Olen päätymässä ensi vuonna rakennettavani talon kanssa jompaan kumpaan järjestelmään. Talo noin 125 neliöinen perus tämän päivän määräysten mukaan rakennettu. Varaava takka tulee myös.
Kumpaako suotittelisitte ja miksi? Vesikiertoiseen lattialämmitykseen olen päätynyt, koska siihen voi myöhemmin vaihtaa lämmönlähdettä.
Tehowatti+pyöriväkenno, vai PILP
2
385
Vastaukset
Jos talo on hyvin eristetty, niin ilmanvaihdon lisäksi lämpöä kuluu lähinnä käyttöveden lämmitykseen. PILPin teho riittää suurimman osan vuotta molempiin.
- mielipidekirjoittaja
Itse pitäisin reunaehtona sitä että tuloima on esilämmitetty, eli ikkunoiden päällä olevat raitisilmaventtiilit eivät ole tätä päivää, niitä vieläkin tarjotaan pilppien kaveriksi.
Jos taloon tulee lämpöpumppu, niin minusta silloin sillä pitää myös pystyä jäähdyttämään taloa. Tuollainen laite vaan on jo aika tolkuttoman kallis.
Eli joko pilp koneellisella tulo- ja poistoilmalla ja tuloilman jäähdytysmahdoolisuudella TAI Tehowatti pyörivä-/kuutiolämmönvaihdin( ilp). Ei taida olla hinnassa suurta eroa, itse ottaisin jälkimmäisen paketin. Takka ei tule käyttöikänään haukkumaan hankintahintaansa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html584322Avopuoliso, mies-/naisystävä vai mikä?
Kävin eilen irl keskustelun, joka jätti minut pohtimaan seuraavaa ... millä nimityksellä kutsua henkilöä, jonka kanssa o2424102Huvittava ilmiö: Vasemmistolaiset uskoo sokeasti SDP:n parantavan heidän
elämäänsä, jos demarit johtaa seuraavaa hallitusta (Kyse on siis palstan vasemmistolaisista) Totuus on toinen, nimittäi1393204Miksi Kuhmolaiset on niin nyrpeä ilmeisiä?
Miksi suurin osa (ei onneksi kaikki) on niin typääntyneen näkösiä elämäänsä? Tuijotetaan toisia pahansuopaisesti ja kat213175Riikka ohoi! Saksa alensi bensaveroa, missä euron bensa?
Perussuomalaisten yksi vaalilupauksista oli euron bensiini suomalaisille autoilijoille. Ei ole näkynyt. Jopa vasemmis653024Tulipalo rivitalossa, tuhoutuu täysin
Kainuun pelastuslaitos sai hieman puolenyön jälkeen maanantaina ilmoituksen rivitalon huoneistossa syttyneestä tulipalos752829Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1002495Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana1442255- 472092
- 241800