Juha Kuikkan Kuoleman shakkia Shanghaissa

mööder

Uusi dekkaristi piti tutkia, vaikka Shanghailainen komissario Chao ei juuri kiinnostusta herättänyt.
Hyvä kuitenkin. Tarina lähti liikkeelle ja piti otteessaan kuin Mauri Sariolan parhaissa dekkareissa. Ajoittain tuntui, että vauhti oli liian kova, mutta se osoittautui harhaksi.
Eksoottinen ympäristö ei häirinnyt, pikemminkin se alkoi kiinnostaa alkuhämmennyksen jälkeen. Juha Kuikka tuntee ilmeisesti Kiinan hyvin. Millään erikoistiedoilla ei kuitenkaan diivailla.
Rakenteeltaan kirja on perinteinen salapoliisiromaani. Kahta rinnakkaista tarinaa poliisista ja syyllisen reppanasta ei siis kuljeteta rinnakkain.
Loppu oli ehkä aavistuksen verran vaisu. Syyllinen kuitenkin selviää komissario Caon aivotyöskentelyn ansiosta.
Suomalaisten dekkarien sarjassa Juha Kuikan uutuus sijoittuu kirkkaasti keskitason yläpuolelle.

4

902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sherlock H.

      Itse asiassa ympäristön ja tapahtumapaikkojen kuvaus oli sen verran tarkkaa, että alkoi tehdä mieli matkustaa Shanghaihin ja tutkia nuo paikat.
      Kuten mainitsit, loppu oli hiukan vaisu aivan viimeiseltä sivultaan, sitä olisi voinut pitkittää lisää. Mutta muutoin loppuhuipentumaan "laskeutuminen" oli jännittävästi toteutettu.

      • democritos

        Sattumoisin lukaisin kyseisen kirjan juuri.
        Suosittelen kyllä, koska juoni etenee ripeästi ja mielenkiinto pysyy yllä ilman, että kerronnassa sorruttaisiin ylitsepursuaviin tyhjänpäiväisiin kuvauksiin. Ei se loppukaan oikeastaan liikaa lässähdä, sillä miksi pitäisi aina laatia ylimääräisiä kiemuroita jo sinänsä selvään tulokseen.


      • metlint raumalt
        democritos kirjoitti:

        Sattumoisin lukaisin kyseisen kirjan juuri.
        Suosittelen kyllä, koska juoni etenee ripeästi ja mielenkiinto pysyy yllä ilman, että kerronnassa sorruttaisiin ylitsepursuaviin tyhjänpäiväisiin kuvauksiin. Ei se loppukaan oikeastaan liikaa lässähdä, sillä miksi pitäisi aina laatia ylimääräisiä kiemuroita jo sinänsä selvään tulokseen.

        Tuolla asenteella kun kirjoittaa niin varmasti syntyy parempaakin vaikka tämä ensimmäinen oli hyvä myös.
        Ei ollut mitään tyhjänpäiväistä lätinää. Kiinalainen komissario sankarina tuntui kyllä oudolta.


    • jussixcd

      Minä en halua matkustaa sinne jos autokaistojakin menee neljä yhteen suuntaan. Muuten hyvä kirja ja hyvä kerronta. Seuraavan kirjan Juha kuikka voisi laittaa suomalaiseen pikkukaupunkiin tai kylään ja suomalainen komissario ratkomaan rikosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11154
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3113
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2964
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2167
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1928
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1765
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1749
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1704
    9. 85
      1678
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe