Lahoa..

Uuno

Onkohan joillain kokemusta/tietoa kuinka voisi
lahovaurion kuidutetusta paatista
korjata/pysäyttää?
Sen tiedän, että vanha puu pois ja uutta tilalle,
mutta....
Ajatukseni oli kokeilla porata pehmeään puuhun
reikiä ja täyttää puu epoksilla. Ja sen jälkeen
mahdollisesti myrkyttää puu jollain kyllästeellä.
Onko tälläisesta kokemusta?

8

4628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pekka Huhta

      Jos aiot pitää veneesi pidempään kuin vielä pari
      vuotta niin tällaiset vippaskonstit eivät pelaa.

      Jos vene on ihan loppu ja olet varma ettei siitä
      ole enää muutenkaan mihinkään muutaman vuoden
      päästä niin mikäpä ettei. Periaatteessa voit
      saada lahon paikan kestämään hiukan aikaa
      ajamalla sinne ohutta epoksia, mutta jo lahoamaan
      alkanut puu jatka lahoamistaan entistä villimmin
      epoksikuoren alla. Yleensä tällaiset "korjaukset"
      vaativat sitten uusintakorjauksen aina vain
      isommalle alueelle muutaman vuoden välein kun puu
      on jälleen lahonnut pehmeäksi edellisen paikan
      vierestä. Itse itseään ruokkiva kierre siis.

      Maailmalla myydään tällaisia ohuita epokseja
      vippaskonsteiksi korjauksiin. Tunnetuin on
      varmasti Rot Doctorin CPES eli Clear Penetrating
      Epoxy System, joka on hyvin litkuksi ohennettua
      epoksia. Kotisivu löytyy osoitteesta
      http://www.rotdoctor.com/

      Suomesta vastaavantyyppistä ainetta saa
      Farsonsilta Helsingin Pohjoisrannassa. Aineen
      nimi ei nyt juuri tule mieleen, olen sitä
      johonkin lahoon palaan joskus kokeeksi imeyttänyt
      kun sattui purkit vastaan.

      Sisään imeytetty epoksi ei kuitenkaan täysin
      korvaa lahotessa menetettyä lujuutta. Tehdessäsi
      tällaisia "korjauksia" rakenteellisiin osiin otat
      tietoisen riskin siitä että vene ei enää ole
      välttämättä turvallinen kaikissa oloissa.

      Käy katsomassa puuveneenkunnostusvinkkejä
      osoitteesta http://www.puuvene.net/

      Pekka

      • veneveistäjä

        Olen ammatikseni aikaisemmin tehnyt puuveneitä
        ja kuidutuksetkin on tuttuja, kun kuidutettu vene
        lähtee lahoamaan niin että lujuus laskee
        ratkaisevasti on ainoa keino poistaa laho alue
        kokonaan ja kuitua tilalle, epoksi on kallista
        mutta hyvä aine muuten.
        Olen nähnyt veneitä jotka ovat olleet niin
        pehmenneitä että puuosat on voitu poistaa
        kokonaan ja laminoitu lasikuitua tilalle, tällöin
        sinulla onkin sitten täyskuituinen vene, malli ja
        merikelpoisuus säilyy, kannattaa harkita.
        Pääasia on kuitenkin että laho alue poistetaan,
        nuo imeytysjutut kyllä on vähän epäilyttäviä...


      • AM
        veneveistäjä kirjoitti:

        Olen ammatikseni aikaisemmin tehnyt puuveneitä
        ja kuidutuksetkin on tuttuja, kun kuidutettu vene
        lähtee lahoamaan niin että lujuus laskee
        ratkaisevasti on ainoa keino poistaa laho alue
        kokonaan ja kuitua tilalle, epoksi on kallista
        mutta hyvä aine muuten.
        Olen nähnyt veneitä jotka ovat olleet niin
        pehmenneitä että puuosat on voitu poistaa
        kokonaan ja laminoitu lasikuitua tilalle, tällöin
        sinulla onkin sitten täyskuituinen vene, malli ja
        merikelpoisuus säilyy, kannattaa harkita.
        Pääasia on kuitenkin että laho alue poistetaan,
        nuo imeytysjutut kyllä on vähän epäilyttäviä...

        Pelkkä epoksi ei voi olla ratkaisu, sillä se on (lähes) pelkästään liima-aine
        (hartsi). Puun lujuus tulee sen kuitumaisesta rakenteesta. Lasikuidussa on
        samaa ideaa "kehitelty siten, että kuidut on liitetty toisiinsa liima-aineella, eli
        hartsilla. Kun puu lahoaa, eli lahottajasieni käyttää sen ravinnokseen,
        poistuvat siitä sekä kuidut, että puussa kuitujen välissä olevat luonnolliset
        "liima-aineet" Kuitujen häviämisen myötä ei pelkällä liima-aineella ole enää
        riittävää lujuutta, vaikka olisi kuinka hyvää epoksia tahansa. Liuotettavien
        epoksien idea mielestäni on se, että niillä tavallaan "kyllästetään" riittävän
        kuiva puuaines, jonka jälkeen se ei enää kerää kosteutta itseensä, eikä
        myöskään näinollen voi lahota, eikä turvota. Koska puu kuivattuna
        menettää osan lujuudestaan, voidaan sitä tehokkaasti lisätä, jos esim
        epoksihartsia saadaan imeytettyä rakenteeseen. Eli: Epoksi on
        erinomainen aine terveeseen ja kuivaan puuhun (mieluusti jo
        rakennusvaiheessa), mutta tuskin auttaa homeongelmaan.
        Yleisesti ottaen lasikuidun ja puun uhdistämistä (maassamme) turhaan
        kammoksutaan. Se onnistuu oikein tehtynä varmasti. Suosittelen kirjaa
        "GOUGEON BROTHERS ON BOAT CONSTRUCTION". Nämä veljekset
        ovat joskus "keksineet" West-


      • Pekka Huhta
        AM kirjoitti:

        Pelkkä epoksi ei voi olla ratkaisu, sillä se on (lähes) pelkästään liima-aine
        (hartsi). Puun lujuus tulee sen kuitumaisesta rakenteesta. Lasikuidussa on
        samaa ideaa "kehitelty siten, että kuidut on liitetty toisiinsa liima-aineella, eli
        hartsilla. Kun puu lahoaa, eli lahottajasieni käyttää sen ravinnokseen,
        poistuvat siitä sekä kuidut, että puussa kuitujen välissä olevat luonnolliset
        "liima-aineet" Kuitujen häviämisen myötä ei pelkällä liima-aineella ole enää
        riittävää lujuutta, vaikka olisi kuinka hyvää epoksia tahansa. Liuotettavien
        epoksien idea mielestäni on se, että niillä tavallaan "kyllästetään" riittävän
        kuiva puuaines, jonka jälkeen se ei enää kerää kosteutta itseensä, eikä
        myöskään näinollen voi lahota, eikä turvota. Koska puu kuivattuna
        menettää osan lujuudestaan, voidaan sitä tehokkaasti lisätä, jos esim
        epoksihartsia saadaan imeytettyä rakenteeseen. Eli: Epoksi on
        erinomainen aine terveeseen ja kuivaan puuhun (mieluusti jo
        rakennusvaiheessa), mutta tuskin auttaa homeongelmaan.
        Yleisesti ottaen lasikuidun ja puun uhdistämistä (maassamme) turhaan
        kammoksutaan. Se onnistuu oikein tehtynä varmasti. Suosittelen kirjaa
        "GOUGEON BROTHERS ON BOAT CONSTRUCTION". Nämä veljekset
        ovat joskus "keksineet" West-

        Sääli että viestistä oli jäänyt loppu pois. On
        ihan totta että pelkällä epoksilla täyttäminen ei
        ole järkevää, mutta harvoin puu on sentään niin
        pahasti lahonnut etteikö siinä kuituja olisi
        jäljellä, kukaan tuskin yrittää silkkaa
        kukkamultaa "kyllästää" epoksilla.

        Olen samaa mieltä että puun ja epoksin yhdistelmä
        on oikein käyttökelpoinen ja erityisesti
        itserakentajille sopiva. Uusissa veneissä se on
        aivan hyvä vaihtoehto.

        Sen sijaan vanhan veneen lasikuidutus
        polyesterihartsilla on aivan toinen juttu.
        Polyesteri ei tartu kovin hyvin puuhun ja
        yleensäkin ottaen vanhoja puuveneitä ei vain ole
        suunniteltu toimimaan hyvin muovin kanssa.

        Eli yhdyn kyllä mielipiteeseen, että lasikuidun
        (nimenomaan epoksin kanssa käytettynä) ja puun
        yhdistämistä kammoksutaan vähän turhaan
        uudisrakennuksessa, mutta vanhojen veneiden ja
        polyesterihartsikuidutuksen yhdistelmää pitäisi
        kammoksua vielä nykyistäkin enemmän...

        Vähän pidempään perusteltu mielipide asiasta
        sivulla
        http://www.puuvene.net/phuhta/artikkelit/kuitu.htm

        Niin, ja sen Gougeonin kirjan lisäksi toinen
        vaatimattomampi opus (sekin silti 50-sivuinen) on
        ladattavissa System Threen kotisivulta
        http://www.systemthree.com/

        Pekka


      • Uuno
        veneveistäjä kirjoitti:

        Olen ammatikseni aikaisemmin tehnyt puuveneitä
        ja kuidutuksetkin on tuttuja, kun kuidutettu vene
        lähtee lahoamaan niin että lujuus laskee
        ratkaisevasti on ainoa keino poistaa laho alue
        kokonaan ja kuitua tilalle, epoksi on kallista
        mutta hyvä aine muuten.
        Olen nähnyt veneitä jotka ovat olleet niin
        pehmenneitä että puuosat on voitu poistaa
        kokonaan ja laminoitu lasikuitua tilalle, tällöin
        sinulla onkin sitten täyskuituinen vene, malli ja
        merikelpoisuus säilyy, kannattaa harkita.
        Pääasia on kuitenkin että laho alue poistetaan,
        nuo imeytysjutut kyllä on vähän epäilyttäviä...

        Vaihtoehtona ihan hyvä...jos kuidutuksen tekisi
        ulkopuolelle. Paljonkohan kuitua pitäisi lisätä
        (mm)? Mitä pitää ottaa huomioon, jos lisää kuitua
        vanhan kuidutuksen päälle? Kiinnipysyvyys yms?
        Vastauksissa puhutaan epoksista ja
        polyestereistä. Eikös polyesterihartsia käytetä
        nimenomaan kuidun sitomiseen ja epoksia
        tavaroiden liimaamiseen?


      • Uuno
        Pekka Huhta kirjoitti:

        Sääli että viestistä oli jäänyt loppu pois. On
        ihan totta että pelkällä epoksilla täyttäminen ei
        ole järkevää, mutta harvoin puu on sentään niin
        pahasti lahonnut etteikö siinä kuituja olisi
        jäljellä, kukaan tuskin yrittää silkkaa
        kukkamultaa "kyllästää" epoksilla.

        Olen samaa mieltä että puun ja epoksin yhdistelmä
        on oikein käyttökelpoinen ja erityisesti
        itserakentajille sopiva. Uusissa veneissä se on
        aivan hyvä vaihtoehto.

        Sen sijaan vanhan veneen lasikuidutus
        polyesterihartsilla on aivan toinen juttu.
        Polyesteri ei tartu kovin hyvin puuhun ja
        yleensäkin ottaen vanhoja puuveneitä ei vain ole
        suunniteltu toimimaan hyvin muovin kanssa.

        Eli yhdyn kyllä mielipiteeseen, että lasikuidun
        (nimenomaan epoksin kanssa käytettynä) ja puun
        yhdistämistä kammoksutaan vähän turhaan
        uudisrakennuksessa, mutta vanhojen veneiden ja
        polyesterihartsikuidutuksen yhdistelmää pitäisi
        kammoksua vielä nykyistäkin enemmän...

        Vähän pidempään perusteltu mielipide asiasta
        sivulla
        http://www.puuvene.net/phuhta/artikkelit/kuitu.htm

        Niin, ja sen Gougeonin kirjan lisäksi toinen
        vaatimattomampi opus (sekin silti 50-sivuinen) on
        ladattavissa System Threen kotisivulta
        http://www.systemthree.com/

        Pekka

        Eikös lahonestoaineilla kuitenkin voi "pysäyttää"
        lahon etenemisen? Lahoa puuta se ei korjaa, mutta
        jos vielä ehjän puunosan kyllästää, niin eihän
        sen pitäisi lahota, vai?


      • AM
        Uuno kirjoitti:

        Vaihtoehtona ihan hyvä...jos kuidutuksen tekisi
        ulkopuolelle. Paljonkohan kuitua pitäisi lisätä
        (mm)? Mitä pitää ottaa huomioon, jos lisää kuitua
        vanhan kuidutuksen päälle? Kiinnipysyvyys yms?
        Vastauksissa puhutaan epoksista ja
        polyestereistä. Eikös polyesterihartsia käytetä
        nimenomaan kuidun sitomiseen ja epoksia
        tavaroiden liimaamiseen?

        Polyesterin ja epoksin suurin ero on siinä, että epoksi on täysin
        vedenpitävää, mutta polyesteri ei ole. Polyesteri pitää AINA päällystää
        vedenkestävällä kerroksella ja vesilinjan alapuolelta mieluimmin juuri
        epoksilla, tosin maalimuodossa. Useat epoksit ovat hyviä myös liimoina,
        mutta pylyesterikin toimii monessa paikassa, mikäli siihen on lisätty
        sideainetta, esim. mikropalloja. Kaupallinen Plastic Padding on
        tämäntyyppinen tuote, joskin sideaine on hienojakoisempaa.
        Vedenkestävää se EI ole.
        On olemassa polyesterilläkin "kyllästettyjä" vanhoja puuveneitä, jotka on
        sen jälkeen päällystetty lähinnä lasikankaalla ja vedeneristeellä
        (epoksimaali, tai vastaava). Kyllästys tehdään esim. niin, että vene ensin
        kuivatetaan TODELLA hyvin, käännetään ympäri, ja halkeamat kitataan
        hartsi-miksopalloseoksella (joka tulee huomattavasti valmiskittejä
        halvemmaksi). Aloitetaan hartsin imeyttäminen ilman kovettajaa ja
        styreenillä laimennettuna. puu kostutetaan tällä tavalla läpi asti Saattaa
        mennä parikin viikkoa). Lisätään hartsiin HYVIN VÄHÄN kovettajaa ja
        jatketaan taas muutama päivä. Lopuksi tehdään normaali seos erittäin
        hitaalla kovettajalla ja päällystetään lasikankaalla tai rowingilla halutun
        lujuuden mukaan. Pinnan kuivuttua vene käännetään ympäri ja käsitellään
        myös sisäpuolelta hitaalla seoksella ja tarvittaessa lasikankaalla. Kuivuttua
        maalataan kosteudenkestäväksi. Puussa olevan hartsin kokonaan
        kuivumimem saatta kestää kuukausia, mutta kestävä vene näinkin saadaan
        aikaan, tosin erittäin työläästi. Harjoitella kannattaa vai


      • Pekka Huhta
        Uuno kirjoitti:

        Eikös lahonestoaineilla kuitenkin voi "pysäyttää"
        lahon etenemisen? Lahoa puuta se ei korjaa, mutta
        jos vielä ehjän puunosan kyllästää, niin eihän
        sen pitäisi lahota, vai?

        Puun kyllästäminen on aika monimutkainen juttu.
        kirjoitin joskus artikkelin siitä, se löytyy
        osoitteesta
        http://www.puuvene.net/phuhta/artikkelit/kyllastys
        .htm

        Kyllästäminen perustuu ensisijaisesti puun
        kosteuden rajoittamiseen ajamalla puuhun öljyä,
        ei niinkään puun myrkyttämiseen lahonsuoja-aineen
        myrkyillä. Jos puun rakenne on jo pehmentynyt,
        niin se imee kosteutta huolimatta siitä onko
        siellä kyllästettä vai ei. Tilannetta voi
        hidasstaa kyllästämällä alueen huolellisesti,
        mutta lahoaminen jatkuu hitaasti joka tapauksessa.

        Pekka


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe