Kissanpentu haisee

elluv

Toivon kysymykseeni asiallisia vastauksia koska kysyn asiallisesti.
Eli meille tuli noin kuukausi sitten kissanpentu (nyt 5kk). Kissan hengitys ja takapuoli haisevat aina ihan kakalle tai muuten vain kamalalle. Kissa on haissut siitä asti kun tuli.
En usko että tämä johtuu ruoasta koska meillä on noin 1-vuotias kollikissakin joka on täysin terve eikä haise. Voin kyllä kokeilla vaihtaa ruokaa mutta yleensä syötän Latzia.
En ymmärrä mistä tämä voisi johtua. Emme halua ottaa kissaa syliin hajun takia, kissa rupeaa yleensä haisemaan vielä pahemmalle säikähtäessään tai leikkiessään, myöskin kun se tulee syliin kehräämään.

Anteeksi sekava viesti mutta te jotka tiedätte auttakaa tyhmää, kiitos jo etukäteen! :)

16

8714

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yritänauttaa

Vuosi sitten hieman sama asia meillä. Kuitenkin suuri ja merkittävä ero. Kun tuli sellaisesta isosta ulkokissalaumasta 4kk:n ikäinen pentu niin turkki haisi. Jos suusta tai takapuolesta tulee ylimääräistä hajua vaikka kissasi muuten puhdistaa itsensä niin ehkäpä lääkärissä pitäisi käydä. Kissa on niin äärettömän siisti eläin, että se ei kyllä yleensä haise.
      Todennäköisesti kissasi vain "piereskelee" mikä nyt on merkki ruuansulatusvaivoista tai väärästä ravinnosta.
      Et kai ole antanut maitotuotteita? Tai jos annat niin vain hylaa.
      Toinen asia mikä tuli mieleeni. Minäkin annan Latzia ja muita mössöjä, mutta kissani ei oikein niistä tykkää.
      Tarjoapa kissallesi sen luontaista ja oikeaa ravintoa, raakaa lihaa. Porsasta, nautaa, kanaa, sydäntä ja maksaa( minä keitän maksan). Kalaakin voi antaa, mutta minun kissa ei tykkää oikein. Järvikala on kypsennettävä tai reilusti pakastettava ettei madot tule kissaasi.
      Jos kissasi on muuten virkeä ja terve, tuon ikäisen kissan tulee juosta ja leikkiä jos kaikki on ok, niin voit kokeilla selvää mainitsemaani ruokavalion muutosta. Ne "viljamössöt" eivät oikein ole kissalle sopivaa ravintoa.
      Ja soittele eläinlääkärille tai -klinikalle. Sieltä saa hyviä ohjeita ja ei ne puhelut kauheasti maksa.

• yritänauttaa

Jäi sanomatta tärkein:) : Käytä kissasi lääkärillä leikkauksessa ja sano, että samalla laittaa ne mato- eli loislääkkeet.
        Ja tuon ikäisen kissa leikkaushan tarkoittaa sitä, että kissa ei jatka sukuaan.

• elluv
        yritänauttaa kirjoitti:

Jäi sanomatta tärkein:) : Käytä kissasi lääkärillä leikkauksessa ja sano, että samalla laittaa ne mato- eli loislääkkeet.
        Ja tuon ikäisen kissa leikkaushan tarkoittaa sitä, että kissa ei jatka sukuaan.

Kiitos, Annan tottakai aina vain hyla tuotteita koska itsekkin syön hylaa. Raakaa lihaakin annan joka toinen päivä. Olen huomannut että kissa itse säikähtää hajua joskus. Kalaa kissani syövät, kalaa ajattelin tänäänkin kissoille antaa (tänään minun ja mieheni vuosipäivä) koska kalaa laitan.

Voisin kokeilla ravinnon vaihtoa, Siru tuli todellla huonosta perhestä jossa sitä oltiin mm. Potkittu ja heitelty, kissa on siksi todella ujo ja säikkyy usien, voisiko haju tulla anaalirauhasista koska kissa rupeaa haisemaan todella pahalta kun se tulee syliin ja on joka kerta vähän peloissaan että teinkö mä jotain väärin...

• Jackson-fani

Maksaa saa antaa kissalle vain kerran viikossa, ettei kissa saa vitamiinimyrkytystä.

• älyhoi.--..

mitenhän kissan luontainen ravinto on raaka liha??eli pitääkö mun jahtaa hiiriä ja antaa se pilkottuna,keitettynä ja servetin kera?? miten suola ja pippuri tarjoillaan?? huhhei. kissat on kissoja!!!

• ehkä näistä apua

pelästyvä kissa tyhjentää anaalirauhasensa, siitä tulee todella paha haju. Asialle ei voi mitään, on ihan luonnollista toimintaa kissalta. Yleensä kissa kuitenkin puhdistaa itsensä, eikä haju jää "päälle".

Moni ennen aikojaan vieroitettu pentu ei lisäksi osaa pestä itseään kunnolla. Taidot karttuvat ajan kanssa. Pennun voi opettaa pesuunkin, eläinkaupasta saa kissoille sopivia shampoita. Minä pesin maatiaispentuni säännöllisesti, kun oli juuri tuollainen, ettei osannut pestä itseään. Oppi ajan kanssa.

Myös hampaita voi pestä. Eläinkaupasta saa siihen välineet ja tahnan. Mutta jos kissan hengitys haisee koko ajan, miettisin sen ikenien terveyttä muutenkin. Jos mahdollista, kissalle olisi hyvä antaa lihapaloja, ne auttavat kissaa puhdistamaan hampaitaan parhaiten, tuore liha on raksua huomattavasti parempi hampaiden hoitaja. Pentukissalla olisi ihan hyvä olla jokin laadukas raksu (esim. Orijen tai edes Royal Caninin penturaksu), jossa on mainittu omega-3-rasvahapot, koska oikeat kalaöljyt vaikuttavat sekä hermostoon, turkkiin että esim. limakalvoille. Märkäruuissa ei yleensä ole tarpeeksi rasvaa eikä oikeanlaista rasvaa.

• yritänauttaa

Ei tullut tuo anaalirauhanen edes mieleeni vaikka olen siitä ollut tietoinen. Sieltä se haju tulee.
        Olisikohan kissan omistajan vain hyvin varovaisesti "kesytettävä" kissaansa. Jos aran pennun nappaa äkkiä syliinsä niin siiloinhan se sen hajun laskee.

• Tuulia89
        yritänauttaa kirjoitti:

Ei tullut tuo anaalirauhanen edes mieleeni vaikka olen siitä ollut tietoinen. Sieltä se haju tulee.
        Olisikohan kissan omistajan vain hyvin varovaisesti "kesytettävä" kissaansa. Jos aran pennun nappaa äkkiä syliinsä niin siiloinhan se sen hajun laskee.

niin... anaalirauhaset varmaan kyseessä, mutta niitä ei kuitenkaan ole suussa. kun kerran mainittu että suukin haisee pahalle.

• madotus ja ruokaa
        yritänauttaa kirjoitti:

kissoilla on erittäin harvinaisia noi anaalirauhas onglmat..

veikkaan että kyseessä on joko mato-ongelma tai vaan laaduton ruoka....

• pennun omistaja...

PENTUKISSALLE VAIN PENTU RUOKAA!!!!!
      etkö ymmärrä.. ja tod näk johtuu ruuasta.. kannattaa kokeilla vaikka Royal Caninin ruokia pennulle.. paljon parempilaatuisempaa ruokaa.. tai sitten Animondan tuotteita.. ja näitä saa vain eläinkaupoista.. on kalliimpaa mutta parempaa kissanpennulle.. meillä annettii pennulle latzia ja todellakin penska haisi pahalle.. mutta kun ruoka vaihdettiin eläinkaupan ruokaan niin eipä penska enää haise.. vaan nyt tuoksuu enää laventelille mitä on hiekan seassa hajusteena.. :)
      ja sitä onkin paljon mielekkäämpää tuoksutella kuin paskan hajua..

• no hei huhhuh.

Joo, tosi luonnollista että kissan haisee laventelille. Pitäsköhän sun itte vähän miettii? Kissankin varmaan tykkää laventelin tuoksusta.

• rouva123

meillä on kans haisevaa tapausa ja just ku leikki kissankaa,rapsuttaa tai se säikähtää niin haisee entistä enemmän ku anaalirauhaiset tyhjenee ja välillä lentää todellakin pahalle haisevaa mömmö peräaukosta.
      Ruoka tähän ei oo syylinen.

• Voiko olla kissalla?

Mulla on koiralla ollut, mutta tuli tätä lukiessa mieleen, että jos ois kissallakin? Lääkäri vois tarkistaa.

• -Inna

Kyseessä on todennäköisesti anaalirauhasten erite, jota voi kulkeutua sinne suuhunkin kissan nuollessa takapäätään ja siten epämielyttävä haju siirtyy myös hengitykseen. Ruoka vaikuttaa epäsuorasti rauhasten normaalitoimintaan ulosteen koostumusta muuttamalla. Nuo hiilihydraattipitoiset Latzit ym. aiheuttavat ulosteen pehmenemisen, kun taas kissalle luontainen liharavinto pitää ulosteen kovempana ja ulostaessa anaalirauhaset tyhjenevät tällöin paremmin (niinkuin niiden on tarkoitus). Ja muutenkin pienillä pennuilla se itsensä siistinä pitäminen ei aina suju vielä niin hyvin, varsinkin vielä kaltoinkohdelluilla asiat tapahtuvat eri tahtiin, kun niillä on ihan toisenlaiset murheet mielessä valitettavasti. Ottakaa kisua silti syliin, jos se teihin luottaa niin paljon kaiken kokemansa jälkeen. Väkevä kurkkupastilli suuhun niin ei hajut hirvitä :)

• AmSI

pennulla pahan hajun hengitykseen voi tehdä myös hampaiden vaihtuminen. Meidän kissoilla pentuhampaat vaihtui pysyviin n. 5 kuisena ja kummallakin haisi hengitys jokusen viikon todella kammottavalle hampaiden vaihtuessa. Haju hävisi kun hampaat oli vaihtuneet.

• Sirun omistaja

Vastailen vieläkin, eli olen tämän sirun omistaja :)! Siru nyt melkein vuoden meillä ollut, syytä hajuun ei löydetä.... Ruokaa vaihdellut, kissa on nirso eikä syö kun latzia... Raksut ovat sitten täysin vehnättömiä... edelleen kissa haisee, anaalirauhaset tuttkittu, kuvattu.... Siru ei enään ole edes arka, vaan sylivaavi :)!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      59
      7474
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2896
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      142
      1746
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1639
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      115
      1448
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      167
      1384
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      129
      1116
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      73
      817
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      802
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      51
      707
    Aihe