Olen aina hävennyt jotakin!

kyllä hävettää.

Olen nyt 40 vuotias rakennusalalta työttömänä oleva, vuokrayksiössä asuva perheetön mies.
Olen koko ikäni hävennyt jotakin. Lapsuudessa ja nuoruudessa häpesin kotia, vanhempiani ja hörökorviani.
Häpesin kotiamme koska kotimme oli köyhä. Köyhyys ilmeni huonoina huonekaluina, huonoina vaatteina
ja että elektroniikka oli vanhanaikaista ja meillä ei ollut esim.puhelinta. Kavereita en koskaan kutsunut
kylään.
Isääni häpesin koska hän kulki aina huonoissa, kulahtaneissa vaatteissa ja juopotteli viikonloppuisin.
Isäni oli kyllä ahkera työmies, joten sen puoleen ok-mies.
Äitäni oli kotirouva ja häntä häpesin koska hän kaljoitteli lähistöllä asuvien juoppojen kanssa. Sain monesti
hävetä äitini juopumustilaa kun hän askel horjuen kulki iltapäivällä kotiamme kohti ja me olimme
lähistöllä asuvien poikien kanssa omissa leikeissämme. Häpesin myös perheriitoja, kun kumpikin
vanhemmista oli yhtäaikaa juopuneena, niin se johti tilanteisiin joihin tarvittiin poliisia paikalle.
Oli hävettävää kun poliisiauto oli pihalla ja naapurit "äimistelivät" parvekkeillaan.
Minulla on hörökorvat joita olen aina hävennyt ja peitellyt korvien päälle ulottuvilla hiuksilla -
tälläkin hetkellä minulla on puolipitkät hiukset.
Olen hävennyt myös vartaloani, tarkemmin sanottuna laihuutta ja pientä penistä.
Laihuuttani peittelin noin 15 vuotiaasta 25 vuotiaaksi, pitämällä takkia päällä kesähelteilläkin ja
sainkin usei kuulla tokaisun "paleleeko"? 25 -26 vuotiaana päätin nostaa painoani
syömällä hyvin ja treenaamalla punttien kanssa ja se tehosi.
Olen 185 pitkä ja painoin silloin 67- 70 kiloa joten olin laiha.Nykyisin painan noin 80 kiloa enkä
häpeä enää laihuutta, vaan voin kulkea t-paidassa ja shortseissa jos on kuuma ilma.
Pientä penistä häpeän edelleen, enkä mene esim.uimahalliin, yhteissaunaan.
Häpeän myös työttömyyttäni, vuokra-asumista, sekä sitä ettei minulla ole puolisoa.
Eniten häpeää aiheuttaa se etten ole koskaan seurustellut.
Minua ei kuitenkaan ole koskaan kiusattu mainitsemieni asioiden takia.

8

1128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+11

      auttaisi, jos hakisit kirjastosta psykologian alan kirjallisuutta, siellä on yksi kirja minkä nimeä en muista, mutta jossa puhutaan aiheettomasta häpeästä. Moni kantaa epämääräistä häpeän tunnetta, jonka juuret ovat usein lapsuudessa.
      Itseäni on vaivannut samanlainen perushäpeä, tunne että on jotenkin viallinen. Olen saanut sen jota kuinkin kuriin, ajattelen että kelpaan itselleni. Muut saavat ajatella minusta mitä lystäävät, niin kuin tekevätkin.

      Ei ole sinun syysi että olet työtön, sitä ei kannata häpeillä. Uskon myös että olet ulkonäöllisesti ihan ok, ja tuskin sinun "varustuksesi" millään lailla estää naissuhdetta.

      Yritä määrätietoisesti muuttaa asennettasi. Naisflaksi lähtee korvien välistä. Mitä kaameimman näköiset äijänkuvat saa naisia, kun heitä ei riivaa turha itsekriittisyys. Toisaalta moni kunnon mies (kuten oletan sinunkin olevan) kärvistelee yksinään, vain siksi ettei itseluottamus riitä naisten lähestymiseen.

      Entäpä netin treffipalstat? Ei kannata kuitenkaan kertoa heti ensi hötäkässä, ettet ole seurustellut. Osaat varmaan pyöritellä jotain sopivaa kysyttäessä. Sano vaikka ettet ole halunnut sitoa itseäsi pitkäaikaisesti koska et ole ennen löytänyt sellaista naista, joka todella sykähdyttäisi.
      Rupea määrätietoisesti ajattelemaan itsestäsi positiivisesti, heitä kaikki "häpeän itseäni"-ajatukset hornaan.
      Sinulla on hyvä ammatti, olet työelämässä, vaikka nyt siitä on tauko. Et ole mikään luuseri!

      Kaikille ei ole suotu unelmalapsuutta, eikä sinun pidä kantaa häpeää siitä mitä kotona oli. Sitä paitsi monissa perheissä voi julkisivu olla siloinen, mutta takana vaikka mitä.

      • hyviä

        neuvoja, itse kullekin.


    • 34668658

      En osaa auttaa, mutta jos lohduttaa niin samanlaisesta "oireyhtymästä" kärsin minäkin. Ei mitään, hajua mistä tämä itsehäpeä on lopulta peräisin. Ulkonäön osalta siihen on vaikuttanut vahvasti akne siitä yläasteelta alkaen. Iho on edelleen "normaalia" huonompi, mutta onneksi parempi jo. Tuho on tosin ehtinyt jo tapahtua. Vaikka minulla on upea kroppa, en kehtaa kulkea edes lyhythihaisessa t-paidassa, kun arvet ojentajissa ja selässä muistuttavat jatkuvasti siitä yläasteen lukion aikaisesti ihotautihelvetistä. Pientä munaa häpeän kanssa. Jotenkin niin noloa, että on helvetin ruma ja sitten vielä pieni muna päälle. Vihaan kanssa kaikkia yleisiä tiloja (saunat, uimahallit yms), joissa joutuu riisuutumaan julkisesti. Salinkin jälkeen käyn suihkussa aina vasta kotona.

      Tsemppiä sulle, toivottavasti päästään joskus eroon näistä ongelmista (epäilen)...

      • annula

        Mikä mussa sitten on vika kun en ole saanut lahjaksi tuota häpeän tunnetta? En ole saanut lahjaksi myöskään kateutta? En ole missi enkä normi kokoinen vaan ihan tavis nainen. Elämäni on sujunut vaihtelevasti ja monessa sopassa on keitetty. Burn autit ja läheisten kuolemat on käyty läpi ja lukuisa muu asia elämässä. Silti en kadu enkä osaa häpeä mitään. Onko tää sitä balanssia?


    • Luomisen alakastia

      Perkele eli pahahenki voi olla missä vaanPerkele on sen alkukantaisempi nimi.Hienohelmat pitävät enemmän pahahengestä,jotta Kirkkojen kolehtihaavit täyttyisivät paremmin.On monia muitakin asioita jotka meidän on vain kohdattava silmästä silmään ja otettava niskalenkki niistä.Tämä maailma ei meitä auta. Se asettuu vain aina vahvemman ja rikkaamman puolelle.Jotka pitäisi olla valittu meidänkin asioita ajamaan,ajavat vain omiaan.Järjestelmämme ei paljon eroa jokapäivä uutisista kuulemaamme järjestelmää muualla? Kuljemme vain halpa huppu päässä muussa massassa leuhkien siitäkin vähästä,jota verottaja ei ole viennyt? Ja autostamme erittelemme kaikki osat ovenkahvaa myöden tuttavillemme kuinka hienoa kaikki on.Eli monen itsettunto pelaa statussymboolien kautta,mikä kellekin on.Muuten maailma romahtaa.Mutta synnynnäinen köyhyys ja katkeruus,ei voi lähteä kuin lottovoitolla taikka kovalla työllä swopivassa seurassa jneEi se murehtimalla parane,vaan pahenee.Takertua voi yksityisseikkoihin,kuten perkelekin näytti Jeesukselle kaikki Maailman ihanuudet jos tämä luopuisi roolistaan? mutta ei luopunut,ja yhä palvotaan.

    • häpeästä

      Tuo häpeän tunne rajoittaa elämää kovasti,
      olen saanut paljon uutta näkökulmaa lukemalla alan (psykologiankin) kirjoja.

      Tor G. Spiik : Häpeän lapset
      Tommy Hellstenin tuotanto
      Wayne Dyerin tuotanto, mm. Hyväksy itsesi, uskalla elää
      Plus kymmenittäin muita!

    • 4-kymppinen vaimo

      Hei! En yleensä lue saatikka vastaile netissä, mutta nyt halusin sanoa sulle yhden asian. Monet ihmiset ovat tuottaneet sulle häpeän tunnetta - sille ei voi mitään, kun emme voi valita vanhempiamme yms. Kirjoitat hienosti, sujuvasti ja ymmärrettävästi ja ROHKEASTI!!! Olet ilmeisen älykäs ihminen. Viestini sinulle on: käännä elämäsi ikävät asiat voitoksesi. Rohkaise muita ja aloita vaikka tukihenkilötoiminta jossain järjestössä. Ole tukena toisille, jotka ovat kokeneet samaa. Viis peniksistä tms. ne on ihan toisarvoisia asioita. Ihmisen älykkyys, tunteiden käsittelykyky ym. mitä sulla on, ovat paljon arvokkaampia asioita. Uskon että löydät puolison, kun aika on kypsä. Pidä itsestäsi huolta niin ulkoisesti kuin sisäisesti. Molemmat ovat tärkeitä. Mene mukaan jonkun järjestön toimintaan ja etsi itsellesi verkostoja ja ystäviä - ei enempää kuin yksi. Hyvää kevään jatkoa sulle!

    • hävetä

      Mene ihmeessä auttamaan muita saman kokeneita. Sinulla on voimaa puhua asioista. Itse olen hörökorva, sorakieli, liian lyhyt en minkään näköinen ja vielä nainen, sairaalloisen ujo..jne. Isä ja äiti riitelivät, äidillä mielenterveysomgelmaa, kylän pilkatuin perhe. Mene siis, me tarvitsemme apuasi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      182
      1981
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      274
      1499
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1305
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1097
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      72
      1082
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      77
      1017
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      180
      1010
    8. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      3
      848
    9. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      838
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      63
      825
    Aihe