Kohdunpoiston jälkeen

miten jatkossa

Minulta on kohtu poistettu hiljattain ja nyt pohdiskelen, kuinka pystyn jatkossa harrastamaan itselleni mieluista liikuntaa ja raskaita ulkotöitä. Onko kohdallasi ollut kohdunpoistosta myöhemmin hankaluuksia esimerkiksi raskaissa töissä? Oletko joutunut luopumaan jostain kohdunpoiston vuoksi?

13

8233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ril......

      Upeesti olen kuntoutunut kohdunpoistoleikkauksesta. Tähystysleikkauksesta on vajaat 2 kuukautta. Leikkausta hiaman arkailin kun minulle oli tehty tram-leikkaus pari vuotta aiemmin. Siitä ei ollut kuitenkaan mitään haittaa eikä hidastanut toipumista. Terveysasemalla kävin pari viikkoa sitten otattamassa valkovuodosta näytteet. Labratulokset olivat negatiiviset. Ei tulehdusta eikä hiivaa. Valkovuotokin on nyt loppunut.
      Talviharrastuksiini olen siitynyt ja käynnyt Pace-salilla jo 4 kertaa ja kunto on kohonnut entiselleen. Uimassakin olen käynyt pari kertaa. a 500 metriä. Ikäväksi satoi lunta ettei golf kentälle Suomessa ole vähään aikaan varmaankaan asiaa. Puolitoista kierrosta ehdin kiertää kentän puu 7(maila) kanssa. Leikkauksesta ei tuntunut mitään haittaa olevan.
      Nyt tulee vaan taas tauko jumpalle, kun on edessä vielä tälle vuodelle jalkaan operaatio päiväkirurgisesti.
      Joulupukkia pitää vielä odotaa!! Viidennen luukun saa avata.
      Voimien mukaan kannatta kyllä lähteä harrastuksiin kun niistä saa niin paljon hyvää mieltä ja voimia arki askareisiin.
      Huomenna on maljan noston paikka itsenäisyyspäivän kunniaksi ja Suomalaisille osaaville lääkäreille!! Skool!

      • Onko sellasta!

        Olisi kiinnostavaa nähdä videoesitys kohdun- ja munasarjojen tähystysleikkauksesta! Leikkausta odottava


      • ap

        Hienoa, että kokemuksesi ovat positiivisia ja kannustavia. Välillä tulee vain uskon puute, kun sattuu vähän joka puolelle.


      • jijiigg
        Onko sellasta! kirjoitti:

        Olisi kiinnostavaa nähdä videoesitys kohdun- ja munasarjojen tähystysleikkauksesta! Leikkausta odottava

        jollakin englanninkielisellä nimellä, hysterectomy tms. kun kirjoittaa hakemistoon. Muistaakseni myös Ylen Areenassa oli joskus se Veitsen terällä ohjelma(sarja), jossa oli erilaisia leikkauksia ja taisi olla kohdunpoistokin jos oikein muistan. Ehkä sieltä arkistosta löytyy.

        Tsempit!!


      • Toivo hyvästä...
        jijiigg kirjoitti:

        jollakin englanninkielisellä nimellä, hysterectomy tms. kun kirjoittaa hakemistoon. Muistaakseni myös Ylen Areenassa oli joskus se Veitsen terällä ohjelma(sarja), jossa oli erilaisia leikkauksia ja taisi olla kohdunpoistokin jos oikein muistan. Ehkä sieltä arkistosta löytyy.

        Tsempit!!

        Kiitti vinkistä! Veitsenterällä ohjelman esityksillä on tosi lyhyet jälkinäyttöajat. Rintasyöpäleikkauksen näyttö on enään 3 pv. Tosi hyvä ja valaiseva ohjelma. Pitänee odotella, jospa joskus vaikka uusintana näkyisi myös kohdunpoistosta ohjelma.
        Hyvä oli lukea myös jälkeen kirjoitukset! Toivon yhtä hyvää toipumista !


      • ril...........

        Nyt on aikaa kulunut yli 5 kk tuosta tähystyksellä poistetusta kohdun- ja munasarjojen leikkauksesta.

        Todellakin minulle se oli ehkä rankempaa henkisesti kuin fyyssisesti. Vieläkin ajoittain mietiskelen tuon kohtuelimen tarkoitusta. Kuinka se on koko elokierron osana ja upeana elimenä lopulta kuitenkin tehtävänsä tehtyä turha ja sen luopuminen kosketti. Ehkä siinä pysähtyi toteamaan ikääntymisen ja sen elimen käyttöiän loppumisen. Ja nyt kun ketjun toinen ja kolmaskin kohtu ovat poissa, niin siihen loppui sitten se sukuhaara.

        Mukavasti vietetut viimeiset 2 viikoa etelän lämmössä ja 7 kierrosta golfia pelatessa, kaikki taas hyvin kun flunssasta ja poskiontelotulehduksesta selvitty. Onneksi se yskä tuli vasta helmikuussa. Se olisi varmaan koskenut leikattuun vatsaan.

        Ens`viikolla alkaa sitten kova kevät kunnon kohotus. Pitänee miettiä jos vaikka hakeutuisi Bodyshape rasvanpoistoon, jotta saisi taas kesäksi vähän tuota vyötäröä ohuemmaksi.

        On se kohduttomana kyllä ihan mukavaa kun gyne ei kehottanut enää vuosittaisiin tarkastuksiin kun kaikki on pois. Ei kai sitten enää ole mitään riskejä?

        Kohdullisia poistoja teille muillekin............


    • näinkin voi käydä

      Kohdunpoistostani on aikaa jo yli 8 vuotta.Toipuminen oli nopea,eikä jälkikipuja
      pahemmin ollut.Suurin yllätys oli 3 viikkoa leikon jälkeen,alkoi valtaisa verenvuoto.
      Menin tk;hon ja jäin tarkkailuun yön yli.Eräs hoitaja kertoi itselläänkin olleen
      saman "haitan"leikkauksen jälkeen.Girurgilla oli veitsi hieman lipsahtanut sivuun.
      Lääkäri ei syytä löytänyt tutkimuksessa,mutta gyne löysi centin mittaisen arven
      sisuksen seinämästä.Kohdun irroitus tehtiin tähystyksellä,mutta kohtu otettiin
      ulos alateitse,josta gyne oli ihmeissään.Onnekseni vuoto tuli ulos sisältäni.
      Jos olisi vuotanut vatsaonteloon olisin kuollut siihen vuotoon.

    • ril.....

      Onpa nopeasti kulunut tuo 5 kk kohdun- ja munasarjojen poistosta. Siitä tervehtyminen on edennyt hyvin.

      Siinä leikkauksen selvittelyvaiheessa kerroin myös lääkärille virtanpidätysvaivoistani. Selvisi, sitten ettei samassa leikkaukessa voi korjata samallakertaa, vaan se asia tulee sitten myöhemmin hoitaa.

      Nyt sekin haitta on leikkauksella korjattu 2 viikkoa sitten. Päiväkirurginen toimenpide tehtiin paikallispuudutuksella ja nyt tuntuu että se on onnistunut. Tosin en ole vielä arvannut jumpalle ja olen koittanut vältää raskaita ponnistuksia.

      Nyt täytyy vain sinnitellä vielä pari viikkoa ennekuin arvaa jumpalle lähteä.
      Golfkentälläkin on pitänyt gädinä vain kävellä ja ihastella luonnon ihmeitä.

      Tuntuu että elämme vuoden parasta aikaa, koko kesä vielä edessäpäin....

      • ril............

        Oikaisu edelliseen

        Laskuvirhe paholainen, siitä kohdun- ja munasarjojepoisto leikkauksesta onkin kulunut jo 7 kk..... ja kystän poistosta 5 kk...........


    • MAmitsu-64

      Olin kohdun poistossa kuukausi sitten.Leikkaus tehtiin vatsan päältä isona avoleikkauskena koska mulle on tehty sectio eka lapsen perätilan takia aiemmin ja siitä oli arpikudosta sen verran ettei kohtu olisi lähtenyt siististi, sisuksia repimättä irti.Eikä kirurgi voi nähdä kaikkea alakautta.ne kysyivät mun toiveita ja selittivät kyllä asiantuntevasti perustelut.Olin luottavainen ja toivottelin läkärille vakaata kättä leikkaukseen.Menin aamulla sairaalaan ja olin valmiiksi niin uninen etten oikein edes tajunnut kun sain rauhoittavan että siitä se uni jatkuu mukavasti leikkauspöydälle.Ne yritti laittaa mulle sitä selkäydin puudutusta kipulääkkeeksi mutta selkänikamavälit olivat jo niin madaltuneet ettei neula mennyt sinne.Se sitten jätettiin pois.Kipulääkkeeksi sain kipupumpun sängyn viereen ja se oli loistava keksintö kun vatsani ei kestä särkylääkkeitä.Eli lääke menee suoraan suoneen siitä.nukuin pari päivää leikkauksen jälkeen ja toisena päivänä kävin jo vessassa ja kävelin käytävällä,kun katetri oli poistettu.Kun suolen toiminta on todistettavasti palautunut ( vahvat lääkeet heikentää sitä ja nukutus lamauttaa suolen )niin sitten pääsee kotiin.Nopea liikkeelle lähtö auttaa nopeaan toipumisen.Ei tule verisuonitukoksia ja muutenkin palautuu aineenvaihdunta ennalleen ( vatsa on turvoksissa noin viikon ).Kannattaa käyttää niitä kipulääkkeitä että pystyy liikkumaan.Mitään raskasta ei saa nostella esim kauppakassia, varsinkaan alhaalta ylös ja autosta nousu varoen myös.Seksi aloitettiin jo 3 viikkoo leikkauksesta, (vaikka suositus on jälkitarkastuksen jälkeen) kun olin jo mielestäni kunnossa.Kipulääkkeitä tarvitsin vain 2 viikkoo leikkauksesta.
      Kyllä on hyvä mieli ja olo että myoomat on poissa.Pissi tulee viimein kunnolla pois rakosta eikä karkaile enää.Eikä enää koskaan kuukautisia Jibii !Rättirumba on ohi ,forever !!

    • koettu on

      neljä vuotta sitten minulta poistettiin kohtu ja munasarjat. neljä viikkoa sairaslomaa kolme lisäviikkoa kun vielä kävellessä teki vatsassa kpeää. homma tehtiin avoleikkauksena, haava parani hyvin ja palasin töihin, teen raskasta työtä, kumartelua ja nostelua. kaikki sujui entiseen malliin. pitää vaan hoitaa itsensä kuntoon loppuun asti ja palata lääkärin luo jos olo ei tunnu entiseltä. mistään ei ole tarvinnut luopua, tsemppiä vaan jatkossa sinullekin.

    • Ei tunnu

      Tuntuuko seksielämä ja orgasmitkin yhtä hyvältä kuin enennkin? Emättimen pohjahan on tikattu umpeen niin, ettei siellä ole enää muuta kuin umpinainen tuppi. Pohjassa arpikudosta ja yhteydet muuhun kroppaan katkaistu

    • Kipua

      Onko muilla ollut kovaa polttavaa kipua vasemmalla tähystysreijän alla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1358
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1115
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1012
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1001
    Aihe