Uusi E10 bensa ei käy - Avensiksen jälleenmyyntiarvo romahtaa

Anjovismies

Toyota
Kaikissa Euroopan markkinoilla olevissa bensiinikäyttöisissä malleissa, jotka on valmistettu tammikuussa 1998 tai myöhemmin voidaan käyttää E10-bensiiniä lukuun ottamatta seuraavia malleja:

* Avensis 2.0 L, moottori 1AZ-FSE, valmistettu kesäkuu 2000 - heinäkuu 2008.
* Avensis 2.4 L, moottori 2AZ-FSE, valmistettu kesäkuu 2000 - heinäkuu 2008.

Lähde: http://www.e10bensiini.fi

Päättäjien järjestämä bensanvaihtosekoilu, jossa öljyfirmat ovat hysteerisen innokkaalla tavalla mukana, tullee valitettavasti romauttamaan näiden alle 10 vuotta vanhojen Avensisten jälleenmyyntiarvon. Tuskinpa kukaan haluaa suht uutta autoa, jonka bensan saatavuus on jo parin vuoden päästä epävarma.

Valitukset kannattaa osoittaa öljyalalle ja arkadianmäelle.

43

9880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olmi-

      ihan hurjia koneiden kokoja,eipäs aleta hulluttelemaan suomalaiselle riittää 1,6 litrainen vallan mainiosti.Ja harmaa metalliväri tietenkin.

      • xcvbnm,m

        Sinullekin löytyy mieleinen. Vai oletko värisokea?


      • PienimunainenAudimies

        Ja ilman turboa, koska se kuitenkin menisi rikki.


    • SeatTDI

      Toyota on kestävä ajopeli, malliin katsomatta. Jokunen sentti 98e bensaan, ja/tai kaasujalan nosto, niin asia on kuitattu.

      • ....!

        Ysikasia vaan ei taida nykyiselläänkään saada ainakaan ihan jokaiselta kylmäasemalta, eli vähän joutuu katsomaan missä tankkaa. Puhumattakaan siitä, että päättäjät suunnittelevat jo E15 ja E20 laatujen tuomista asemille, niin arvatpaaka mikä laatu sieltä pudotetaan ensimmäisenä pois? Niinpä, 98E5.


      • No jos
        ....! kirjoitti:

        Ysikasia vaan ei taida nykyiselläänkään saada ainakaan ihan jokaiselta kylmäasemalta, eli vähän joutuu katsomaan missä tankkaa. Puhumattakaan siitä, että päättäjät suunnittelevat jo E15 ja E20 laatujen tuomista asemille, niin arvatpaaka mikä laatu sieltä pudotetaan ensimmäisenä pois? Niinpä, 98E5.

        nuo E15 ja E20 tulevat niin moneenkohan liikenteessä olevaan autoon nuo käy..??


      • --
        No jos kirjoitti:

        nuo E15 ja E20 tulevat niin moneenkohan liikenteessä olevaan autoon nuo käy..??

        Eipä käy moneenkaan, mutta etanolihuumassa olevia päättäjiä kiinnostaa? Tuskin.


      • Joo ei kannata
        -- kirjoitti:

        Eipä käy moneenkaan, mutta etanolihuumassa olevia päättäjiä kiinnostaa? Tuskin.

        hehkutaa jokun merkin sopivuutta uuteen bensaan voipi olla parin vuoden päästä omaan ei käy
        enään..


      • vitvitt
        ....! kirjoitti:

        Ysikasia vaan ei taida nykyiselläänkään saada ainakaan ihan jokaiselta kylmäasemalta, eli vähän joutuu katsomaan missä tankkaa. Puhumattakaan siitä, että päättäjät suunnittelevat jo E15 ja E20 laatujen tuomista asemille, niin arvatpaaka mikä laatu sieltä pudotetaan ensimmäisenä pois? Niinpä, 98E5.

        Koko etanolibensa suurta bluffia. Jos kone hajoo bensan vuoksi niin lähettäkää lasku vihreille ja bensafirmalle. Elleivät maksa, niin vetäkää pesäpallomailalla kuuppa pehmoseks. Ei tässä maailmassa ihan mitä tahansa saa tehdä, vallankaan kun koko bensahumppa täyttä skeidaa ympäristön kannalta. Vihreiden hinttareiden(saatanoiden) oikuttelua koko juttu. Se lisää päästöjä.


      • eurocity1
        No jos kirjoitti:

        nuo E15 ja E20 tulevat niin moneenkohan liikenteessä olevaan autoon nuo käy..??

        haaparannalta e85:sta ja hyvin pelaa


      • autoinssi
        vitvitt kirjoitti:

        Koko etanolibensa suurta bluffia. Jos kone hajoo bensan vuoksi niin lähettäkää lasku vihreille ja bensafirmalle. Elleivät maksa, niin vetäkää pesäpallomailalla kuuppa pehmoseks. Ei tässä maailmassa ihan mitä tahansa saa tehdä, vallankaan kun koko bensahumppa täyttä skeidaa ympäristön kannalta. Vihreiden hinttareiden(saatanoiden) oikuttelua koko juttu. Se lisää päästöjä.

        Ei ne mihinkään hajoa. Kannattaa lukee Suomen autolehden viimeisin numero. Kaasutinmoottorit vaativat säädön erilaisen happipitoisuuden vuoksi. Pitkässä juoksussa jotkut kumi ja muoviosat voivat vahingoittua.
        Kyllä jotkut ovat sitten tyhmiä. jopa e85 käy jokaiseen ottomoottoriautoon.
        Jos et halua käyttää etanolia voit ostaa litran purkeissa pienmoottoribensaa.


      • ETX-123
        ....! kirjoitti:

        Ysikasia vaan ei taida nykyiselläänkään saada ainakaan ihan jokaiselta kylmäasemalta, eli vähän joutuu katsomaan missä tankkaa. Puhumattakaan siitä, että päättäjät suunnittelevat jo E15 ja E20 laatujen tuomista asemille, niin arvatpaaka mikä laatu sieltä pudotetaan ensimmäisenä pois? Niinpä, 98E5.

        Kun, käyt palveluasemilla

        Ps. Nimimerkkini on väännetty rekisterinumerosta


      • Pienkonebensaa
        vitvitt kirjoitti:

        Koko etanolibensa suurta bluffia. Jos kone hajoo bensan vuoksi niin lähettäkää lasku vihreille ja bensafirmalle. Elleivät maksa, niin vetäkää pesäpallomailalla kuuppa pehmoseks. Ei tässä maailmassa ihan mitä tahansa saa tehdä, vallankaan kun koko bensahumppa täyttä skeidaa ympäristön kannalta. Vihreiden hinttareiden(saatanoiden) oikuttelua koko juttu. Se lisää päästöjä.

        Kyllä se muissa toimii ongelmitta. Tojoissa voi osat vähän sulaa.

        Onneksi tojoissa on niin pienet ja vähäkulutuksiset koneet että pienkonebensa ratkaisee ongelman.


      • RuostepesäTojo

        Maailman epäkestävin se on . Normaalinarkikäyttönedellyttää.kevennettyä kaasujalkaa ja vahvennettua bensaa ja silti hajoaa.


    • 9+15

      Saa edullisesti hyviä sopivasti käytettyjä Tojotia, kerrassaan hienoa.

    • voi voi

      En laittaisi tuota etanolisotkua muutenkaan auton tankkiin, tankkaan aina v-poweria.

    • 2.4L STW -04

      "Avensis 2.4 L, moottori 2AZ-FSE, valmistettu kesäkuu 2000 - heinäkuu 2008."

      Kenellä on 2AZ-FSE moottori ykköskopan Avessa? Kakkoseenkin kyseinen moottori tuli Suomessa vasta loppuvuodesta 2003, kun malli sinällään tuli myyntiin helmikuussa 2003. Voi olla tietenkin, että on ollut maailmalla myynnissä, sillä olihan tuo kone jo Camryssäkin, mutta ei Avessa Suomessa.

      • Pena Bimmeri

        Vai iso moottori, Teroille on nakkikattilakin iso.


      • nakkikattila
        Pena Bimmeri kirjoitti:

        Vai iso moottori, Teroille on nakkikattilakin iso.

        ja penalle on se isolohko-ykskuutonen siellä benalin konepellin alla TOOOOOSI ISO!


    • hinta hirvee

      Tuon 98:n hinta näkkyypi nyt olevan 1.80. Joten täys vihree vittu koko juttu.

      • ex

        Joo, ostetaan poijait ja tytöt mopoautot ,eikös ne käy löpöllä. Mitäs sitten sanoo viher-piipertäjät?


      • dcfgvhjkl
        ex kirjoitti:

        Joo, ostetaan poijait ja tytöt mopoautot ,eikös ne käy löpöllä. Mitäs sitten sanoo viher-piipertäjät?

        Erittäin hyvä idea kaupunkiliikenteeseen. Taidan kysyä vaihtotarjousta.


      • Vihainen ämmä..
        dcfgvhjkl kirjoitti:

        Erittäin hyvä idea kaupunkiliikenteeseen. Taidan kysyä vaihtotarjousta.

        Ei se tuossa viherpiiperryksessä koskaan järki ole sanellut vaan tunnelinäöllä varustettu diktatorinen usko. Ihan huuhaata tuo bensan kanssa pelaaminen. Ketuttaa tuollainen napeilla pelaaminen.


      • FKJFK V
        Vihainen ämmä.. kirjoitti:

        Ei se tuossa viherpiiperryksessä koskaan järki ole sanellut vaan tunnelinäöllä varustettu diktatorinen usko. Ihan huuhaata tuo bensan kanssa pelaaminen. Ketuttaa tuollainen napeilla pelaaminen.

        Aivan ilmeinen tarkoitus E15 ja E20 laaduilla on vain pakottaa kansalaiset luovuttaa vielä hyväkuntoiset autot pakkoromutettavaksi nimellisellä korvauksella.Samalla hoidetaan työllisyyttä,kun on ilmeinen pakko hankkia pienituloisen pankkilaina riittävän uuden menopelin hankintaa.Muutoin ei saada Eu:n pakottamaa autokannan uusiutumista.


    • Pöljyä

      jos katsastus läpi, ennen sillä ajelua. Näyttäköön poliisn mittarissa mitä tahansa, jos sattuu kiinni jäämään
      voi syyttää vaikkapa kyseistä laitosta, vaikka ei tarkkaan muista, millä asemilla on tankattu. Käytetään käteistä ja ollaan tietämättömiä. Kaikkien mahdolliset sakot vievät nykyiseltä oikeuskoneitolta aikaa viepää,
      ja jos auton joutuu jättämään, täytyy kaikkien vaatia vahingonkorvausta kaikista toimista, menetetyistä vahingoista, itsestään riippuen. Toisen osapuolen harhauttamisesta ja hyväuskoisuudesta kyseiseisten yhtiöiden tankkauspisteisiin, toimittajiin jne.. Vakuutusyhtiöt, valtio.. Punaistako vai vihreää.......

    • Volskimies

      Volkswagen
      E10 soveltuu kaikkiin bensiinikäyttöisiin Volkswagen-malleihin vuosimallista -92 alkaen lukuun ottamatta ensimmäisen sukupolven FSI-moottorilla varustettuja autoja.

      Taulukossa on lueteltu Volkswagen-mallit, joihin E10-polttoneste ei sovellu:
      Malli
      Moottori
      Vuosimallit
      Iskutilavuus cm3
      Teho (kW)
      Tunnus

      Polo
      1390
      63
      AXU
      2002 - 2006

      Golf IV
      1598
      81
      BAD
      2002 - 2004

      Golf IV Variant
      1598
      81
      BAD
      2002 - 2006

      Bora
      1598
      81
      BAD
      2002 - 2005

      Golf V
      1390
      66
      BKG
      2004 - 2005

      Golf V
      1598
      85
      BAG
      2004

      Golf V
      1984
      110
      AXW
      2004

      Touran
      1598
      85
      BAG
      2003 - 2004

      Touran
      1984
      110
      AXW
      2004

      Lähde: http://www.e10bensiini.fi

      Päättäjien järjestämä bensanvaihtosekoilu, jossa öljyfirmat ovat hysteerisen innokkaalla tavalla mukana, ei onneksi romauta näiden alle 10 vuotta vanhojen Volkswageneiden jälleenmyyntiarvoa. Onneksi voit haluta suht uutta autoa, vaikkakin bensan saatavuus on jo parin vuoden päästä epävarma.

      Valitukset kannattaa osoittaa öljyalalle ja arkadianmäelle.

      • metsurin koira

        Omaan autoon uusi E10 käy, mutta silti siirryn 98:iin, en sitä riskiä ota, että täällä syrjäseudulla auto hyytyy pakkasella taipaleelle.

        Lisäksi näiltä - ilmeisesti betonikopeissa asuville ja taxikyytiä käyttäville - jäi kokonaan huomioimatta, että (lähes) kaikkiin bensakäyttöisiin työkoneisiin ei E10 käy, esim. moottori- ja raivaussahat, puutarhakoneet, perämoottorit - näillä pitäisi kuitenkin työt tehdä.

        Yhtä hullua maaseudun kusettamista kuin paskalaki.

        Meillä sentään kyläkauppiaalla järki päässä, bensapumppuun tulee 98, aika näyttää, paljonko maksaa ja kauanko tuota saa.


    • 29

      Kuulin luotettavalta taholta, että osaan 2-litraisista koneista kelpaa uusi E10. Jos Toyotalta ei tule tarkennusta tuohon listaan, niin kannattaa kysyä merkkihuollosta.

      • 1AZ-FE VAI 1AZ-FSE ?

        Avensiksen käsikirjan mukaan 2-litraisia moottoreita on 1AZ-FE ja 1AZ-FSE. Uusien taulukoiden mukaan E10-bensiini ei käy 1AZ-FSE moottoriin. Moottorin kylkeen on meistetty moottorityypiksi vain 1AZ. Myöskään auton rekisteriotteesta eikä muistakaan tiedoista ei käy selville tuo tarkempi tyyppi. Tietääkö joku, miten tuo tarkempi tyyppi selviää ja käykö E10 bentsiini tuohon 1AZ-FE moottoriin, jos niillä on eroa?


      • konetieto
        1AZ-FE VAI 1AZ-FSE ? kirjoitti:

        Avensiksen käsikirjan mukaan 2-litraisia moottoreita on 1AZ-FE ja 1AZ-FSE. Uusien taulukoiden mukaan E10-bensiini ei käy 1AZ-FSE moottoriin. Moottorin kylkeen on meistetty moottorityypiksi vain 1AZ. Myöskään auton rekisteriotteesta eikä muistakaan tiedoista ei käy selville tuo tarkempi tyyppi. Tietääkö joku, miten tuo tarkempi tyyppi selviää ja käykö E10 bentsiini tuohon 1AZ-FE moottoriin, jos niillä on eroa?

        moottorikoodissa "S" tarkoittaa suorasuihkutusta, kauppanimenä "D4", tämä lukee moottorin muovikannessa. näihin ei saa laittaa yli 5til-% alkoholia


      • 19
        konetieto kirjoitti:

        moottorikoodissa "S" tarkoittaa suorasuihkutusta, kauppanimenä "D4", tämä lukee moottorin muovikannessa. näihin ei saa laittaa yli 5til-% alkoholia

        VVT-i lukee muovikannessa ja tähän autoon pitäisi kelvata E10 (varmistettu maahantuojalta).


    • se on parempi

      Säästyy vielä sademetsätkin muihin tarkoituksiin.

    • 2AZ-FSE

      ETX-123

    • mooses4

      mooseksen vanha topikki, mutta vastaan silti. eikö se pää oo kääntyny ku tyyppi lukee jakopäänkopassa joka tojossa. muuten ihan sama ku ysivitosella en pese ees pensseleitä.

    • Suomen_pojat

      Teitä kusetetaan bensan kanssa. Kaikissa Euroopan maissa ei edes saa E10 vaan huonoin laji on 95 E5 ja 98 okt on sitten parempaa kun siinä on vielä vähemmän alkoholia mukana.

    • Helppo_nakki

      Minun autooni 95E10 kävisi, mutta eipä tulisi mieleenkään tankata sitä, kun kerran 98E5-laatua on tarjolla. Suorituskyky- ja kulutusero kompensoivat kevyesti hintaeron.

      Etanoli on tarkoitettu juotavaksi, ei auton moottorissa poltettavaksi.

    • 37737335

      Miksi tankkaisi E10 vaikka se kävisikin? Saa olla tosi köyhä jos 98 hinta kaataa talouden. Köyhä Skoda-kuskiko alituksessa ihmettelee? Meillä löytyy -03 avensis, -03 mazda ja -02 volvo, kaikkiin käy E10 mutta kaikissa käytetään 98. Pienempi kulutus, parempi teho, ei syövytä polttoainejärjestelmää kuten paljon vettä itseensä keräävä E10 ja kovilla pakkasilla käynnistyy paremmin mitä vähemmän etanolia on.

      • 37737335

        unohtui mainita että etanoli karstoittaa paljon enemmän kuin bensa. Ne E10 säästöt menee sitten polttoainejärjestelmän puhdistusaineisiin jos haluaa pitää suorituskyvyn tallella.


      • VäärässäOlet

        Toyotero taas luulee tietävänsä asioista. Oikeasti etanoli ei karstoita moottoria yhtään enempää kuin bensa, sen sijaan etanoli bensanjoukossa suurempina annoksina on erittäin tehokas puhdistusaine joka irroittaa kaiken lian koko auton polttoainejärjestelmästä. Se mahdollinen karsta tulee joko bensasta itsestään tai sitten se on polttoainejärjestelmästä irronnutta likaa mikä on sitten palanut karstaksi. Joissakin tapaukseissa se lika voi myös olla tullut bensa-aseman polttoainesäiliöstä missä on mahdollisesta aikoinaan ollut dieseliä tai polttoöljyä ennen kuin se polttoainesäiliö on mahdollisesti muutettu bensasäiliöksi.

        Mitään polttoainejärjestelmän puhdistusaineita ei tarvita etanolin vuoksi, erityisesti jos auto on käytössä useammin kuin kerran viikossa.

        Mahdollinen tehonlasku etanolin vuoksi johtuu vain siitä että polttoaineseos on laihentunut liian paljon koska auton oma järjestelmä ei tunnista bensan joukossa olevan etanolin määrää, eikä siksi auton tietokone tajua säätää seoksia, sytytyksen ajoituksia etanolille sopivaksi. Auto mikä on säädetty joko käsin tietokoneella tai kykenee itsestään automaattisesti tunnistamaan etanolin määrän bensan joukossa ei todellakaan heikennä auton suorituskykyä yhtään. Vaan useimmiten moottorin teho nousee suuremmalla etanolin määrällä. Itseasiassa etanolilla voidaan saada moottorista paljon enemmän tehoa ja vääntöä kuin mistään pelkällä bensalla tai dieselillä toimivasta moottorista on ikinä mahdollista saada. Esim. Koenigsegg sai eräästä v8 moottoristaan pelkällä bensalla 806hv. Etanolilla sama moottori tuotti 1018hv ja 1060Nm.
        etanolin suuremman oktaanimäärän lisäksi etanolissa on sellainen hyöty, että etanolissa on pieni määrä vettä mikä sitten sitten höyrystyy ja samalla jäähdyttää moottorin sylintereiden palotiloja. Tämä höyrystyminen on myös yksi syy siihen että miksi moottori ei edes rajummin viritettynä räjähdä/hajoa ihan niin herkästi kuin pelkällä bensalla.

        https://www.youtube.com/watch?v=ltWcgiCm4NY

        Auton pakoputkesta tulevien päästöjen kannalta siirtymä E15 ja E20 polttoaineisiin on vain ja ainoastaan hyvä asia. E10 ei vielä ole päästöjen kannalta paras polttoaine. On erittäin typerää vastustaa etanolia auton polttoaineena koska suurempina annoksina etanoli todellakin palaa paljon puhtaammin kuin bensiini. Jos esim. E15 ja E20 tai jopa E30 polttoaineisiin olisi siirrytty jo useampi vuosi aiemmin niin ei välttämättä olisi ollut mitään tarvetta tuoda bensiiniautoille niin tiukkoja päästörajoja EUn tasolla että uusiin bensa autoihinkin tulisi dieseleistä tutut hiukkassuodattimet. Kiitos teidän Terojen ja muiden etanolin vastustajien joiden mielestä etanoli kuuluu juotavaksi eikä autojen polttoaineeksi, hiukkassuodattimet tulevat uusiin bensa autoihin pakollisiksi jo muutaman vuoden sisällä.


    • oksettaavaa

      Kauheesti puristuksi tooitsun koneesh, nykyvään, huruukkookejen manit menee fortumin perseeseen

    • Aikanssakutakin

      Tojo on vähän vanhempaa teknologiaa mutta toisaalta eihän se loputtomiin kestäkään, parin vuoden päästä hwlmat kasvaa jäkälää

      • Niin.on

        Sulla on jo pitkään ollut sammalta päälläsi.


    • Varmaantoimii

      Ei tuo muutos taida tulla ellei useimmat autot toimi. Vastustus olisi liian suurta. Uskon että korkeintaan voi tulla vähän ylimääräistä vaivaa, lisäaineita tai harvemmalta bensikselta saa sopivaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minua odottaa

      Joku todella ihana nainen jossain tulevaisuudessa. Siihen uskon ja luotan. 🤗❤️✨
      Sinkut
      219
      4137
    2. Miten toivoisit

      Teidän välien olevan tällä hetkellä? Tässä tilanteessa?
      Ikävä
      121
      4006
    3. Keksitkö keinon

      Miten voin nähdä ihastusta joka ei myönnä tunteitaan.
      Ikävä
      48
      3622
    4. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      61
      2942
    5. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2731
    6. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2508
    7. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2498
    8. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2396
    9. T- miehelle....

      Kuka sua rakastaa? Kertoi rakastavansa....
      Suhteet
      41
      2279
    10. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2235
    Aihe