Emeritusprofessori englanniksi?

Desperated Blondies

Englantilaissyntyinen professori jäi työpaikallamme eläkkeelle, vähän salaa meiltä. Me "toimistotytöt" annamme pienen muistolahjan vähän jälkikäteen. Muu saateteksti onnistuu, mutta mikä on tuo "emeritusprofessori" oxfordilaisittain? Professor Emeritus?

6

413

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tired non-prof.

”Retired faculty
      Retired faculty may retain formal or informal links with their university, such as library privileges or office space. At some institutions faculty who have retired after achieving the rank of professor are given the title "professor emeritus (male)" or "professor emerita" (female).”
      http://en.wikipedia.org/wiki/Professor

• Sphinx eremitus

Loppuunpalaneet ja -palvelleet proffat siirretään pakastevirkoihin Kemin Talvipalatsiin eli Lumilinnaan eli Emeritaasiin.
      http://www.google.com/images?q=kemin lumilinna

Lemiläisetkin voisivat saada syötettyä vierailleen sitä maa(ilma)nkuulua säräänsä enemmän, jos älyäisivät rakentaa sen syöttöpyhätöksi etelä-karjalaisen vastineen meri-lappilaisten ylpeydelle.

Tarkoitan tietenkin Lemin Kumilinnaa.
      http://194.251.35.222/Default.asp?NakymaID=240

Siellä täällähän noita vaatimattomampia yritelmiä on jo nähtykin:
      http://www.google.com/images?q=pomppulinna

• professori...

Eläkkeelle jäänyt professori voi edelleen käyttää professorin arvonimeä, ihan sellaisenaan. Emeritus -lisuketta siinä pitäisi käyttää harkiten, eli vain jos hän on todella vertaistensa joukossa päätään pidempi.
        En tiedä onko Englannissa esim. Emeritus Professor jotenkin virallinen titteli...

• Tired non-prof.
        professori... kirjoitti:

Eläkkeelle jäänyt professori voi edelleen käyttää professorin arvonimeä, ihan sellaisenaan. Emeritus -lisuketta siinä pitäisi käyttää harkiten, eli vain jos hän on todella vertaistensa joukossa päätään pidempi.
        En tiedä onko Englannissa esim. Emeritus Professor jotenkin virallinen titteli...

Ei kai emeritus-määre sentään ota millään tavalla kantaa kantajansa ylivertaisuuteen! Viranhoidostaan eläköitymisensä takia luopunut professori on emeritus/emerita ihan kyvyistään ja nauttimastaan arvostuksesta riippumatta.

Ettet vain sekoita sanontaan ”primus inter pares” (= paras vertaistensa joukossa)?

Siitä olen yhtä mieltä, ettei professorin arvonimen yhteydessä tarvitse jatkuvasti toitottaa tuota entisyyttä, vaan pelkkä professor riittää monissa yhteyksissä.

Jos emeritus-/emerita-professoreista puhutaan englanninkielisessä tekstissä yleisessä mielessä, käyvät pienet alkukirjaimet (professor emeritus). Jos teksti on luonteeltaan huomionosoitus jollekulle tittelinhaltijalle, lienee aiheellista käyttää isoja alkukirjaimia (Professor Emeritus).

• Entinen mies
        Tired non-prof. kirjoitti:

Ei kai emeritus-määre sentään ota millään tavalla kantaa kantajansa ylivertaisuuteen! Viranhoidostaan eläköitymisensä takia luopunut professori on emeritus/emerita ihan kyvyistään ja nauttimastaan arvostuksesta riippumatta.

Ettet vain sekoita sanontaan ”primus inter pares” (= paras vertaistensa joukossa)?

Siitä olen yhtä mieltä, ettei professorin arvonimen yhteydessä tarvitse jatkuvasti toitottaa tuota entisyyttä, vaan pelkkä professor riittää monissa yhteyksissä.

Jos emeritus-/emerita-professoreista puhutaan englanninkielisessä tekstissä yleisessä mielessä, käyvät pienet alkukirjaimet (professor emeritus). Jos teksti on luonteeltaan huomionosoitus jollekulle tittelinhaltijalle, lienee aiheellista käyttää isoja alkukirjaimia (Professor Emeritus).

>Siitä olen yhtä mieltä, ettei professorin arvonimen yhteydessä tarvitse jatkuvasti
        >toitottaa tuota entisyyttä, vaan pelkkä professor riittää monissa yhteyksissä.

Muistakaamme myös, että professorin arvonimenkin voi saada kahdella tavalla: tulemalla nimitetyksi professorin virkaan (korkeakoulussa tai tutkimuslaitoksessa) tai ansioitumalla taiteiden alalla.

Ikääntyneiden ja jo eläkettä nauttivien taiteilijaprofessoreiden yhteydessä lienee epärelevanttia puhua täysinpalvelleista emeritus- tai emerita-professoreista, koskapa elämänuraan ei tuota viranhoitoakaan ole pahemmin mahtunut.

Itse olen käynyt joskus korkeakoulussa kääntymässä ja toteamassa, ettei laitoksen opetus ja akateeminen ura ollut minulle tarkoitettu. Suoritin sittemmin ammatillisen keskiasteen tutkinnon ja sain sen mukaisen, koulutusta ilmaisevan tittelin. Olin aikani ”koulutusta vastaavissa töissä” yksityissektorilla, kunnes 21 vuotta sitten hyppäsin sivuun ja olen siitä lähtien puuhastellut omiani (onneksi minulle on jopa maksettu siitä). Vaikka heittäytyisin aivan lähivuosina eläkkeen varaan, lienee minulla oikeus titteliini sellaisenaan aina hamaan hautaan saakka (vaikka monikin olisi epäilemättä valmis tuomitsemaan minut jo nyt entiseksi tapaukseksi).

Olisi myös turhan mahtipontista liittää tuon tittelin eteen eläkkeellä ollessakaan määre ”emeritus” professorien ja piispojen malliin...

• ap

Kiitos (vain) asiallisista vastauksista!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1568
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      27
      1112
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1064
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      980
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      188
      914
    7. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      855
    8. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe