Mikä on sellainen aine, joka nukuttaa, mutta ei ole unilääkettä?

Ahtahi

Moi!

Olen huomannut itselläni sellaisen ongelman, että minä en oikein saa öisin unta, jos seuraavana päivänä on tulossa jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Tämmöinen tavallisuudesta poikkeava asia voi olla vaikkapa uudessa työpaikassa aloittaminen, jonkun bändin keikalla käyminen tai ihan joku juhlapäivä (esim. itsenäisyyspäivä tai joulu). Olen yrittänyt keksiä tähän ongelmaan ratkaisua. Unilääkkeitä en halua tälläisen ongelman takia käyttää. Muistelisin erään vanhan opettajani aikanaan kertoneen jostakin aineesta, joka ei ole unilääkettä, mutta joka kuitenkin ennen nukkumaanmenoa nautittuna aiheuttaa nukahtamista. Tälläistä ainetta voisin kyllä kokeilla. Ongelma kuitenkin on, että minä en millään saa mieleeni, mikä tämä aine, josta kyseinen ope puhui, on. Onko täällä kellään mitään käsitystä siitä, mistä aineesta openi on mahdollisesti puhunut? Olen kiitollinen mahdollisista vastauksista.

24

1919

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • . - n

      Melatoniini, myös sellaista yömaitoa on.
      Huom älä sekoita melamiiniin!

      • Murattikuha

        tahtoo saada lisää !


      • rjhtjrtujrt

        Älä sekoita myöskään laminaattiin saati lasikuituun.


    • Sumppi pk-seudulta

      Tarkoittanet melatoniinia, se tehoaa toisilla, ehkä myös sinulla, koska et ole varsinaisesti uniongelmainen.
      Vanhan kansan neuvo oli myös lämmin sipulimaito, tai pelkästään lämmin maito. Melatoniinia saa nykyisin myös Suomesta, mutta vain lääkärinmääräämänä. Yömaito sisältää normaalia enemmän melatoniinia, joten sitäkin voit kokeilla ja mielellään lämpimänä, jos voit juoda lämmintä maitoa.

      Luontaistuotekaupoissa on myös tuotteita, jotka auttavat uniongelmiin. Eräs tuttavani sanoi, että hän on saanut (nimeä en muista), jossa on humalaa (= kasvi). Hän nukkuu hyvin, kun on ottanut sitä katkonaiseen uneensa. Melatoniini eikä luontaistuotteet ole tehonneet minuun, mutta olen ollut ongelmatapaus, stressin ja paineiden seurauksena uneton.

      Itse olen kroonisesti uniongelmainen, joten minulla on ollut lääkitys kauan. Totean kyllä, että vaikka toistakin on väitetty, siihen ei myöskään jää riippuvaiseksi. Eli esim. itse en ota muuta kuin silloin, kun en todella saa unta. Ajatukset jää liikaa kiepumaan mieleen. Itselläni on Tenox-niminen lääke, jota saa lääkärin määräämänä. En sinulle sitä kuitenkaan suosittele, mutta esim. Klotriptyl Mite on mieltä illalla rauhoittava lääke, jolla nykyisin pärjään lähes tyystin, eikä siihenkään jää koukkuun, saattaisi sopia sinulle, jos nuo miedommat ja vapaasti ostettavat keinot ei tepsi. Jos nimittäin jännität seuraavaa päivää, heräät yöllä, jos Tenoxin avulla nukahdat. Klotriptyl on otettava niin hyvissä ajoin illalla, että et ole tokkurainen, kun pitää herätä, eli se on pitkävaikutteisempi, ei kuitenkaan nukahtamislääke.

      Me ihmiset olemme erilaisia luonteeltamme, osa reakoi unettomuudella, osa nukkuu ties missä. Eilen olin ison orkesterin konsertissa, jossa välillä kitaristi ei soittanut kaikissa kappaleissa. Hän nuokkui tuolissaan niin, että taisi välillä nukahtaa. Ajattelin, että tippuu kohta tuoliltaan. Kyllä hän heräsi kuitenkin, ettei orkesterin johtajan tarvinnut häntä herättää.

      Makoisia unia!

      • bbbbbbbb bbbbbbb

        Välillä on minullakin ollut noita tilanteita joissa seuraava päivä valvottaa. Mutta ihminen on kumman sopeutuvainen, siis vaikka olen valvonut yöllä monta tuntia niin ei se ole haitannut, jos on saanut hiukankin torkahtaa aamuyöllä.
        Pitempiaikainen valvominen varmaan haittaisi.


      • anest.

        vallan yvn jäää koukkuun, sen toinen vaikuttava aine on BENTZO.

        "Klotriptyl Mite on mieltä illalla rauhoittava lääke, jolla nykyisin pärjään lähes tyystin, eikä siihenkään jää koukkuun, saattaisi sopia sinulle, jos nuo miedommat ja vapaasti ostettavat keinot ei tepsi. "????!!!!
        Kyllä bentzoihin jää koukkuun.

        Ei ole ensi kerta kun jaat väärää tietoa.


      • hthttuy

        Melatoniiniin ei tarvitse reseptiä


    • melistä kehiin

      hyvin. Sitä on saatavilla nopeavaikutteisena ja myös hitaammin annostelevana eli pitkävaikutteisena. Tilasin englannista 5 mg tabuja, jossa hinta on 8 c kipule postikuluineen(suomessa kait 30 senttiä´ja vain 3 mg). Melatoniini on maailmalla yleisesti saatavilla 1-10 mg/tabu. Miksi Suomessa reseptilääke on erikoista.

    • nukkuja

      Kannattaa yrittää nukkua

    • Ammattiuneton

      Atarax (allergialääke) ja Valeriana (Rohtovirmajuuri) on aika suosittuja.

    • minttutee_

      Minttutee.

    • Ramses_

      Jos tuleva tilanne jännittää, niin minäkin silloin yleensä valvon :-( Mutta luomulääkkeistä paras on mielesäni ihan vaan lämmin maito ja banaani. Ensin verensokeri nousee ja piristyy, mutta se laskiessa alkaa nukuttaa.

    • kannattaakokeilla

      Ap, melatoniini. Saa apteekista ilman reseptiä.

    • Unilääke

      Kait tuo ap nyt perkele on avun saanut 6 vuoden aikana.

    • valvoja700

      Ei mikään,joten valvotaan vaan!

      • etsienlöytyy

        B-vitamiinit, erityisesti B 12 auttoi ainakin minua, mangnesiumia mukaan,
        saa joka kaupasta luomuna, apteekissa vahvoja.


    • SallaKooäm

      Kristilliset opetusnauhoitteet! Netistä löytyy miljoona! Siis ne on musta hyviä mut silti tai just siks tosi hyvin nukuttavia! Esim. tää kaveri Tapani Suonto on todella hyvä ja rauhoittava ja nukuttava puhuja. Kuuntelen aina mielenkiinnosta iltaisin kun on aikaa, niin ihan väkisin nukahdan pian. https://www.youtube.com/watch?v=y_UbVGblbyo

      Toinen on Auli Happonen, tätä en millään meinannut saada kuunneltua kun aina nukahdin: http://www.tv7.fi/vod/player/47934/

    • voikokeilla

      Kamomillateetä on perinteisesti käytetty, en tiedä auttaako se kovin paljon.

      • zzz---zzz-----zz-----

        Kamomillatee kauranversouute on hyvä yhdistelmä !


    • JoskoTämäAuttaisi

      .. koita 200 - 300 mg magnesiumSITRAATTIA jossa B6 - vitamiinia mukana. Esim MAGNEX B6
      Otetaan pari tuntia ennen nukkumaanmenoa, rauhoittaa keskushermostoa ja auttaa lihasjännitykseen, kramppeihin ..

    • Ara86

      Ketipinor, pieninä annoksina käytetään nukahtamiseen. On ollut pari vuotta itsellä käytössä, ei tule toleranssia eikä koukuta. Ilman tätä olisin niin hukassa...

    • Virkkuukoukkuttelija

      Lääkäri mullekin kirjoitti Ketipinor 25 mg:n reseptin. Uni tulee hyvin ja nukun 7-8 tuntia yössä. Usein herään samalta kyljeltä kuin olin asettunut.
      Näin on ollut 3 vuotta. Mainio lääke.
      Unirytmi vain on mennyt sellaiseksi että menen nukkumaan vasta 2- 3:n aikaan yöllä. Mitä väliä kun olen eläkkeellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6239
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      526
      3739
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      187
      3581
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2794
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2509
    6. 285
      2210
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1593
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      109
      1488
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1429
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1220
    Aihe