Onkohan joillain kokemusta/tietoa kuinka voisi
lahovaurion kuidutetusta paatista
korjata/pysäyttää?
Sen tiedän, että vanha puu pois ja uutta tilalle,
mutta....
Ajatukseni oli kokeilla porata pehmeään puuhun
reikiä ja täyttää puu epoksilla. Ja sen jälkeen
mahdollisesti myrkyttää puu jollain kyllästeellä.
Onko tälläisesta kokemusta?
Lahoa..
8
4599
Vastaukset
- Pekka Huhta
Jos aiot pitää veneesi pidempään kuin vielä pari
vuotta niin tällaiset vippaskonstit eivät pelaa.
Jos vene on ihan loppu ja olet varma ettei siitä
ole enää muutenkaan mihinkään muutaman vuoden
päästä niin mikäpä ettei. Periaatteessa voit
saada lahon paikan kestämään hiukan aikaa
ajamalla sinne ohutta epoksia, mutta jo lahoamaan
alkanut puu jatka lahoamistaan entistä villimmin
epoksikuoren alla. Yleensä tällaiset "korjaukset"
vaativat sitten uusintakorjauksen aina vain
isommalle alueelle muutaman vuoden välein kun puu
on jälleen lahonnut pehmeäksi edellisen paikan
vierestä. Itse itseään ruokkiva kierre siis.
Maailmalla myydään tällaisia ohuita epokseja
vippaskonsteiksi korjauksiin. Tunnetuin on
varmasti Rot Doctorin CPES eli Clear Penetrating
Epoxy System, joka on hyvin litkuksi ohennettua
epoksia. Kotisivu löytyy osoitteesta
http://www.rotdoctor.com/
Suomesta vastaavantyyppistä ainetta saa
Farsonsilta Helsingin Pohjoisrannassa. Aineen
nimi ei nyt juuri tule mieleen, olen sitä
johonkin lahoon palaan joskus kokeeksi imeyttänyt
kun sattui purkit vastaan.
Sisään imeytetty epoksi ei kuitenkaan täysin
korvaa lahotessa menetettyä lujuutta. Tehdessäsi
tällaisia "korjauksia" rakenteellisiin osiin otat
tietoisen riskin siitä että vene ei enää ole
välttämättä turvallinen kaikissa oloissa.
Käy katsomassa puuveneenkunnostusvinkkejä
osoitteesta http://www.puuvene.net/
Pekka- veneveistäjä
Olen ammatikseni aikaisemmin tehnyt puuveneitä
ja kuidutuksetkin on tuttuja, kun kuidutettu vene
lähtee lahoamaan niin että lujuus laskee
ratkaisevasti on ainoa keino poistaa laho alue
kokonaan ja kuitua tilalle, epoksi on kallista
mutta hyvä aine muuten.
Olen nähnyt veneitä jotka ovat olleet niin
pehmenneitä että puuosat on voitu poistaa
kokonaan ja laminoitu lasikuitua tilalle, tällöin
sinulla onkin sitten täyskuituinen vene, malli ja
merikelpoisuus säilyy, kannattaa harkita.
Pääasia on kuitenkin että laho alue poistetaan,
nuo imeytysjutut kyllä on vähän epäilyttäviä... - AM
veneveistäjä kirjoitti:
Olen ammatikseni aikaisemmin tehnyt puuveneitä
ja kuidutuksetkin on tuttuja, kun kuidutettu vene
lähtee lahoamaan niin että lujuus laskee
ratkaisevasti on ainoa keino poistaa laho alue
kokonaan ja kuitua tilalle, epoksi on kallista
mutta hyvä aine muuten.
Olen nähnyt veneitä jotka ovat olleet niin
pehmenneitä että puuosat on voitu poistaa
kokonaan ja laminoitu lasikuitua tilalle, tällöin
sinulla onkin sitten täyskuituinen vene, malli ja
merikelpoisuus säilyy, kannattaa harkita.
Pääasia on kuitenkin että laho alue poistetaan,
nuo imeytysjutut kyllä on vähän epäilyttäviä...Pelkkä epoksi ei voi olla ratkaisu, sillä se on (lähes) pelkästään liima-aine
(hartsi). Puun lujuus tulee sen kuitumaisesta rakenteesta. Lasikuidussa on
samaa ideaa "kehitelty siten, että kuidut on liitetty toisiinsa liima-aineella, eli
hartsilla. Kun puu lahoaa, eli lahottajasieni käyttää sen ravinnokseen,
poistuvat siitä sekä kuidut, että puussa kuitujen välissä olevat luonnolliset
"liima-aineet" Kuitujen häviämisen myötä ei pelkällä liima-aineella ole enää
riittävää lujuutta, vaikka olisi kuinka hyvää epoksia tahansa. Liuotettavien
epoksien idea mielestäni on se, että niillä tavallaan "kyllästetään" riittävän
kuiva puuaines, jonka jälkeen se ei enää kerää kosteutta itseensä, eikä
myöskään näinollen voi lahota, eikä turvota. Koska puu kuivattuna
menettää osan lujuudestaan, voidaan sitä tehokkaasti lisätä, jos esim
epoksihartsia saadaan imeytettyä rakenteeseen. Eli: Epoksi on
erinomainen aine terveeseen ja kuivaan puuhun (mieluusti jo
rakennusvaiheessa), mutta tuskin auttaa homeongelmaan.
Yleisesti ottaen lasikuidun ja puun uhdistämistä (maassamme) turhaan
kammoksutaan. Se onnistuu oikein tehtynä varmasti. Suosittelen kirjaa
"GOUGEON BROTHERS ON BOAT CONSTRUCTION". Nämä veljekset
ovat joskus "keksineet" West- - Pekka Huhta
AM kirjoitti:
Pelkkä epoksi ei voi olla ratkaisu, sillä se on (lähes) pelkästään liima-aine
(hartsi). Puun lujuus tulee sen kuitumaisesta rakenteesta. Lasikuidussa on
samaa ideaa "kehitelty siten, että kuidut on liitetty toisiinsa liima-aineella, eli
hartsilla. Kun puu lahoaa, eli lahottajasieni käyttää sen ravinnokseen,
poistuvat siitä sekä kuidut, että puussa kuitujen välissä olevat luonnolliset
"liima-aineet" Kuitujen häviämisen myötä ei pelkällä liima-aineella ole enää
riittävää lujuutta, vaikka olisi kuinka hyvää epoksia tahansa. Liuotettavien
epoksien idea mielestäni on se, että niillä tavallaan "kyllästetään" riittävän
kuiva puuaines, jonka jälkeen se ei enää kerää kosteutta itseensä, eikä
myöskään näinollen voi lahota, eikä turvota. Koska puu kuivattuna
menettää osan lujuudestaan, voidaan sitä tehokkaasti lisätä, jos esim
epoksihartsia saadaan imeytettyä rakenteeseen. Eli: Epoksi on
erinomainen aine terveeseen ja kuivaan puuhun (mieluusti jo
rakennusvaiheessa), mutta tuskin auttaa homeongelmaan.
Yleisesti ottaen lasikuidun ja puun uhdistämistä (maassamme) turhaan
kammoksutaan. Se onnistuu oikein tehtynä varmasti. Suosittelen kirjaa
"GOUGEON BROTHERS ON BOAT CONSTRUCTION". Nämä veljekset
ovat joskus "keksineet" West-Sääli että viestistä oli jäänyt loppu pois. On
ihan totta että pelkällä epoksilla täyttäminen ei
ole järkevää, mutta harvoin puu on sentään niin
pahasti lahonnut etteikö siinä kuituja olisi
jäljellä, kukaan tuskin yrittää silkkaa
kukkamultaa "kyllästää" epoksilla.
Olen samaa mieltä että puun ja epoksin yhdistelmä
on oikein käyttökelpoinen ja erityisesti
itserakentajille sopiva. Uusissa veneissä se on
aivan hyvä vaihtoehto.
Sen sijaan vanhan veneen lasikuidutus
polyesterihartsilla on aivan toinen juttu.
Polyesteri ei tartu kovin hyvin puuhun ja
yleensäkin ottaen vanhoja puuveneitä ei vain ole
suunniteltu toimimaan hyvin muovin kanssa.
Eli yhdyn kyllä mielipiteeseen, että lasikuidun
(nimenomaan epoksin kanssa käytettynä) ja puun
yhdistämistä kammoksutaan vähän turhaan
uudisrakennuksessa, mutta vanhojen veneiden ja
polyesterihartsikuidutuksen yhdistelmää pitäisi
kammoksua vielä nykyistäkin enemmän...
Vähän pidempään perusteltu mielipide asiasta
sivulla
http://www.puuvene.net/phuhta/artikkelit/kuitu.htm
Niin, ja sen Gougeonin kirjan lisäksi toinen
vaatimattomampi opus (sekin silti 50-sivuinen) on
ladattavissa System Threen kotisivulta
http://www.systemthree.com/
Pekka - Uuno
veneveistäjä kirjoitti:
Olen ammatikseni aikaisemmin tehnyt puuveneitä
ja kuidutuksetkin on tuttuja, kun kuidutettu vene
lähtee lahoamaan niin että lujuus laskee
ratkaisevasti on ainoa keino poistaa laho alue
kokonaan ja kuitua tilalle, epoksi on kallista
mutta hyvä aine muuten.
Olen nähnyt veneitä jotka ovat olleet niin
pehmenneitä että puuosat on voitu poistaa
kokonaan ja laminoitu lasikuitua tilalle, tällöin
sinulla onkin sitten täyskuituinen vene, malli ja
merikelpoisuus säilyy, kannattaa harkita.
Pääasia on kuitenkin että laho alue poistetaan,
nuo imeytysjutut kyllä on vähän epäilyttäviä...Vaihtoehtona ihan hyvä...jos kuidutuksen tekisi
ulkopuolelle. Paljonkohan kuitua pitäisi lisätä
(mm)? Mitä pitää ottaa huomioon, jos lisää kuitua
vanhan kuidutuksen päälle? Kiinnipysyvyys yms?
Vastauksissa puhutaan epoksista ja
polyestereistä. Eikös polyesterihartsia käytetä
nimenomaan kuidun sitomiseen ja epoksia
tavaroiden liimaamiseen? - Uuno
Pekka Huhta kirjoitti:
Sääli että viestistä oli jäänyt loppu pois. On
ihan totta että pelkällä epoksilla täyttäminen ei
ole järkevää, mutta harvoin puu on sentään niin
pahasti lahonnut etteikö siinä kuituja olisi
jäljellä, kukaan tuskin yrittää silkkaa
kukkamultaa "kyllästää" epoksilla.
Olen samaa mieltä että puun ja epoksin yhdistelmä
on oikein käyttökelpoinen ja erityisesti
itserakentajille sopiva. Uusissa veneissä se on
aivan hyvä vaihtoehto.
Sen sijaan vanhan veneen lasikuidutus
polyesterihartsilla on aivan toinen juttu.
Polyesteri ei tartu kovin hyvin puuhun ja
yleensäkin ottaen vanhoja puuveneitä ei vain ole
suunniteltu toimimaan hyvin muovin kanssa.
Eli yhdyn kyllä mielipiteeseen, että lasikuidun
(nimenomaan epoksin kanssa käytettynä) ja puun
yhdistämistä kammoksutaan vähän turhaan
uudisrakennuksessa, mutta vanhojen veneiden ja
polyesterihartsikuidutuksen yhdistelmää pitäisi
kammoksua vielä nykyistäkin enemmän...
Vähän pidempään perusteltu mielipide asiasta
sivulla
http://www.puuvene.net/phuhta/artikkelit/kuitu.htm
Niin, ja sen Gougeonin kirjan lisäksi toinen
vaatimattomampi opus (sekin silti 50-sivuinen) on
ladattavissa System Threen kotisivulta
http://www.systemthree.com/
PekkaEikös lahonestoaineilla kuitenkin voi "pysäyttää"
lahon etenemisen? Lahoa puuta se ei korjaa, mutta
jos vielä ehjän puunosan kyllästää, niin eihän
sen pitäisi lahota, vai? - AM
Uuno kirjoitti:
Vaihtoehtona ihan hyvä...jos kuidutuksen tekisi
ulkopuolelle. Paljonkohan kuitua pitäisi lisätä
(mm)? Mitä pitää ottaa huomioon, jos lisää kuitua
vanhan kuidutuksen päälle? Kiinnipysyvyys yms?
Vastauksissa puhutaan epoksista ja
polyestereistä. Eikös polyesterihartsia käytetä
nimenomaan kuidun sitomiseen ja epoksia
tavaroiden liimaamiseen?Polyesterin ja epoksin suurin ero on siinä, että epoksi on täysin
vedenpitävää, mutta polyesteri ei ole. Polyesteri pitää AINA päällystää
vedenkestävällä kerroksella ja vesilinjan alapuolelta mieluimmin juuri
epoksilla, tosin maalimuodossa. Useat epoksit ovat hyviä myös liimoina,
mutta pylyesterikin toimii monessa paikassa, mikäli siihen on lisätty
sideainetta, esim. mikropalloja. Kaupallinen Plastic Padding on
tämäntyyppinen tuote, joskin sideaine on hienojakoisempaa.
Vedenkestävää se EI ole.
On olemassa polyesterilläkin "kyllästettyjä" vanhoja puuveneitä, jotka on
sen jälkeen päällystetty lähinnä lasikankaalla ja vedeneristeellä
(epoksimaali, tai vastaava). Kyllästys tehdään esim. niin, että vene ensin
kuivatetaan TODELLA hyvin, käännetään ympäri, ja halkeamat kitataan
hartsi-miksopalloseoksella (joka tulee huomattavasti valmiskittejä
halvemmaksi). Aloitetaan hartsin imeyttäminen ilman kovettajaa ja
styreenillä laimennettuna. puu kostutetaan tällä tavalla läpi asti Saattaa
mennä parikin viikkoa). Lisätään hartsiin HYVIN VÄHÄN kovettajaa ja
jatketaan taas muutama päivä. Lopuksi tehdään normaali seos erittäin
hitaalla kovettajalla ja päällystetään lasikankaalla tai rowingilla halutun
lujuuden mukaan. Pinnan kuivuttua vene käännetään ympäri ja käsitellään
myös sisäpuolelta hitaalla seoksella ja tarvittaessa lasikankaalla. Kuivuttua
maalataan kosteudenkestäväksi. Puussa olevan hartsin kokonaan
kuivumimem saatta kestää kuukausia, mutta kestävä vene näinkin saadaan
aikaan, tosin erittäin työläästi. Harjoitella kannattaa vai - Pekka Huhta
Uuno kirjoitti:
Eikös lahonestoaineilla kuitenkin voi "pysäyttää"
lahon etenemisen? Lahoa puuta se ei korjaa, mutta
jos vielä ehjän puunosan kyllästää, niin eihän
sen pitäisi lahota, vai?Puun kyllästäminen on aika monimutkainen juttu.
kirjoitin joskus artikkelin siitä, se löytyy
osoitteesta
http://www.puuvene.net/phuhta/artikkelit/kyllastys
.htm
Kyllästäminen perustuu ensisijaisesti puun
kosteuden rajoittamiseen ajamalla puuhun öljyä,
ei niinkään puun myrkyttämiseen lahonsuoja-aineen
myrkyillä. Jos puun rakenne on jo pehmentynyt,
niin se imee kosteutta huolimatta siitä onko
siellä kyllästettä vai ei. Tilannetta voi
hidasstaa kyllästämällä alueen huolellisesti,
mutta lahoaminen jatkuu hitaasti joka tapauksessa.
Pekka
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662278Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381873Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241548Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711530Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.851264Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841194Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241120Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1101105En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9942- 77939