Aloittelevan motoristin kysymykset!

AM-Hemmo

Hei, talven tullen olen ajatellut hommata itselleni kevarin kesäksi, voisitteko kertoa minulle, että
1. kuinka paljo kevarikortti maksaa pääkaupunkiseudulla
2. 2 tahti vai 4 tahti?
3. opetellaanko kevarikoulussa vaihteiden käyttö tms, koska minulla ei ole mopokorttia
4. kuinka pitkä kevarikoulu on?
5. milloin saan kortin?

Tiedän olen aika käsi näissä.

10

2940

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TietoaKevareista

      1. En tiedä

      2. Jos haluat nopean kevarin niin osta 2-tahtinen.

      3. Kevarikoulussa opetetaan käyttämään vaihteita jos et ole ajanut vaihteisella mopolla.

      4. Riippuu paljon sinusta itsestäsi :) Jos opit nopeasti hommat niin et tarvitse yhtään lisä-tuntia ja kevarikoulu on äkkiä ohi.

      5. Kortin saat kun olet suorittanut pakollisten teoria- ja ajotuntien jälkeen käsittely, teoria ja ajokokeen.

      Muuten yleensä tietoa sinulle kevareista jos et niistä ennestään tiedä:

      Kevarin laillinen teho on 11 kW. 2-tahtisissakaan ei laillisesti ole kuin tuo 11 kW, koska ne ovat siihen kuristettuja. 4-tahtiset eivät ole kuristettuja, ja tehokkaimmissa 4-tahtisissa on juuri tuo 11 kW. 2-tahtisissa on täysi-tehoisina 18 kW tai yli, mutta täysitehoiseksi laittaminen on laitonta. 11 kW 2-tahtisella ja 11 kW 4-tahtisella kevarilla kiihtyvyydessä mennään suunnilleen tasan keksiverto henkilöautojen kanssa, eli 0-100 km/h noin 13 sec. Täysitehoiset (pyöräkohtaisesti 18 kW tai yli) tehoiset 2-tahti piikit kiihtyvät selvästi paremmin keskiverto-autoja mennen 0-100 km/h 9 sec. tai alle. Mitä huippunopeuteen tulee niin 11 kW:llä pääsee semmoiset 105-110 km/h. Täysitehoiset kevarit taas menevät parhaimmillaan 150 km/h (ja nyt puhutaan ihan todellisesta nopeudesta, eikä mittari nopeudesta).

      Kevareita on monia erilaisia kuten moottoripyörä-tyyppejä yleensäkin: Kyykkyjä (kuten Cagiva Mito), supermotoja (kuten Husqvarna 125sm), streetfightereita (kuten Cagiva Raptor), customeita (kuten Honda Shadow), enduroita (kuten Yamaha wr 125 r). Jos haluat nopeasti kiihtyvän kevarin, jolla kaupungilla ajelun sijasta ajella myös maastossa niin ota supermoto. Täysitehoiset 2-tahtiset supermotot kiihtyvät monesti jopa täysitehoisia 2-tahtisia kyykkyjä paremmin, eli siis jos haluat voittaa autot kiihdytyksissä mennen tullen, niin ota 2-tahtinen supermoto ja laita se täysi-tehoiseksi. Kyykyt taas ovat kilpamoottoripyöriä kadulle. Täysitehoiset 2-tahtiset kyykyt ottavat kaikkein suurimman huippunopeuden mitä mikään kevari. Kyykyt ovat kuitenkin kaikista pyöristä vaikeimpia ajaa, joten ekaksi pyöräksi kyykky ei välttämättä ole hyvä valinta. Streetfighter on helppo ajaa ja hyvä pyörä perus katu-ajoon. Sitten mitä customeihin tulee, niin niitä ei kannata ottaaa. Ne ovat hitaita niin kiihtyvyyden kuin huippunopeuden osalta ja niissä on huonot ajo-ominaisuudet. Niiden onneton kiihtyvyys johtuu luonnollisesti niiden onnettomasta tehopainosuhteesta. Tehopainosuhdehan se on se mikä kiihtyvyyden ratkaisee. Jos haluat ajaa paljon maastossa niin ota enduro.

      Tässä tuli nyt jo ihan kohtuullinen tietopaketti kevareista :)

      • AM-Hemmo

        Kuinka paljon kevarilla ajo suunniilleen maksaisi?
        2t tai 4t.


    • husse wr 45 hp

      Täysteho husse vie sen 7-10 litraa 100km, tehoja on sitten esim husqvarna wr 40 hp koneelta, 4-tahdit kuluttaa 3,5-5 litraa ja tehoja todellisuudessa noin 12hp ja äänet... lehtipuhallin... jos haluat päästä paikasta A paikasta B ja kuulostaa lehtipuhaltimelta, osta nelari, jos haluat päästellä kunnolla ja kunnon saundit ja rispectiä, osta 2-tahti. Nelari ei maksa kuin bensat, 2-tahdissa männän vaihto 10 000 kohdalla, omassa wr:ässä suositus 4500, mutta kun polkasee 2-tahdin käyntiin, ei enää bensahinnat haittaa, pelkkä mäntä voi maksaa nettikaupassa 60-80 euroo

    • 2T on mopo

      näin se vain on että moottoripyörät ovat nelitahtisia.

    • asdfghje5

      Hussea ei kukaan järkevä osta, SMS hussessa 25-27hp, silti laittelua melkein kuin jossain kisapiikissä. Kulutuskin samaa luokkaa.
      Ylesiesti:
      2T kuluttavat 5-10l normaalissa ajossa TT:nä
      4T kuluttavat 2,5-4l normaaliajossa

      2T kevarit ovat kuristettuja, mutta suurimmasta osasta kurit pois. Nelareita ei tarvitse kuristaa, kun eihän niistä mitään tehoja lähde :)


      SITTEN KORJAAN HIEMAN "TietoaKevareista" :n kirjoituksia:
      A1 tehoissa kaikki kevarit kiihtyvät 0-100km/h 15-21s ja TT;nä 2T kiihtyvät 7-10s.
      Huippuja 4t kevarit ottavat todellisia parhaillaan 115, ehkä jopa 120 hyvissä tuuliolosuhteissa.
      TT 2T:t ottavat normaalisti 120-150km/h riippuen mallista.


      Nelarit vaan ovat rasittavia ajaa, kun ovat niin laiskoja, ei pääse mäkee ylös ettei tarviis vaihtais pienempään ja kääntäis kaasun pohjaan.. Äänet sittn tietysti mukavemmat kun 2t pyörillä.

    • Honda CBR 125 R 2011

      Kukaan ei ottanu huomioon, että onko pyörä joka päiväisessä käytössä, niin kuin esimerkiksi minulla.
      Ite ajan joka päivä, tulis aika kalliiks tt 2-tahdilla, joten onneks satuin valitsemaan 4-tahdin.
      Se on fakta että jokainen 4-tahti kevari voittaa normaalin henkilöauton, liikennevaloista lähtiessään kiihdyttämään, sen jälkeen auto voittaa.

      'asdfghje5' Et oo koskaan tainnu ajaa nelaria, kun sanot noin, "Nelarit vaan ovat rasittavia ajaa, kun ovat niin laiskoja, ei pääse mäkee ylös ettei tarviis vaihtais pienempään ja kääntäis kaasun pohjaan." Hassuu kun ite asun jyrkän ylämäen päällä ja ajan kesäsin tän jyrkän ylämäen koetellen mun nelari piikkiä, 90km/h se parhaimmilaan sen vetää ja kaverikyydissä (jos oikein muistan) noin 75km/h. Yksin ajaessa. Kaasua ei siis tarvii vääntää loppuun saakka ylämäissä ja pääset silti ne reilulla ylinopeudella.

      Kun ajat nopeus rajotusten mukasesti ja poliisi sattuu ajaa ohi, niin eipähän oo mitään kuumoteltavaa.

      Kyllä mää silti ihailen 2-tahti supermotojen teho/paino suhdetta. Vituttaa vaan tollaset "2-tahti tai ei mitään" kiittämättömät lellipennut.

      • RekisteröiSeItselles

        Joo mullapa on 8-tahti kevari ja laittaa jyrkkään ylämäkeen sataaviittäsataa ja mittaristo pyörii ympyrää 4 kertaa sekunnissa ! Samalla sivusilmällä huomaan kun jalankulkija painaa ohi.
        Kai se sun ylämäki nyt on sellanen 50m nysä jonka edessä on 300m suoraa jossa kaasutat täysiä ja sitten tuut ylämäkeen 100km/h ja vauhti putoaa 90km/h ? Jos nelarilla lähet sitä mäkeä juurelta painamaan ylös ni aivan varmasti oot päällä ennen kun 90km/h on lasissa.. Varsinainen nero oot.
        " Kun ajat nopeus rajotusten mukasesti ja poliisi sattuu ajaa ohi, niin eipähän oo mitään kuumoteltavaa. " Meinasin jo kommentoida mutta enpä taidakkaan kun on niin tyhmä lause.


      • "Se on fakta että jokainen 4-tahti kevari voittaa normaalin henkilöauton, liikennevaloista lähtiessään kiihdyttämään, sen jälkeen auto voittaa. "

        Oletkos ajatellut ikinä, että autoilijat ei välttämättä viitsi ihan täysillä lähteä joka valosta, jotta pääsisi nopeammin jarruttamaan seuraaviin? :D Kyllä tuolla munkin 170hp perus henkilöautolla viedään ihan joka 4-t kemmu alusta lähtien.

        Vaikkapa se CBR 125 hyytyy totaalisesti kutosella hiukan isommassa mäessä maantienopeuksissa. Vakiovälityksillä kutonen on selkeä ylivaihde. Sama homma tuppaa usein olemaan vitosellakin. Ei se vaan jaksa mennä, kun tehoa ei ole tarpeeksi. Pitää vaihtaa neloselle ja kierrättää kunnes mäki on ohi.

        Itelläni oli 2T-kevari, mutta eipä kyllä yhtään kuumottanut poliisin ohi ajaessa. Meinaakko, että niillä on joka pakussa dyno, että voidaan testata onko kevari kuristettu? Mitättömän pienet mahdollisuyudet jäädä kiinni...

        Eipä kevaria matka-ajoon ole tehtykkään. Nelarit on liian tehottomia ja 2T-kevareiden luonne ei siihen oikein sovi.
        Vähän kun ajaisi katupyörällä metsäpolulla.


    • Anonyymi

      Kumpi kannattaa ostaa 4t vai 2t tulisin ajamaan päivittäin ja luultavasti kaveri kyydissä ja se että jätänkö jonkun valoihin ei kiinnosta. Miten paljon vaikeampi kyykkyä on ajaa kun supermotoja? Mitä vaikeuksia kyykyn ajamisessa on.

    • Anonyymi

      Yks parhaista on Honda XL 125 V Varadero
      Jos tuollaisen hyväkuntoisen löydät osta se.
      Parempaa oikeasti vaikea löytää mistään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      41
      1743
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      164
      1637
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1378
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      238
      1316
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      200
      1214
    6. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1145
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      332
      1127
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1076
    9. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1057
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      314
      1057
    Aihe