W7 XP-mode

vaari.

Jouduin vuosi sitten ostamaan uuden koneen ja siihen W7:n. Koko tämä vuosi on mennyt taistellessa sen kanssa, vanhat ohjelmat eivät toimi siinä, olen käynyt kursseilla oppiakseni uusia korvaavia ohjelmia (Picasa, KompoZer)
Hankin juuri W7 Professionalin 64 bits ja latasin siihen XP-moden.
Onko jollain tietoa, miten mode toimii, onko se näkymätön vai pitäisikö olla käynnistyksen alussa valinta W7:n ja XP:n välillä?

7

733

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alunperin sen

      virheen että hankit 64-bittisen seiskan.
      Täälläkin on joitakuita (mm. eräs M-alkuinen) jotka aina suosittelevat
      64-bittistä eivätkä ota huomioon että monilla on käytössä vanhempia
      ohjelmia jotka eivät sitten toimi.

      Itse hankin Win7 Pro:n 32-bittisenä ja kaikki jopa 10 vuotta vanhat
      ohjelmani toimivat moitteetta.

      Siihen että on "pakko" hankkia 64-bittinen on niin pitkä aika että
      sitten on taatusti jo win8:n aika muutenkin.

      • 64-bittinen versio tarvitaan sitä varten, että saadaan tuki 64-bittisille ohjelmille ja että muisti riittää jatkossakin. 32-bittisellä versiolla muutaman vuoden päästä on se tilanne, että muistia tarvisi enemmän mitä saa, ja kaikista ohjelmista ei välttämättä saa 32-bittisiä versioita.

        Sillä nyt ei ole mitään väliä jos ohjelmia pitää uusia. Se on ihan normaalia Windowsin käyttöä ja se on joka tapauksessa edessä. Siitä ei ole yhtään mitään hyötyä roikkua jossain vanhoissa paskoissa kun ne menevät rikki muutenkin pian, sillä 64-bittinen Windows 7 kyllä ajaa varmaan lähes jokaista viimeisen 6v aikana tehtyä Microsoftin ohjelmistoa, Windows logosertifioitua ohjelmistoa ja .NET ohjelmia, että ne mitkä ei toimi on todennäköisesti jotain niin vanhoja paskoja, että niillä ei tee muutenkaan mitään kun ilmaiseksi saa parempia tai voivat tukea vanhentunutta tekniikkaa kuten esim. joku FrontPage ja vastaavat.

        "Siihen että on "pakko" hankkia 64-bittinen on niin pitkä aika että
        sitten on taatusti jo win8:n aika muutenkin."

        Windows 8 julkaistaan alle 2v kuluttua.. Eli se on aika ajankohtainen 3v kuluttua näille jotka ostaa leluja. Mutta Windows 8 taas on todennäköisesti Windows Vistan tapaan suurempia muutoksia tekevä, että taas menee vanhoja ohjelmia rikki joten lopputulos on se, että kyse on turhasta vetkuttelusta ja vanhaan paskaan takertumisesta vaikka niistä pitäisi ennemminkin hankkiutua eroon. Windows 7 64-bit Professionalin kanssa yhteensopivat ohjelmat toimivat jokseenkin varmasti Windows 7:lla seuraavat 9v, ja jos hyvin käy niin ovat yhteensopivia Windows 9:n kanssa ja niiden käyttöä voi venyttää vielä 16v. Jos nyt takertuu vanhoihin paskoihin niin sitä sitten ostellaan Windowsia uusiksi 3v välein ja ostellaan samat ohjelmat uusiksi moneen kertaan.

        Windows 8 ei varmasti tarjoa mitään XP Moden kaltaisia apuja siirtymistä helpottamaan. Windows 7 on Windows XP:stä ja Windows Vistan leluversioille siirtyjille suunnattu. Windows 8 on niille jotka ostaa Windows 7:n leluversion.


      • alunperin sen
        M-Kar kirjoitti:

        64-bittinen versio tarvitaan sitä varten, että saadaan tuki 64-bittisille ohjelmille ja että muisti riittää jatkossakin. 32-bittisellä versiolla muutaman vuoden päästä on se tilanne, että muistia tarvisi enemmän mitä saa, ja kaikista ohjelmista ei välttämättä saa 32-bittisiä versioita.

        Sillä nyt ei ole mitään väliä jos ohjelmia pitää uusia. Se on ihan normaalia Windowsin käyttöä ja se on joka tapauksessa edessä. Siitä ei ole yhtään mitään hyötyä roikkua jossain vanhoissa paskoissa kun ne menevät rikki muutenkin pian, sillä 64-bittinen Windows 7 kyllä ajaa varmaan lähes jokaista viimeisen 6v aikana tehtyä Microsoftin ohjelmistoa, Windows logosertifioitua ohjelmistoa ja .NET ohjelmia, että ne mitkä ei toimi on todennäköisesti jotain niin vanhoja paskoja, että niillä ei tee muutenkaan mitään kun ilmaiseksi saa parempia tai voivat tukea vanhentunutta tekniikkaa kuten esim. joku FrontPage ja vastaavat.

        "Siihen että on "pakko" hankkia 64-bittinen on niin pitkä aika että
        sitten on taatusti jo win8:n aika muutenkin."

        Windows 8 julkaistaan alle 2v kuluttua.. Eli se on aika ajankohtainen 3v kuluttua näille jotka ostaa leluja. Mutta Windows 8 taas on todennäköisesti Windows Vistan tapaan suurempia muutoksia tekevä, että taas menee vanhoja ohjelmia rikki joten lopputulos on se, että kyse on turhasta vetkuttelusta ja vanhaan paskaan takertumisesta vaikka niistä pitäisi ennemminkin hankkiutua eroon. Windows 7 64-bit Professionalin kanssa yhteensopivat ohjelmat toimivat jokseenkin varmasti Windows 7:lla seuraavat 9v, ja jos hyvin käy niin ovat yhteensopivia Windows 9:n kanssa ja niiden käyttöä voi venyttää vielä 16v. Jos nyt takertuu vanhoihin paskoihin niin sitä sitten ostellaan Windowsia uusiksi 3v välein ja ostellaan samat ohjelmat uusiksi moneen kertaan.

        Windows 8 ei varmasti tarjoa mitään XP Moden kaltaisia apuja siirtymistä helpottamaan. Windows 7 on Windows XP:stä ja Windows Vistan leluversioille siirtyjille suunnattu. Windows 8 on niille jotka ostaa Windows 7:n leluversion.

        "...64-bittinen Windows 7 kyllä ajaa varmaan lähes jokaista viimeisen 6v aikana tehtyä Microsoftin ohjelmistoa, Windows logosertifioitua ohjelmistoa ja .NET ohjelmia, että ne mitkä ei toimi on todennäköisesti jotain niin vanhoja paskoja, että niillä ei tee muutenkaan mitään kun ilmaiseksi saa parempia..."

        Olen aikaisemminkin havainnut, että sinulla ei ole harmainta aavistustakaan tietokoneen
        todellisesta bisneskäytöstä yrityksissä.
        mm. minun asiakkaitteni sovelluksista (käyttistä lukuunottamatta) on 90% muiden kuin MS:n
        tekemiä räätälöityjä bisnessohjelmia (tuotannonseuranta, kirjanpito, reskontrat,
        laadunvalvonta, prosessiautomaatio jne.)
        Niitä ei taida saada ilmaiseksi mistään...

        "Jos nyt takeruu vanhoihin paskoihin niin sitä sitten ostellaan Windowsia uusiksi 3v välein ja ostellaan samat ohjelmat uusiksi moneen kertaan."

        Mitähän tämäkin tarkoittaa? Sehän menisi päinvastoin, jos nyt hankkisi 64-bittisen niin nyt tarttisi
        alkaa haalia niitä sovellusohjelmia uusiksi heti isolla rahalla.

        "Windows 8 julkaistaan alle 2v kuluttua.. Eli se on aika ajankohtainen 3v kuluttua näille jotka ostaa leluja."
        Windowsin itsensä hinta ei kymmenientuhansien eurojen sovellusten rinnalla tunnu missään, se
        kuinka usein itse Windows täytyy ostaa ei ole mitään merkitystä.


      • alunperin sen kirjoitti:

        "...64-bittinen Windows 7 kyllä ajaa varmaan lähes jokaista viimeisen 6v aikana tehtyä Microsoftin ohjelmistoa, Windows logosertifioitua ohjelmistoa ja .NET ohjelmia, että ne mitkä ei toimi on todennäköisesti jotain niin vanhoja paskoja, että niillä ei tee muutenkaan mitään kun ilmaiseksi saa parempia..."

        Olen aikaisemminkin havainnut, että sinulla ei ole harmainta aavistustakaan tietokoneen
        todellisesta bisneskäytöstä yrityksissä.
        mm. minun asiakkaitteni sovelluksista (käyttistä lukuunottamatta) on 90% muiden kuin MS:n
        tekemiä räätälöityjä bisnessohjelmia (tuotannonseuranta, kirjanpito, reskontrat,
        laadunvalvonta, prosessiautomaatio jne.)
        Niitä ei taida saada ilmaiseksi mistään...

        "Jos nyt takeruu vanhoihin paskoihin niin sitä sitten ostellaan Windowsia uusiksi 3v välein ja ostellaan samat ohjelmat uusiksi moneen kertaan."

        Mitähän tämäkin tarkoittaa? Sehän menisi päinvastoin, jos nyt hankkisi 64-bittisen niin nyt tarttisi
        alkaa haalia niitä sovellusohjelmia uusiksi heti isolla rahalla.

        "Windows 8 julkaistaan alle 2v kuluttua.. Eli se on aika ajankohtainen 3v kuluttua näille jotka ostaa leluja."
        Windowsin itsensä hinta ei kymmenientuhansien eurojen sovellusten rinnalla tunnu missään, se
        kuinka usein itse Windows täytyy ostaa ei ole mitään merkitystä.

        "Olen aikaisemminkin havainnut, että sinulla ei ole harmainta aavistustakaan tietokoneen
        todellisesta bisneskäytöstä yrityksissä."

        Kyllä on.

        "mm. minun asiakkaitteni sovelluksista (käyttistä lukuunottamatta) on 90% muiden kuin MS:n
        tekemiä räätälöityjä bisnessohjelmia (tuotannonseuranta, kirjanpito, reskontrat,
        laadunvalvonta, prosessiautomaatio jne.) "

        Niin, ja ne sitten hankitaan uusiksi kun tehdään alustaremontti, mikäli hajoavat. Nykypäivänä tuollaiset pyörii kyllä usein pilvessä tai omalla palvelimella.

        "Niitä ei taida saada ilmaiseksi mistään..."

        Kyllä saa. Ja useinhan tuotannonohjausta tehdään itse firmakohtaisesti.

        "Mitähän tämäkin tarkoittaa? Sehän menisi päinvastoin, jos nyt hankkisi 64-bittisen niin nyt tarttisi
        alkaa haalia niitä sovellusohjelmia uusiksi heti isolla rahalla."

        Ei tietenkään tarvitse, on se XP Mode sitä varten ja 64-bittiseen saa riittävästi muistia tämän pyörittämiseen. Siirtymisen voi tehdä asteittain siis. Hyvin usein Windows Vistalle tehdyt ohjelmat toimivat kyllä ihan hyvin kun se isompi remontti tehtiin siinä. Nyt sitten olisi aika remontoida taas Windows 8:ssa ja ohjelmat hajoaa taas vähän enemmän. Eli ostamalla 32-bittisen leluwindowsin osa ohjelmista hajoaa, mutta sitten pitäisi ostaa Windows 8 ja hajoaa vielä enemmän ja sitten ei ole mitään XP Moden kaltaista helposti tarjolla vanhojen ohjelmien ajoon. Rahaa mene siis enemmän. Ei pelkästään Windows vaan niihin ohjelmiin myös.

        Tietysti tälläisiin järjestelmäuudistuksiin varataan sitä rahaa. Halvimmaksi tulee uusia koko paska kerralla, koneet, käyttis ja softat mitkä hajoavat ja ostaa vielä varakone tai useampi, että ei hommat keskeydy jos joku reistaa tai jos on vaihtuvuutta työntekijöissä ja mitoittaa sen kestämään sen 6v.

        Palvelimissa tietysti voi mennä eri tahtia mutta tietysti rahaa varataan riittävästi.


    • "Hankin juuri W7 Professionalin 64 bits ja latasin siihen XP-moden."

      Tämä XP Mode sitten on vain virtualisoitu Windows XP joka vanhenee kuten oikea Windows XP. Se ei ole sitä varten, että siinä voisi käyttää Windows XP:lle tehtyjä ohjelmia maailman tappiin saakka vaan helpottamaan siirtymistä Windows 7:n. XP Moden päivitykset loppuu siis huhtikuussa 2014, ja siitä pitää nettiyhteys sitten eristää vaikka palomuurilla kokonaan.

      XP Mode sitten näkyy ikkunana missä on Windows XP. Eli tietokoneesi pyörittää kahta käyttöjärjestelmää ja käyttö on luonnollisesti kömpelömpää tämän takia. Kyseinen toiminto helpottaa siirtymistä Windows 7:n jos jotain ohjelmaa ei ole vielä siirretty Windows 7:lle tai jos siirtymiskustannukset kasvaisi liian suuriksi kun kaikki uusitaan kerralla.

      Uudelleen opettelulta et voi välttyä mitenkään. Se on Windowsin käyttäjillä arkea, että noin 6v välein menee ohjelmat ja laitteet uusiksi ja opetellaan käyttämään niitä.

      Tässä vähän ohjetta Windows XP Modeen: http://www.sevenforums.com/tutorials/8247-windows-xp-mode-install-setup.html

    • Avaa ohjauspaneelista toimintokeskus ja aja läpi sen alalaidasta Windows ohjelmien yhteensopivuuden vianmääritys.
      Windowsin Homeehtuneessa versiossa 32-bittiset ohjelmat alkaa toimia.

    • 27.

      Mulla on Win7 enterprise 64bit ja kyllä tässä ainakin useat asentamani vanhat 32 bittiset toimivat aivan moitteetta. En ole erikseen mitään 32bit modea asentanut.

      Koska mulla nyt sattuu olemaan muistia 4gigaa, niin yks giga menis hukkaan jos käyttäisin 32bittistä. Saatampa hommata vielä toiset neljä gigaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1640
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      71
      1313
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1238
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      179
      1045
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      152
      1010
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      994
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      882
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      60
      851
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      816
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      784
    Aihe