AKUN - NAVAN HAPETTUMINEN

mik

Onkohan kellään vastaavaa ongelmaa tai tiedossa
sitä mistä se mahtaisi johtua. Purjeveneeni akun
miinus napa hapettuu aivan julmetusti, tulee
kunnon kerros vihertävää "pölyä" akunkengän
ympärille. Sotku oikeastaan suurin ongelma.
Plusnapa ei hapaeu ollenkaan. Pitäisikö akunnavat
jotenkin käsitellä ??

23

13941

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janne

      Käytä akkunapojen suojaspraytä niin ongelma
      poistuu. Saat sitä ainakin autotarvikeliikkeistä.

      • Juha58

        puhdista akkusi mekaanisesti päältäpäin ja samoin
        kaapelikengätkin vaikka akunnapaharjalla (tai
        vähintään puukonkärjellä) sitten pesu haalealla
        vedellä (ei merivettä) hyvä kuivaus ja
        em.akkusprey koko akkuun ja napoihin sekä
        kaaapelikenkiin jokin oma suoja-aine tai vähntään
        vaseliini.
        Akku pitäisi pitää mahdollisimman kuivana ja
        puhtaana, sisälle ei saa päästää mitään muuta
        kuin tislattua vettä.
        Ei pitäisi olla hapettumia näillä ohjeilla kun
        toimit näin pari kertaa vuodessa.


      • jukka
        Juha58 kirjoitti:

        puhdista akkusi mekaanisesti päältäpäin ja samoin
        kaapelikengätkin vaikka akunnapaharjalla (tai
        vähintään puukonkärjellä) sitten pesu haalealla
        vedellä (ei merivettä) hyvä kuivaus ja
        em.akkusprey koko akkuun ja napoihin sekä
        kaaapelikenkiin jokin oma suoja-aine tai vähntään
        vaseliini.
        Akku pitäisi pitää mahdollisimman kuivana ja
        puhtaana, sisälle ei saa päästää mitään muuta
        kuin tislattua vettä.
        Ei pitäisi olla hapettumia näillä ohjeilla kun
        toimit näin pari kertaa vuodessa.

        Olen kuullut että kolikon kokoisen kuparipalan
        liimaaminen akun napojen puoleenväliin poistaisi
        ko. ongelmat


      • battery
        jukka kirjoitti:

        Olen kuullut että kolikon kokoisen kuparipalan
        liimaaminen akun napojen puoleenväliin poistaisi
        ko. ongelmat

        putsaa navat ja laita tavallista vasua,helpoin
        ja halvin tapa ja toimii.


      • nain
        battery kirjoitti:

        putsaa navat ja laita tavallista vasua,helpoin
        ja halvin tapa ja toimii.

        Ei jumalauta mitaan vaseliinia sinne laiteta. Se "hapettuu" ja kovettuu semmoseksi kovaksi paskaksi josta ei sahko enaa lapi mene.

        Naparasva on vain ja ainoa tavara jota sinne voi ja kannattaa laittaa.


      • Anonyymi
        nain kirjoitti:

        Ei jumalauta mitaan vaseliinia sinne laiteta. Se "hapettuu" ja kovettuu semmoseksi kovaksi paskaksi josta ei sahko enaa lapi mene.

        Naparasva on vain ja ainoa tavara jota sinne voi ja kannattaa laittaa.

        Sama rasva vaan eri purkissa


    • Edelleenhapettuu

      Napanöyhtä on tuttu tuote, mutta mistä tätä naparasvaa voisi ostaa? Millä merkillä tai nimellä sitä myydään? Nimim. Edelleen hapettuu

      • Puoliplaanari

      • vesivaseliini
        Puoliplaanari kirjoitti:

        Googlella löytyy kaikenlaista, esimerkiki tämä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/481918/LiquiMoly-akkunaparasva-50g

        Keskustelu täyttää pian 16 vuotta, monesko akku on menossa?

        Keskustelun alusta saakka (oikeastaan jo 20 vuotta sen aloittamista ennen) olen käyttänyt akun navoissa normaalia vaselinia mitä nyt veneessä sattuu olemaan sillä hetkellä olemaan 8varmaan vesivaseliini). Toimii hyvin eikä navat hapetu.


      • MertenSkörmy
        vesivaseliini kirjoitti:

        Keskustelun alusta saakka (oikeastaan jo 20 vuotta sen aloittamista ennen) olen käyttänyt akun navoissa normaalia vaselinia mitä nyt veneessä sattuu olemaan sillä hetkellä olemaan 8varmaan vesivaseliini). Toimii hyvin eikä navat hapetu.

        Vaimoon ja akkuun samat vaseliinit, niin ei vehkeet hapetu homeeseen.


    • OldSchoolMan

      Tiedä häntä mitä ihmeaineita nyt pitäis käyttää mutta ennenvanhaan otettiin kaapelit irti ja kastettiin kupissa olevaan kuumaan veteen ja hapettuma katosi sekunneissa , kuivaus navan puhdistus ja kaapelit kiinni ja ohuesti rasvaa navan ja kengän yläpintaan. Liekkö veden koostumus muuttunut jos ei enää toimi.

      • Puoliplaanari

        Ei napoja tietenkään ole pakko rasvata jos ei halua ja hapettuma on tosiaan vesiliukoinen. Itse käytän kaikissa peleissä kuorma-autoista ruohonleikkureihin ihan sen takia että hapettumia ei tarvitsi poistaa. Se on ihan normaalikäytäntö monella pajalla, ei mitään sen suurempaa hifistelyä.

        Sitä en tiedä onko tuossa linkkaamassani aineessa muuta eroa tavalliseen vaseliiniin kuin hinta. Sanovat sen olevan kalkkisaippuapohjaista, mitä se sitten tarkoittaakaan. 50g tuubi on kuitenkin melko riittoisa.


    • 1ooooooooooooooooooooooo

      Itse en ole koskaan laittanut napoihin rasvaa,eli ne ovat täysin puhtaat .Viimeksi vaihdoin 3akkua 5vuotta ?sitten.Olisiko akun paikalla jotain väliä,Itselläni akut salongissa penkin alla,akkukaapelit pikkurillin paksuiset ,minkäänlainen kosteus ei pääse pilssistä akuille.Itse en sähköstä tiedä mitään siksi tälläinen lopetus.

    • Aku.Korhonen

      Puhutko Aku Hirviniemestä vai Aku Ankasta?

      • Anonyymi

        Noilla Akuilla on navassa vain nöyhtää.


    • Anonyymi

      Kuparitahna

    • Anonyymi

      Minullakin akun napa hapettui 20 vuotta sitten.

    • Anonyymi

      Minä luin ensin että
      Aku Ankan navetan hapetus🤣

    • Anonyymi

      20 vuotta mennyt, eikä kukaan vielä ole maininnut sitä kaikkein merkittävämpää asiaa kun puhutaan hapettumisesta , ei kysymyksissä eikä vastauksissa : onko kyseessä makean veden vai suolaisen veden veneilijä.

      • Anonyymi

        Eikä sillä ole merkitystä. Ei hapetu kummassakaan kun laittaa sitä rasvaa. Putsaa kauden alussa ja lopussa jos siinä jotain hapettumaa on. Jos se hapettuma on valkoista eikä sinivihertävää niin voi hyvin olla että akku vuotaa elektrolyyttihöyryjä navan juuresta eli akku vaihtoon. Joskus myytiin akkujen kantokahvoja jotka kiinnitettiin akun napoihin = huono idea.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikä sillä ole merkitystä. Ei hapetu kummassakaan kun laittaa sitä rasvaa. Putsaa kauden alussa ja lopussa jos siinä jotain hapettumaa on. Jos se hapettuma on valkoista eikä sinivihertävää niin voi hyvin olla että akku vuotaa elektrolyyttihöyryjä navan juuresta eli akku vaihtoon. Joskus myytiin akkujen kantokahvoja jotka kiinnitettiin akun napoihin = huono idea.

        Meillä oli autossa (Citroen C2) tuo sama ongelma, - napa hapettui kerran niin pahasti että auto sammui. siis lakkasi käymästä..Hiekkapaperilla muutama pyöritys, hiekkajyvät pois ja vaseliina ja sillä on menty nelisen vuotta.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Meillä oli autossa (Citroen C2) tuo sama ongelma, - napa hapettui kerran niin pahasti että auto sammui. siis lakkasi käymästä..Hiekkapaperilla muutama pyöritys, hiekkajyvät pois ja vaseliina ja sillä on menty nelisen vuotta.

        Jos sen ajoissa fiksaa niin voi vuoto tukkeutuakin, mutta jos pääsee pahasti hapettumaan navan ja muovin välistä ei vaseliinipaikkaus toimi kovinkaan hyvin. Suojakansi päälle niin hapettuu vähemmän - tai suojakansi päälle niin hapettuu piilossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos sen ajoissa fiksaa niin voi vuoto tukkeutuakin, mutta jos pääsee pahasti hapettumaan navan ja muovin välistä ei vaseliinipaikkaus toimi kovinkaan hyvin. Suojakansi päälle niin hapettuu vähemmän - tai suojakansi päälle niin hapettuu piilossa.

        Vika oli yksinomaan minun.Ajovalot tummuvat mutta en tehnyt asialle mitään. Kunnes sitten, Motonetin pihalla, jätin auton käyntiin, kävin ostamassa uuden akun mutta sillä välin auto sammui eikä suostunut lähtemään käyntiin.Kaikki työkalut olivat tietenkin veneessä.Yhden avuliaan kanssa-autolijan kanssa saatiin vanha akku pois ja uusi tilalle ja auto käyntiin.Säästyi pitkä taksimatka.Auttaja oli muuten mustalainen (anteeksi tämä sana) , kiitos vielä kerran sunulle, pelastit päivämme.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe