Hei,
Asun omakotitalossa, jossa on vesilämmitteinen lattialämmitys. Vesikattila lämmitämme yösähköllä. En kuitenkaan tiedä, miten tämä lämmin-vesivaraaja toimii. Minulla on jäspi ovalivaraaja 1200L. Kun paine laskee, niin mitä se tarkoittaa? Kun lämpö laskee pitääkö minun laittaa manuaalille, jotta se lämpenisi?
Lämmin-vesivaraajan toiminta
5
10214
Vastaukset
- tietää.
"Kun lämpö laskee..."
Huoneistossa vai varaajassa? - 15+10
Lämminvesivaraaja toimii siten että vastukset lämmittävät veden yösähköllä kuumaksi ja veden lämmetessä myös sen tilavuus kasvaa => siksi painekin nousee. Päivällä kun vesi kiertää putkistoissa mutta varaaja ei lämpene niin myös jäähtyvän veden tilavuus pienenee ja paine järjestelmässä laskee.
Jos on 1 kerroksinen talo niin painetta ei tarvia olla juuri yli 0.2 mikäli on yläkertakin tarvitaan min 0.4 että vesi nousee myös toiseen kerrokseen. Jos painetta on illalla vähemmän kuin nuo niin lisää järjestelmään vähän vettä. Oletko ilmannut pattereita? Muuten veden ei pitäsi päästä karkaamaan suljetusta järjestelmästä.
Kuinka paljon varaajassa on lämmintä illalla ennenkuin vastukset menevät päälle? Paljonkos vastuksien teho on? Neliöt ja sierainlukumäärä? Sinänsä 1200 litraa voi olla vähän kovemmilla pakkasilla koko päiväksi etenkin jos käyttövettä tarvitaan paljon. Oletettavasti varaajassa on myös käyttövesikierrukka eli lämmin käyttövesi tehdään myös samalla varajalla.
Toki voihan joku varaajan sähkövastus olla oikosulussa, niitäkin hajoaa. Silloin se on puolikunnossa eikä lämmitä tarpeeksi. - V. Araaja
että sekä paineet että lämmöt pysyvät sopivissa rajoissa. Jos paine laskee liian alas veden kierto häiriintyy ja saattaa tulla vilu. Liika paine saatta taas aiheuttaa systeemin heikoimman kohdan repeämisen.
Lämmön osalta on oleellista että "astiasta" löytyy vielä illalakin ainakin niin lämmintä vettä kuin järjestelmä pyytää vesikiertoon. Ellei näin ole, tarvitaan lämmitystä päiväsähkölläkin.
Eli jos tuon varaajan mitoitus on riittävä asuntosi lämmittämiseen yösähköllä, niin asia on OK. Yön jälkeen veden lämpötila astiassa on korkeimmillaan, mutta alle kiehumispisteen ja illalla juuri ennen yösähkön päälle menoa matalimmillaan, toivottavasti kuitenkin korkeammalla kuin menoveden lämpötila. Paineet käyttäytyvät samaan tahtiin. Aamulla kun vesi varaajassa on kuumimmillaan on myös paine korkeimmillaan. - 1800 litraa
Peruskoulun kolmannella luokalla opetetaan että lämpö laajentaa ja kun suljetussa systeemissä veden tilavuus kasvaa lämmetessä, niin paine nousee. Järjestelmässä on paisuntasäiliö jossa on ilmaa ja kalvovälissä jonne vesi pääsee laajentumaan ja paine vaihtelu jää pienemmäksi. Illalla kun vesi on kylmimmillään niin pane pitäisi olla jossain 0,5 paarin ja 1,0 baarin välillä, aamulla kun yösähkö on lämmittänyt veden, niin paine voisi olla jossain 1 baarin paikkeilla.
Sähköovaali lämmittää suurella teholla yöllä ja päivällä tarvittaessa pienemmällä teholla. Yölämpötilan asetus on sellainen punainen kiekko. Näin talvella se saa olla asetettu "kaakkoon" eli täysille 95 asteen kohdalle, kesällä sitä voi laskea vähän alemmaksi. Itse lasken sitä keväällä ja otan vastusten sulakkeet kokonaan auki kesäksi, syksyllä taas sähköt takaisin ja lämmityskauden alussa lämpöä suuremmalle.
Laitteessa on toinen termostaatti päivävastuksille, mutta nyt täytyy sanoe että niistä en muista mitään, kun olen ottanut ne koknaan pois käytöstä, koska en niitä tarvi enkä halua vahingossakaan käyttää päiväsähköä lämmittämiseen. Mutta päiväsähkövastuseten asetus pitäisi olla tietysti vähemmän kuin yösähköllä. Jos käyttöveisi samasta varaajasta, niin tarvitaan varmaan 60 asteen asetus, jos vain lämmityskäytössä niin 40 riittää varmasti.
Itselläni 1800 litran sähköovaali ja käyttövedelle erillinen 500 litran varaaja. Oma mitoitukseni on vähän varman päälle, mutta se on selvä että minun talossa 1200 litran varaaja ei taatusti riitätisi pakkaspäivänä, jos siitä otettaisiin kierukalla käyttöveden lämmitys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva5202441Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial512187Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras2032138Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2191420Kiantama kartelli
Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip491313- 941260
Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom611076Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise841060Unohdettu parannuksen kaste
Kuinka kauan kestää helluntailaisten kastekoulutus ja onko se tosiaan parannuksenkaste koulutusta ?6931025- 38932