Johtajuusongelma! Dominanssikoulutus?

Doggydani

Ongelmana on ilmeisen dominoiva koira. Koira on 3-vuotias uros, dobermannin ja ilmeisesti australianpaimenkoiran sekoitus.
Hankimme koiran ensimmäiseksi koiraksi. Paikkakunnallame ei ikäväkyllä ole mahdolisuuksia harrastaa koiran kanssa. Perustottelevaisuutta olemme tottakai harjoitelleet. Koira on innokas oppimaan ja osaa perusasiat; luoksetulon, viereen, istu, maahan, pysähdy...
Koiralla ei ole asiaa sohvalle saatika sänkyyn ja ruuan eteen täytyy tehdä jokin temppu.
Nyt koira on alkanut "uhittelemaan" minulle. Esim. yhtenä päivänä lenkillä koira olisi jäänyt taakse haistelemaan niin, että remmi kiristyi äkisti, joten jstkoin kövelyä normaalisti. Tämä tapahtui pariin kertaan ja koira murisi! Olin ymmälläni asiasta ja selätin koiran. En tiedä päästinkö sen vapaaksi liaan aikseen. Koira alkoi heti tärisemään kun painoin sen maahan, joten en viitsinyt pitää sitä siinä kauan...
Ilmeisesti tässä kurittamisen osaamattomuudessa on ongelmamme. Vinkit kun ovat aina tasoa "ota siltä luulot pois" kaipaisinkin tarkempia onhejita vastaavien tilnateiden varalle. Jos esim. otan koiraa ns. poskista kiinni, mistä tiedän milloin lopettaa? Koira ei ole ikinä painanut korviaan alas tms. vilkaisee sivulle ja lipoo huuliaan, jonka olen ottanut merkkinä alistumisesta?

14

885

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokenut!

"Ongelmia syntyy omistajan käyttäytyessä ristiriitaisesti, välillä mielistelemällä, välillä vaatimalla tottelemista. Koiralle tulee stressiä ja sen täytyy tarkentaa asemaansa. Rankaiseminen ei auta. Jos koira on ylimmäinen, se oppii taistelemaan vastaan ja lopuksi ihminen joutuu käyttämään valtavan kovia otteita, saamatta kuitenkaan koiraa alistumaan. Pahinta on koiran selätys. Ihmisen kääntäessä koira väkisin selälleen, se tyytyy makaamaan siinä, mutta taistelu päättyy ratkaisemattomana. Koiran alistuessa, se heittäytyy itse selälleen, ihminen ei pysty "alistamaan" koiraa. Koiran kunnioitus ja johtajan paikka täytyy ansaita, sitä ei voi väkivalloin ottaa."

http://www.aktiivinenkoira.com/luennot.htm

Kannattaa käydä kyseisillä luennoilla. Auttavat todella paljon!

• Pilaat kaiken.

Ihminen ei pysty tekemään sitä kuten toinen koira, on täysin vanhanaikaista ja väärää uskomusta, että sellainen ylipäänsä auttaisi. Lue vaikka netistä koiran kasvatuksesta ja samalla kun luet MIETI mistä luet, älä usko kaikkea.

Koirasi on peloissaan väkivallan käytöstäsi, kuten sen kuuluu ollakkin, sen usko ja luottamus ja kunnioitus sinuun on mennyt, koska käyt siihen käsiksi ja koira ei voi ymmärtää miksi.

Koiran kunnioitus ja sitä kautta tottelevaisuus ym hankitaan selkeällä, johdonmukaisella ja eläintä kunnioittavalla ja reilulla käytöksellä.

Seuraistko sinä iloisena, jos sinua hakattaisiin?

Koiran täytyy saada nuuhkia, et saavuta mitään sillä, että sinä aina päätät kaikesta. Hajumaailma on koiralle kaikki kaikessa.

• huhuhuhuhuhuhuhuhuh

Ilmeisesti ei kovin hyvin eikä oikein. Ongelmat syntyvät, kun koira elää jatkuvassa stressitilanteessa, se ei voi luottaa mihinkään, se joutuu jatkuvasti pelkäämään ja olemaan varuillaan.

Käsiksi käyminen koiraan on valtavan väärin ja jos sitä on tehty 3 v , mitä muuta paskaa sen ohella? Niin koiran luottamuksen saaminen takaisin, vaatii äärettömän ison työn. Kannattaa nyt ensin oeptella koirista ihan lukemalla, kun kaikki on tehty jo noin väärin.

• ydcflhbö

vilkuilu ja lipominen on rauhoittavia signaaleja, kannattaa opiskella koiran signaaleja. Haukottelu, hidastelu ja maan haistelu kuuluvat myös tähän rauhoitteluun.

Selätystä en suosittele, en käytä sitä omallakaan koiralla joka on kovaluontoinen, siitä vain ei ole mitään hyötyä koska koira vain innostuu. Tilanteen rauhoittaminen toimii aina paremmin. Anna koirasi haistella lenkillä, se on sama kuin itse lukisit lehteä.. Koirasi on nyt ikävä kyllä oppinut tuon negatiivisen koulutustyylin. mutta lipominen osoittaa ettei se ole unohtanut koirien kieltä, joten molemmin puolisella totuttamisella voitte oppia positiivisen kanssa käymisen jalon taidon. :)

Netistä kyllä löytää ohjeita kun jaksaa hakea, ihmisellä on enemmän aivokapasiteettia ja ymmärrystä joten helpommalla pääsee jos opettelee itse koiran kieltä, eikä odota että oppisiko se koira joskus puhumaan ihmistä..

• Koiraparka

väkivaltaa heikompaa kohtaan. Uskotko oikeasti, että tuollaisen avulla saavutat jotakin hyvää? Ei ihme, että asiat ovat huonosti.

Lue nyt hyvä ihminen koirakirjallisuutta. Aluksi sinun saatava koira luottamaan itseesi, sen teet kohtelemalla sitä inhimillisesti arkipv:n elämässä. Ei se ole tunteeton kone.

Jos koira haistelee maata, miksi pidät sitä uhitteluna? Järjetöntä! Koirat tutkii hajuja, sillä ne tietävät onko vastaantulija ok vai ei. Jos koirasi ei saa haistella, se ei tiedä vastaantulijoista mitään ja saattaa siksi suhtautua niihin epäröiden.

Herran tähden ihminen, ÄLÄ ota koiraa, jos et mistään mitään ymmärrä. Ja nyt kysyt lisää väkivallan käyttöneuvoja!?

• -Nuutti-

Kannattaisiko käyttää sesse eläinlääkärissä? Kaulanalue on aika herkkä paikka koirallekin, nyppäisyn ei tarvitse olla kummoinenkaan, voi tulla jo vaurioita. Koiran käytös kalskahti minulle kipukäyttäytymiaeltä, eikä dominanssilta..

• Naksutellen

Vie hyvä ihminen se karvarakkaasi pikimmiten eläinlääkäriin kattaviin tutkimuksiin. Tuo murina hihnasta kiskottaessa vaikuttaisi todellakin kivusta johtuvalta reagoinnilta.

Seuraavaksi.. Jätä nuo "luulot pois" ohjeet omaan arvoonsa ja ota selvää naksutinkoulutuksesta. Positiivisen vahvistamisen avulla korjaat suhdettasi koiraan ja koira tekee asioita iloisemmalla asenteella. :)

• koirankouluttaja____
        Naksutellen kirjoitti:

Vie hyvä ihminen se karvarakkaasi pikimmiten eläinlääkäriin kattaviin tutkimuksiin. Tuo murina hihnasta kiskottaessa vaikuttaisi todellakin kivusta johtuvalta reagoinnilta.

Seuraavaksi.. Jätä nuo "luulot pois" ohjeet omaan arvoonsa ja ota selvää naksutinkoulutuksesta. Positiivisen vahvistamisen avulla korjaat suhdettasi koiraan ja koira tekee asioita iloisemmalla asenteella. :)

Kaikenlaisia höpö mameja.... Naksutinkoulutuksella on oma paikkansa koirankoulutuksella, mutta tähän vaivaan se ei ole oikea lääke :D

Koira ei määrää sitä, milloin mennään lenkillä eteenpäin. Koira saa toki nuuhkia, se on tärkeää, mutta silloin kun omistaja / taluttaja päättää, että mennään eteenpäin, niin silloin MENNÄÄN!.

Itse sanon koiralleni (belgianpaimenkoira) "Mennään", ja nykäisen KEVYESTI hihnasta, äänensävyni on ystävällinen, ja koira tulee heti sivulleni katsoen minua kuin johtajaansa, iloisesti. Tämä siksi, että sen ei KOSKAAN ole tarvinut olla epävarma siitä, mikä on sen asema minuun nähden!!!

Naksutinkoulutusjutut ovat ihan oma juttunsa, eivätkä kuulu tähän mitenkään.

• osidurtnio
        koirankouluttaja____ kirjoitti:

Kaikenlaisia höpö mameja.... Naksutinkoulutuksella on oma paikkansa koirankoulutuksella, mutta tähän vaivaan se ei ole oikea lääke :D

Koira ei määrää sitä, milloin mennään lenkillä eteenpäin. Koira saa toki nuuhkia, se on tärkeää, mutta silloin kun omistaja / taluttaja päättää, että mennään eteenpäin, niin silloin MENNÄÄN!.

Itse sanon koiralleni (belgianpaimenkoira) "Mennään", ja nykäisen KEVYESTI hihnasta, äänensävyni on ystävällinen, ja koira tulee heti sivulleni katsoen minua kuin johtajaansa, iloisesti. Tämä siksi, että sen ei KOSKAAN ole tarvinut olla epävarma siitä, mikä on sen asema minuun nähden!!!

edellisen kanssa. Ei koiraa tarvi väkisin eteenpäin nykiä, kun homma toimii. Alottajalla ilmeisesti ei toimi...murinasta tässä kai kukaan voi netin välityksellä sanoa mistä johtu, määräilevä murina mulla tuli ekana mieleen, mutta ei voi tietää...onko koiralla mielestään oikeus murista sulle (komentaa)? Kannattaa hankkia neuvot jostakin muualta kun nettien palstoilta, koiraa näkemättä on vähä vaikea kenenkään neuvoa. Tai näkemättä koiran omistajaa, ja näiden kahden yhteistyötä. Tai sen puutetta...suhde koiraan on tärkeä, kaikki alkaa luottamuksesta, molemmin puolin

• Sakemaanikko
        osidurtnio kirjoitti:

edellisen kanssa. Ei koiraa tarvi väkisin eteenpäin nykiä, kun homma toimii. Alottajalla ilmeisesti ei toimi...murinasta tässä kai kukaan voi netin välityksellä sanoa mistä johtu, määräilevä murina mulla tuli ekana mieleen, mutta ei voi tietää...onko koiralla mielestään oikeus murista sulle (komentaa)? Kannattaa hankkia neuvot jostakin muualta kun nettien palstoilta, koiraa näkemättä on vähä vaikea kenenkään neuvoa. Tai näkemättä koiran omistajaa, ja näiden kahden yhteistyötä. Tai sen puutetta...suhde koiraan on tärkeä, kaikki alkaa luottamuksesta, molemmin puolin

se murista senkin takia, että on oppinut pelkäämään selätystä.

• TuirenOppilas
        Sakemaanikko kirjoitti:

se murista senkin takia, että on oppinut pelkäämään selätystä.

Naksutinkoulutus on uusimpien pedagogisten tutkimusten mukaan itseasiassa koiralle haitallista: naksutin saattaa olla pelottava, luoda oireyhtymiä kynsienleikkuun aiheuttamaan ääneen ja mahdollisesti pahentaa tilannetta.

Luin juuri koiramme lehdestä, että poliisikoiratkin poliisin mukaan koulutetaan nameilla.

Namit ovat RAUTAA.

Aina namia jos murisee niin yhdistää et mieluummin nami ku murina.. nami on ihmelääke kaikkeen

• kaiqwa
        TuirenOppilas kirjoitti:

Naksutinkoulutus on uusimpien pedagogisten tutkimusten mukaan itseasiassa koiralle haitallista: naksutin saattaa olla pelottava, luoda oireyhtymiä kynsienleikkuun aiheuttamaan ääneen ja mahdollisesti pahentaa tilannetta.

Luin juuri koiramme lehdestä, että poliisikoiratkin poliisin mukaan koulutetaan nameilla.

Namit ovat RAUTAA.

Aina namia jos murisee niin yhdistää et mieluummin nami ku murina.. nami on ihmelääke kaikkeen

"TuirenOppilas" esiiintyy taas typerämpänä mitä onkaan.

• hammmmm
        koirankouluttaja____ kirjoitti:

Miten tämä "Mennään" on opetettu? Eihän koira kyseenalaista asemaansa omistajaansa nähden, jos ei osaa käskyä.

• ei namuja

Ei mitään nameja murisevalle koiralle ikinä.Se selvästi uhittelee sinulle ja sillä hyvä.Varsinkin jo smurisee muulloinkin ja katsoo samall asuoraan silmiin.Se ei ole pelko murinaa tai kipu murinaa vaan selvää vittuilua ja johtajuus ongelmaa.Silloin pitää olla tiukkana eikä antaa koiralle valtaa pätkääkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      84
      4562
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      85
      4411
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3483
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2764
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2701
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2083
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1748
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      103
      1291
    Aihe