Aihe

Aloittelevan motoristin kysymykset!

AM-Hemmo

Hei, talven tullen olen ajatellut hommata itselleni kevarin kesäksi, voisitteko kertoa minulle, että
1. kuinka paljo kevarikortti maksaa pääkaupunkiseudulla
2. 2 tahti vai 4 tahti?
3. opetellaanko kevarikoulussa vaihteiden käyttö tms, koska minulla ei ole mopokorttia
4. kuinka pitkä kevarikoulu on?
5. milloin saan kortin?

Tiedän olen aika käsi näissä.

10

1118

    Vastaukset

    • 1. En tiedä

      2. Jos haluat nopean kevarin niin osta 2-tahtinen.

      3. Kevarikoulussa opetetaan käyttämään vaihteita jos et ole ajanut vaihteisella mopolla.

      4. Riippuu paljon sinusta itsestäsi :) Jos opit nopeasti hommat niin et tarvitse yhtään lisä-tuntia ja kevarikoulu on äkkiä ohi.

      5. Kortin saat kun olet suorittanut pakollisten teoria- ja ajotuntien jälkeen käsittely, teoria ja ajokokeen.

      Muuten yleensä tietoa sinulle kevareista jos et niistä ennestään tiedä:

      Kevarin laillinen teho on 11 kW. 2-tahtisissakaan ei laillisesti ole kuin tuo 11 kW, koska ne ovat siihen kuristettuja. 4-tahtiset eivät ole kuristettuja, ja tehokkaimmissa 4-tahtisissa on juuri tuo 11 kW. 2-tahtisissa on täysi-tehoisina 18 kW tai yli, mutta täysitehoiseksi laittaminen on laitonta. 11 kW 2-tahtisella ja 11 kW 4-tahtisella kevarilla kiihtyvyydessä mennään suunnilleen tasan keksiverto henkilöautojen kanssa, eli 0-100 km/h noin 13 sec. Täysitehoiset (pyöräkohtaisesti 18 kW tai yli) tehoiset 2-tahti piikit kiihtyvät selvästi paremmin keskiverto-autoja mennen 0-100 km/h 9 sec. tai alle. Mitä huippunopeuteen tulee niin 11 kW:llä pääsee semmoiset 105-110 km/h. Täysitehoiset kevarit taas menevät parhaimmillaan 150 km/h (ja nyt puhutaan ihan todellisesta nopeudesta, eikä mittari nopeudesta).

      Kevareita on monia erilaisia kuten moottoripyörä-tyyppejä yleensäkin: Kyykkyjä (kuten Cagiva Mito), supermotoja (kuten Husqvarna 125sm), streetfightereita (kuten Cagiva Raptor), customeita (kuten Honda Shadow), enduroita (kuten Yamaha wr 125 r). Jos haluat nopeasti kiihtyvän kevarin, jolla kaupungilla ajelun sijasta ajella myös maastossa niin ota supermoto. Täysitehoiset 2-tahtiset supermotot kiihtyvät monesti jopa täysitehoisia 2-tahtisia kyykkyjä paremmin, eli siis jos haluat voittaa autot kiihdytyksissä mennen tullen, niin ota 2-tahtinen supermoto ja laita se täysi-tehoiseksi. Kyykyt taas ovat kilpamoottoripyöriä kadulle. Täysitehoiset 2-tahtiset kyykyt ottavat kaikkein suurimman huippunopeuden mitä mikään kevari. Kyykyt ovat kuitenkin kaikista pyöristä vaikeimpia ajaa, joten ekaksi pyöräksi kyykky ei välttämättä ole hyvä valinta. Streetfighter on helppo ajaa ja hyvä pyörä perus katu-ajoon. Sitten mitä customeihin tulee, niin niitä ei kannata ottaaa. Ne ovat hitaita niin kiihtyvyyden kuin huippunopeuden osalta ja niissä on huonot ajo-ominaisuudet. Niiden onneton kiihtyvyys johtuu luonnollisesti niiden onnettomasta tehopainosuhteesta. Tehopainosuhdehan se on se mikä kiihtyvyyden ratkaisee. Jos haluat ajaa paljon maastossa niin ota enduro.

      Tässä tuli nyt jo ihan kohtuullinen tietopaketti kevareista :)

      • Kuinka paljon kevarilla ajo suunniilleen maksaisi?
        2t tai 4t.


    • Täysteho husse vie sen 7-10 litraa 100km, tehoja on sitten esim husqvarna wr 40 hp koneelta, 4-tahdit kuluttaa 3,5-5 litraa ja tehoja todellisuudessa noin 12hp ja äänet... lehtipuhallin... jos haluat päästä paikasta A paikasta B ja kuulostaa lehtipuhaltimelta, osta nelari, jos haluat päästellä kunnolla ja kunnon saundit ja rispectiä, osta 2-tahti. Nelari ei maksa kuin bensat, 2-tahdissa männän vaihto 10 000 kohdalla, omassa wr:ässä suositus 4500, mutta kun polkasee 2-tahdin käyntiin, ei enää bensahinnat haittaa, pelkkä mäntä voi maksaa nettikaupassa 60-80 euroo

    • näin se vain on että moottoripyörät ovat nelitahtisia.

    • Hussea ei kukaan järkevä osta, SMS hussessa 25-27hp, silti laittelua melkein kuin jossain kisapiikissä. Kulutuskin samaa luokkaa.
      Ylesiesti:
      2T kuluttavat 5-10l normaalissa ajossa TT:nä
      4T kuluttavat 2,5-4l normaaliajossa

      2T kevarit ovat kuristettuja, mutta suurimmasta osasta kurit pois. Nelareita ei tarvitse kuristaa, kun eihän niistä mitään tehoja lähde :)

      SITTEN KORJAAN HIEMAN "TietoaKevareista" :n kirjoituksia:
      A1 tehoissa kaikki kevarit kiihtyvät 0-100km/h 15-21s ja TT;nä 2T kiihtyvät 7-10s.
      Huippuja 4t kevarit ottavat todellisia parhaillaan 115, ehkä jopa 120 hyvissä tuuliolosuhteissa.
      TT 2T:t ottavat normaalisti 120-150km/h riippuen mallista.

      Nelarit vaan ovat rasittavia ajaa, kun ovat niin laiskoja, ei pääse mäkee ylös ettei tarviis vaihtais pienempään ja kääntäis kaasun pohjaan.. Äänet sittn tietysti mukavemmat kun 2t pyörillä.

    • Kukaan ei ottanu huomioon, että onko pyörä joka päiväisessä käytössä, niin kuin esimerkiksi minulla.
      Ite ajan joka päivä, tulis aika kalliiks tt 2-tahdilla, joten onneks satuin valitsemaan 4-tahdin.
      Se on fakta että jokainen 4-tahti kevari voittaa normaalin henkilöauton, liikennevaloista lähtiessään kiihdyttämään, sen jälkeen auto voittaa.

      'asdfghje5' Et oo koskaan tainnu ajaa nelaria, kun sanot noin, "Nelarit vaan ovat rasittavia ajaa, kun ovat niin laiskoja, ei pääse mäkee ylös ettei tarviis vaihtais pienempään ja kääntäis kaasun pohjaan." Hassuu kun ite asun jyrkän ylämäen päällä ja ajan kesäsin tän jyrkän ylämäen koetellen mun nelari piikkiä, 90km/h se parhaimmilaan sen vetää ja kaverikyydissä (jos oikein muistan) noin 75km/h. Yksin ajaessa. Kaasua ei siis tarvii vääntää loppuun saakka ylämäissä ja pääset silti ne reilulla ylinopeudella.

      Kun ajat nopeus rajotusten mukasesti ja poliisi sattuu ajaa ohi, niin eipähän oo mitään kuumoteltavaa.

      Kyllä mää silti ihailen 2-tahti supermotojen teho/paino suhdetta. Vituttaa vaan tollaset "2-tahti tai ei mitään" kiittämättömät lellipennut.

      • Joo mullapa on 8-tahti kevari ja laittaa jyrkkään ylämäkeen sataaviittäsataa ja mittaristo pyörii ympyrää 4 kertaa sekunnissa ! Samalla sivusilmällä huomaan kun jalankulkija painaa ohi.
        Kai se sun ylämäki nyt on sellanen 50m nysä jonka edessä on 300m suoraa jossa kaasutat täysiä ja sitten tuut ylämäkeen 100km/h ja vauhti putoaa 90km/h ? Jos nelarilla lähet sitä mäkeä juurelta painamaan ylös ni aivan varmasti oot päällä ennen kun 90km/h on lasissa.. Varsinainen nero oot.
        " Kun ajat nopeus rajotusten mukasesti ja poliisi sattuu ajaa ohi, niin eipähän oo mitään kuumoteltavaa. " Meinasin jo kommentoida mutta enpä taidakkaan kun on niin tyhmä lause.


      • "Se on fakta että jokainen 4-tahti kevari voittaa normaalin henkilöauton, liikennevaloista lähtiessään kiihdyttämään, sen jälkeen auto voittaa. "

        Oletkos ajatellut ikinä, että autoilijat ei välttämättä viitsi ihan täysillä lähteä joka valosta, jotta pääsisi nopeammin jarruttamaan seuraaviin? :D Kyllä tuolla munkin 170hp perus henkilöautolla viedään ihan joka 4-t kemmu alusta lähtien.

        Vaikkapa se CBR 125 hyytyy totaalisesti kutosella hiukan isommassa mäessä maantienopeuksissa. Vakiovälityksillä kutonen on selkeä ylivaihde. Sama homma tuppaa usein olemaan vitosellakin. Ei se vaan jaksa mennä, kun tehoa ei ole tarpeeksi. Pitää vaihtaa neloselle ja kierrättää kunnes mäki on ohi.

        Itelläni oli 2T-kevari, mutta eipä kyllä yhtään kuumottanut poliisin ohi ajaessa. Meinaakko, että niillä on joka pakussa dyno, että voidaan testata onko kevari kuristettu? Mitättömän pienet mahdollisuyudet jäädä kiinni...

        Eipä kevaria matka-ajoon ole tehtykkään. Nelarit on liian tehottomia ja 2T-kevareiden luonne ei siihen oikein sovi.
        Vähän kun ajaisi katupyörällä metsäpolulla.


    • Kumpi kannattaa ostaa 4t vai 2t tulisin ajamaan päivittäin ja luultavasti kaveri kyydissä ja se että jätänkö jonkun valoihin ei kiinnosta. Miten paljon vaikeampi kyykkyä on ajaa kun supermotoja? Mitä vaikeuksia kyykyn ajamisessa on.

    • Yks parhaista on Honda XL 125 V Varadero
      Jos tuollaisen hyväkuntoisen löydät osta se.
      Parempaa oikeasti vaikea löytää mistään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onko Stefan Therman monimiljonääri?

      Jotkut väittävät että on, toisten mielestä pelkkä velka-elvis jolle kohta käy köpelösti. Mikä on totuus?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      6522
    2. Maisa tahtoo Mikon kanssa yhteisen lapsen

      On kuitenkin kiire sillä sairaus voi paheta ja se kaataisi vauvahaaveet: "Lentoemäntänä työskentelevä mediapersoona Maisa Torppa, 29, kertoo tuoreess
      70
      5962
    3. Maisuliini vongannut vieraalta mieheltä

      Käsi pystyyn kenelle tuli yllärinä: https://www.seiska.fi/Uutiset/Maisa-Torppa-taas-suhdeskandaalissa-Yritti-iskea-kaasonsa-miehen-ystavat-hylkasivat
      258
      3715
    4. Turun seudulla löydetty ensimmäiset uudelleen koronaan sairastuneet

      Taitaa rokotukset mennä hukkaan, kun ei tulekaan immuniteettiä. https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/5039e73d-b54b-4edd-a962-a3c841d846d7
      Maailman menoa
      67
      2852