ihotautilääkäriä Oulusta

wr

heippa! olen 16v tyttö ja kärsinyt melko pahasta aknesta jo muutaman vuoden. nyt alkaa jo pikku hiljaa riittämään kun näyttää vahvasti siltä ettei tämä tästä mihinkään katoa ainakaan omilla konsteilla. olisiko kellään näin ollen antaa neuvoja että miten tästä eteenpäin, mihin suuntaan ajanvarausta jne? kouluterkkari tms ei tässä tapauksessa käy päinsä, ja kun yläasteellakin terveydenhoitajalle asiasta mainitsin niin enpä saanut minkäänlaista apua, vaan eipä tuosta koulun terveydenhoitohenkilökunnasta ikinä ole ollut apua juuri kellekään isommissa jutuissa, mitä nyt omia ja läheisten kokemuksia muistelen.

9

6253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jtyuiusje

      Kannattaa soittaa ensin vaikka terveysasemalle niin sieltä voi saada lähetteen ihotautilääkärille oysiin.
      Itselläni oli myös pari vuotta sitten ja sain lähetteen tuonne oysiin jossa mulle määrättiin roaccutan lääkitys ja se toimi akne lähti.

    • Kokemusta on

      varaa aika terveysasemalle ja pyydä siellä lähete ihotautilääkärille. Tämän pitäisi onnistua ja saisit pätevät ohjeet ja lääkityksen.

    • Viivi-Maria

      Suosittelen Terveystaloa, ehdottomasti laadukasta ja asiantuntevaa hoitoa antava(vaikkakin hintavaa).
      (olen nimittäoin itsekkin kärsinyt samasta ongelmasta muutamia vuosia sitten)

      tsemppiä!

    • Tosimies!!

      Kyllä saat munaa vaikka sulla ois pikku agne!

    • wr

      kiitoksia erittäin paljon hyvistä ja suuntaa-antavista vastauksista! :) kysyisin vielä, että tuleeko ihotautilääkärillä käynnistä mahdollisesti kustannuksia? entä tämä määrättävä lääkekuuri, mitä hintaluokkaa se mahtaa olla? (kysymyksistä voi kyllä päätellä etten ole asiaan aiemmin perehtynyt, mutta niinhän se on ettei kysyvä tieltä eksy ;) )

      • aknesta kärsivä

        Valitettavasti rahaa kuluu ainakin jos aloitat Roacutaine-lääkekuurin, kallista se ainakin oli kun itse lääkettä söin. Noin 90-taitteessa siis on kysymys kun oli tuo ko. lääkekuuri.

        Jonkinlainen polikliniikkamaksu on ainakin tuossa oys:ssä. Jos yksityiselle menet, niin se maksaa enemmän. En kyllä osaa sanoa hinnoista mitään.

        Ensin tosin kannattaa varata aika terveyskeskuksestasi, siitä se lähtee. Voit joutua jonottamaan lääkäriaikaa, kun ei taideta aknea luokitella kiirelliseksi tapaukseksi. Kurjaahan se akne on, mutta ei tapa kuitenkaan.

        Tilapäistä helpotusta ihon rauhoittumiseen voisi olla kosmetolgin tekemä puhdistus, itse olen ainakin huomannut, että ei ainakaan tule revittyä finnejä niin paljon, kun on kunnon putsaus tehty. Ja taas jaksaa vähän aikaa, eikä hermot mene ihon ollessa vähän parempi. Eihän se paranna kokonaan, mutta auttaa vähän aikaa.

        Tsemppiä.


    • Perttu Kiimingistä

      Mulla on tosi finninen ja karvainen perse!! Mikä tai kuka auttaa?

      • joopasenjoo3

        Ehdottomasti terveysaseman kautta varaat ajan ihotautilääkärin vastaanotolle. Ei nyt aknen takia minnekkään oyksiin asti tarvitse lähteä ja poliklinikkamaksuja alkaa maksamaan. Itse parhaillaan syön roaccutan lääkettä ja ihotautilääkärin vastaaotolla käynti oli se jonkuntason "normi" käyntimaksu eli parikymmentä euroa. Roaccutan lääke on siis tehokas akneen, ja siihen lääkäri kirjoittaa reseptin, mutta apteekista saa sitten sillä roaccutan reseptillä rinnakkaisvalmistetta nimeltä Isotretinoin ratiopham. Vaikuttava lääke on siis sama kuin roaccutanissa, mutta hinta on vain puolet halvempi. Eri lääkeyhtiön valmistama vaan siis.
        Roaccutan maksaa n. 34,74 €, ainakin sen kokoinen paketti minkä viimeksi itse olen roaccutanilta ostanut, ja Isotretinoin ratiopham n. 17,11 €.
        Ensimmäisellä ihotautilääkärinvastaanotolla lääkäri siis tarkistaa aknen tilanteesi ja todennäköisesti määrää sinulle roaccutan kuurin. Ennen kuin lääkäri kirjoittaa sinulle reseptin, hän antaa sinulle lähetteen labraan verikokeita varten. Verikokeista siis tarkistetaan sopiiko kyseinen lääke sinulle, ja koko kuurin ajan joudut käymään n. 2 viikon välein verikokeissa joissa seurataan maksa-arvoja, koska kyseinen lääke kuormittaa maksaa. Lääkäri kirjoittaa sinulle myös e-pillereihin reseptin, koska naiset eivät saa kyseistä lääkettä syödä ilman, että syövät samalla e-pillereitä. Sitä ei lääkäri tietenkään pysty valvomaan syötkö pillereitä vai et, mutta jokatapauksessa siihenkin reseptin saat ja lääkäri kyllä painottaa sitä, että niitä myös syödään. Roaccutan kuurin aikana ei saa tulla missään tapauksessa raskaaksi! Lääkkeen on todistettu aiheuttavan sikiöepämuodostumia.
        Lääke voi kuulostaa kauhutarinalta, mutta se kyllä tehoaa akneen! :) Iho kuivaa vaan aika radikaalisti kuurin aikanana. Ja kuuri pitäisi myös syödä talvella, ja hyvä kesto kuurin ajaksi olisi 6 kk, koska lyhyempänä hoidon pysyvyys voi olla vain väliaikaista, joten voi roaccutanin aloitus siirtyä ensi syksyyn.
        Oricyclin on toinen akneen vaikuttava lääke, jonka lääkäri saattaa sinulle määrätä, koska roaccutanin aloittamiselle saattaa olla jo liian myöhäinen ajankohta, mutta omalla kohdalla se ei auttanut akneeni. Mutta ihotyypit ovat erilaisia meillä kaikilla, joten mene sinne ihotautilääkärin vastaanotolle jokatapauksessa niin kyllä se lääkäri jonkun avun sinulle keksii :)


      • joopasenjoo
        joopasenjoo3 kirjoitti:

        Ehdottomasti terveysaseman kautta varaat ajan ihotautilääkärin vastaanotolle. Ei nyt aknen takia minnekkään oyksiin asti tarvitse lähteä ja poliklinikkamaksuja alkaa maksamaan. Itse parhaillaan syön roaccutan lääkettä ja ihotautilääkärin vastaaotolla käynti oli se jonkuntason "normi" käyntimaksu eli parikymmentä euroa. Roaccutan lääke on siis tehokas akneen, ja siihen lääkäri kirjoittaa reseptin, mutta apteekista saa sitten sillä roaccutan reseptillä rinnakkaisvalmistetta nimeltä Isotretinoin ratiopham. Vaikuttava lääke on siis sama kuin roaccutanissa, mutta hinta on vain puolet halvempi. Eri lääkeyhtiön valmistama vaan siis.
        Roaccutan maksaa n. 34,74 €, ainakin sen kokoinen paketti minkä viimeksi itse olen roaccutanilta ostanut, ja Isotretinoin ratiopham n. 17,11 €.
        Ensimmäisellä ihotautilääkärinvastaanotolla lääkäri siis tarkistaa aknen tilanteesi ja todennäköisesti määrää sinulle roaccutan kuurin. Ennen kuin lääkäri kirjoittaa sinulle reseptin, hän antaa sinulle lähetteen labraan verikokeita varten. Verikokeista siis tarkistetaan sopiiko kyseinen lääke sinulle, ja koko kuurin ajan joudut käymään n. 2 viikon välein verikokeissa joissa seurataan maksa-arvoja, koska kyseinen lääke kuormittaa maksaa. Lääkäri kirjoittaa sinulle myös e-pillereihin reseptin, koska naiset eivät saa kyseistä lääkettä syödä ilman, että syövät samalla e-pillereitä. Sitä ei lääkäri tietenkään pysty valvomaan syötkö pillereitä vai et, mutta jokatapauksessa siihenkin reseptin saat ja lääkäri kyllä painottaa sitä, että niitä myös syödään. Roaccutan kuurin aikana ei saa tulla missään tapauksessa raskaaksi! Lääkkeen on todistettu aiheuttavan sikiöepämuodostumia.
        Lääke voi kuulostaa kauhutarinalta, mutta se kyllä tehoaa akneen! :) Iho kuivaa vaan aika radikaalisti kuurin aikanana. Ja kuuri pitäisi myös syödä talvella, ja hyvä kesto kuurin ajaksi olisi 6 kk, koska lyhyempänä hoidon pysyvyys voi olla vain väliaikaista, joten voi roaccutanin aloitus siirtyä ensi syksyyn.
        Oricyclin on toinen akneen vaikuttava lääke, jonka lääkäri saattaa sinulle määrätä, koska roaccutanin aloittamiselle saattaa olla jo liian myöhäinen ajankohta, mutta omalla kohdalla se ei auttanut akneeni. Mutta ihotyypit ovat erilaisia meillä kaikilla, joten mene sinne ihotautilääkärin vastaanotolle jokatapauksessa niin kyllä se lääkäri jonkun avun sinulle keksii :)

        lisättäköön vielä että nuo hinnat mitä lääkkeistä laitoin niin ovat siis yhden paketin hintoja, 2 viikon pakettihinta siis, ja kuurin pitäisi kestää noin se puoli vuotta eli 17,11 e x 2 vk= 34,22 e/kk x n.puoli vuotta= 205,32 e.. Mutta jos kuuri tehoaa, niin eipä tarvitse enään tuhlata rahaa kaikenmaailman markettien finni tököttimiin ilman tuloksia :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      93
      4397
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      44
      4366
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4036
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2947
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2571
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2133
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      341
      2112
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      204
      2069
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1685
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1452
    Aihe