
        Jakoppi88 kirjoitti:

Jotenkin kuulostaa provolta koko juttu. Jos ei niin tässä kuin monessa asiassa ei kannata miettiä liikaa. No todennäköisesti ne remonttimiehet kaljottelevat ja kuskaavat maksullisia kämppääsi poissaolosi aikana, joten ehkä kannattaa vaihtaa lakanat kun palailet kämpillesi.

... eikä isännöitsijä saanut huoltomiestä puolen vuoden kyselemisen jälkeen (ensimmäisen kerran pyysin isännöitsijää lähettämään huoltomiehen remppaamaan wc-istuimen, joka valui, viime huhtikuussa, ja elokuussa sekä lokakuussa vuokranantajani oli häneen yhteydessä kirjallisesti ja sitten puhelimitse), minkä takia tuo vesivahinko tuli, saan mielestäni hyvällä mielin olla asiassa neuroottisenkin ylihuolehtivainen. Jos asia olisi korjattu kesällä tai edes elokuun lopussa, vahingolta olisi varmaan selvitty, enkä olisi joutunut putkimiestä paikalle itse tilaamaan, kuten loppujen lopuksi kävi.

Taloyhtiössämme isännöitsijällä on oma huoltoyhtiö, ja tämänkin takia on jo epäselvää, onko huoltomies tämän yhtiön työntekijä, vai ulkopuolinen huoltomies.

Jos hän on isännöinti- ja huoltoyhtiön kaveri, on tietenkin etsittävä ulkopuolinen valvoja työlle.

Mutta ongelmana edellämainitussa oli juuri tämä mahdollinen vakuutustulkinta, ja se että itse toimin juridisesti typerästi antaessani avaimen ilman KIRJALLISTA luovutussopimusta kolmannelle henkilölle. Jos tosiaankin tällä aikaa, kun avain on hlöllä, jota en saa halutessani kiinni, olisin aika heikoilla, jos asunnossa joku vakuutusturvaa lipova onnettomuus tapahtuisi.

• Kokouksessa kävijä
        lark kirjoitti:

... eikä isännöitsijä saanut huoltomiestä puolen vuoden kyselemisen jälkeen (ensimmäisen kerran pyysin isännöitsijää lähettämään huoltomiehen remppaamaan wc-istuimen, joka valui, viime huhtikuussa, ja elokuussa sekä lokakuussa vuokranantajani oli häneen yhteydessä kirjallisesti ja sitten puhelimitse), minkä takia tuo vesivahinko tuli, saan mielestäni hyvällä mielin olla asiassa neuroottisenkin ylihuolehtivainen. Jos asia olisi korjattu kesällä tai edes elokuun lopussa, vahingolta olisi varmaan selvitty, enkä olisi joutunut putkimiestä paikalle itse tilaamaan, kuten loppujen lopuksi kävi.

Taloyhtiössämme isännöitsijällä on oma huoltoyhtiö, ja tämänkin takia on jo epäselvää, onko huoltomies tämän yhtiön työntekijä, vai ulkopuolinen huoltomies.

Jos hän on isännöinti- ja huoltoyhtiön kaveri, on tietenkin etsittävä ulkopuolinen valvoja työlle.

Mutta ongelmana edellämainitussa oli juuri tämä mahdollinen vakuutustulkinta, ja se että itse toimin juridisesti typerästi antaessani avaimen ilman KIRJALLISTA luovutussopimusta kolmannelle henkilölle. Jos tosiaankin tällä aikaa, kun avain on hlöllä, jota en saa halutessani kiinni, olisin aika heikoilla, jos asunnossa joku vakuutusturvaa lipova onnettomuus tapahtuisi.

Ei ole kokoontunut 4 v kuitenkin hallituksen on kokoonnuttava väh 1 krt vuosi yhtiökokous on pidettävä 1 krt vuosi.Ei mene läpi tuollainen valehtelu tälläkään palstalla.Mielikuvitusta tietysti aina voi kätyttää se ei ole totuus kuitenkaan.

• lark
        Kokouksessa kävijä kirjoitti:

Ei ole kokoontunut 4 v kuitenkin hallituksen on kokoonnuttava väh 1 krt vuosi yhtiökokous on pidettävä 1 krt vuosi.Ei mene läpi tuollainen valehtelu tälläkään palstalla.Mielikuvitusta tietysti aina voi kätyttää se ei ole totuus kuitenkaan.

... jälkeen, edellinen vuosikertomus vuodelta 07 kertoo, että kokouksia ei pidetty. Sen koommin ei ole minkäänlaisia kokouksia järjestetty, kaiken kukkuraksi pj joutui vuosi sitten sairaalahoitoon. Varapj lupasi 2 kk sitten, että kokouskutsut ylimääräiseen yhtiökokoukseen lähtee 14 päivän sisällä, eikä mitään ole tapahtunut. Ei kyse ole valehtelusta, vaan ikävästä totuudesta liittyen taloyhtiön hallituksen laiskuuteen.

• Kokouksessa kävijä
        lark kirjoitti:

... jälkeen, edellinen vuosikertomus vuodelta 07 kertoo, että kokouksia ei pidetty. Sen koommin ei ole minkäänlaisia kokouksia järjestetty, kaiken kukkuraksi pj joutui vuosi sitten sairaalahoitoon. Varapj lupasi 2 kk sitten, että kokouskutsut ylimääräiseen yhtiökokoukseen lähtee 14 päivän sisällä, eikä mitään ole tapahtunut. Ei kyse ole valehtelusta, vaan ikävästä totuudesta liittyen taloyhtiön hallituksen laiskuuteen.

Kutsuu yhtiökokoukset koolle poikkeuksetta hallituksen pj hallituksen mikä valitsee isännöitsijän.Sinun pitää panna toimeksi koska olet palstallakin ahkera neuvottelija.

• lark
        Kokouksessa kävijä kirjoitti:

Kutsuu yhtiökokoukset koolle poikkeuksetta hallituksen pj hallituksen mikä valitsee isännöitsijän.Sinun pitää panna toimeksi koska olet palstallakin ahkera neuvottelija.

...osakkeenomistajan kanssa asiaa viemässä eteenpäin, mutta siinäkin mutkansa.

Olen ollut asiasta yhteydessä aluehallintovirastoon, ja sieltä annettiin tieto, että AHV voi tässä tapauksessa määrätä kokouksen. Sitä ennen osakkeenomistajien 1/10 tulee kuitenkin nähtävästi vaatia kokousta koolle, mutta itselleni vähän hämärää, miten vaatimus 'yhtiöjärjestyksen mukaan' tehdään.

Lähetetäänkö vaatimus kirjallisesti isännöitsijälle?

Olen siis itse vuokralainen, mutta koetan tässä auttaa omaa vuokranantajaani, ja jeesaan sitten naapurirapun osakkeenomistajaa asian eteenpäin viemisessä.

Siitä olin yllättynyt, että ylimääräiseen yhtiökokoukseen riittää, että kokoukseen osallistuu yksi henkilö :)

Samasta naapurirapusta itseasiassa muuttamassa pariskunta pois, koska kämpän kylpyhuoneessa kellarista, isännöitsijän yksityisistä tiloista nousevaa hometta, jonka olemassaolon isännöitsijä kieltänyt, ja jolle isännöitsijä tarjonnut ratkaisuksi kaakelointia muovimaton päälle.

Huoltomies vielä totesi torstaina, ettei isännöitsijä ole 'ollut kunnossa' enää kahteen vuoteen, terveys siis reistaa eikä jaksa/pysty hoitamaan hommiaan. Vessanpöntön korjaajaa ei tosiaan asuntoni tapauksessa saatu paikalle puolen vuoden pyytelyllä. Naapuriasunnossani on yhä kämpästä viisi vuotta sitten muuttaneen tytön sukunimi ovessa, kuten postilaatikossakin.

Ei auta, että isännöitsijä asuu samassa talossa. Kun vuokralaiset ovat koettaneet häntä saada kiinni puhelimitse, on vastauksena yleensä sekava vastaajaviesti. Kun mies on viimein saatu puhelimeen, hän on yleensä ilmoittanut, että 'on kauhea kiire eikä ehdi'. Ovisummerin kautta tehtyihin kiireellisiinkin yhteydenottoihin isännöitsijä ei edes vastaa.

• Kokouksessa käviä
        lark kirjoitti:

...osakkeenomistajan kanssa asiaa viemässä eteenpäin, mutta siinäkin mutkansa.

Olen ollut asiasta yhteydessä aluehallintovirastoon, ja sieltä annettiin tieto, että AHV voi tässä tapauksessa määrätä kokouksen. Sitä ennen osakkeenomistajien 1/10 tulee kuitenkin nähtävästi vaatia kokousta koolle, mutta itselleni vähän hämärää, miten vaatimus 'yhtiöjärjestyksen mukaan' tehdään.

Lähetetäänkö vaatimus kirjallisesti isännöitsijälle?

Olen siis itse vuokralainen, mutta koetan tässä auttaa omaa vuokranantajaani, ja jeesaan sitten naapurirapun osakkeenomistajaa asian eteenpäin viemisessä.

Siitä olin yllättynyt, että ylimääräiseen yhtiökokoukseen riittää, että kokoukseen osallistuu yksi henkilö :)

Samasta naapurirapusta itseasiassa muuttamassa pariskunta pois, koska kämpän kylpyhuoneessa kellarista, isännöitsijän yksityisistä tiloista nousevaa hometta, jonka olemassaolon isännöitsijä kieltänyt, ja jolle isännöitsijä tarjonnut ratkaisuksi kaakelointia muovimaton päälle.

Huoltomies vielä totesi torstaina, ettei isännöitsijä ole 'ollut kunnossa' enää kahteen vuoteen, terveys siis reistaa eikä jaksa/pysty hoitamaan hommiaan. Vessanpöntön korjaajaa ei tosiaan asuntoni tapauksessa saatu paikalle puolen vuoden pyytelyllä. Naapuriasunnossani on yhä kämpästä viisi vuotta sitten muuttaneen tytön sukunimi ovessa, kuten postilaatikossakin.

Ei auta, että isännöitsijä asuu samassa talossa. Kun vuokralaiset ovat koettaneet häntä saada kiinni puhelimitse, on vastauksena yleensä sekava vastaajaviesti. Kun mies on viimein saatu puhelimeen, hän on yleensä ilmoittanut, että 'on kauhea kiire eikä ehdi'. Ovisummerin kautta tehtyihin kiireellisiinkin yhteydenottoihin isännöitsijä ei edes vastaa.

Ilman valtakirjaa hoida vuokranantajasi omistamaa huoneistoa taloyhtiöön päin.http://www.taloyhtio.net/hallinto/hallitus/
        tommosta linkkiä löytyy niistäkin pitäisi jotain ymmärtää

• lark
        Kokouksessa käviä kirjoitti:

Ilman valtakirjaa hoida vuokranantajasi omistamaa huoneistoa taloyhtiöön päin.http://www.taloyhtio.net/hallinto/hallitus/
        tommosta linkkiä löytyy niistäkin pitäisi jotain ymmärtää

... mutta mikä estää minua auttamasta osakkeenomistajaa, joka naapurissa asuu, viemään asiaa eteenpäin asioiden selvittämiseksi, kun myös oma vuokranantajani on sitä mieltä, että hommat täytyy saada rullaamaan. eli lähinnä olen suunnittelemassa tekstimuotoa yhtiön kokoon kutsumiseksi naapurille, joka vie asiat eteenpäin ja kirjoittaa paperit alle. tosin, kun taloyhtiömme hallitus ja yhtiökokous ovat viimeksi kokoustaneet vajaat viisi vuotta sitten, pitää homma nähtävästi siirtää aluehallintovirastolle, koska meillä ei ole talossa toimivaltaista hallitusta :)

• Pareen varoo
    • todistus

Mulle kävi niin että vuokranantaja pyysi antamaan avain remontin tekijälle ja tulostin avaimen luovutus paperin päivyksen kera. Kirjoitin siihen yritysen nimen, eli remppafirman, sen kelle 1 kpl avaimia luovutetaan , kirjoitin siihen että vuokranantajan pyynnöstä puhelun perusteella, puhelun pvm,. Laitoin vielä että henkilöllisyys todistettu. On kyllä iso juttu antaa avain tuntemattomalle, ilman mustaa valkoisella. asunnon arvo on ihan eri kuin pari sataa euroa.! vuokran antaja ja vuokralainenkin on vastuussa asunnosta!
      Siinä vaiheessa tosiaan jätin jo kaikki avaimet asunnosta, olin muuttamassa pois. Vesi vahinko tms on sit kiva kun avain on vaan annettu jollekkin, ilman mitään todistusta asiasta. aina todistukset. ei mene kauaa. sitäpaitis voihan se vuokranantajakin alkaa väittää ettei avainta ois saanut antaa....

• Anonyymi

Lukekaapa mitä julkistettiin Isänöinti kartellista eri medioissa ma.8.2.2021 ja
        keskiviikkona 10.2.2021 enemmän, kun oli vuosina 2014....2017 peritty ylihintoja
        10...30% asuntoyhtiöltä ja näille "isännöisijöille" 22 miljoonaa euroa seuraamus maksuja mm. yhdelle oulussa tunnetulle firmalle ja erään pankin kotifirmallekin.

Kyllä kannattaisi asunto-osakeyhtiöiden asukkaiden ja hallitusten herätä ja
        osallistua yhtiökokouksiin sekä tilintarkastajien tehdä tehtävänsä paremmin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      63
      5459
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      19
      3712
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2706
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      133
      1996
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      16
      1765
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      117
      1514
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1337
    8. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1086
    9. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1052
    10. Ratti vinossa

Taas oli lähetty päissään kokeilemaan kytökyläntiellä
      Haapavesi
      8