pv ;n kytkin

Pv vm 93

osaisko joku neuvoa .Tein koneremontin pv :en ,nyt kytkin ei toimi kunnolla.Ei saa millään säädettyä kytkintä siten että se toimisi ,joko luistaa tai sitten ei irrota ja ei saa vaidetta päälle ja jos saa niin heti lähtee liikkeelle vaikka kytkin on pohjassa.Mielestäni kaikki osat ON kyllä oikein kasattu.uudet kytkinlevyt ,ja oikea öljy vaihdelaatikossa.Vipu ikäänkuin liikkuisi liian vähän kytkinkopassa jotta kytkin toimisi ,tapissa joka menee kytkinkoppaan on minusta hampaat ehjät ,pikkasen kuluneet kyllä.Kytkin kahvan ruuvin reikä vähän soikea voisiko johtua siitä,vähän siis klappia kun vetää kahvasta? Jos vedän kädellä hiukan lisää kytkimen vipua niin silloin tuntuisi kytkin irrottavan .Kuinkahan paljon yleensä kytkin vivun pitäisi liikkua kun kytkintä käytetään,siis sen joka on siinä kopan päällä mihin vaijeri tulee kiinni.

6

5665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vari

      Yleisesti puhuen: Jos vaijerista ei pysty kytkintä säätämään kohdilleen niin vika on usein väärissä öljyissä. Mahdollisuus piilee myös kasausvirheessä. Kytkinlevyt voivat olla esimerkiksi väärässä järjestyksessä.

      Mitä öljyä olet käyttänyt?

      • pvvm 93

        Öljynä on nyt pennzoil 20 w50.oli aluksi 10 w 30 yleisöljy mutta sama tulos molemmilla öljyillä.Onhan tuo 20 w 50 aika jäykkä öljy talvikäyttöön mutta ei toimi vaikka on lämmin öljy.Siis miten väärässä järjestyksessä kytkinlevyt,miten niiden järjestys voi olla väärä,mielestäni ne metalliset tukilevyt ovat oikeissa väleissä keraamisten levyjen välissä.
        Tuli mieleen jos levyt jotenkin levyt takertuisivat kytkinkruunuun ,mutta kolot ovat ihan sileät ,eikös ne levyt ikäänkuin siirry itsekseen vapaalle ja irrovat vedon kun kytkintä vedetään ja jouset puristuvat kasaan.


      • vari
        pvvm 93 kirjoitti:

        Öljynä on nyt pennzoil 20 w50.oli aluksi 10 w 30 yleisöljy mutta sama tulos molemmilla öljyillä.Onhan tuo 20 w 50 aika jäykkä öljy talvikäyttöön mutta ei toimi vaikka on lämmin öljy.Siis miten väärässä järjestyksessä kytkinlevyt,miten niiden järjestys voi olla väärä,mielestäni ne metalliset tukilevyt ovat oikeissa väleissä keraamisten levyjen välissä.
        Tuli mieleen jos levyt jotenkin levyt takertuisivat kytkinkruunuun ,mutta kolot ovat ihan sileät ,eikös ne levyt ikäänkuin siirry itsekseen vapaalle ja irrovat vedon kun kytkintä vedetään ja jouset puristuvat kasaan.

        Liian paksu öljy pistää kytkimen luistamaan
        Liian ohut öljy taas ei irroita kytkintä

        Esimerkkinä: Olet ostanut liian ohutta öljyä. Kytkin ei irroita ja pyörä nykii kytkinkahva alas painettuna. Säädät kytkinvaijeria kunnes pyörä ei enää nyi. Lähdet ajamaan. Nyt yllättäen kytkin luistaa, koska olet joutunut säätänyt kytkimen liian kauas. Välimaastoa ei meinaa löytyä.

        Paksulla öljyllä sama periaate. Kytkin luistaa joten joudut säätämään kytkinvaijeria. Joudut ehkä säätämään niin paljon, että pyörä alkaa taas pyrkimään eteenpäin pysähdyksissä. Välimaastoa ei tässäkään tapauksessa meinaa löytyä.

        Samainen tarina tapahtui eräälle näilläkin palstoilla asioivalle. Kaverin vehkeeseen (ei PV) olivat huollossa laittaneet väärät öljyt. En tarkalleen tiedä mitä öljyä mutta ilmeisesti laadukasta moottoripyörille tarkoitettua Moottori/vaihteistoöljyä. Kytkin ei tästä tykännyt. Asian kanssa tapeltiin kauan ja hartaasti. Vasta kun tilalle vaihdettiin valmistajan suosittelema normaali 10w 40 moottoriöljy (mineraaliöljyä tässä tapauksessa) alkoi kytkin toimia. Nykyisissä moottoriöljyissä on paljon lisäaineita jotka ei välttämättä sovellu märkäkytkimelle. Kitkanpoistoa jne. Kannattaa paneutua asiaan.

        Öljyn tehtävää ei kannata vähätellä.
        Itse keskittyisin tuohon öljyyn ensin vaikka sitä on hirveän vaikea tältä istumalta niellä. Tiedän tunteen.
        Kytkimen säätökin on syytä hoitaa kuntoon. Kahvassa oleva säätö on hienosäätö, karkea säätö tapahtuu yleensä toisesta päästä vaijeria tai siltä väliltä. Kahvassa pitää olla välystä muutama milli. Tarkkaa lukua en tiedä.

        Muut mahdolliset viat voi olla kytkinlevyjen väärä järjestys Esim. kaksi keraamistalevyä vierekkäin, kytkinjousien epätasainen kiristys ja väärä momentti, kytkinlevyjen välissä olevat levyt on soikeat (joiden suomenkielistä nimeä en tiedä) Ja oikeastaan mikä vain. Nämä kaikki vaativat sen korjausoppaan jotta saat selville välykset, momentit jne. Näihin en voi auttaa.


      • vari
        pvvm 93 kirjoitti:

        Öljynä on nyt pennzoil 20 w50.oli aluksi 10 w 30 yleisöljy mutta sama tulos molemmilla öljyillä.Onhan tuo 20 w 50 aika jäykkä öljy talvikäyttöön mutta ei toimi vaikka on lämmin öljy.Siis miten väärässä järjestyksessä kytkinlevyt,miten niiden järjestys voi olla väärä,mielestäni ne metalliset tukilevyt ovat oikeissa väleissä keraamisten levyjen välissä.
        Tuli mieleen jos levyt jotenkin levyt takertuisivat kytkinkruunuun ,mutta kolot ovat ihan sileät ,eikös ne levyt ikäänkuin siirry itsekseen vapaalle ja irrovat vedon kun kytkintä vedetään ja jouset puristuvat kasaan.

        "Tuli mieleen jos levyt jotenkin levyt takertuisivat kytkinkruunuun ,mutta kolot ovat ihan sileät ,eikös ne levyt ikäänkuin siirry itsekseen vapaalle ja irrovat vedon kun kytkintä vedetään ja jouset puristuvat kasaan."

        Nyt joudun kirjoittamaan valitettavasti "Sinne päin sanoilla" sillä tiedän osien englanninkieliset nimet ainoastaan. yritä hahmottaa. Kun painat kytkinkahvaa alas niin kytkintappi työntää kytkinlautasta ulospäin. Lautasessa on kytkinjouset kiinni, kytkinlevyt vapautuvat puristuksista ja öljykalvo pitää ne erillään.

        Kun vapautat kytkinkahvan niin kytkinjouset toimivat palautusjousina kytkinlautaselle. Jouset siis vetävät lautasen takaisin. Kytkinlevyt joutuvat puristuksiin. Jouset määräävät kuinka tasaisesti lautanen painaa kytkinlevyjä ja kuinka lujaa. Jouset siis pitää säätää tasaisesti ennaltamäärättyyn momenttiin.


      • pv vm 93
        vari kirjoitti:

        "Tuli mieleen jos levyt jotenkin levyt takertuisivat kytkinkruunuun ,mutta kolot ovat ihan sileät ,eikös ne levyt ikäänkuin siirry itsekseen vapaalle ja irrovat vedon kun kytkintä vedetään ja jouset puristuvat kasaan."

        Nyt joudun kirjoittamaan valitettavasti "Sinne päin sanoilla" sillä tiedän osien englanninkieliset nimet ainoastaan. yritä hahmottaa. Kun painat kytkinkahvaa alas niin kytkintappi työntää kytkinlautasta ulospäin. Lautasessa on kytkinjouset kiinni, kytkinlevyt vapautuvat puristuksista ja öljykalvo pitää ne erillään.

        Kun vapautat kytkinkahvan niin kytkinjouset toimivat palautusjousina kytkinlautaselle. Jouset siis vetävät lautasen takaisin. Kytkinlevyt joutuvat puristuksiin. Jouset määräävät kuinka tasaisesti lautanen painaa kytkinlevyjä ja kuinka lujaa. Jouset siis pitää säätää tasaisesti ennaltamäärättyyn momenttiin.

        Itsekkin varmaan puhun sinne päin sanoilla...ei se mitään.Aivan juuri noin minustakin kytkin toimii,normaalisti kun kytkintä ei käytetä ,jouset puristavat levyt vastakkain ja kytkin pitää.Kahvaa puristettaessa levyt vapautuvat kun jouset painuvat kasaan .Mutta tuosta momentista en osaa myöskään sanoa ,mielestäni kun jouset kiristetään niin tapit pohjaavat,tai siis koko asetelma pohjaa ja levyjen paine määräytyy jousien jäykkyydestä ei mitenkään kiristyspulttien momentista.Se pieni välys kahvassa varmistaa sen että kytkin ei kanna ,eli ole päällä yhtään.,,,,kait .
        Tuon pennzoil öljyn sain juuri mp ja pienkonehuollosta ja myynnistä.Ei varmaan auta kuin kokeilla vielä sitä öljyä vaikka usko olisi kuin koetuksella kuten arvelitkin.Palaan kyllä asiaan vielä ,mukava kun joku jaksaa perehtyä asiaan


    • Mikkopoka16

      Kysen täs vähö et voisko vika olla siinäkin jos kytkinkruunun mutteri on liian tieukalla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      274
      6706
    2. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

      ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      240
      6279
    3. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

      Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      42
      5662
    4. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

      No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      158
      5005
    5. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      32
      3806
    6. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      195
      3729
    7. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      132
      3457
    8. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      45
      3169
    9. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      5
      3155
    10. Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa

      Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja
      Maailman menoa
      333
      2809
    Aihe