Varoittava esimerkki Fordin koritakuusta!

fordisti81

Ostin äskettäin käytetyn farmarimallisen vm. 03/04 Mondeon, aj. n.240tkm. Totesin ostohetkellä ovien kittisaumojen olevan korjauksen tarpeessa, mutta kaksi Fordia aiemmin omistaneena ja hyvät kokemukset koritakuun toimivuudesta saaneena en pitänyt lohjenneita saumoja ongelmana. Muutenhan auto olikin tekiikaltaan asiallinen ja siisti.

Auto oli aukottomasti huollettu merkkiliikkeessä 150tkm asti ja tästä eteenpäin säännöllisesti muilla pajoilla. Koritarkastusleimoja huoltokirjassa ei ollu ensimmäistäkään. Eipä näitä ylimääräisiä koritarkastuksia ollut merkkiliike ikinä tarjottukaan ja aiempi omistaja oli ongelmitta korjauttanut kittisaumat takuun piikkiin kahdesti aikaisemmin.

Nyt kun itse menin varaamaan Mondeollen takuukorjausaikaa paikallisesta Ford-huollosta, nousi koritarkastusleimojen puuttuminen kynnyskysymykseksi kittisaumojen korjaamiselle. Yritin perustella, että takuu on aiemminkin toiminut moitteetta, eikä koritarkastusleimoja ole tarkastettu, saatikka että niitä oltaisiin tarjottu merkkihuoltojen yhteydessä. Paikallinen Ford-huolto ei kuitenkaan voinut kuin levitellä käsiään ja ohjata minut ongelmineni maahantuojan juttusille.

Maahantuonti odotetusti toisti, että koritarkastusleimat pitää löytyä aukottomasti ja kuittasi asian lopullisesti sillä, että aiemmin toteutuneissa koritakuukorjauksissa on vain käynyt "hyvä flaksi". Maahantuonti tarkensi, että Ford-huoltoliike on käyttäytynyt virheellisesti jättäessään määräaikaishuoltojen yhteydessä koritarkastukset tarjoamatta ja Ford-huoltoliike/maahantuoja on tehnyt kaksi kertaa saman virheen siinä, että on sallinut koritakuun mukaisen korjauksen koritakuuleimattomalle Mondeolle.

Kaikesta päätellen Ford on siis kaikessa hiljaisuudessa muuttanut koritakuupolitiikkaansa kuluttajan kannalta varsin epämiellyttävästi (en jaksa uskoa "onnekkuudella" ollen tekemistä aiemmin tehtyjen korikorjausten kanssa). Lyhyen tähtäimen säästöä Fordille epäilemättä tulee korikorjausrahoissa, mutta paljonko Fordille maksaa fordismista parantuneet ex-asiakkaat ja heidän vilpitön kutsumuksensa Fordin vastaiseen käännytystyöhön?

18

3362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuossa kohdassa

      "Auto oli aukottomasti huollettu merkkiliikkeessä 150tkm asti ja tästä eteenpäin säännöllisesti muilla pajoilla."

      Sitä "säännöllisyyttä" olisi kannattanut jatkaa siihen 12 vuoteen asti, minkä Ford antaa koritakuuna puhkiruostumiselle.

      Kokemusta on 2001 Focuksesta, jota samat viat vaivasivat ja provoilijoille tiedoksi, että automerkki "johtotähti" kärsi aivan samoista vaivoista, kun käyttivät saman alihankkijan saumakittejä kuin fordinpoloisetkin.

      Ja nyt päivän paras "juttu". Fordin jälkeen kulkimena on ollut ranskalainen PSA konsernin "Golf-luokan" siirtymäväline. Matkamittarissa on jo Focusta suuremmat lukemat "85 000 km" ja ainoa "ongelma joillekin" on ollut jokasyksyinen viimasuojan asennus talvirengaiden vaihdon yhteydessä.

      • 20+7

        Normi toimintaa ystävällisessä Ford liikkeessä, tuota maahantuojan asennetta olen aina ihmetellyt, suoraan hanurista.
        Autona Ford on ihan hyvä, maahantuoja vain tuntuu tekevän kaikkensa maineen pilaamiseksi.


      • kitti...

        Onpa ihmeellinen alihankkija tämä Fordin kitti-toimittaja. Edelleen pistetään tämän alihankkijan syyksi ruosteviat. Varmaan toimittanut vuonna 1998 ihan helevetin ison erän Fordin tehtaille ympäri maailmaa korisaumakittiä jota Ford pusertaa 10 vuoden ajan eri automalleihinsa. Ja tämä sama "viallinen" kittierä on siis se syy tähän ruosteongelmaan. Olisi mukava tietää tämä alihankkija ja se kittierän määrä, jonka Fordi tilasi vuonna 1998 kaikille tehtailleen. Syyhän ei toki voi olla siinä, että sauman suunnittelu on mennyt vituilleen ja oven saumarakenne on heikko, joten sauma elää niin paljon, että maali halkeaa ja sauma alkaa ruostumaan. Kun sauma on ruosteessa tuon kitin alla, niin vasta sen jälkeen kitti rapsahtaa irti. Saumaanhan pääsee kosteus oven sisäpuolelta, sillä tuo saumakitti ei suojaa peltien saumaa sisäpuolelta, koska se on puserrettu vain sauman päälle. Olen 2 Focuksestani näitä saumavikoja löytänyt ja korjauttanut. Ja TIETENKÄÄN vika ei ole Fordissa, sillä eihän tehtaalla ole ollut kuin 10 vuotta muttaa korikitin valmistajaa, mutta se kittierä oli varmaan niin iso, että ei ole vara vaihtaa kittiä...?
        Jotenkin mulla on tunne, että jos tämä kitti olisi syyllinen ruosteongelmaan, niin se olisi vaihdettu jo vuonna 2001 ja ongelmaa ei kukaan edes muistaisi enää. Mutta todellisuudessa ongelma syy ei ole kitissä, vaan huonossa ovirakenteessa, pohjamaalissa jne, joita kitillä ei pystytä korjaamaan. Voisin lisäksi väittää, että niissä Fordin malleissa, joissa tätä ruostevikaa ei ole,(esim mk2 mondeo) on käytetti IHAN samanlaista kittiä.


      • El Seppo
        kitti... kirjoitti:

        Onpa ihmeellinen alihankkija tämä Fordin kitti-toimittaja. Edelleen pistetään tämän alihankkijan syyksi ruosteviat. Varmaan toimittanut vuonna 1998 ihan helevetin ison erän Fordin tehtaille ympäri maailmaa korisaumakittiä jota Ford pusertaa 10 vuoden ajan eri automalleihinsa. Ja tämä sama "viallinen" kittierä on siis se syy tähän ruosteongelmaan. Olisi mukava tietää tämä alihankkija ja se kittierän määrä, jonka Fordi tilasi vuonna 1998 kaikille tehtailleen. Syyhän ei toki voi olla siinä, että sauman suunnittelu on mennyt vituilleen ja oven saumarakenne on heikko, joten sauma elää niin paljon, että maali halkeaa ja sauma alkaa ruostumaan. Kun sauma on ruosteessa tuon kitin alla, niin vasta sen jälkeen kitti rapsahtaa irti. Saumaanhan pääsee kosteus oven sisäpuolelta, sillä tuo saumakitti ei suojaa peltien saumaa sisäpuolelta, koska se on puserrettu vain sauman päälle. Olen 2 Focuksestani näitä saumavikoja löytänyt ja korjauttanut. Ja TIETENKÄÄN vika ei ole Fordissa, sillä eihän tehtaalla ole ollut kuin 10 vuotta muttaa korikitin valmistajaa, mutta se kittierä oli varmaan niin iso, että ei ole vara vaihtaa kittiä...?
        Jotenkin mulla on tunne, että jos tämä kitti olisi syyllinen ruosteongelmaan, niin se olisi vaihdettu jo vuonna 2001 ja ongelmaa ei kukaan edes muistaisi enää. Mutta todellisuudessa ongelma syy ei ole kitissä, vaan huonossa ovirakenteessa, pohjamaalissa jne, joita kitillä ei pystytä korjaamaan. Voisin lisäksi väittää, että niissä Fordin malleissa, joissa tätä ruostevikaa ei ole,(esim mk2 mondeo) on käytetti IHAN samanlaista kittiä.

        Onko kittivika korjattu tässä vuosimallissa? kyseli Uuno ostaessaan uutta autoa.
        Kyllä, kyllä, tässä vuosimallissa on korjattu, vastasi avulias automyyjä.

        Ja kuinka kävikään?
        Uunoa höynäytettiin.

        On kyllä luokatonta maahantuojan venkoilu ilmiselvässä valmistusviassa, siihen ei huollot vaikuta.
        Kuten itsekin tietävät. Tekosyy. Raukkamaista.


    • Hoppa,

      Ostettaessa foordia jossa on aukoton huoltohistoria ilman koritarkastusleimoja on tämän kamppeen arvo max. 500 euroa ei senttiäkään enemmän.

      • -r-

        Onko ovien alareunat pahimpia kittivikojen suhteen, eli mikä osa ovista on tutkitava "suurennuslasilla" jos Mondeon hankintaa halajaa...


      • fordisti81
        -r- kirjoitti:

        Onko ovien alareunat pahimpia kittivikojen suhteen, eli mikä osa ovista on tutkitava "suurennuslasilla" jos Mondeon hankintaa halajaa...

        Ovien lisäksi kannattaa syynätä ainakin peräluukun ja konepellin saumat. Ovien ja muiden luukkujen sisäreunoja kiertävien kittisaumojen tarkastuksessa kannattaa olla tarkkana: vaikka sauma päällepäin näyttää ehjältä, se saattaa olla irti pellistä ja alla voi muhia isollakin alueella ruostetta. Sormet siis peliin ja tunnustelemaan ovatko saumat oikeasti kiinni. Katselin eilen 03/04-vm Monkkuni pohjaa ensimmäistä kertaa tarkemmin ja sekin näytti yllättävän ruosteiselta. Varsinkin helmojen kanssa kannattaa olla tarkkana.

        Ja tärkeimpänä - muista tarkistaa, että huoltokirjasta löytyy alle vuoden vanha Fordin koritarkastusleima!


      • jnm
        fordisti81 kirjoitti:

        Ovien lisäksi kannattaa syynätä ainakin peräluukun ja konepellin saumat. Ovien ja muiden luukkujen sisäreunoja kiertävien kittisaumojen tarkastuksessa kannattaa olla tarkkana: vaikka sauma päällepäin näyttää ehjältä, se saattaa olla irti pellistä ja alla voi muhia isollakin alueella ruostetta. Sormet siis peliin ja tunnustelemaan ovatko saumat oikeasti kiinni. Katselin eilen 03/04-vm Monkkuni pohjaa ensimmäistä kertaa tarkemmin ja sekin näytti yllättävän ruosteiselta. Varsinkin helmojen kanssa kannattaa olla tarkkana.

        Ja tärkeimpänä - muista tarkistaa, että huoltokirjasta löytyy alle vuoden vanha Fordin koritarkastusleima!

        Tärkeimpänä asiana pitäisin foordin jättämistä kauppaan, ellei sitten satu pitämään kinaamisesta ja auton yllättävistä viosta.


      • täysi fiasko
        jnm kirjoitti:

        Tärkeimpänä asiana pitäisin foordin jättämistä kauppaan, ellei sitten satu pitämään kinaamisesta ja auton yllättävistä viosta.

        mondeo ja focus on täysin epäonnistuneita autoja.kaikki ruostuu vaikka joitakin on maalailtu jo kahdesti 4.v sisällä. vika on ovirakenteessa ja korissa. uskomatonta on vaan se että nuo viat oli jo 1999 malleissa vetarit ruostuminen koiranluut pyörienlaakerit yms. fordilla olisi ollut aikaa korjata nuo viat kymmeneen vuoteen mutta mitään ei ole tehty. samat viat löytyy 2006 focuksissa ja uusimmissa c-maxseissa ja mondeoissa.nyt ois korkee aika panna ford tekosistaan vastuuseen.tuollainen on jo rikollista toimintaa.jos joku muu merkki olis tehny noin huonoja autoja niin johan olisi haloo noussut. kaikkien fordien omistajien pitäisi nostaa fordia vastaan ryhmä kanne eikä missään nimessä salailla noita asioita niinkuin ford tekee.ajatelkaahan järjellä.


      • 19+2
        täysi fiasko kirjoitti:

        mondeo ja focus on täysin epäonnistuneita autoja.kaikki ruostuu vaikka joitakin on maalailtu jo kahdesti 4.v sisällä. vika on ovirakenteessa ja korissa. uskomatonta on vaan se että nuo viat oli jo 1999 malleissa vetarit ruostuminen koiranluut pyörienlaakerit yms. fordilla olisi ollut aikaa korjata nuo viat kymmeneen vuoteen mutta mitään ei ole tehty. samat viat löytyy 2006 focuksissa ja uusimmissa c-maxseissa ja mondeoissa.nyt ois korkee aika panna ford tekosistaan vastuuseen.tuollainen on jo rikollista toimintaa.jos joku muu merkki olis tehny noin huonoja autoja niin johan olisi haloo noussut. kaikkien fordien omistajien pitäisi nostaa fordia vastaan ryhmä kanne eikä missään nimessä salailla noita asioita niinkuin ford tekee.ajatelkaahan järjellä.

        Mondeon kanssa pelaa kun jaksaa ja viitsii ite ruostesuojata autoa aina silloin tällöin, meillä 2001 Monsku, vuosittain aina sauojailtu kotelo ja alusta-aineella eikä misään ole ruostetta.

        Mutta tämä ei kaikilta onnistu vaatii harrastuneisuutta.

        Uuden Fordin ostaminen onkin hieman kyseenalainen toiminto mutta käytettynä nuo hopat on ihan ok hankintoja.


      • nmnmnhyy
        19+2 kirjoitti:

        Mondeon kanssa pelaa kun jaksaa ja viitsii ite ruostesuojata autoa aina silloin tällöin, meillä 2001 Monsku, vuosittain aina sauojailtu kotelo ja alusta-aineella eikä misään ole ruostetta.

        Mutta tämä ei kaikilta onnistu vaatii harrastuneisuutta.

        Uuden Fordin ostaminen onkin hieman kyseenalainen toiminto mutta käytettynä nuo hopat on ihan ok hankintoja.

        motsku 2003 ja etuovet korjattu kertaalleen.. takaovet kaksi kertaa ja takaluukku kaksi kertaa. ovat korjanneet mukisematta takuuseen, koska teen vuosihuollon säännöllisesti merkkiliikkeessä, muut korjaukset teen itse.


    • Johan oli...

      Hyvinkään Ford "unohti" laittaa korin tarkastusleiman huoltokirjaan. Kun palasin parin päivän päästä huomauttamaan asiasta, huoltoneuvoja lätkäisi leiman vihkoon sen enempää autoa tutkimatta.

    • massa-matti

      niin ja alustan ruosteenesto kannattaa teettää alan liikkeessä tarpeeksi uutena eli alle 2v. Lapsellista märistä yli 5v auton alustan ruosteista jos ei ole tarpeeksi uutena hoidettu ruosteenestoa kuntoon. Ja autotehtaan koritakuuhan toimii sillätavalla että se on sitten taas voimassa kun auton omistajan kustannuksella on viat korjattu.

      • kannattaako

        Ruostumattomuus takuu loppuu siihen hetkeen kun joku rasvanäppi ruikkaa massaa koteloihin.

        Itse olen ottanut sen linjan että en aja yli 5 vuotta vanhalla autolla, ei ole ollu ongelmia ruostumisen kanssa.


      • Jufe 1978
        kannattaako kirjoitti:

        Ruostumattomuus takuu loppuu siihen hetkeen kun joku rasvanäppi ruikkaa massaa koteloihin.

        Itse olen ottanut sen linjan että en aja yli 5 vuotta vanhalla autolla, ei ole ollu ongelmia ruostumisen kanssa.

        Ei muuten pidä paikkaansa!! Varmistin juuri liikkeestä kun vein 07 Mondeon suojaukseen kesällä!
        Samoin takuu toimi 2000Mondeossa sen suojautin 2004 ja 2006 vaihdettiin ovien kittaukset takuuseen!! Nyt on ajettu 410tkm, eikä kuki vieläkään..vaikka takuukin umpeen tänä vuonna!!


      • jassoosiis
        Jufe 1978 kirjoitti:

        Ei muuten pidä paikkaansa!! Varmistin juuri liikkeestä kun vein 07 Mondeon suojaukseen kesällä!
        Samoin takuu toimi 2000Mondeossa sen suojautin 2004 ja 2006 vaihdettiin ovien kittaukset takuuseen!! Nyt on ajettu 410tkm, eikä kuki vieläkään..vaikka takuukin umpeen tänä vuonna!!

        Jaa, missähän näin on? Kun meidän 07 ostettiin, niin kotelot jätettiin suojaamatta, jotta koritakuu säilyisi voimassa. Ei saa porata reikiä.


      • juusiisnääs
        jassoosiis kirjoitti:

        Jaa, missähän näin on? Kun meidän 07 ostettiin, niin kotelot jätettiin suojaamatta, jotta koritakuu säilyisi voimassa. Ei saa porata reikiä.

        Miksi pitäisi?
        Sielä on koteloissa paikat joista saa suojattua!! Kannattaa viedä ammattilaiselle, eikä tosian kellekkään puolitutulle löpönikkarille!!


    • foorttisti

      Mulla on 2002 Mondeo, jolla ajettu 112 tkm. Täydellisellä merkkiliikkeen huoltokirjalla. Varatessani nyt syksyllä autolleni määrä-aikaishuoltoaikaa, ensimmäisenä kysyttiin, että koska sä tuot autosi takuukorjaukseen ? Eli kyseessä oli ovien kittaukset sisäpuolelta. Määrä-aikaishuolto ja takuukorjaus koplattiin samalla kertaa tehtäväksi. Auto oli huollos / korjaukses maanantaista perjantaihin. Perjantaina autoa hakiessani työnjohtaja vei katsomaan autoa ja selvitti: Takuukorjaus kattoi vain ovien sisäpuolet, ei ulkopuolia. He eivät muistaneet kysyä, että korjataanko ovien alaosat ulkopuolelta samalla kerralla itse maksaen. Hinta 75 euroo per ovi. Heidän moka, jos korjataan, niin tuo auto tänne, he toimittavat korjaamolle ja saat käyttöösi liikkeen auton korjauksen ajaksi veloituksetta. Näin tehtiin, ajelin maanantaista torstaihin liikkeen Fiestalla. Ovien alareunojen ulkopintojen korjaus maksoi 300,- e. Ainakin osaltani kittipintojen takuukorjaus toimi hyvin muukin hoidettiin pienen kömmähdyksen jälkeen hyvin. Muuten fordilla ajelu on kissa ja hiiri leikkiä. Samoin oli Fiestan kanssa 1984 - 1995. Totea, mitä auto tekee, ja yritä olla askel edellä autoasi. Talvi, pöllyävä lumi ja takajarrut; ei vika, vaan ominaisuus. Pakkanen ja lukot toinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      204
      8284
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4678
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2250
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2148
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1955
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1835
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1746
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1746
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1653
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1458
    Aihe