Pieni vanha yhden hengen (ympärivuoden käytössä oleva mummonmökki) talouden ok-talo joka sijaitsee haja-asutusalueella, tarvitsisi avokaivon pumpun hajottua uuden puhtaan veden kaivopumpun.
Mitä suosittelette?
Tärkeää olisi ettei pumppu jäädy kovillakaan pakkasilla. Kaivon yllä pumppukoppi, jossa sähköt.
Pumppukopissa on lisäksi painesäilö, joka toimii. Eli vain varsinainen pumppuosa tarvitsisi uusia.
Lisäksi olisi tärkeää ettei kesällä pumppu turhaan pumppaa vaikka vettä ei ole kaivossa.
(Kaivosta loppuu vesi joka kesä jossain vaiheessa) Vanha pumppu yritti epätoivoisesti pumpata,
vaikkei kaivossa ollutkaan vettä ja siksi tod.näk. hajosi?
Olisiko uppopumppu parempivaihtoehto?
Kaivo alle 10 metriä syvä rengaskaivo.
Mikä olisi edullisin vaihtoehto?
Avokaivopumppu? Painevesiautomaatti? Uppopumppu?
Ok-talon vesijärjestelmä
11
1622
Vastaukset
- 14+8
Mitä nyt todellisuudessa haet? Hyvää vai edullista?
- Mulla pelaa
ilman muuta. Painesäiliötäkään ei tarvita välttämäti, sen voi vaikka poistaa kokonaan. Pumpun paineputken voi tehdä tyhjentyväksi, ei ole jäätymisongelmaa. Ota selvää millainen tämä yksinkertainen asennus pitää ohjeiden mukaan olla. Tietoa löytyy vaikka netistä.
- Helppohoitoinen?
Mulla pelaa kirjoitti:
ilman muuta. Painesäiliötäkään ei tarvita välttämäti, sen voi vaikka poistaa kokonaan. Pumpun paineputken voi tehdä tyhjentyväksi, ei ole jäätymisongelmaa. Ota selvää millainen tämä yksinkertainen asennus pitää ohjeiden mukaan olla. Tietoa löytyy vaikka netistä.
Jaksaako uppopumppu pumpata veden montakymmentä metriä pitkälle?
Kaivon syvyys ei siis ole ongelma, vaan etäisyys talosta.
Uppopumpun etu taitaa olla siinä että se ei jäädy?
Eikä pumppaa kesällä tyhjää kun kaivosta taas loppuu vesi? - Löytyy noita
Helppohoitoinen? kirjoitti:
Jaksaako uppopumppu pumpata veden montakymmentä metriä pitkälle?
Kaivon syvyys ei siis ole ongelma, vaan etäisyys talosta.
Uppopumpun etu taitaa olla siinä että se ei jäädy?
Eikä pumppaa kesällä tyhjää kun kaivosta taas loppuu vesi?löytyy joka lähtöön. Katso Google (Lohja, Grundfoss ja monta muuta) Teho valitaan tarpeen mukaan.
- Epätoivoista
Ongelmana on että kaivo sijaitsee suhteellisen kaukana (n. 50 m) ja samassa tasossa kuin talo.
Olen huolissani että riittääkö pumpun nostokorkeus?
Minulla ei ole aavistustakaan miten onnistuisin laskemaan tarvittavan nostokorkeuden?
"nostokorkeus mitataan pumpun ja vesipisteen korkeuserona. Käytännössä tähän tulee lisätä putken vastukset, jotka riippuvat putken pituudesta, halkaisijasta ja materiaalista."
En tiedä mikä korkeusero on, enkä edes millaiset putket siellä on (halkaisija/materiaali).
Myydäänkö enää edes pelkkiä pumppuja? Vai täytyyko ostaa koko setti (painesäiliö, painekytkin, pumppu)? - tarvitaan?
"1 vaiheinen uppopumppu - Painesäiliötäkään ei tarvita välttämäti, sen voi vaikka poistaa kokonaan."
Jos kuitenkin liittää uppopumpun siihen painesäiliöön, niin riittääkö silloin heikkotehoisempikin uppopumppu?
Eli siloin riittäisi että se jaksaa nostaa veden painesäiliöön? Vai täytyykö sen nostokorkeuden olla siltikin yli 50 metriä?- reippaastiOstoksille
Käynnistyy varovasti joten ei irtoa helposti putkesta.
Osaa pysähtyä jos vesi loppuu.
Kaikki mallit jaksaa tuottaa vettä riittävästi.
Hieman kalliimpi ostaa mutta kestää jos ei salama riko. - On kokeiltu
reippaastiOstoksille kirjoitti:
Käynnistyy varovasti joten ei irtoa helposti putkesta.
Osaa pysähtyä jos vesi loppuu.
Kaikki mallit jaksaa tuottaa vettä riittävästi.
Hieman kalliimpi ostaa mutta kestää jos ei salama riko.Hinnasto 2010
Grundfos SQ 2 uppopumput 1- vaihe 230 v
Pumpuissa on sisäänrakennettu kuivakäyntisuoja, pehmokäynnistys, yli ja alijännitesuoja.
Lähemmin tekniikasta www.grundfos.com
Alv 23%
Pumppupaketti 30
Sisältää: Grundfos SQ 2-55 1-vaihe porakaivopumpun uppopumppukaapelin kiinnikkeet.
Porakaivon suojahatun, muoviputken liittimet ja tukiholkit
28 m Pe-muoviputkea 32x2,9 / 10 bar
Pumppu nostaa veden porakaivosta 28 m syvyydestä säiliöön 3 bar paineelle.
- riittää?
Jos haluaisin säilyttää jo olemassa olevan painesäilön, riittääkö heikkotehoisempikin uppopumppu?
Koska silloinhan sen ei tarvitse jaksaa pumpata yli 50 metriä talolle, vaan riittää että se jaksaa nostaa
veden n. 5 metriä ylös pumppukopissa olevaan painesäiliöön?- kari789
Ja mikä sen paineen tekee sinne painesäiliöön, jos ei se uppopumppu.
- Vettä sisään
kari789 kirjoitti:
Ja mikä sen paineen tekee sinne painesäiliöön, jos ei se uppopumppu.
20 litran rst- säiliöllä. Hyvin eristetty pumppukoppi ja asia on selvä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 291413
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!711259- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865