Hei, aiemmin minulla ei ole ainakaan todettu mitään migreeniä (en ole kyllä käynyt testeissäkään) mutta nyt tuli semmonen ihme kohtaus.. Aiemminkin on jo ollut sellaista että toisen silmän alueelle "taakse" alkaa koskemaan ja jomottamaan, sitten koskee takaraivoon ja tekee mieli pitää silmät kiinni. Sitten tulee järkyttävän huono olo ja menen yleensä pitkälleen ja pistän jonkun tyynyn naamalle että pimentää... Äskettäin pitkällä olo ensin helpotti mutta kun nousin ylös niin oli pakko rynnätä vessaan ja oksensin kahdesti. Yleensä en koskaan oksentele tai pode mahatautia. Muutenkaan nyt ei ole sairas olo.
Kävin äskettäin kaupassa ja katselin jouluvaloja, tulin rappukäytävästä sisälle ja pistin valot, mutta muuten en katsellut mitään vilkkuvaloja tms. Monesti tämä olo on tullut kesällä pitkällä automatkalla ku aurinko vilkuttaa ja on kuuma... Helpottaa selvästi pimeässä. Nyt tää kesti kaikkinensa ehkä vaan pari tuntia, ja oksentamisen jälkeen olo helpotti ja päänsärkykin lieveni.
Olen 22-vuotias tyttö, käytän e-pillereitä. Isälläni on migreeniin lääkitys, hänellä se puhkesi noin kolmikymppisenä. Mistä tietää milloin on kyseessä migreeni? Vai onko tämä jotain muuta yliherkkyyttä? Allergioita minulla ei ole enkä ole raskaanakaan.
onko tämä migreeniä?
9
672
Vastaukset
- migrenitreni
Kaikki oireesi viittaavat migreeniin. Diagnoosin saamiseksi kävisin kuitenkin ihan oikean lääkärin vastaanotolla.
- sibyl
Käy ehdottomasti lääkärissä. Kuulostaa migreeniltä. Sinun täytyy miettiä, tuleeko migreeni aina ennen kuukautisia, tai niiden aikana? Tuleeko sinulle ennen päänsärkyä ennakko oireita, esim. sahalaita kuviot silmissä, puhumisen vaikeutta jne. Jos sinulla on hormonitasapainon heittelystä johtuva migreeni, tilannetta voi helpottaa e-pillereiden vaihtaminen. Jos sinulla on aurallinen migreeni, eli tulee noi ennakko oireet, yhdistelmä pillerit täytyy lopettaa kokonaan.
Sinun oireistasi nuo kaikki viittaavat migreeniin.- yrjöilijä..
Miulle ei tosiaan tuu oikein mitään näköhäiriöitä, sillähän mie tätä migreenihommaa epäilinkin.. Vaan on hullun valonarka, tai tekee mieli olla silmät kiinni. Isälläni on just se aurallinen migreeni. Miulla enemmänkin särkee silmän tai silmien taakse.. Nyt mulla on menossa aika tarkalleen puoliväli kuukautiskierrosta (tai pillerikierrosta, kuitenkin joku alkaa nillittämään että ei sulla oo oikeet kuukautiset ku syöt e-pillereitä :D), kuukautisten aikaan ei oo ollut ongelmaa. Eikä oikeastaan aiemmin muutenkaan kuin tämän vuoden aikana kesästä eteenpäin.
Tuohon huonoon oloon auttaa ihan selvästi kun on pimeässä ja viileässä.. Kerran kesällä lukittauduin mökin huussiin kun siellä oli niin ihanan vilposta :D Minua vaan hämmensi tuo että eniten tuli se paha olo ja oksetus, ei niinkään mikään näköhäiriö tms. migreenin tyylinen. Mutta kuitenkin oksentelun jälkeen meni nopeasti ohi.. Ei kai se pelkästään riitä migreenin oireeksi? Vaikka päätä jomottikin.. - .
yrjöilijä.. kirjoitti:
Miulle ei tosiaan tuu oikein mitään näköhäiriöitä, sillähän mie tätä migreenihommaa epäilinkin.. Vaan on hullun valonarka, tai tekee mieli olla silmät kiinni. Isälläni on just se aurallinen migreeni. Miulla enemmänkin särkee silmän tai silmien taakse.. Nyt mulla on menossa aika tarkalleen puoliväli kuukautiskierrosta (tai pillerikierrosta, kuitenkin joku alkaa nillittämään että ei sulla oo oikeet kuukautiset ku syöt e-pillereitä :D), kuukautisten aikaan ei oo ollut ongelmaa. Eikä oikeastaan aiemmin muutenkaan kuin tämän vuoden aikana kesästä eteenpäin.
Tuohon huonoon oloon auttaa ihan selvästi kun on pimeässä ja viileässä.. Kerran kesällä lukittauduin mökin huussiin kun siellä oli niin ihanan vilposta :D Minua vaan hämmensi tuo että eniten tuli se paha olo ja oksetus, ei niinkään mikään näköhäiriö tms. migreenin tyylinen. Mutta kuitenkin oksentelun jälkeen meni nopeasti ohi.. Ei kai se pelkästään riitä migreenin oireeksi? Vaikka päätä jomottikin..yhdistelmiä vai minipillereitä? Jos yhdistelmiä niin joudut lopettamaan ne, aurallisen kanssa EI saa käyttää yhdistelmäpillereitä!
- yrjöilijä...
. kirjoitti:
yhdistelmiä vai minipillereitä? Jos yhdistelmiä niin joudut lopettamaan ne, aurallisen kanssa EI saa käyttää yhdistelmäpillereitä!
käytän yhdistelmäpillereitä, olen käyttänyt jo viisi vuotta.. Mutta ei kai tämä ole aurallinen migreeni jos ei tule minkäänlaisia näköhäiriöitä? Pitänee käydä vielä juttelemassa lääkärin kanssa kaiken varalta ja muutenkin noista oireista...
Mikä se juttu muuten on ettei yhdistelmäpillereitä saisi käyttää jos on aurallinen migreeni? En ole koskaan tullut perehtyneeksi kun ei ole ollut ongelmiakaan :) - sibyl
yrjöilijä... kirjoitti:
käytän yhdistelmäpillereitä, olen käyttänyt jo viisi vuotta.. Mutta ei kai tämä ole aurallinen migreeni jos ei tule minkäänlaisia näköhäiriöitä? Pitänee käydä vielä juttelemassa lääkärin kanssa kaiken varalta ja muutenkin noista oireista...
Mikä se juttu muuten on ettei yhdistelmäpillereitä saisi käyttää jos on aurallinen migreeni? En ole koskaan tullut perehtyneeksi kun ei ole ollut ongelmiakaan :)Mikäli henkilöllä on taipumusta auralliseen migreeniin, yhdististelmäpillerit voivat lisätä kohtauksia.
Usein ihmiset, jotka kertovat oksentelevansa migreenin takia, kertovat, että oksentelun jälkeen päänsärky hellittää. Ei siis syytä huoleen.
Itselläni migreeniin liittyy voimakas valoherkkyys, ääniherkkyys, ja huono olo. Joskus tulee pää tosi kipeeksi, joskus ei ollenkaan. Sen kummempia näköhäiriöitä ei välttämättä ole aurattomassa migreenissä. Aurallinen migreeni on taas ihan toinen juttu, mutta se on paljon harvinaisempi migreenimuoto kuin tämä toinen.
Ja niille, jotka väittää että migreenin aikana ollaan petipotilaita: Ei pidä paikkansa kaikkien ihmisten kohdalla! Olen saanut diagnoosini Meilahden sairaalan neurologilta, joka sairastaa myös itse migreeniä. Sanoi pystyvänsä olemaan töissäkin migreenikohtauksen aikana, vaikka lukeminen onkin tosi vaikeaa silloin.
- Maria 6668
Minulla täsmelleen samat oireet.
Oksentelua on joskus, jos en ehdi ottamaan migreenitablettia tarpeeksi aikaisin.
Minulla myös näkökenttä sumenee hiukan.
Kannattaa hakea migreeniin lääkitys :_)- yrjöilijä..
Kävin tänään yliopistolla terkkarilla kun lääkäriajat olivat vasta tammikuulle, ja terkkari totesi että taitaa migreeniä olla juu.. Ja hän varas mulle lääkäriajan tammikuulle ihan senkin takia että niitä pillereitä käytän. Mutta totesi että pitäisi olla viitisen tapausta tätä migreeniä ennen kuin sen voi diagnosoida? Häh :D Tuntuu aika kummalle jo tuon e-pilleriasiankin takia, että pitäskö tässä nyt henkensä kaupalla odotella ensin viisi kohtausta ja nujakoida migreenin kanssa ennen kuin saa lääkkeet tms.. :)
Mutta sain kumminki ohjeeksi napata tuhdin annoksen buranaa jos tuntuu oireita ja pitää päänsärkypäiväkirjaa. Ja lopettaa pillerit jos tulee voimakkaita auroja (mulle ei siis vielä ole niitä tullut...) Jospa se tästä selviintyy :) - m-73-
yrjöilijä.. kirjoitti:
Kävin tänään yliopistolla terkkarilla kun lääkäriajat olivat vasta tammikuulle, ja terkkari totesi että taitaa migreeniä olla juu.. Ja hän varas mulle lääkäriajan tammikuulle ihan senkin takia että niitä pillereitä käytän. Mutta totesi että pitäisi olla viitisen tapausta tätä migreeniä ennen kuin sen voi diagnosoida? Häh :D Tuntuu aika kummalle jo tuon e-pilleriasiankin takia, että pitäskö tässä nyt henkensä kaupalla odotella ensin viisi kohtausta ja nujakoida migreenin kanssa ennen kuin saa lääkkeet tms.. :)
Mutta sain kumminki ohjeeksi napata tuhdin annoksen buranaa jos tuntuu oireita ja pitää päänsärkypäiväkirjaa. Ja lopettaa pillerit jos tulee voimakkaita auroja (mulle ei siis vielä ole niitä tullut...) Jospa se tästä selviintyy :)Tuo Burana ei välttämättä kyllä ole oikea lääke migreeniin. Itselläni kesti kauan löytää sopiva lääke, nykyään otan Miranax -nimistä lääkettä kun migreeni yllättää. Tämä lääke siis voimakkaisiin pääkipuihin. Parhaiten kyllä löysin apua akupunktiosta. Aikoinaan opiskeluaikoina koulun lääkäri antoi akua (taisi olla 1997-98 tienoilla) ja sen jälkeen olan saanut migreenikohtauksia aika harvakseltaan. Tosin olen kuullut ettei aku tuo apua kaikille.
m-73
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984