Waltari gallup

Megalukija

Mistä Mika Waltarin historiallisesta romaanista pidätte eniten? Itse olen sitä mieltä,että jokainen näistä romaaneista on mestariteos,joka on vaatinut vuosien taustatyön.Jos paras pitää valita,niin kallistun Sinuhen puoleen.

3

437

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miten selvittää Sinuhen, Turmsin, Karvajalkojen, Pelzfussien paremmuus? Ja millä kriteerillä? Kun en ole lukenut Valtakunnan salaisuutta ja Minutusta vuosikymmeniin? Loppuviimeksi taidan kallistua Johannes Angeloksen puoleen. Siinä Waltarin teemat ovat tiiviisti, kirkkaasti ja puhtaasti; rakkaustarina on kaunis ja traaginen kuin Sinuhen ja Minean, se tapahtuu "Kristuksen maailmanajan päättyessä" ja Johannes on valinnut kohtalonsa tietoisesti. Ja lopulta hän, katsellessaan kaupunkiaan viimeisen kerran, katsoo voittaneensa valloittaja Muhammedin.

• Megalukija

Luepa Valtakunnan salaisuus (1959) ja Ihmiskunnan viholliset (1964) uudestaan.Waltarin viimeinen historiallinen romaanipari,ei ollenkaan hassumpaa luettavaa.Historiallisesti tarkkoja hienoja teoksia kertojamestarin kynästä.Ja voihan kyseiset teokset lukea ihan vain yleissivistyksenkin vuoksi uudestaan.Epävakain Waltarin historiallisista romaaneista on mielestäni postuumina ilmestynyt Nuori Johannes (1981) Kirjassa on liikaa junnaavia kohtia ja lukiessa tuntui,ettei juoni mene ollenkaan eteenpäin.Kirjan viimeiset 100 sivua olivat kuitenkin mahtavaa luettavaa ja se pelasti lukukokemusta jonkin verran.Kaikenkaikkiaan Nuori Johannes on epätasainen romaani,ymmärrän hyvin miksi Waltari laittoi käsikirjoituksen pöytälaatikkoon,ja aloitti kirjoittamisen uudelleen jonka tuloksena mainio Johannes Angelos (1952)

• Kirjan ystävä
        Megalukija kirjoitti:

Luepa Valtakunnan salaisuus (1959) ja Ihmiskunnan viholliset (1964) uudestaan.Waltarin viimeinen historiallinen romaanipari,ei ollenkaan hassumpaa luettavaa.Historiallisesti tarkkoja hienoja teoksia kertojamestarin kynästä.Ja voihan kyseiset teokset lukea ihan vain yleissivistyksenkin vuoksi uudestaan.Epävakain Waltarin historiallisista romaaneista on mielestäni postuumina ilmestynyt Nuori Johannes (1981) Kirjassa on liikaa junnaavia kohtia ja lukiessa tuntui,ettei juoni mene ollenkaan eteenpäin.Kirjan viimeiset 100 sivua olivat kuitenkin mahtavaa luettavaa ja se pelasti lukukokemusta jonkin verran.Kaikenkaikkiaan Nuori Johannes on epätasainen romaani,ymmärrän hyvin miksi Waltari laittoi käsikirjoituksen pöytälaatikkoon,ja aloitti kirjoittamisen uudelleen jonka tuloksena mainio Johannes Angelos (1952)

Sinuhe on Waltarin paras, tunnetuin ja valovoimaisin teos. Voisi todeta, että siinä on lähes epä-Waltarimaista hohtoa ja syvyyttä. Ai miksikö? Vastaavaa ei löydy mistään Waltarin teoksista, joista useat ovat hyvin pinnallisia ja kevyitä ihmissuhde-rallatuksia.
        Waltari yritti pyrkiä samaan (Sinuhen veroiseen) Turmsilla, mutta epäonnistui surkeasti. Kun luet ne peräkkäin, huomaat miksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      156
      2677
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      199
      1957
    3. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      71
      1706
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1638
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1421
    6. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      75
      1098
    7. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      81
      1040
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      1019
    9. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      26
      1004
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      191
      954
    Aihe