Mustarastas

kerro -toimin niin!

Heips!

Pihalleni on jäänyt mustarastas - naaras. Se värjöttelee hämärässä yksin - etsii varmaankin jotain, mitä muilta linnuilta tippuu lautaselta. Miten autan tätä yksilöä selviämään talven ja pakkasten ohi kevääseen? Olisiko teillä hyviä neuvoja? Olisin hyvin kiitollinen! Paikkakunta on aika pohjoisessa. Pimeää ja kylmää!

7

791

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KTH.

      Pääkaupunkiseudulta muistan avotunkioiden ajan. Tuollin mustarastas oleskeli niiden vaiheilla ja näytti selviävän talvista. Keski-Suomessa avoimina pysyvät metsäojat/purot keräävät mustarastaita. Ne poimivat matoja tai muuta pientä sulan maan pinnalta.
      Olen itse koettanut jättää maapähkinän muruja maahankin lintulaudan alle. Kuitenkin silloin riesaksi muodostuvat harakat, pulut, myyrät ja jopa rusakko. Rastaalle on vaikea osoittaa, että tää on sulle. Olen myös kokeillut omenan jättämistä hangelle lintua varten. Ei sekään kovin lupaavalta näytä kun lumi peittää sen niin nopeasti. Auttaisikohan jonkinlainen katos, en tiedä. Jotkut neuvovat myös tarjoamaan rusinoita. Tulee kalliiksi, mutta voisit kokeilla.

      • jatta-

        Kiitos vastauksestasi.
        Pähkinöitä olen murskannut nyt vasaralla. Rusinat menivät harakoille , joita majailee ympäristössä kymmenkunta. Myös fasaanit ja rusakot vierailevat..
        Ruokintapaikalle ilmestyi myös toinen rastaan näköinenen lintu. Se on on olemukseltaan kuin punakylkirastas. Höyhenpeitteen pilkut puuttuvat kuin myös kyljen punaien väri. Se on aika harmaa ja pyrstön alla on vähän valkoista. En ole vielä päässyt niin lähelle, että olisin voinut ottaa valokuvan.
        Uusi tulokas pomottaa mustarastasta (muista linnuista se ei niinkään ole huolestunut) ja ei päästä sitä samalle ruokintapaikalle. Olen nyt järjestänyt useamman ruokintapisteen.


    • Timoneemus

      Minusta on turhaa ruveta järjestämään kummempia yhdelle mustarastaalle. Meillä yritti räkättirastas viime talvena talvehtia mustamarja-aroniapensaan marjojen turvin. Olisi ehkä onnistunutkin, mutta kuten tiedetään, silloin oli kovat pakkaset ja ne kesyttivät rastaan. Jossakin navettarakennuksessa tai muussa vastaavassa tilassa se olisi selviytynyt talven yli, koska marjoja vielä jäi pensaisiin, mutta täällä pienessä taajamassa sellaisia rakennuksia ei ole.
      Voithan sitä rastasta koettaa ruokkia samalla tavalla kuin muitakin lintuja, mutta pelkään, että pakkanen on voimakkaampi kuin rastas.

      • tikan seuralaisena r

        Eilen rasvapötkölle saapui käpytikka ja tikan mukana saapui mustarastas. Rastasta ei ole aikaisemmin näkynyt. Tikka tiputtaa rasvaa ja siemeniä maahan jotka rastas noukkii.


    • Kladex

      Asun 3-kerroksisessa talossa jossa ei ole ovellista rappukäytävää. Hyväkuntoiselta näyttävä mustarastas naaras istuskeli ylimmässä kerroksessa ovemme vieressä pyöritellen silmiään rauhallisena. Vaikka käveli muutaman sentin sen vierestä,niin lintu ei siihen reagoinut lainkaan. Kauppareissun jälkeen(30min), istuskeli vielä rappusilla samassa paikassa.Noin tunti siitä avasin oven ja katsoin jos se vielä lepuuttelisi samassa paikassa,mutta oli jo lähtenyt omille teilleen. Käsittämätöntä!? Maihtoikohan tuoda jonkun veistin ,kun tuskin kuuluu linnun normaaliin käytäytymiseen!?

      • lintuman

        Merkkeihin uskovat kuvittelee lintujen tuovan viestiä jostakin tapahtumasta. Vasta tapahtuneen jälkeen voi alkaa yhdistellä mielessään, että No tätähän se lintu tarkoittikin!
        Noin 10v. sitten kuoli naapurin tytär kolarissa. Olin herkässä mielentilassa vielä hautajasten jälkeen, kun lähdin aamulla kävelylle, niin heidän suuren pihapuun latvassa, kauniissa tammikuun auringon kajossa äänteli räkättirasatas. Lintu on harvinainen tällä korkeudella siihen aikaan, joten tuli väistämättä mieleen että siinä se tytön lähettiläs kävi vilkaisemassa entistä kotiaan !


      • paivisantala

        Meillä kävi samoin viherpeipon kanssa kun se lensi lasiin. Törmäsi lasiin kunnolla, mutta selvisi ehjin nahoin. Joskin oli tosi hölmistynyt eikä tohtinut lähteä mihinkään... luuli varmaankin lasia olevan joka suunnalla esteenä. Käänteli vaan päätään ja katseli ympärilleen. Sitten vasta kun menin lähelle niin se lähti lentoon.

        Jospa tuolle mustarastaalle oli käynyt samoin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4673
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe