pv ;n kytkin

Pv vm 93

osaisko joku neuvoa .Tein koneremontin pv :en ,nyt kytkin ei toimi kunnolla.Ei saa millään säädettyä kytkintä siten että se toimisi ,joko luistaa tai sitten ei irrota ja ei saa vaidetta päälle ja jos saa niin heti lähtee liikkeelle vaikka kytkin on pohjassa.Mielestäni kaikki osat ON kyllä oikein kasattu.uudet kytkinlevyt ,ja oikea öljy vaihdelaatikossa.Vipu ikäänkuin liikkuisi liian vähän kytkinkopassa jotta kytkin toimisi ,tapissa joka menee kytkinkoppaan on minusta hampaat ehjät ,pikkasen kuluneet kyllä.Kytkin kahvan ruuvin reikä vähän soikea voisiko johtua siitä,vähän siis klappia kun vetää kahvasta? Jos vedän kädellä hiukan lisää kytkimen vipua niin silloin tuntuisi kytkin irrottavan .Kuinkahan paljon yleensä kytkin vivun pitäisi liikkua kun kytkintä käytetään,siis sen joka on siinä kopan päällä mihin vaijeri tulee kiinni.

6

5282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vari

      Yleisesti puhuen: Jos vaijerista ei pysty kytkintä säätämään kohdilleen niin vika on usein väärissä öljyissä. Mahdollisuus piilee myös kasausvirheessä. Kytkinlevyt voivat olla esimerkiksi väärässä järjestyksessä.

      Mitä öljyä olet käyttänyt?

      • pvvm 93

        Öljynä on nyt pennzoil 20 w50.oli aluksi 10 w 30 yleisöljy mutta sama tulos molemmilla öljyillä.Onhan tuo 20 w 50 aika jäykkä öljy talvikäyttöön mutta ei toimi vaikka on lämmin öljy.Siis miten väärässä järjestyksessä kytkinlevyt,miten niiden järjestys voi olla väärä,mielestäni ne metalliset tukilevyt ovat oikeissa väleissä keraamisten levyjen välissä.
        Tuli mieleen jos levyt jotenkin levyt takertuisivat kytkinkruunuun ,mutta kolot ovat ihan sileät ,eikös ne levyt ikäänkuin siirry itsekseen vapaalle ja irrovat vedon kun kytkintä vedetään ja jouset puristuvat kasaan.


      • vari
        pvvm 93 kirjoitti:

        Öljynä on nyt pennzoil 20 w50.oli aluksi 10 w 30 yleisöljy mutta sama tulos molemmilla öljyillä.Onhan tuo 20 w 50 aika jäykkä öljy talvikäyttöön mutta ei toimi vaikka on lämmin öljy.Siis miten väärässä järjestyksessä kytkinlevyt,miten niiden järjestys voi olla väärä,mielestäni ne metalliset tukilevyt ovat oikeissa väleissä keraamisten levyjen välissä.
        Tuli mieleen jos levyt jotenkin levyt takertuisivat kytkinkruunuun ,mutta kolot ovat ihan sileät ,eikös ne levyt ikäänkuin siirry itsekseen vapaalle ja irrovat vedon kun kytkintä vedetään ja jouset puristuvat kasaan.

        Liian paksu öljy pistää kytkimen luistamaan
        Liian ohut öljy taas ei irroita kytkintä

        Esimerkkinä: Olet ostanut liian ohutta öljyä. Kytkin ei irroita ja pyörä nykii kytkinkahva alas painettuna. Säädät kytkinvaijeria kunnes pyörä ei enää nyi. Lähdet ajamaan. Nyt yllättäen kytkin luistaa, koska olet joutunut säätänyt kytkimen liian kauas. Välimaastoa ei meinaa löytyä.

        Paksulla öljyllä sama periaate. Kytkin luistaa joten joudut säätämään kytkinvaijeria. Joudut ehkä säätämään niin paljon, että pyörä alkaa taas pyrkimään eteenpäin pysähdyksissä. Välimaastoa ei tässäkään tapauksessa meinaa löytyä.

        Samainen tarina tapahtui eräälle näilläkin palstoilla asioivalle. Kaverin vehkeeseen (ei PV) olivat huollossa laittaneet väärät öljyt. En tarkalleen tiedä mitä öljyä mutta ilmeisesti laadukasta moottoripyörille tarkoitettua Moottori/vaihteistoöljyä. Kytkin ei tästä tykännyt. Asian kanssa tapeltiin kauan ja hartaasti. Vasta kun tilalle vaihdettiin valmistajan suosittelema normaali 10w 40 moottoriöljy (mineraaliöljyä tässä tapauksessa) alkoi kytkin toimia. Nykyisissä moottoriöljyissä on paljon lisäaineita jotka ei välttämättä sovellu märkäkytkimelle. Kitkanpoistoa jne. Kannattaa paneutua asiaan.

        Öljyn tehtävää ei kannata vähätellä.
        Itse keskittyisin tuohon öljyyn ensin vaikka sitä on hirveän vaikea tältä istumalta niellä. Tiedän tunteen.
        Kytkimen säätökin on syytä hoitaa kuntoon. Kahvassa oleva säätö on hienosäätö, karkea säätö tapahtuu yleensä toisesta päästä vaijeria tai siltä väliltä. Kahvassa pitää olla välystä muutama milli. Tarkkaa lukua en tiedä.

        Muut mahdolliset viat voi olla kytkinlevyjen väärä järjestys Esim. kaksi keraamistalevyä vierekkäin, kytkinjousien epätasainen kiristys ja väärä momentti, kytkinlevyjen välissä olevat levyt on soikeat (joiden suomenkielistä nimeä en tiedä) Ja oikeastaan mikä vain. Nämä kaikki vaativat sen korjausoppaan jotta saat selville välykset, momentit jne. Näihin en voi auttaa.


      • vari
        pvvm 93 kirjoitti:

        Öljynä on nyt pennzoil 20 w50.oli aluksi 10 w 30 yleisöljy mutta sama tulos molemmilla öljyillä.Onhan tuo 20 w 50 aika jäykkä öljy talvikäyttöön mutta ei toimi vaikka on lämmin öljy.Siis miten väärässä järjestyksessä kytkinlevyt,miten niiden järjestys voi olla väärä,mielestäni ne metalliset tukilevyt ovat oikeissa väleissä keraamisten levyjen välissä.
        Tuli mieleen jos levyt jotenkin levyt takertuisivat kytkinkruunuun ,mutta kolot ovat ihan sileät ,eikös ne levyt ikäänkuin siirry itsekseen vapaalle ja irrovat vedon kun kytkintä vedetään ja jouset puristuvat kasaan.

        "Tuli mieleen jos levyt jotenkin levyt takertuisivat kytkinkruunuun ,mutta kolot ovat ihan sileät ,eikös ne levyt ikäänkuin siirry itsekseen vapaalle ja irrovat vedon kun kytkintä vedetään ja jouset puristuvat kasaan."

        Nyt joudun kirjoittamaan valitettavasti "Sinne päin sanoilla" sillä tiedän osien englanninkieliset nimet ainoastaan. yritä hahmottaa. Kun painat kytkinkahvaa alas niin kytkintappi työntää kytkinlautasta ulospäin. Lautasessa on kytkinjouset kiinni, kytkinlevyt vapautuvat puristuksista ja öljykalvo pitää ne erillään.

        Kun vapautat kytkinkahvan niin kytkinjouset toimivat palautusjousina kytkinlautaselle. Jouset siis vetävät lautasen takaisin. Kytkinlevyt joutuvat puristuksiin. Jouset määräävät kuinka tasaisesti lautanen painaa kytkinlevyjä ja kuinka lujaa. Jouset siis pitää säätää tasaisesti ennaltamäärättyyn momenttiin.


      • pv vm 93
        vari kirjoitti:

        "Tuli mieleen jos levyt jotenkin levyt takertuisivat kytkinkruunuun ,mutta kolot ovat ihan sileät ,eikös ne levyt ikäänkuin siirry itsekseen vapaalle ja irrovat vedon kun kytkintä vedetään ja jouset puristuvat kasaan."

        Nyt joudun kirjoittamaan valitettavasti "Sinne päin sanoilla" sillä tiedän osien englanninkieliset nimet ainoastaan. yritä hahmottaa. Kun painat kytkinkahvaa alas niin kytkintappi työntää kytkinlautasta ulospäin. Lautasessa on kytkinjouset kiinni, kytkinlevyt vapautuvat puristuksista ja öljykalvo pitää ne erillään.

        Kun vapautat kytkinkahvan niin kytkinjouset toimivat palautusjousina kytkinlautaselle. Jouset siis vetävät lautasen takaisin. Kytkinlevyt joutuvat puristuksiin. Jouset määräävät kuinka tasaisesti lautanen painaa kytkinlevyjä ja kuinka lujaa. Jouset siis pitää säätää tasaisesti ennaltamäärättyyn momenttiin.

        Itsekkin varmaan puhun sinne päin sanoilla...ei se mitään.Aivan juuri noin minustakin kytkin toimii,normaalisti kun kytkintä ei käytetä ,jouset puristavat levyt vastakkain ja kytkin pitää.Kahvaa puristettaessa levyt vapautuvat kun jouset painuvat kasaan .Mutta tuosta momentista en osaa myöskään sanoa ,mielestäni kun jouset kiristetään niin tapit pohjaavat,tai siis koko asetelma pohjaa ja levyjen paine määräytyy jousien jäykkyydestä ei mitenkään kiristyspulttien momentista.Se pieni välys kahvassa varmistaa sen että kytkin ei kanna ,eli ole päällä yhtään.,,,,kait .
        Tuon pennzoil öljyn sain juuri mp ja pienkonehuollosta ja myynnistä.Ei varmaan auta kuin kokeilla vielä sitä öljyä vaikka usko olisi kuin koetuksella kuten arvelitkin.Palaan kyllä asiaan vielä ,mukava kun joku jaksaa perehtyä asiaan


    • Mikkopoka16

      Kysen täs vähö et voisko vika olla siinäkin jos kytkinkruunun mutteri on liian tieukalla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      39
      5248
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      85
      3752
    3. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      48
      3145
    4. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      62
      3045
    5. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      11
      3025
    6. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2383
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

      Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1878
    8. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

      Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      145
      1848
    9. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

      Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1825
    10. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1751
    Aihe