Taylors 079K

Paleleva

Tekisi mieli asentaa jokin sähköä käyttämätön kaminatyyppinen ratkaisu purkkariin. Otsikon mukainen vekotin olisi pieni, ei kuluta sähköä ja todennäköisesti lämmittäisi venettäni riittävästi, jos ilmanvaihdon järjestää sopivasti eli siten, että perähytin ja keulapiikin aurinkokenno/akkukäyttöiset Nicro-venttiilit laittaa imemään ilmaa pois veneestä.

Poltinhan tuossa on valopetrolia polttava, paineistettu hattupoltin joten se kyllä toimii, vaikka vene kulkisi kuinka kallellaan. Mutta mitenkä on tuon savupiipun kanssa, onko savupiipun hatussa minkäänlaista "vedenestoa", etteivät kannelle lentävät vesiroiskeet sammuta kaminaa purjehduksen aikana?

10

2191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 44feet

      Mainitsemasi lämmitin on aika pieni tehoinen, joten sulla kai pienempi vene? Toinen mikä pisti silmään on valopetrooli, eli kai joudut sitä varten kantaamaan ja säilyttämään sitä muiden polttoaineiden lisäksi.
      Savupiippujen suojia on monen laisia, tässä eräs H-mallinen http://www.yachtparts.co.uk/shop/below-deck/heaters/heater-spares

      • Paleleva

        Linkin takaa löytyvä H-hattu sopii Taylors 079D -dieselkaminan savutorveen, joka on halkaisijaltaan 59 mm. Valopetroliversion savutorvi on 28 mm.


    • Taylors 079K

      Omassa veneessäni on ollut Taylorsin petroolikamiina yli kymmenen vuoden ajan (myös hellani on saman merkkinen ja käyttää samanlaisia polttimia). Olen purjehtinut myös lumipyryssä ja pikkupakkasilla. Mielestäni lämpöteho on niissäkin olosuhteissa riittävä, mutta lämmitys kannattaa aloittaa ajoissa. Sama koskee tietysti muitakin kamiinoita, joissa ei ole nestekiertoa lämpöpattereita. Oma veneeni on n. 11 m pituinen. Sen lämmitämiseen Taylors riittää. Isompaan veneeseen hankkisin Refleksin.
      Kommentteja kysymyksiisi ja käyttökokemuksia:
      - Savupiipun alkuperäinen roiskesuoja tuskin riittää, jos aallot vyöryvät kannen yli. Roiskeet ja rankkasateet eivät ole estä kamiinan käyttöä. Omassa veneessäni olen ruuvannut savutorven tilalle tiiviin kannen enkä käytä kamiinaa, kun kovaa merenkäyntiä on odotettavissa.
      - Veneen ilmanvaihtoon suosittelen kunnollisia dorado-venttiileitä. Muuta ei tarvita.
      - Pitkille purjehduksille kannattaa hankkia varapoltin ja varaosasarja. Kamiina on luotettava, mutta polttimen liekkihattu syöpyy rikki vähitellen.
      - Sytyttämisessä tulee pikkuongelmia, jos ei malta noudattaa esilämmitysohjetta.
      - Kamiina ei savuta eikä haise, mutta se suhisee palaessaan. En pidä suhinaa häiritsevänä.
      - Kamiina kannattaa sijoittaa melko alas, muuten lattiatason lämpeneminen on hyvin hidasta.
      - Kevät- ja syyspurjehduksilla olen sytyttänyt kamiinan useita tunteja ennen nukkumaanmenoa, että koko vene ehtii lämmetä. Pakkasilla olen pitänyt kamiinan päällä vuorokaudet ympäriinsä, mutta painesäiliön pumppausta tarvitaan silloin muutaman kerran vuorokaudessa. Ulkolämpötilan ollessa -5 astetta, sisälämpö pysytteli 20 asteessa myöhäisyksyn reissulla viime vuonna.

      • Paleleva

        Kiitos yksityiskohtaisista tiedoista. Oma veneeni on Finngulf 39 jossa on vesikiertoinen lämmitys, harmi vaan että lämmitin syö aivan liikaa sähköä ja pitää liian suurta meteliä. Tämän takia haluaisin jonkin sähköä kuluttamattoman ja hiljaisen lämmitysratkaisun. Ongelmana on se, että oikein hyvää sijoituspaikkaa esimerkiksi vesikiertoiselle Refleksille tai Glembringille ei löydy. Toisaalta en purjehdi talvikelissä enkä myöhään syksyllä, joten uskoisin tuon Taylorsin riittävän tarpeisiini hyvin.


      • SpK
        Paleleva kirjoitti:

        Kiitos yksityiskohtaisista tiedoista. Oma veneeni on Finngulf 39 jossa on vesikiertoinen lämmitys, harmi vaan että lämmitin syö aivan liikaa sähköä ja pitää liian suurta meteliä. Tämän takia haluaisin jonkin sähköä kuluttamattoman ja hiljaisen lämmitysratkaisun. Ongelmana on se, että oikein hyvää sijoituspaikkaa esimerkiksi vesikiertoiselle Refleksille tai Glembringille ei löydy. Toisaalta en purjehdi talvikelissä enkä myöhään syksyllä, joten uskoisin tuon Taylorsin riittävän tarpeisiini hyvin.

        No perhana, jos sulla jo on vesikiertoinen lämmönjakelujärjestelmä, niin käytä ihmeessä se hyväksi. Kamiina kierukalla ja parin watin kiertovesipumppu. Sellaisesta ratkaisusta moni haaveilee, mutta juuri jakelujärjestelmän toteutus on hankala, työläs ja kalliskin. Järjestelmä saattaa toimia tyydyttävästi myös vapaalla kierrolla, kokonaan ilman kiertovesipumppua.


      • SpK
        SpK kirjoitti:

        No perhana, jos sulla jo on vesikiertoinen lämmönjakelujärjestelmä, niin käytä ihmeessä se hyväksi. Kamiina kierukalla ja parin watin kiertovesipumppu. Sellaisesta ratkaisusta moni haaveilee, mutta juuri jakelujärjestelmän toteutus on hankala, työläs ja kalliskin. Järjestelmä saattaa toimia tyydyttävästi myös vapaalla kierrolla, kokonaan ilman kiertovesipumppua.

        Sri, edellisestä unohtui se pointti: Jos sulla on paikka taylorsille, niin miksei siihen sopisi myös pieni glembring kierukalla? Lämmitetyn veden saa siirrettyä putkia pitkin vaikka turkin alla.


      • Paleleva
        SpK kirjoitti:

        Sri, edellisestä unohtui se pointti: Jos sulla on paikka taylorsille, niin miksei siihen sopisi myös pieni glembring kierukalla? Lämmitetyn veden saa siirrettyä putkia pitkin vaikka turkin alla.

        Olen pohtinut kaminaa jo useamman vuoden. Ongelma on tosiaankin siinä, että veneessäni ei ole pyöreälle refleks-tyyppiselle kaminalle oikein minkäänlaista paikkaa. Ainoa paikka olisi karttapöydän edessä jolloin karttapöydän tuoli pitäisi poistaa :) Sinänsä en näe karttapöydälle, jonka edessä istutaan, oikeastaan mitään tarvetta omassa käytössäni.

        Taylorsissa houkuttelisi pieni koko ja muoto: http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/taylors_079k.htm
        Tuon voisi asentaa vaikka pentterin kaapin päähän jolloin sijainti olisi aika hyvä; lähellä sitlooran luukkua ja kannessa olevan venttiilin alapuolella, jolloin paloilma tulisi venttiilistä ja lämmin ilma kulkeutuisi perä- ja keulahyttiin. Näin ainakin järkeilin, tiedä sitten miten systeemi käytännössä toimisi.


      • seppomartti
        Paleleva kirjoitti:

        Olen pohtinut kaminaa jo useamman vuoden. Ongelma on tosiaankin siinä, että veneessäni ei ole pyöreälle refleks-tyyppiselle kaminalle oikein minkäänlaista paikkaa. Ainoa paikka olisi karttapöydän edessä jolloin karttapöydän tuoli pitäisi poistaa :) Sinänsä en näe karttapöydälle, jonka edessä istutaan, oikeastaan mitään tarvetta omassa käytössäni.

        Taylorsissa houkuttelisi pieni koko ja muoto: http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk/taylors_079k.htm
        Tuon voisi asentaa vaikka pentterin kaapin päähän jolloin sijainti olisi aika hyvä; lähellä sitlooran luukkua ja kannessa olevan venttiilin alapuolella, jolloin paloilma tulisi venttiilistä ja lämmin ilma kulkeutuisi perä- ja keulahyttiin. Näin ainakin järkeilin, tiedä sitten miten systeemi käytännössä toimisi.

        Reflekskamiinani ilman vesikiertoa tuotti palokaasujen seassa pieniä rasvaisia nokihiukkasia. Sotkuongelman vuoksi vaihdoin Wallakseen 1-2 kesän jälkeen.


      • vaihdoin petrooliin
        seppomartti kirjoitti:

        Reflekskamiinani ilman vesikiertoa tuotti palokaasujen seassa pieniä rasvaisia nokihiukkasia. Sotkuongelman vuoksi vaihdoin Wallakseen 1-2 kesän jälkeen.

        Yhdessä aikaisemmassa veneessäni oli Refleksin pienin malli, joka toisinaan pukkasi nokihiukkasia savutorvesta (puomipeite taisi vähän sottaantua). Ehkä savutorven sijoitus ja korkeus eivät olleet optimaaliset? Ehkä vielä joskus hankin Refleksin kiertovesilämmityksen, jos arktiset purjehdukset tulevat ajankohtaisiksi.

        Joka tapauksessa nykyisen veneeni Taylorsin petroolikamiina on ollut kaikin puolin ongelmaton, sehän on myös SÄHKÖTÖN! En enää kaipaa wallasta tai muita puhallinlämmittimiä - niissä on harmeja ennemmin tai myöhemmin (oma kokemus parin kymmenen vuoden ajalta) ja sähkönkulutusta koko ajan. Silloin kun lämmitintä eniten tarvitaan, sähköntuotto on huonoin: syyspimeällä ja öisin aurinkopaneelit eivät lataa akkuja....


    • Anonyymi

      Sithän sul riittää muutama lämpökynttilä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      125
      3196
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2926
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2258
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      24
      1795
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1529
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe