15 ja raskaana,AUTTAKAA!

marionettte95

Näin lyhyesti, olen 15 vuotta, ja raskaustestihän näytti positiivista keskiviikkona. Tiesin olevani raskaana,kun menkat olivat viikon myöhässä. Ehkäisyä käytettiin, mutta kondomi meni rikki.. Olen todella paskana en tiedä mitä tekisin asian kanssa, ajattelin pitää sen, onko se hölmöä?
En halua haukkumis kommentteja tms, tämä on jo muutenkin tarpeeksi vaikeeta. Minä olen 16 kun lapsi syntyisi. Minun äitini kuitenkin on abortin kannalla, ja sanoi että joudun huostaan jos synnytän sen. MITÄ TEHDÄ?

31

7157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • annnu91_

      TEE ABORTTI. Et pysty kasvattamaan lasta.

      • 15-vuotias odottaja

        Kröhöm... Täällä on muitakin 15-vuotiaita tulemassa äidiks.. Tosi kannustavaa sanoa "Et pysty kasvattamaan lasta". Esim. minä, kyllä mä pystyn kasvattamaan mun lapsen poikaystäväni ja vanhempieni avustuksella -.- Kyllä sitä apua saa jos osaa pyytää... Mieti 3 kertaa ennen kun kommentoit.


      • .
        15-vuotias odottaja kirjoitti:

        Kröhöm... Täällä on muitakin 15-vuotiaita tulemassa äidiks.. Tosi kannustavaa sanoa "Et pysty kasvattamaan lasta". Esim. minä, kyllä mä pystyn kasvattamaan mun lapsen poikaystäväni ja vanhempieni avustuksella -.- Kyllä sitä apua saa jos osaa pyytää... Mieti 3 kertaa ennen kun kommentoit.

        hei 15-vuotias. Tämä on 2-vuotta vanha! jos osaat lukea päivämäärää.


      • Teiniäityli

        Tee itte. Se on kyllä paha kun koulus ei oo opetettu, ihmiset kehittyy eri tahdissa ;) Itsekkin täytän vasta 15 ja olen raskaana. Silti psykologini on arvioinyt kehittymiseni 18 vuotiaan tasolle ::D että mieti taas vähä ennenko auot päätäs ..


      • Snaitjaatsä
        Teiniäityli kirjoitti:

        Tee itte. Se on kyllä paha kun koulus ei oo opetettu, ihmiset kehittyy eri tahdissa ;) Itsekkin täytän vasta 15 ja olen raskaana. Silti psykologini on arvioinyt kehittymiseni 18 vuotiaan tasolle ::D että mieti taas vähä ennenko auot päätäs ..

        18-vuotias on häthätää täysi-ikäinen, eikä ihminen, joka on "kehittynyt" henkisesti, tee nuorena lapsia.


    • tifwerttrh

      keskustele asiasta esim. perheneuvolassa, he voivat kertoa asiasta totuudenmukaisesti.
      mene äidin kanssa tai yksin.
      mutta ota selvää ennenkuin teet mitään hätiköityä.
      ja muutes...suomi24 on aika huono paikka kysyä neuvoa, sillä kaikillahan menee tosi hyvin aina..tekivät he mitä tahansa...

      itse tosin kannattaisin tapauksessasi aborttia. olet vielä niin nuori, ja sinulla on elämä edessäsi.
      ja eikö lapselle olisi parasta syntyä toivottuna vakaaseen parisuhteeseen jossa molemmat vanhemmat ovat töissä ja itsenäisiä..
      ajattele myös lapsen parasta.

    • kannattaa miettiä

      Ite olin 17v kun tulin raskaaksi ja 18 kun lapsi syntyi. On kokemusta abortistakin muutaman vuoden takaa. Eli nyt täytyy valita kahden ei-niin-hyvän vaihtoehdon väliltä. Mieti tarkkaan!

      Jos haluat lapsen pitää, mieti;
      Oletko valmis ottamaan toisen ihmisen elämästä täyden vastuun?
      Onko sinulla "varmaa" poikaystävää, joka säilyy vierelläsi kun saatte lapsen ja teistä tulee vanhempia? Vai tuleeko sinusta yksinhuoltaja? Se on raskasta, todella...
      Millä aiot elättää lapsesi?
      Oletko valmis istumaan viikonloput ja kaikki muutkin illat kotona lapsen kanssa, kun muut kaverit menee ja tulee miten tykkää?
      Onko sinulla muutenkaan rahkeita pitää huolta lapsestasi esim. taloudellisesti?
      Pystytkö ottamaan vastuuta edes itsestäsi vielä?
      Yritä miettiä sitä kaikkea mitä lapsi tuo mukanaan. Pystytkö itse vaikka keskellä yötä lähteä käyttämään lastasi läärillä jos tarve vaatii? Valvomaan yöt, kuunnella huutoa ja itkua..
      Käyttämään ne rahat lapsen tarpeisiin, joilla voisit vaikka itsellesi ostella jotain?

      Ei siinä, on lapsen saannissa tietysti hyvätkin puolensa. Ei ole elämässä mitää niin tärkeää ja rakasta kuin oma lapsi. Mutta sen mukana seuraa todella suuri vastuu, jota ei pysty kuvitellakaan tietävänsä etukäteen. Mielestäni olet "liian" nuori siihen vastuuseen. Tietty itsekin kasvaa lapsen mukana, viisastuu jne. Mutta 15-vuotiaan ei kuuluisi lapsia tehdä, on siinä iässä lapsi vielä itsekin... Mieti oletko lapsen myöta valmis luopumaan omasta nuoruudesta ja omista haluamisistasi. Lapsen kanssa elät sille lapselle, kaikessa joudut ensin ajatella lasta. Omat tarpeesi tulevat sitten perässä.

      Jos päätät abortin tehä, mieti myös tarkkaan sekin vaihtoehto. Valmistaudu kunnolla, lue ja etsi tietoa siitä kuinka se tehdään, mahdollisista haittavaikutuksita, masennuksista.. Helppo vaihtoehto ei ole sekään, ei todellakaan. Jos kuitenkin siihen päädyt, varmista että sinulla on vierelläsi ihminen joka kuuntelee ja tukee sinua siinä päätöksessä. Ja samoin myös silloin, jos lapsen päätät pitää. Abortti on raskas kokemus, sitä ei noin vain unohdeta. Eikä todellakaan mitää helppoa.

      Mutta, mitä ikinä sitten päätätkään tehdä, onnea ja tsemppiä sinulle.

    • gfgd

      Sinuna tuossa tilanteessa tekisin abortin.

    • whitewinterhymnal

      Äitini oli 16 kun minut sai, olen nyt 20 ja aina ollut sitä mieltä että äiti teki väärin tehdessään lapset niin nuorena. "Teini-ikä" palaa sitten myöhemmin ja armottomana.
      Tietysti jos sulla on mies jonka kanssa olette vakavissanne sitä mieltä, että voitte lapsen yhdessä kasvattaa, niin sitten ehkä. Muuten ei kannata edes harkita. Varsinkin kun melko tärkeä tuki, oma äitisi, ei olisi tukemassa.
      Minullakin oli vanhemmat yhdessä kuusi vuotta syntymäni jälkeen ja saivat mun kaksi nuorempaa sisarusta sinä aikana, mutta se ei riitä. Mieti, että olet sitoutunut tähän isään ja/tai ainakin lapseen koko loppuelämäsi. Joka sinulla tulee olemaan vielä pitkä.
      Tiedän myös muita vastaavia tapauksia..

    • cindix_

      Itse en todellakaan ole abortin kannalla. Itse olin 16 kun tulin raskaaksi, nyt olen 17 ja laskettu aika on 2 kk päästä,
      Mutta tosiaan, en ole abortin kannalla, paitsi itselläni tilanne oli/on helpompi, koska äitini ja isäni, kuten myös avomieheni vanhemmat olivat/ovat meidän tukena. Olen sitä mieltä että mietit itse asiaa ja katsot mikä parhaalta tuntuu. Ei kukaan pysty puolestasi sanomaan pidätkö lapsen vai et, ei edes äitisi!!
      Tsemppiä hirmuisasti, oli päätöksesi mikä tahansa!:)

      • retuliinia

      • haluan kuulla
        retuliinia kirjoitti:

        ota selvää vaihtoehdoista, ensikoti>kysele ja soittele...
        Vaikea on päätös, on se mikä tahansa...mutta kun olette käyttäneet ehkäisyä, se on jo merkki ettei halua lasta, eikö niin.
        http://www.ensijaturvakotienliitto.fi/tyomuodot/ensikodit/

        perustelkaa te jotka kannatatte aborttia että miksi abortti on paras ratkasu ja miksi tämä 15 vuotias ei voi kasvattaa sitä lasta? Tunnetteko tytön?


      • töötzie
        haluan kuulla kirjoitti:

        perustelkaa te jotka kannatatte aborttia että miksi abortti on paras ratkasu ja miksi tämä 15 vuotias ei voi kasvattaa sitä lasta? Tunnetteko tytön?

        Olisitko itse halunnut syntyä 15-vuotiaan, lapsellisen, kypsymättömän tyttösen isättömäksi lapseksi?
        Joskus voisi ajatella sitä syntymätöntäkin, eikä vaan niitä toheloivia vanhempia.


      • marionettte95
        töötzie kirjoitti:

        Olisitko itse halunnut syntyä 15-vuotiaan, lapsellisen, kypsymättömän tyttösen isättömäksi lapseksi?
        Joskus voisi ajatella sitä syntymätöntäkin, eikä vaan niitä toheloivia vanhempia.

        Minusta voisin kasvattaa lapsen, ja mitenniin isättömän? Lapsen isän kanssa ollaan seurusteltu jo aika pitkään.


      • hiivatti !
        töötzie kirjoitti:

        Olisitko itse halunnut syntyä 15-vuotiaan, lapsellisen, kypsymättömän tyttösen isättömäksi lapseksi?
        Joskus voisi ajatella sitä syntymätöntäkin, eikä vaan niitä toheloivia vanhempia.

        jumalauta eihän se sen lapsen vika ole ! oon niinku ihan kypsä näitä kolmekymppisiä äitejä jotka jauhaa sontaa ja pätee täällä minkä kerkee. olin 16 ku tulin raskaaks,17 ku sain tyttöni. oltiin isän kanssa kihloissa,mentii naimisii 2vk ennen lapsen syntymää. elämä kukoisti mies kävi töissä oli omistusasunnot miehellä yms.. mies lopetti työssäkäymisen,myi asunnot,autot.. ja lähti menoilleen. nyt oon 18, asutaan lapsen kanssa vuokra-asunnossa, mulla välivuosi ja oon HELVETIN onnelllinen että pidin lapseni, abortti ei käynyt miellessäkään !! en sano et olin niin aikuinen ku 30v tullessani raskaaks mutta lapsi haluttiin,pidettiin eikä kaduta ! :) rakastan tyttöäni enemmän ku ketään pystyy edes rakastamaan ! että olkaa te kypsymättömät,hedelmättömät,kuolleet rypäleet hiljaa ja ostakaa vaikka vit-tu itsellenne se baby born. oliko baby annabelki just tarjouksessa kun teille oli toi raha niin tärkee?


    • ´Tubat

      Abortti paras vaihtoehto kannaltasi kuten äitisikin viisaana naisena on ymmärtänyt.Elämä on täysin avoin vielä edessäsi.

    • Indra91

      Kyllä on hölmöä, aborttiin vain.

      • Kokemuksen ääni

        Tyttäreni sai viisi vuotta sitten tytön. Itse oli silloin juuri 16-vuotias. Olihan se aluksi kova paikka kuulla, että minusta tulee mummu. Mutta en miettinyt itseäni, vaan rakasta pientä tyttöäni, miten hänelle kävisi. Sanoin hänelle, että aborti olisi kaikken helpoin ratkaisu, siis hänen elämälleen. Tyttäreni suuttui, etten rakasta häntä ja saimme paljon riitaa aikaiseski. Mietin asiaa ja tajusin, että tyttäreni tekee itse ratkaisunsa, vaikka on alaikäinen. Lain mukaan vanhempi tai kukaan mukaan ei voi pakottaa aborttiin jos odottaja on yli 15-vuotias. Tajusin, että ainoa vaihtoehto on tukea. Keskustelimme paljon hänen kanssaa asiasta ja hän päätti pitää lapsen. Sydämmessäni kannoin suurta huolta hänestä ja hänen elämästä.

        Nyt minulla on ihana, eläväinen 5-vuotias tyttärentytär ja oma tyttäreni on 21. Hän opiskeli lukion loppuun ja oli vuoden töissä ja nyt opiskelee ammattikorkeassa. Hän erosi lapsen isästä, mutta meni kesällä kihloihin uuden miehen kanssa. He elävät tavallista lapsiperhe arkea, toinen töissä ja toinen opiskelemassa.

        Mutta sinulle haluan kertoa, että vanhempasi ajattelevat varmasti, että abortti säästäisi sinua paljolta. Mutta sinä teet päätöksen!
        Lapsen kanssa selviää jos siihen niin asennoituu. Et toki pääse enää joka ilta kavereiden kanssa ulos, mutta ei se tarkoita, ettekö koskaa pääsisi. Hoidin minäkin vauvelia, kun äiti halusi päästä irroittelee, joskin ei sitä kovin usein tapahtunut. Mutta elämä ei ole ohi! Pystyt jatkamaan opiskelujasi, vielä pääset ulos juhlimaan, sinulla on silti kaikki edessä vielä! Mutta ei mekään vältytty murheelta ja harmilta, kyllä se välillä koville tytärtäni otti kun yöllä ei saanut nukkua kunnolla, päivästä puhumattakaan. Piti olla kotona päivät, eikä vaan voinut ottaa ja lähteä, hänestä tuntui, että kaverit saivat pitää hauskaa ja vain olla kun hän oli täynnä maitoa ja vauvan kakkavaippoja, mutta silti hänelle oli suuri ilo nähdä kun lapsi vain kehittyi ja näytti, että kuinka paljon rakastaa äitiään!
        Rahan kanssa oli myös tiukkaa, ja yhtäkkiä joutui opettelemaan tosi tiukalla elämistä. Täällä pidetään pahana, että käy sosiaalitoimistosta hakemassa rahaa, mutta miksi sosiaalitoimisto antaisi rahaa jos se olisi niin paha? Sen tehtävä on auttaa niitä jotka sitä tarvitsevat! Eli hän ne tuet mitkä kuuluu jokaiselle! Äitiysrahat, toimeentulotuki, asumistuki. Jokainen tarvitsee joskus jonkun toisen apua, eikä se ole noloa tai tyhmää tai tee huonomaksi jos hakee sosiaalitoimistosta tukea! Nyt hän ei tarvisi enää sitä, koska heillä on omia tuloja riittävästi ja he saavat lapsilisää, opintotukea, tukia, joita kaikki saavat! :)

        Mutta tsemppiä sinulle! Tee päätösesi sydämmessäni, se miltä sinusta tuntuu hyvälle ja tosiaan kannattaa jutella äitisi kanssa ja jonkun ulkopuolisen aikuisen! :)


    • Hohhoijakkaa

      Kuka näitä vanhoja keskusteluja nostaa?

    • no

      sinä näköjään.

    • halooo?

      HEI IHMIIIIIIIISEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEET! TÄÄÄ ON KAKS VUOTTA VANHA!!!! KYSEINEN HENKILÖ EI OO ENÄÄ 15V NUORI, VAAN JO AIKUINEN! OPPIKAA LUKEE PÄIVÄMÄÄRÄT!

      • hkleöf

        Voi haloo. Näitä keskusteluja voi ehkä kenties.lukea joku muu joka on samassa tilanteessa! Sille on apua ihan yhtä paljon uudemmista kommenteista! Ja millä tavalla se sulta on pois vaikka joku tänne kirjoittaisi 2vuotta myöhemmin??!!


      • seventeen..

        17v. aikuinen? Eiköhän tuo ole teini edelleenkin..


    • sokaistunut ihminen

      vittu miks lapset harrastaa seksii?

    • kommentoija22

      Entä lapsen isä?

    • Oman_elämän_antisankari_

      Itse olen myös 15 (siis nyt) ja todella paljon jännäilen että pääsee/joutuu raskaus testin tekemään, vaikka olisinkin raskaana ja lapsi ei ole suunniteltu ...Oma elämän asenne on paneutua muutoksiin aivan satasella.

      Nyt jotkut ihmiset voivat tulla kertomaan kuinka vääristynyt maailman katsomukseni on... Ei ole ihmisten mielipiteet ennenkään haitanneet eivätkä haittaa nyttenkään.

      "Kokemusta on" nimimerkillä kirjoittanut sai oikeasti ajattelemaan asiaa, tälläisen kommentin halusinkin löytää. Kaikessa on kaksipuolta, eikä "OLET ALAIKÄINEN ELÄMÄSI JA KEHOSI JA KAIKKI ON PILALLA." Ole ainoa puoli.

      Vaikka olenkin vain 15-vuotta enkä voi puhua elämän kokemuksistani mitään nuoren ikäni takia ,voin silti sanoa että en tee aborttia jos olen raskaana, se olisi elämäni yksi valopisteistä vaikka voisi ollakkin todella rankka kokemus.

      Mutta jos en ole en aijo kiirehtiä asian kanssa. Olen syvästi onnellinen jos olen raskaana mutta jos en ole saatan vielä odottaa vuoden tai pari että saa opiskelut loppuun. :)

      Ja nyt vanhemmat ja nuoret ihmiset tervetuloa tuomitsemaan, kestän sen kyllä. u.u

      • Hyvääläppääkö

        Tässä ketjussa ei ole kirjoittajaa, jonka nimimerkki olisi Kokemusta on.

        Aika nuorena aiot lopettaa opiskelun! Useimpien opinnot päättyvät vasta tuossa 24-vuotiaana tai vanhempana.

        Peruskoulunko aiot vain juuri ja juuri käydä, jos 16-17-vuotiaana lopetat "opiskelun" (tarkoitit vissiin kait koulunkäynnin)?

        Käy nyt edes amis/lukio, vaikka sekin on vähän. Ajattele millaisen henkisen perinnön annat lapsellesi!


      • Anonyymi

        Tyhmä


    • Anonyymi

      sinuna ryöstäisin ja tappaisin sen äidin koska oot alle 15 v

    • Anonyymi

      Säoot ihana

    • Anonyymi

      Mä rakastansuo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6539
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4223
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2627
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1056
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe