Jos testamentissä lukee seuraavaa:
"Matti Olavi Malli (16.06.66-666x) saa kuoltuani täydellä omistusoikeudella ja testamenttausvallalla taloni ja kaiken irtaimen omaisuuteni"
Tarkoittaako se irtain omaisuus myös pankkitilejä, autoa, pesukonetta, huonekaluja yms?
Olin jostain lukevinani, että myös pankkitilit osakkeet yms. kuuluisi irtaimeen omaisuuteen ellei niistä ole testamentissa erikseen muuta määrätty.
Olisiko kenelläkään varmaa tietoa asiasta?
Testamentti ja irtain omaisuus
6
1097
Vastaukset
- 17+13
Omaisuutta on kahta sorttia, kiinteää ja irtainta. Maa on kiinteää, kaikki muu irtainta.
- 1+18
Näinköhän se on noin yksinkertaista?
Maa on kiinteää kaikki muu irtainta?
Kysymys kai on siitä, kuinka se lain mukaan tulkitaan, eikä siitä miltä se tuntuis olevan oikein.
Jospa joku riitauttaa ja sanoo että talossa olevat mööpelit on irtainta, mutta pankkitilillä oleva raha taas ei olisi?
Kuinka tilillä oleva raha tulkitaan lain mukaan?
Onko se irtainta omaisuutta? - colferino
1+18 kirjoitti:
Kysymys kai on siitä, kuinka se lain mukaan tulkitaan, eikä siitä miltä se tuntuis olevan oikein.
Jospa joku riitauttaa ja sanoo että talossa olevat mööpelit on irtainta, mutta pankkitilillä oleva raha taas ei olisi?
Onko se irtainta omaisuutta?Usko huviksesi. Siteeraamasi testamentin sanamuoto on harvinaisen selkeä, ei tuossa pitäisi olla mitään sijaa tulkintaristiriidoille.
- 18+12
1+18 kirjoitti:
Onko se irtainta omaisuutta?Tällä jaottelulla omaisuutta on vain kahdenlaista: kiinteää ja irtainta. Vain kiinteistöt (maapohja ja sillä olevat rakennukset) ovat kiinteää omaisuutta. Kaikki muu omaisuus on irtainta: tavarat, arvopaperit, pankkitilit, käteinen raha jne.
Testamentti olisi tietysti selvempi, jos lukisi, että testamentinsaaja saa kaiken omaisuuden (ilmeisesti mitään muuta kiinteää omaisuutta ei ole kuin talo). Olisi myös eri asia, jos olisi testamentattu vain talo ja sen irtaimisto.
>>Olin jostain lukevinani, että myös pankkitilit osakkeet yms. kuuluisi irtaimeen omaisuuteen
- mitä perii?
Kiitos nix_naxille erittäin selkeästä ja hyvin perustellusta vastauksesta.
Noinhan se kuullosta hyvinkin järkevältä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305742Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144334Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403237IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522941Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391539Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861328- 601259
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2251184- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161