vanhan sängyn ikäarviota?

käypä hinta

törmäsin kirpparilla vanhaan sänkyyn, sellaiseen "päästä vedettävään". sitä tutkiskellessa aloin ihmetellä joitain pikkuseikkoja ja heräsi epäily että minkähän ikäinen se sänky oikeasti on. kassa ei tiennyt sängystä mitään, veikkasi 40-50 lukulaiseksi. nyt kaipaisinkin harrastelijoiden tai muuten asiaan perehtyneiden mielipiteitä. ihmetystä herätti mm paikoin pahasti vajaasärmäinen puutavara mistä sänky oli tehty, reuna oli parista paikkaa pahastikin vajaata, ei tosin suoraan näkyvällä paikalla. sängyn tehnyt puuseppä ei ole ollut kovin taitava, työn jälki oli aika huolimatonta ja joissain paikoin liitokset oli täysin näkyvillä (eivät olleet siistejä/kauniita). pohjasäleikkö oli todnäk uusittu jossain vaiheessa ja vedetty monilla, suurilla rautanauloilla kiinni... pohjasäleikön lautojen päät olivat pelkkien naulojen varassa, niille ei ollut mitään "uritusta" tai tukirimaa tms alla. joissan paikoissa (käsi)höyläysjälki oli huono, ja lisäksi konehöylän jäljet oli näkyvillä selvästi muutamassa paikassa. haluaisin tietää että milloin tasohöylällä on noita sänkyjä alettu tekemään? konehöylän jälkiä oli niissä osissa mitkä vaikuttivat vanhimmalta puulta, ei siis pohjasäleikössä. myös sirkkelin terän jälkiä näkyi siellä täällä. päädyt oli korkeat ja niissä oli vaneria ja vaneriin oli kaiverettu koristuksia (minusta TODella siistillä ja tasaisella jäljellä).

jos joku osaisi antaa vinkkejä ja kertoa arviota sängyn arvosta ja iästä, niin olisipa hienoa! ja toki kiinnostaa ylipäänsä vanhojen huonekalujen "tunnistaminen" ns. "uusvanhoista" höpönlöpö huonekaluista. aloin jo vähän epäillä näinkö tuossa sängyssä olisi osa oikeasti vanhaa (mutta huolimattomasti tehtyä) ja ehken suurempi osa uutta tekoa, ja nyt vaan sitten joku yrittää saada siitä hyvän hinnan. sängyllä oli hintaa 140e. minusta se on paljon. vai onko?

1

687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvailen vaan.

      timprannut, ja koska, voi olla niinkin, että päädyt on olleet ensin, ja siihen sitten joku "taitava" tehnyt vaan rungon..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe