Hengityssuojaimilla homekouluihin

Homeherkkä#

Opettaja Jouko Isometsä Espoosta kirjoitti Hesarin mielipidepalstalla 10.11.2010 seuraavaa:

Otsikko: Hengityssuojaimet käyttöön homekouluissakin.

Työturvallisuusviranomaiset valvovat yksityiskohtaisen tarkasti esimerkiksi asbestin poistamisen suojausta ja homeenestoa navettatyöskentelyssä. Näissä paikoissa joutuu käyttämään hengityssuojaimia ja kokovartalosuojapukujakin, jotta ei altistuisi toksiineille eikä allergisoiville aineille.
Voisiko joku selittää minulle miksi työterveyslain pykälät eivät päde kouluissa tai päiväkodeissa? Homeinen huone on monissa tutkimuksissa todettu epäterveelliseksi työtilaksi. Miksi kukaan ei vaadi hengityssuojaimia kouluun, jossa on todettu homeongelma, mutta rakennusta ei ole vielä remontoitu?
Olen itse hyvin herkkä homeelle ja saan oireita jo lyhyen asuntoesittelyn aikana jos talossa on kosteusvaurioita. Ystäväni käyttävätkin minua "homekoirana" arvioimaan miltä huoneilma vaikuttaa mahdolisessa ostokohteessa.
Siksi en itse suostuisi vapaaehtoisesti olemaan homekouluissa töissä päivääkään, mutta jos se olisi jostain syystä pakko, käyttäisin opetustyössäni hengityssuojaimia, vaikka kaikki nauraisivat. Uskon, että homekoulujen remontit aikaistuisivat kummasti, jos yhä useampi ilmestyisi niihin hengityssuojaimet kasvoillaan.

Jutttu jatkui viellä mm. nykyrakentamiseen liittyvillä ongelmilla..

Kannatettava ajatus. Homekoulun sairastuttamat opettajat ja oppilaat kouluun hengityssuojaimet päässä.

Ajatusta voisi laajentaa kansalliseksi homepäiväksi, jona päivänä jokainen maamme homesairastunut käyttäisi hengityssuojaimia hometyöpaikallaan, homekoulujen/homeoppilaitosten koululaiset/opiskelijat hometiloissaan sekä jokainen homesairastunut liikkuessaan kodin ulkopuolella.

Alkaisi näkyä katukuvassa sekä rekennusten sisätiloissa kuinka paljon meitä homesairaita oikein maassamme on.

6

355

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vertti-eetu

ja vielä punainen hirvireuhka päähän, ettei kukaan ammu.

• Homeherkkä#

Olen käyttänyt Silner 12 hengityssuojaimia homerakennusoleskeluni aikana jo kymmenisen vuotta.
        Ihmetteleviä katseita olen saanut osakseni sekä kummallisia kysymyksiä lähimmäisiltäni.

Mm. kerran, kun vein omaistani homesairaalatutkimuksiin istuen hengityssuojaimet päässäni vastaanottotiloissa, niin eräs sairaanhoitaja tuli kysymään minulta onko minulla paha olo.
        Vastasin, että sairaalassanne on sisäilmaongelma ja sisäilmaongelmaisena estääkseni sairastumiseni joudun käyttämään hengityssuojaimia tiloissanne. Sairaanhoitaja meni hiljaiseksi ja lähti pois.

Vain pari kertaa homeliikkeissä asioidessani vartija on tullut kyselemään vointiani. Kertoessani, että olen sisäilmaongelmainen ja tiloissanne on sisäilmaongelm, vartija lähti pois sanomatta mitään.

Kyllähän sitä Silnerit päässä näyttää aika hurjannäköiseltä.
        Homepävän viettoon sopisi parhaiten M3:set.
        Tosin, kun ne eivät minulle antaneet riittävää suojaa, niin jouduin turvautumaan Silnereihin. Moni muukin tuntemani homesairas on ollut Silnereihinsä tyytyväinen.

• "Kannatettava ajatus. Homekoulun sairastuttamat opettajat ja oppilaat kouluun hengityssuojaimet päässä."

- Jep, ja myös homeasunnoissa kannattaisi pitää hengityssuojaimia siihen asti, kunnes pääsee myrkkypesistä pois. Kortisoni ja astmalääkkeet vaan lieventävät oireita, mutta oireiden syy täytyisi myös poistaa.

• vertti-eetu

ole päinvastaistakin tapahtunut esim. läääkemääriä lisätään ja voimakkaammaksi. Kun asuminen tai olesakelu jatkuu kosteusvauriomyrkyissä ja syytä ei edes haluta myöntää, etsimisestä puhumattakaan.

• vertti-eetu kirjoitti:

ole päinvastaistakin tapahtunut esim. läääkemääriä lisätään ja voimakkaammaksi. Kun asuminen tai olesakelu jatkuu kosteusvauriomyrkyissä ja syytä ei edes haluta myöntää, etsimisestä puhumattakaan.

Juu lisätäänhän niitä, mutta siitä joutuu vaan ojasta allikkoon.

Viime vuonna tähän aikaa keuhkoni olivat ihan paskakunnossa kortisonia ja salbumatolia vetäessä. Luulin, että joudun käyttämään niitä lääkkeitä lopun ikäni. Mutta ne viime kevään höyryhengitykset ja muut systeemit pelastivat minut ainakin keuhkojen osalta, vaikka poskiontelot levisivätkin.

• !
        vertti-eetu kirjoitti:

Lääkäri määrää lääkkeitä ja hoitaa sairauksia riippumatta siitä, mikä ne on aiheuttanut ja riippumatta siitä, onko rakennuksen omistaja selvittänyt rakennuksen mahdollisesti aiheuttamat terveysvaarat.

Asiantuntijalääkärikään ei voi ottaa kantaa, johtuvatko ongelmat mahdollisesti homeesta tai jostain muusta syystä, ellei hänellä ole käytettävissään edes luotettavia mikrobianalyysejä.

Viime kädessä terveydensuojeluviranomaisen velvollisuutena on selvittää asunnon terveyshaitta ja työsuojelupiirien velvollisuutena on vastaavasti huolehtia työpaikkojen sisäilman terveellisyydestä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      34
      2353
    2. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      47
      2096
    3. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      40
      2032
    4. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      320
      1850
    5. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      117
      1493
    6. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1425
    7. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      7
      1308
    8. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      10
      1157
    9. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      41
      1055
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1036
    Aihe