Varmasti hyvä Telecaster?

teletauti

Olen hommaamassa Telecaster-tyyppistä kitaraa. Osaatteko suositella hyvää keppiä? Hinta 300-500e. Kotisoittoon lähinnä.

Tekevätkö muuten mitkään muut valmistajat telecaster-tyypin kitaroita kuin Fender ja alamerkkinsä Squier?
Onhan noita Stratocaster-tyyppisiäkin tarjolla lähes joka merkillä.

Onko Squiereissa tsekkaamisen arvoisia malleja? Onko valmistusmaalla nykyään käytännössä enää väliä (Indonesia, Mexico, USA)?

Onko Telecaster monipuolinen kitara? Sen tiedän että heviä sillä ei välttämättä kannata vetää, mutta en siitä tyypistä olekaan kiinnostunut.

20

5632

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JuanSL

Tokai AST-33 on ainakin ihan hyvä Telecaster-kitara ja hintakin 300e luokkaa.

Minkälaisia kokemuksia muuten on noista P-90 mikeistä? Joissain teleissä näyttää noitakin olevan.

• GH

Sellainen juttu tuosta Tokain ATE-33 mallista että siinä kielet ei mene rungon läpi kuten mielestäni pitäisi Telessä mennä. ATE-50 mallissa sitten meneekin.

• Heleätäjatummaa

Korealaisista P-90 kokemus on, että ok. Siis Hamerin les paul special mallissa oli sellaiset. Siis Kiinan tehtaan mallissa.

• mika2

... telecastereista, mutta Fender/squier kitaroista valmistusmaan merkitys on varmaan lähinnä se minkä itse sille annat. Yleensä USA-mallit arvostetaan vähän korkeammalle ja käsittääkseni USA-malleihin ainoastaan tulee kunnon kotelo mukaan. Mexiko malleihin tulee pussi ja Japanin malleihin ei tule mitään. Japanissa tehdään käsittääkseni sekä Fendereitä että Squiereita ja made in japan on aika arvostettu valmistusmaa näissä. Ainakin Fendereissä käytetään samoja puita ainakin USA, Mexiko ja Japanin linjoilla, mutta raudassa on sitten vähän eroja siis mikrofoneissa ja muussa raudassa. TOisaalta rauta on sellainen, että se on helposti jälkeenpäinkin tuunattavissa mieleiseksi (rahaa se tietenkin maksaa ehkä juuri sen kitaroiden hintaeron verran). Jotenkin se puuhomma meni niin, että ruusupuu tulee intiasta, saarni ja vaahtera canadasta, mutta leppän alkuperää en nyt muista.

No musiikkifazerilla näin mexicon telen tarjouksessa tuossa pari viikkoa sitten tuohon viiteen sataan (ei ne paljoa kalliimpia ole muutenkaan perusmalleina) musafasulla oli myös japanin linjalta telecaster deluxe (siinä on se sivulista kannessa ja stratomaiset loveukset siellä takana) johon yhdeksänsadan tietämille. Minun mielestä sun kannattaisi katsella se kitara käytettynä muusikoiden netin torilta jossa liikkuu aika paljonkin telecastereita. Nuo mexicon/japanin telecasterit maksaa yleensä siinä neljänsadan nurkissa ja enintään kuusisataa jos niitä on tuunattu, vaikka texasspesiaali mikki setillä tms. made in USA telecastereita saa siihen seitsemän sadan euron nurkille (uutenahan sellainen maksaa musafasulla jotain tuhat euroa ja deluxet siellä puolentoistatonnin huitteilla).

• been there

No nyt ollaan asialinjalla! Telecaster on kaikkien sähkökitaroiden äiti ja edelleen se paras. Leo Fender sai homman kondikseen heti kerrasta silloin aikoinaan. Itse kun tykkään telen räyhäkästä takamistä kuin hullu puurosta niin aina teleen tulee palattua vaikka kaikkea muuta kokeileekin. Musiikkimakuni onkin enemmän Sheryl Crow, Rollarit, Springsteen tyyppinen musiikki.

Tässä kaksi Telecaster mallia joita kannattaa ehdottomasti harkita ja joita sun budjetilla ehdottomasti suosittelen:

Squier Classic Vibe Telecaster '50s
      ============================
      Erinomainen hinta/laatusuhde joka kannattaa ehdottomasti tsekata jos edullista teleä etsii. Siis todella hyvä hinta laatu/suhde. Tiedän muusikon joka vetää tällä keikkoja tiuhaan. Squierit on sen verran yksiöitä että kokeilu liikkeessä kannattaa, mutta tästä saa pikkurahalla viimeistellyn soittimen jota pystyy helposti modaamaan esim. mikit vaihtamalla. Eri asia sitten tarviiko niin edes tehdä.

Fender Classic Player Baja Tele
      =========================
      Fenderin S1-mikkisysteemi jolla saa mielenkiintoisia ja käyttökelpoisia soundeja. Tässäkin erinomainen hinta/laatusuhde ja mielestäni siinä suhteessa paras Fenderin mallistosta.

• sanonpahan vaan

Telecaster on aivan mahtava kitara! Sillä voi soittaa minkä tahansa genren musiikkia! Monet tähdet kuten Jimmy Page, Bob Dylan, Kurt Kobain, Muddy Waters, Jon Bon Jovi ym. ym. ovat soittaneet sillä. Itse käytän Telecaster Standardia (Mexico). Olen kokeillut myös USA teleä, mutta itse en huomannut sen suurempia eroja. Suosittelen!

• Nenonenen

Stratocaster on kuin kissa, tekee jutut vähän omanlaisesti.
      Telecaster on kuin koira, tekee tismalleen sitä mitä soittaja haluaa sen tekevän.

• sellanen

Tohon hintaan ei kunnolista saa. Muovilla päällystettyjä meksikolaisia ja aasialaisia kyllä - jotka tosin päätyvät kaatopaikalle, koska jo ensimmäinen nauharemontti maksaa sen 200-300 Euroa eikä tuon hintaiseen tietenkään sellaista kannata tehdä.

• mika2

Jep, silloin kun kitaroista ei oikein mitään ymmärrä, on parasta ostaa niin kallis kun sielu sietää, että saa "kunnollisen", mitä ei tosin tarvitse ymmärtää, koska näkyyhän se hintalapussa. Ja vaikka se kalliskitara olisikin huono, niin on siinä ainakin nitorselluloosa lakka:-)

• mika2
        mika2 kirjoitti:

Jep, silloin kun kitaroista ei oikein mitään ymmärrä, on parasta ostaa niin kallis kun sielu sietää, että saa "kunnollisen", mitä ei tosin tarvitse ymmärtää, koska näkyyhän se hintalapussa. Ja vaikka se kalliskitara olisikin huono, niin on siinä ainakin nitorselluloosa lakka:-)

Äh, pakko vähän avata tätä jos joku kokematon ihmettelee mistä tässä suunsoitossa on kyse. Tuo yllä oleva on siis provokaatio ja vastaprovokaatio.

Noista kitaroiden lakkauksista sen verran, että tavallisimmat lakat joita käytetään on nitroselluloosalakka ja polyuretaanilakka. Lakkaus on akustisissa soittimissa ihan oikeastikin tärkeä sointiin vaikuttava tekijä ja esimerkiksi viulunrakentajissa on ihan omat koulukuntansa erilaisten pintakäsittelyiden puolesta ja vastaan. Myös akustisissa kitaroissa lakkaus vaikuttaa sointiin. Sähkökitaroissa lakkauksella ei soinnin kannalta ole merkitystä, mutta muut tyylikysymykset tulevat sitten esille. Monet arvostavat nitrolakkaa siksi, että se ajan saatossa relikoituu tyylikkäästi. kun taas modernimpi polyuretaanilakka on kestävää eikä ajansaatossa juurikaan muutu vaan kitara säilyy aika uutuuttaan hohtavana hamaan maailman tappiin saakka. Squiereissa ja Fendereissä käytetään polyuretaanilakkaa ja american standart ja amerikan special sarjoissa myös polyuretaanilakkausta amrican vintage ja american deluxe sarjoissa käytetään nitrolakkausta. Gibsoneissa näyttäisi olevan ainakin SG:sä ja LesPaul stankuissa nitrolakkaus.

Mikään kitaran laadun mittari tämä "muovilakkaus" ei siis ole, vaan onpahan uudempaa ja kehittyneempää pintakäsittelyainetta jota käytetään myös kalliissa soittimissa. Nitrolakkausta sensijaan en ole nähnyt käytettävän edullisissa soittimissa.

Tuo nauharemontti on taas asia joka kannattaa kysyä soitinkorjaajalta eikä netin provokaatiokirjoittajilta. Ensinnäkin se hinta riippuu siitä mitä niille nauhoille tehdään. Sen verran yleistä nauhoista voi sanoa ainakin fenderin osalta, että mexin ja usa malleissa on aivan samat nauhat joten kulumisen suhteen ei eroja ole.

• sellanen

Ei tuo mikään provokaatio ollut. Kylmää faktaa tiskiin. Jos ostat 250-350 Euron kepin niin ei se mikään pitokeppi ole kun ovh on nauharempan verran. Se on kaatopaikkatavaraa silloin. Tai tietenkin jos soittaa niin vähän että nauhat ei koskaan kulu ja soitin on komerossa. Se on toinen juttu.

Poly- ja nitrolakat ovat molemmat hyviä kun homma tehdään oikein. Esim. PRS vannoo polyn nimiin. Samoin Fender nykyään. Jotkut rakentajat sanovat että poly on jopa parempi koska seosta on helpompi säätää pehmeämmäksi tai kovemmaksi. Ongelmat alkavat siinä vaiheessa kun lakkakerrosta tehdään paksummaksi ja paksummaksi kuten aasiassa. Lopputulema on se että esim. leppäbodin ruuviliitokset pettävät ja lakka halkeaa ruuvien juuresta.

Ja lopulta uskon että lakka vaikuttaa myös sointiin. Näitä on aina ollut jotka sanovat että sähkiksessä ei ole mitään väliä millään. Soundi on aina sama. Mutta mitään vertailuainistoa tai linkkiä sanojen tueksi ei löydy. Siksi itse satsaan laatuun, myös lakkauksessa. Huonoista puista ei tule hyvää veti siihen sitten lakkaa miten paljon tahansa päälle.

• mika2

Pahoittelen erehdystäni. Kirjoitit niin tylyyn sävyyn juurkikaan perustelematta näkemyksiäsi, että automaattisesti arvelin sinun vain haluavan ärsyttää heitä, jotka pitävät 200- 500 euroa ihan kohtalaisena hintana lankkukitaralle. Se että muutaman satasen kitarat, joilla porukat kuitenkin soittelevat ihan tosissaan (ja jopa vertailevat niitä), olisi kaatopaikkakamaa on sen verran tyly tuomio varsinkin tänä päivänä kun edulliset kitarat ihan oikeasti ovat hyviä, että en voinut pitää sitä muuta kuin asiantuntemattoman pullisteluna tai tahallisena provokaationa.

Mitä siihen nauharemppaan tulee, niin lähinnä nauhojen vaihtaminen kokonaan uusiin saattaa kitarasta riippuen maksaa sen 250 - 300 euroa, mutta tasoon hionnat kruunaukset ja kiiloitukset saanee kuitenkin olennaisesti halvemmalla tai jos nauhoja ei vaihdeta kaikkia, mutta tässä vaikuttaa se kitaran rakenne otelaudan mahdollinen lakkaus tai reunalistoitus saattaa yllättävästi tuoda kustannuksia lisää.

Mitä tulee lakan vaikutukseen kitaran sointiin, niin sähkökitaran mikrofoni reagoi ainoastaan kielenvärähtelyyn, mutta puun värähtelyä se ei ota suoraan vaan ainoastaan sitä kautta miten se vaikuttaa siihen kieleen (vaikutusta toki on, vaikka olet kyllä melkoinen kultakorva, jos pystyt soinnista lakat erottamaan sokkotestissä). Mutta koska tämä on kummallekin meille "uskon" asia, niin ei liene aiheellista alkaa faktoja vaatimaan, varsinkaan kun niitä ei ole puoleen eikä toiseen. Itse en ainakaan ole luotettavia testejä nähnyt missä lakkausten erot osoitettaisiin ja itse en pysty erilaisista kitaroista erottamaan mikä sointierossa on lakkausta, mikä puuta, mikä erilaista kaulaprofiilia, mikä erilaista tonestakkia tai erilaista mikrofonia.

Mikä sinut saa epäilemään, että ihmiset jotka ostavat edullisemman kitaran, eivät satsaisi laatuun? ihmisillä on tänä päivänä hyvin erilaiset taloudelliset resurssit ja jokainen varmasti kitarahankintaa suunnitellessaan arvioivat, että mihin heillä on varaa ja yrittävät ostaa parhaan mahdollisen kitaran jonka voivat rahoillaan saada. Suomalaisten nuorten keskimääräinen viikkoraha PS:n mukaan on kahdesta viiteentoista euroa riippuen lapsen iästä, mikä tarkoittaa että joku penska on voinut säästää todella pitkään voidakseen ostaa sen muutaman satasen squierin. Itse en näe mitään syytä, että kenekään hyväosaisen elintasopellen tarvitsee tulla mollaamaan sitä kaatopaikkakamaksi:-(.

Itse kyllä ymmärrän hyvin, että haluaa ostaa kalliin ja hienon kitaran (niin olen itsekin tehnyt). Minusta on vain kovin mustavalkoista ajattelua, että vain parin tonnin PRS tms. on hyvä, kyllä niitä hyviä keppejä löytyy lankkukitaroissa ihan jokaisesta hintaluokasta (tai no ainakin lähes tulkoon). Itse näkisin "laatuun" satsaamisen pelkän hintalapun perusteella epävarmuuden osoitukseksi. Sellainen joka ei oikein paljoa kitaroista ymmärrä eli ei tunnista sitä laatua muusta kuin hintalapusta voi ostaa sen kalliin skeban ihan varoiksi pelätessään vaikuttavansa kavereiden silmissä muuten tollolta. Itse ostin aikoinaan kalliita kitaroita siksi että vaikuttaisin vähän pätevämmältä ja tietenkin siksi, että ihailemani kitarasankarit soittivat niillä. Sen, että miksi joku kitara on hyvä, on selvinnyt vasta paljon paljon myöhemmin. Ja kun kun se asia on selvinnyt, niin olen ollut ihan äimänä kuinka hyviä ja käypäisiä soittopelejä voi saada alle tuhannen euron hintaluokassa.

Totta on kyllä, että jälleenmyyntiarvo ei kasva missään kitarassa vaikka sitä tuunaisi kuinka (ja kalliissa kitarassa tuunaukset saattavat alentaa sitä jälleenmyyntihintaa, mutta eipä niitä yleensä tarvitse enää parannella). Jos pitokitaraa kaavailee, niin en tosiasiassa ymmärrä miksi kitaraa ei kannattaisi huoltaa. Se huolto voi kuitenkin nauhojenkin tapauksessa olla moninverroin fiksumpi veto kuin uuden kitaran osto. Mutta joo voihan niitä kalliita kitaroita ostella, jos on luottotiedot kunnossa ja talous muutenkin vahvoilla hyviähän ne on ei siinä mitään.

Mutta joo, ei mulla ole tämän enempää tästä asiasta sanottavaa. Pyydän anteeksi, että luulin kirjoitusta provokaatioksi ja toivon, että saat soittamisesta lohtua kylmässä maailmassasi.

• kellarinääni

Hyvä mika2! Luu kurkkuun vaan turhille provoilijoille jämerällä asiatiedolla.

• sellanen

Valitettavaa että tiukat mielipiteet menevät nykyään väistämättä provoilun piikkiin.

Enkä ole missää vaiheessa väittänyt että ainoastaan monen tonnin PRS on hyvä peli.

Sanottakoon näin että onpa tullut oltua mukana kaikenlaisessa musahommassa elämäni aikana. Kitaroita on ollut jos jonkinmoista.

Se minkä takia kirjoitan mielipiteeni tiukkaan sävyyn on se, että itse en henkilökohtaisesti voi sietää tätä kertakäyttökulttuuria joka on levinnyt soitinbisnekseen. Mielestäni on väärin että puita hakataan alas ja tuotetaan kaatopaikkakelpoista tavaraa jolla ei ole 10-15 vuoden kuluttua mitään arvoa.

Yksinkertaisesti millään ei ole enää mitään arvoa. Kaikki täytyy olla mahdollisimman halpaa ja sitten vielä palstoilla kilvan kehutaan miten halpa on hyvä ja halpojen soitinten "huonoja" piirteitä ei saa tuoda esiin, tai on provoilija jolle on laitettava jauhot suuhun.

Oma arvioni tämän hetken markkinoista on se, että noin 1000 Euron hinnoista ylöspäin alkaa saada sähkökitaroita joissa on jotain järkeä. Tämä on siis oma MIELIPITEENI.

On ihan totta että jos säästää kitaraan laittaen sivuun 300 Euroa/kk niin 1000 euron kitaraan on säästettävä pari kuukautta enemmän. Ellei osta 600 Eurolla käytettynä.

Mutta jos se pitää saada se 300 Euron tele niin sillon se pitää saada. Oma mielipiteeni niistä on, että ovat näköispainoksia. Ei muuta. Jos oma mielipide sallitaan.

• mika2

Näyttää siltä, että olen selvästikin tulkinnut sinua väärin mitä pahoittelen. Itse en vain pidä 300 euron lankkua minään kertakäyttötavarana ja kyllä esimerkiksi 80 luvun squiereita pyörii kierrossa edelleen ihan aktiivisesti, vaikka eivät ne silloin sen kalliimpia olleet, vaikka japanissahan ne kuitenkin oli tehty ja nämä nykyiset missä lie indonesiassa. Tosin ei -80 luvulla Squiereita ihan rupukitaroina pidettykään, mutta siihen aikaan halpikset oli tehty ihan oikeasti lastulevystä. Nykyiset halpiskitarat nyt vaan on paljon parempia. Se on ihan totta ettei se halpa kitara 10 tai 15 vuoden kuluttua ole rahallisesti juuri sen arvokkaampi, mutta käyttöarvohan katoa ja se on edelleen hyvä soitin. Niin no nauhoja joutuu remppaamaan ehkä siinä 10-15 vuoden tieämillä, mutta muuten.

Itse pidän keskeisimpänä erona kalliin länsimaissa tuotetun kitaran ja edullisen itämaissa tehdyn soittimen välillä sitä, että ensiksi mainitun rakentajalla on sosiaaliturva joka ehkä kaikkein eniten perustelee sitä hintaeroa. Kyllä sieltä kiinasta ihan laadukasta kampetta näyttää muuten tulevan.

Olen kyllä kanssasi samaa mieltä siitä, että ne joilla on mahdollisuus kannattaisi satsata siihen kalliimpaan ihan työllisyyden nimissä. Mutta en oikein tiedä mitä ajatella yleensäkään näistä valmistusmaaleimoista, kun suurin osa tavaroista valmistetaan monessa maassa. Kitarat nyt on aika yksinkertaisia kapineita, mutta esimerkiksi Fender on hajoittanut tuotantoaan niin, että prosessin eri vaiheita toteutetaan eri tehtaissa eri maassakin. Fenderillä usa ja mexiko mallit tehdään käytännössä samoista puista ja ainakin osa työvaiheistakin samoilla linjoilla, mutta rauta on kuulemma vähän huonompaa mexikomalleissa. Se parempi puu on varattu sitten sinne customshop linjalle.

Minä en näe asiaa niin, että ihmiset haluaisivat ostaa mahdollisimman halvan kitaran, vaan uskon että ihmiset ostavat niin kalliin kitaran kun heillä on varaa ja yrittävät saada sillä rahalla niin hyvän kuin suinkin. Edelleen huomautan, että vaikka itselläni onkin käsitys laadukkaan kitaran realistisesta hinnasta, niin silti 300 euroa on paljon rahaa. On aivan totta, että työssä käyvät voivat helposti ostaa sen parin tonnin kitarankin, mutta opiskelijalle, työttömälle, nuorelle tai vaikkapa yksinhuoltajalle asia ei enää ole niin yksikertaista. Tästä syystä aikaisemmassa viestissäni pimahdin sinulle.

• weew

Minkä takia ei teettäisi sitä nauharemontti siihen 300e kitaraan jos siitä kerran on tykännyt niin paljon että on soittanut nauhat loppuun? Sehän on silloin mieleinen kitara, joka on ollut kovalla käytöllä. Ei se roskikseen mene vaan rementin jälkeen taas käyttöön, jos ei itselle niin jollekin muulle (esim. sukulaiselle).

• :)))

Oon kuulostellut noista vanhoista ''80-luvun Squiereista sen verran että aikalailla samaa tasoa kuin nykyään mexico kepit. (onhan niitä tehty amerikan mantereellakin!) Myöskin hinnat noissa japsi squiereissa on siinä 500€:n likellä.
      Myös noi uudemmat on hyviä! Ainoostaan vaan noi Korea ja Indonesia (ns. Squier II:t) Ovat todella surkeita. Itse olen testannut. Kiina kepit on aikalailla käyttöarvoltaan kalliimpia kuin hinta-arvoltaan. (Arvoa n. 100€ käyttöarvoa monen sadan eestä)

• Tele4Ever

Osta Fender Telecaster Standard. Itsellä on kyseinen kitara ja aivan mahtava Telecaster soittotuntumaltaan että saundiltaan.

• jimihendrixi

Totuushan on että Kiinassa tehdään nykyään maailman parhaat kitarat.
      Lisäksi tässä pätee sellainen erikoisuus että mitä halvempi sitä parempi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      485
      3800
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2836
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      279
      2158
    4. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      449
      2013
    5. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1364
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      1271
    7. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1138
    8. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      80
      1048
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      1019
    10. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      1018
    Aihe