Kissojen ikä?

Madde

Miten pitkään kissat yleensä elävät? Onko rotukissojen ja tavallisten maatiaiskissojen eliniässä eroja?

Ja sitten, miten pitkään kissan tiineys kestää?

85

30454

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laura

      no yleensä koti kissat elää noin 14-15vuotta ja vastaa!

      • kisskiss

        Mulla on ollut jo 20 kissaa ja kukaa ei ole eläny ees 5 vuotta mutta oon kuulu että ne elää yleensä 10-18 vuotta.


      • kissa.

        Mielen kiintoista. Se on totta.:-)


      • biltema.
        kisskiss kirjoitti:

        Mulla on ollut jo 20 kissaa ja kukaa ei ole eläny ees 5 vuotta mutta oon kuulu että ne elää yleensä 10-18 vuotta.

        Älkää ikinä ostako yosemitea se on paska pyörä!


      • biltema.
        kisskiss kirjoitti:

        Mulla on ollut jo 20 kissaa ja kukaa ei ole eläny ees 5 vuotta mutta oon kuulu että ne elää yleensä 10-18 vuotta.

        Älkää ikinä ostako yosemitea se on paska pyörä!


      • biltema.
        kisskiss kirjoitti:

        Mulla on ollut jo 20 kissaa ja kukaa ei ole eläny ees 5 vuotta mutta oon kuulu että ne elää yleensä 10-18 vuotta.

        Älkää ikinä ostako yosemitea se on paska pyörä!


      • Anonyymi
        kisskiss kirjoitti:

        Mulla on ollut jo 20 kissaa ja kukaa ei ole eläny ees 5 vuotta mutta oon kuulu että ne elää yleensä 10-18 vuotta.

        Norjan harmaa poika eli 19 vuotta ja oli hyvin käyttäytyvä ja oppinut ihmisläheinen ja seurallinen poju. Iivari oli ampunut kannon päälle haulikolla sen ja kehui että hyvin oli hypännyt ilmaan osumasta.


      • Anonyymi
        biltema. kirjoitti:

        Älkää ikinä ostako yosemitea se on paska pyörä!

        Kevyesti rullaa Jupiter jos on laakerit rasvattu


    • Erika

      Vanhaksi! Kissat elävät helposti jopa 18-20 vuotiaaksi! Mun vanhempien kissa täyttää tänä vuonna 17 v. ja on vielä leikkisä (kiipeilee puissa ym.)! Kyseessä on siis maatiaiskissa.. Kyllä kai rotukissat elää ihan yhtä kauan?! Luulisi nyt ainakin!

      • Sannnnnnni

        Kissa saa valitettavan harvoin elää elämäänsä luonnolliseen loppuun, omistajien huolimattomuuden takia. Esim tuttavani pitivät leikkaamattomia kissoja kaupungissa irrallaan ja yksikään ei viettänyt edes 2-vuotissynttäriä koska jäivät auton alle (kissanystävät, sanoin kyllä suorat ja painokkaat sanat mitä mieltä olin).

        Huolellisimmalla tuntemallani omistajalla on kaksi maatiaista, iät 19 ja 21, edelleen porskuttavat, vaikkakin ovat hiukan raihnaisia niin turkki kiiltää ja ruoka maittaa. Omani ovat terveitä, leikattuja, rokotettuja ja ulkoilevat vain valvotusti, joten odotan ja toivon 15-25 vuoden ikää.

        Rotukissat elävät helposti pidempään koska niiden arvon takia niiden menemisiä vahditaan; se ei kuitenkaan ole biologista. Kissan tiineydestä tiedän hyvin vähän koska ei-kasvattajaihmisen ei tarvitse. Sen tiedän että kissa ei saa jättää emoaan alle kahdeksanviikkoisena, ja paras on jos pysyy lapsuudenkodissaan 12 tai jopa 14-viikkoiseksi, ja ihmisen joka ei ole tosi kissankasvatusekspertti tulee leikkauttaa kissansa sopivana ajankohtana (sopivaa ajankohtaa ei voi määrittää verkossa vaan pitää uskoa hoitavaa elänlääkäriä koska se on yksilöllistä) -pentujen teettäminen pitää jättää niille joilla tietämys ja resurssit. (Ajattele; tilanne 2 aamulla, kissan kuudes pentu jäänyt väärinpäin jumiin. Pitääkö kissa viedä lääkäriin? Jos niin minne? Pitääkö lääkäri hakea paikalle? Jos niin miten? Mitä se maksaa, mistä ne rahat otetaan? Mitä muille pennuille tehdään sillä aikaa, miten ne pidetään lämpiminä? Miten ne puhdistetaan, miten ruokitaan? En tiedä joten leikkautan kissani, mitä suosittelen lämpimästi kaikille ).


      • Anonyymi

        Meilläkin on maatiaiskissa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meilläkin on maatiaiskissa

        Anna kissasi elää myös vapaana niin elinvuodet lisääntyy usealla vuodella.

        Taitaa suurin osa aloittajan ja kommentoijien kissoista olla paremmilla hiirimailla ; )


    • catcat

      Maatiaiskissat elävät jopa 20v. rotukissat harvemmin yli 10v.
      Tiineys kestää n.66vrk.

    • Antero

      Keskimääräiseen kissojen ikään rotukissojen hyväksi suurin vaikuttava seikka on se, että yleensä rotukissat ovat sisäkissoja ja ulkoilevat vain valjaissa tai aitauksessa valvotuissa oloissa. Tavallisen ulkona vapaasti liikkuvan kotikissan elinikää lyhentävät valitettavan usein monet vaaratekijät. Katso lisää tietoa esim linkistä:

      http://netti.nic.fi/~amantes/vinkit.html

      Kun varaudut elämään kissasi kanssa seuraavat 25 vuotta, ei kissan pitkäikäisyys tule yllätyksenä.

      • Yuffie

        Kai sitä toivoo että lemmikki eläisi mahdollisimman pitkään, mutta enpä ole ennen kuullut kissan elävän 15-25 vuotiaaksi!


      • iita
        Yuffie kirjoitti:

        Kai sitä toivoo että lemmikki eläisi mahdollisimman pitkään, mutta enpä ole ennen kuullut kissan elävän 15-25 vuotiaaksi!

        Meilla 17 - vuotias vanhapoika puuhaa, leikkii ja touhuaa 6 - vuotiaan kissanaisen (molemmat leikattuja) kanssa taytta paata kunnes kummatkin kupsahtaa kunnon paivatorkuille. Illalla sama vauhdikas ralli, ennenkuin kellahtavat younilleen.


      • Anonyymi
        Yuffie kirjoitti:

        Kai sitä toivoo että lemmikki eläisi mahdollisimman pitkään, mutta enpä ole ennen kuullut kissan elävän 15-25 vuotiaaksi!

        Tiedän, kommenttisi on todella vanha. Mutta maailman vanhimmaksi elänyt kissa eli lähes 40 vuotta, olikohan kuollessaan 39v ja pari päivää. Jos kissa pysyy terveenä ne voi elää jopa 30 vuotiaiksi, mutta keskimäärinen elinikä on noin 15-20 vuotta. Oma kissa täyttää 15 itsenäisyyspäivä, eli ihan pian, mutta edelleen aivan mahtavassa kunnossa, leikkii pääsee lenkille lähes joka päivä turkki kiiltää ja ruoka maittaa.


    • Tabby

      Kissahan tunnetusti on hyvin pitkäikäinen lemmikki. Kissan elinikään vaikuttavat kuitenkin useat eri tekijät: onko kissa sisäkissa vai ulkoileeko se myös vapaasti, onko kissa leikattu, onko kissa rokotettu, onko kissa ylilihava ja onko kissalla sairauksia.

      Vuosittain eläinlääkärin tarkastuksessa käyvä, perusterve kissa, jolla on rokotukset kunnossa ja joka on myös leikattu ja elää sisäkissana ulkoillen vain tarhassa tai valjaissa, voi hyvinkin elää 20-vuotiaaksi, mutta voi kuolla myös 5-vuotiaana.

      Elinikä on siis kissojen kohdalla hyvin yksilöllinen. Sillä, onko kissa rotukissa vaiko maatiainen, ei ole vaikutusta kissan elinikään.

      Keskimääräisenä elinikänä voidaan pitää varmaankin 10-15 vuotta.

      • Anonyymi

        "Vuosittain eläinlääkärin tarkastuksessa käyvä, perusterve kissa, jolla on rokotukset kunnossa ja joka on myös leikattu ja elää sisäkissana ulkoillen vain tarhassa tai valjaissa, voi hyvinkin elää 20-vuotiaaksi"
        Ne sisäkissat mitä minä olen nähnyt, ovat alle 10 vuotiaina huomattavasti iäkkäämmän oloisia kuin yli kymmenvuotiaat kisut jotka saavat olla vapaasti sekä ulkona että sisällä..


      • pekka
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vuosittain eläinlääkärin tarkastuksessa käyvä, perusterve kissa, jolla on rokotukset kunnossa ja joka on myös leikattu ja elää sisäkissana ulkoillen vain tarhassa tai valjaissa, voi hyvinkin elää 20-vuotiaaksi"
        Ne sisäkissat mitä minä olen nähnyt, ovat alle 10 vuotiaina huomattavasti iäkkäämmän oloisia kuin yli kymmenvuotiaat kisut jotka saavat olla vapaasti sekä ulkona että sisällä..

        Saman minäkin olen huomannut. Kissat jotenkin nuutuvat, vanhenevat nopeammin, kun ne ovat vain sisällä ja tylsistyneenä tuijottavat ikkunasta ulos.
        Sisä-/ulkokissa sen sijaan pysyy mieleltään virkeämpänä ja se näkyy olemuksesta.
        Sellaista virikkeiden määrää minkä ulkona oleminen antaa kissalle ei voi antaa leikkisinkään ihminen sisäkissalle.


      • Surullinen
        pekka kirjoitti:

        Saman minäkin olen huomannut. Kissat jotenkin nuutuvat, vanhenevat nopeammin, kun ne ovat vain sisällä ja tylsistyneenä tuijottavat ikkunasta ulos.
        Sisä-/ulkokissa sen sijaan pysyy mieleltään virkeämpänä ja se näkyy olemuksesta.
        Sellaista virikkeiden määrää minkä ulkona oleminen antaa kissalle ei voi antaa leikkisinkään ihminen sisäkissalle.

        omistan kaksi sisäkissaa ja en voi pitää niitä ulkona kun kesäisin vain mökillä koska asutaan sellaisella alueella keskustassa jossa autot huristelevat lujaa. Ensimmäinen kissani monia vuosia sitten jäi auton alle enkä ole vieläkään sitä näkyä unohtanut.


      • Miuku

        kisu meillä ja vielä jaksaa!! ei ole koskaan rokotettu, leikattu mummo. Lääkärissä kävi tarkastuksessa ja lääkäri sanoi että ei ole niin tervettä kissaa ikinä nähny. se on tosi hyvä kuntonen johtuu varmaan siitä että juoksi vapaana ne 10 vuotta, nyt olosuhteiden pakosta (asuu keskellä kaupunkia) sisäkissana ja viihtyy mainiosti!


      • Tabby
        pekka kirjoitti:

        Saman minäkin olen huomannut. Kissat jotenkin nuutuvat, vanhenevat nopeammin, kun ne ovat vain sisällä ja tylsistyneenä tuijottavat ikkunasta ulos.
        Sisä-/ulkokissa sen sijaan pysyy mieleltään virkeämpänä ja se näkyy olemuksesta.
        Sellaista virikkeiden määrää minkä ulkona oleminen antaa kissalle ei voi antaa leikkisinkään ihminen sisäkissalle.

        =D "tylsistyneenä tuijottavat ikkunasta ulos"! Haha! Kaikilla tuntemillani sisäkissoilla on muutakin tekemistä kuin tuijotella ikkunasta ulos. Ja yksikään niistä ei muuten ole tylsistynyt.

        Hmm... Miksihän minä tiedän useita yli 15-vuotiaita kissoja, jotka ovat eläneet koko elämänsä sisäkissoina (käyden myös kissanäyttelyissä), ja ovat silti kuin vuoden ikäiset nuoret kissat. Niin ulkonäöltään kuin mieleltäänkin. Sen sijaan tiedän muutamia 3-5-vuotiaita ulkoilevia kissoja, jotka ovat jo noin nuorina ihan selvästi vanhan oloisia.

        Montako sisäkissaa tiedät/tunnet? Entä montako ulkoilevaa? Veikkaanpa, että jos tunnet muutamia kissoja, et voi niiden pohjalta päätellä vielä yhtään mitään siitä, kumpi vanhenee nopeammin. Minä tunnen arvioilta 40 ulkoilevaa kissaa ja muutama sata sisäkissaa. Varsinaista eroa vanhenemisessa ei voi sanoa olevan. Sisäkissat ovat kylläkin olleet terveempiä.

        Kissa saa ihan riittävästi virikkeitä ulkoilessaan valjaissa, tarhassa tai parvekkeella. Tavoitteenani on pitää kissat niin terveinä kuin mahdollista, luoda niille runsaasti virikkeitä ja antaa hyvä ja pitkä elämä (niin pitkä kuin kunkin kissan kohdalla mahdollista, yksilöllinenhän tuo elinikä on).

        Tämä on siitä jännä palsta, että täällä saadaan ihmiset pomppimaan ja ilkeilemään asiasta kuin asiasta. Enpä ole vielä muilla palstoilla tätä havainnut.


      • pekka
        Tabby kirjoitti:

        =D "tylsistyneenä tuijottavat ikkunasta ulos"! Haha! Kaikilla tuntemillani sisäkissoilla on muutakin tekemistä kuin tuijotella ikkunasta ulos. Ja yksikään niistä ei muuten ole tylsistynyt.

        Hmm... Miksihän minä tiedän useita yli 15-vuotiaita kissoja, jotka ovat eläneet koko elämänsä sisäkissoina (käyden myös kissanäyttelyissä), ja ovat silti kuin vuoden ikäiset nuoret kissat. Niin ulkonäöltään kuin mieleltäänkin. Sen sijaan tiedän muutamia 3-5-vuotiaita ulkoilevia kissoja, jotka ovat jo noin nuorina ihan selvästi vanhan oloisia.

        Montako sisäkissaa tiedät/tunnet? Entä montako ulkoilevaa? Veikkaanpa, että jos tunnet muutamia kissoja, et voi niiden pohjalta päätellä vielä yhtään mitään siitä, kumpi vanhenee nopeammin. Minä tunnen arvioilta 40 ulkoilevaa kissaa ja muutama sata sisäkissaa. Varsinaista eroa vanhenemisessa ei voi sanoa olevan. Sisäkissat ovat kylläkin olleet terveempiä.

        Kissa saa ihan riittävästi virikkeitä ulkoilessaan valjaissa, tarhassa tai parvekkeella. Tavoitteenani on pitää kissat niin terveinä kuin mahdollista, luoda niille runsaasti virikkeitä ja antaa hyvä ja pitkä elämä (niin pitkä kuin kunkin kissan kohdalla mahdollista, yksilöllinenhän tuo elinikä on).

        Tämä on siitä jännä palsta, että täällä saadaan ihmiset pomppimaan ja ilkeilemään asiasta kuin asiasta. Enpä ole vielä muilla palstoilla tätä havainnut.

        Kuka ilkeilee ja kenelle? Jos tarkoitit minua niin en ymmärrä väitettäsi. Minä esitin mielestäni täysin asiallisen kommentin. Jos joku ilkeilee niin kyllä se olet sinä.

        Miksi ei voi esittää asiasta mielipidettä, vaan pitää ruveta heti solvaamaan toista jostain ihme asioista. En ymmärrä.


      • Niina
        pekka kirjoitti:

        Saman minäkin olen huomannut. Kissat jotenkin nuutuvat, vanhenevat nopeammin, kun ne ovat vain sisällä ja tylsistyneenä tuijottavat ikkunasta ulos.
        Sisä-/ulkokissa sen sijaan pysyy mieleltään virkeämpänä ja se näkyy olemuksesta.
        Sellaista virikkeiden määrää minkä ulkona oleminen antaa kissalle ei voi antaa leikkisinkään ihminen sisäkissalle.

        mieltä olen kanssasi!


      • Anonyymi
        Tabby kirjoitti:

        =D "tylsistyneenä tuijottavat ikkunasta ulos"! Haha! Kaikilla tuntemillani sisäkissoilla on muutakin tekemistä kuin tuijotella ikkunasta ulos. Ja yksikään niistä ei muuten ole tylsistynyt.

        Hmm... Miksihän minä tiedän useita yli 15-vuotiaita kissoja, jotka ovat eläneet koko elämänsä sisäkissoina (käyden myös kissanäyttelyissä), ja ovat silti kuin vuoden ikäiset nuoret kissat. Niin ulkonäöltään kuin mieleltäänkin. Sen sijaan tiedän muutamia 3-5-vuotiaita ulkoilevia kissoja, jotka ovat jo noin nuorina ihan selvästi vanhan oloisia.

        Montako sisäkissaa tiedät/tunnet? Entä montako ulkoilevaa? Veikkaanpa, että jos tunnet muutamia kissoja, et voi niiden pohjalta päätellä vielä yhtään mitään siitä, kumpi vanhenee nopeammin. Minä tunnen arvioilta 40 ulkoilevaa kissaa ja muutama sata sisäkissaa. Varsinaista eroa vanhenemisessa ei voi sanoa olevan. Sisäkissat ovat kylläkin olleet terveempiä.

        Kissa saa ihan riittävästi virikkeitä ulkoilessaan valjaissa, tarhassa tai parvekkeella. Tavoitteenani on pitää kissat niin terveinä kuin mahdollista, luoda niille runsaasti virikkeitä ja antaa hyvä ja pitkä elämä (niin pitkä kuin kunkin kissan kohdalla mahdollista, yksilöllinenhän tuo elinikä on).

        Tämä on siitä jännä palsta, että täällä saadaan ihmiset pomppimaan ja ilkeilemään asiasta kuin asiasta. Enpä ole vielä muilla palstoilla tätä havainnut.

        Eipä kyllä ollut tarkoitus ilkeillä, anteeksi jos se sinusta siltä tuntui.


      • iita
        pekka kirjoitti:

        Saman minäkin olen huomannut. Kissat jotenkin nuutuvat, vanhenevat nopeammin, kun ne ovat vain sisällä ja tylsistyneenä tuijottavat ikkunasta ulos.
        Sisä-/ulkokissa sen sijaan pysyy mieleltään virkeämpänä ja se näkyy olemuksesta.
        Sellaista virikkeiden määrää minkä ulkona oleminen antaa kissalle ei voi antaa leikkisinkään ihminen sisäkissalle.

        Voiskohan kissan luonteella olla mitaan tekemista asian kanssa? Meidan 17 - vuotias kolliukkeli pelkasi jo pentuna "suurta maailmaa" (puutarha) ja on ollut ikansa sisakissa ja touhukas sellainen. Ja on edelleenkin oikea Ville Vallaton vaikka ulkoilu tapahtuukin partseilla. Eihan me ihmisetkaan olla kaikki reippaita ja ulospain suuntautuneita, vai mita?
        Eli kylla minun mielesta kissalla voi olla hyva ja rikas elama vaikkei pihalle mentaiskaan.
        Eli meijan arkajalka saa rauhassa nauttia vanhanpojan paivistaan sisalla eika kylla viikset roiku yhtaan :)


      • Tabby
        pekka kirjoitti:

        Kuka ilkeilee ja kenelle? Jos tarkoitit minua niin en ymmärrä väitettäsi. Minä esitin mielestäni täysin asiallisen kommentin. Jos joku ilkeilee niin kyllä se olet sinä.

        Miksi ei voi esittää asiasta mielipidettä, vaan pitää ruveta heti solvaamaan toista jostain ihme asioista. En ymmärrä.

        Eli en tarkoittanut ketään henkilökohtaisesti, vaan noin yleisesti, että tällä palstalla ilkeilymeininki on tuttu juttu, muilla palstoilla oikeastaan ei (Jippii tekee todellisen poikkeuksen).

        Minua siis saa syytellä ja heittää sontaa naamalle? Minä olen aina se, jolle saa huutaa ja kiukutella, okei sovitaan sitten niin. Ei kovinkaan kivaa minusta kylläkään, joten lienee parasta, etten tällä palstalla enää näyttäydy koska kaikki täällä tuntuvat olevan minua, mielipiteitäni ja ohjeitani vastaan.

        Nii-in, mielipiteensä saa esittää. Minä sitten taas en saa sitä esittää enkä kertoa omista kokemuksistani? Tällainen tunne ainakin tulee usein.


      • Anonyymi
        Tabby kirjoitti:

        Eli en tarkoittanut ketään henkilökohtaisesti, vaan noin yleisesti, että tällä palstalla ilkeilymeininki on tuttu juttu, muilla palstoilla oikeastaan ei (Jippii tekee todellisen poikkeuksen).

        Minua siis saa syytellä ja heittää sontaa naamalle? Minä olen aina se, jolle saa huutaa ja kiukutella, okei sovitaan sitten niin. Ei kovinkaan kivaa minusta kylläkään, joten lienee parasta, etten tällä palstalla enää näyttäydy koska kaikki täällä tuntuvat olevan minua, mielipiteitäni ja ohjeitani vastaan.

        Nii-in, mielipiteensä saa esittää. Minä sitten taas en saa sitä esittää enkä kertoa omista kokemuksistani? Tällainen tunne ainakin tulee usein.

        "Nii-in, mielipiteensä saa esittää. Minä sitten taas en saa sitä esittää enkä kertoa omista kokemuksistani? Tällainen tunne ainakin tulee usein."
        Minulle itselleni tuli mieleen tämmöinen selitys: mitä olen viestejäsi lukenut, niin niistä saa helposti sellaisen käsityksen, että kuvittelet olevasi kaikkitietävä ja että vain sinun mielipiteesi on se ainoa oikea. Tunnetusti ihmiset eivät pidä sellaisista henkilöistä, joilla on jatkuva tarve osoittaa tietävänsä ja olevansa parempi kuin itse on. Ihmiset ikäänkuin kokevat sinut "uhkana" ja tästä syystä he hyökkäävät sinua vastaan. Eikös se ole niin, että hyökkäys on paras puolustus..?


      • Antero
        Tabby kirjoitti:

        Eli en tarkoittanut ketään henkilökohtaisesti, vaan noin yleisesti, että tällä palstalla ilkeilymeininki on tuttu juttu, muilla palstoilla oikeastaan ei (Jippii tekee todellisen poikkeuksen).

        Minua siis saa syytellä ja heittää sontaa naamalle? Minä olen aina se, jolle saa huutaa ja kiukutella, okei sovitaan sitten niin. Ei kovinkaan kivaa minusta kylläkään, joten lienee parasta, etten tällä palstalla enää näyttäydy koska kaikki täällä tuntuvat olevan minua, mielipiteitäni ja ohjeitani vastaan.

        Nii-in, mielipiteensä saa esittää. Minä sitten taas en saa sitä esittää enkä kertoa omista kokemuksistani? Tällainen tunne ainakin tulee usein.

        Kissa aiheena on sellainen juttu, että yleensä se ei jätä ketään kylmäksi, siis välinpitämättömäksi, kuten koirien kohdalla saattaa käydä. Kissaa joko rakastetaan tai sitä vihataan. Sen mukaan jakaantuvat sitten mielipiteetkin. Kokemustahan meillä on, eikä vain?
        Aluksi oli yhdistyksellämme täysin valvomaton keskustelupalsta, johon jätettiin hyvinkin henkilöön käyviä, repiviä viestejä. Eräskin tunnollinen kasvattaja joutui lopettamaan toimintansa kun hermot siinä menivät.
        Sittemmin muutettiin palsta rekisteröinnin vaativaksi ja valvotuksi keskustelupaikaksi. Siihen loppuivat käytännössä myös keskustelut kissojen kasvatuksesta ja terveydestä. Ei ollut hyvä tämäkään vaihtoehto, mutta edellistä parempi kuitenkin.
        Toisinaan on vaikea olla ottamatta kantaa kommenttiin, joka on täysin metsässä, mutta eräissä tapauksissa se on ainoa keino säilyttää oma mielenrauhansa.
        Kissan astiasta on helppo poistaa paakut päivittäin kunnollisella työkalulla, mutta netin lantakasaa tonkiessa se alkaa haista vain entistä enemmän. Yritä kestää - kyllä se siitä.


      • Tabby
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nii-in, mielipiteensä saa esittää. Minä sitten taas en saa sitä esittää enkä kertoa omista kokemuksistani? Tällainen tunne ainakin tulee usein."
        Minulle itselleni tuli mieleen tämmöinen selitys: mitä olen viestejäsi lukenut, niin niistä saa helposti sellaisen käsityksen, että kuvittelet olevasi kaikkitietävä ja että vain sinun mielipiteesi on se ainoa oikea. Tunnetusti ihmiset eivät pidä sellaisista henkilöistä, joilla on jatkuva tarve osoittaa tietävänsä ja olevansa parempi kuin itse on. Ihmiset ikäänkuin kokevat sinut "uhkana" ja tästä syystä he hyökkäävät sinua vastaan. Eikös se ole niin, että hyökkäys on paras puolustus..?

        En todellakaan ole kaikkitietävä, tiedän sen itsekin enkä kuvittele olevani. Ja kuten olen varmaan miljoonaan kertaan tolkuttanut: ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa hoitaa kissoja. Eiköhän tämä jo kerro senkin, että mielestäni minun mielipiteeni ei ole se ainoa oikea?

        Niin, eihän kaikkien tarvitse pitää kaikista. Mutta mitenkäs asia sattuukaan olemaan niin, että neljällä muulla palstalla olen täysin väleissä kaikkien muiden siellä käyvien kanssa, enkä siellä törmää tällaisiin arvosteluihin? Kerropa se. Kirjoitustyyli ja aiheet kun kuitenkin ovat samat.

        Mielestäni voisit nyt lopettaa syyttelyni ja keskittyä aiheeseen Kissat. Pakottaa en tietenkään voi.


      • Matte
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vuosittain eläinlääkärin tarkastuksessa käyvä, perusterve kissa, jolla on rokotukset kunnossa ja joka on myös leikattu ja elää sisäkissana ulkoillen vain tarhassa tai valjaissa, voi hyvinkin elää 20-vuotiaaksi"
        Ne sisäkissat mitä minä olen nähnyt, ovat alle 10 vuotiaina huomattavasti iäkkäämmän oloisia kuin yli kymmenvuotiaat kisut jotka saavat olla vapaasti sekä ulkona että sisällä..

        Siis ne harvat ulkokissat jotka tuohon ikään asti selviävät. Aika suuri osa ulkokissoistahan jää auton alle, joutuu metsästäjien ampumaksi, saa leukoosin tai kissa-AIDSin tappeluissa tai perittelussa muiden kissojen kanssa jne. Sisäkissat keskimäärin elävät vanhemmiksi, koska niiden elämästä on omistaja karsinut näitä riskitekijöitä.


      • Hille
        Tabby kirjoitti:

        =D "tylsistyneenä tuijottavat ikkunasta ulos"! Haha! Kaikilla tuntemillani sisäkissoilla on muutakin tekemistä kuin tuijotella ikkunasta ulos. Ja yksikään niistä ei muuten ole tylsistynyt.

        Hmm... Miksihän minä tiedän useita yli 15-vuotiaita kissoja, jotka ovat eläneet koko elämänsä sisäkissoina (käyden myös kissanäyttelyissä), ja ovat silti kuin vuoden ikäiset nuoret kissat. Niin ulkonäöltään kuin mieleltäänkin. Sen sijaan tiedän muutamia 3-5-vuotiaita ulkoilevia kissoja, jotka ovat jo noin nuorina ihan selvästi vanhan oloisia.

        Montako sisäkissaa tiedät/tunnet? Entä montako ulkoilevaa? Veikkaanpa, että jos tunnet muutamia kissoja, et voi niiden pohjalta päätellä vielä yhtään mitään siitä, kumpi vanhenee nopeammin. Minä tunnen arvioilta 40 ulkoilevaa kissaa ja muutama sata sisäkissaa. Varsinaista eroa vanhenemisessa ei voi sanoa olevan. Sisäkissat ovat kylläkin olleet terveempiä.

        Kissa saa ihan riittävästi virikkeitä ulkoilessaan valjaissa, tarhassa tai parvekkeella. Tavoitteenani on pitää kissat niin terveinä kuin mahdollista, luoda niille runsaasti virikkeitä ja antaa hyvä ja pitkä elämä (niin pitkä kuin kunkin kissan kohdalla mahdollista, yksilöllinenhän tuo elinikä on).

        Tämä on siitä jännä palsta, että täällä saadaan ihmiset pomppimaan ja ilkeilemään asiasta kuin asiasta. Enpä ole vielä muilla palstoilla tätä havainnut.

        Minun 11-vuotias persialaisvanhapoikani leikkii leluilla kuin pentu, kun sitä leikittää. Ainoa vanhuusoire mitä olen huomannut, on se, että se kärttää aina namipaloja.


      • Hille lisää
        Hille kirjoitti:

        Minun 11-vuotias persialaisvanhapoikani leikkii leluilla kuin pentu, kun sitä leikittää. Ainoa vanhuusoire mitä olen huomannut, on se, että se kärttää aina namipaloja.

        Niin, persialaiseni on sisäkissa.


      • Anonyymi
        Tabby kirjoitti:

        En todellakaan ole kaikkitietävä, tiedän sen itsekin enkä kuvittele olevani. Ja kuten olen varmaan miljoonaan kertaan tolkuttanut: ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa hoitaa kissoja. Eiköhän tämä jo kerro senkin, että mielestäni minun mielipiteeni ei ole se ainoa oikea?

        Niin, eihän kaikkien tarvitse pitää kaikista. Mutta mitenkäs asia sattuukaan olemaan niin, että neljällä muulla palstalla olen täysin väleissä kaikkien muiden siellä käyvien kanssa, enkä siellä törmää tällaisiin arvosteluihin? Kerropa se. Kirjoitustyyli ja aiheet kun kuitenkin ovat samat.

        Mielestäni voisit nyt lopettaa syyttelyni ja keskittyä aiheeseen Kissat. Pakottaa en tietenkään voi.

        Minä en ole sinua syyttämässä yhtään mistään. Esitin vain arveluni siitä, mistä saattaa johtua, että sinua kohtaan esitetään täällä niin paljon kritiikkiä. Anteeksi jos se jotenkin loukkasi tunteitasi.
        En tarkoittanut myöskään että oikeasti luulisit olevasi kaikkitietävä tms, vaan, että ihmiset ovat saaneet sinusta sellaisen käsityksen ja sen vuoksi käyttäytyvät sinua kohtaan niin kuin käyttäytyvät.
        Näistä muista foorumeista en osaa mitään sanoa, kun en ole niillä käynyt.


      • maria

        Ymmärsinkö oikein että mielestäsi kissa on eläväisempi ja nuorekkaampi sisäkissana?
        Sitä mieltä minäkin olen. Juurihan jouduimme lopettamaan 17- vuotiaan ulkokissan joka sai tämän tästä paiseita (sinne meni laihat opintotuet- kissan lääkärikäynteihin, röntgeniin, antibioottikuureihin..), vanhemmiten kun luuli edelleen olevansa se "kulmakunnan kingi" vaikka aikamoinen Metusalem jo oli..
        Leikkiminen sillä väheni aika lailla jo 8- vuotiaana.. taisi reviirin puolustaminen ottaa voimille iän karttuessa! Viimeiset vuodet sillä oli jo vaikeuksia reviirinsä "rajaselkkauksien" vuoksi, kerran se reviirinsä menettikin mutta sai sen hieman yllättävällä konstilla takaisin: valloittajakissa säihkähti kuollakseen meidän Metun lääkäriltä saamaa tötteröä, jota se piti päässään muutaman päivän! Sen koommin ei sitä valloittajaa nähty.. Sitten Metu sai kaverikseen koiran, joka hoiti sen reviirin puolustamista erittäin tunnollisesti.
        Sukulaiseni kissa, joka oli meidän kissan sisar, eli sisäkissana terveen ja 4 vuotta pidemmän elämän. Pari muuta tapausta olen nähnyt myös. Metun elämää seuranneena vakuutuin siitä, että kissat kannattaa kaupungissa pitää visusti sisällä.


      • Teemu
        maria kirjoitti:

        Ymmärsinkö oikein että mielestäsi kissa on eläväisempi ja nuorekkaampi sisäkissana?
        Sitä mieltä minäkin olen. Juurihan jouduimme lopettamaan 17- vuotiaan ulkokissan joka sai tämän tästä paiseita (sinne meni laihat opintotuet- kissan lääkärikäynteihin, röntgeniin, antibioottikuureihin..), vanhemmiten kun luuli edelleen olevansa se "kulmakunnan kingi" vaikka aikamoinen Metusalem jo oli..
        Leikkiminen sillä väheni aika lailla jo 8- vuotiaana.. taisi reviirin puolustaminen ottaa voimille iän karttuessa! Viimeiset vuodet sillä oli jo vaikeuksia reviirinsä "rajaselkkauksien" vuoksi, kerran se reviirinsä menettikin mutta sai sen hieman yllättävällä konstilla takaisin: valloittajakissa säihkähti kuollakseen meidän Metun lääkäriltä saamaa tötteröä, jota se piti päässään muutaman päivän! Sen koommin ei sitä valloittajaa nähty.. Sitten Metu sai kaverikseen koiran, joka hoiti sen reviirin puolustamista erittäin tunnollisesti.
        Sukulaiseni kissa, joka oli meidän kissan sisar, eli sisäkissana terveen ja 4 vuotta pidemmän elämän. Pari muuta tapausta olen nähnyt myös. Metun elämää seuranneena vakuutuin siitä, että kissat kannattaa kaupungissa pitää visusti sisällä.

        Kissasi sai elää kissan elämää! Kokea ne 'voiton' ja 'tappion' hetket, pyydystää hiiriä jne. Varmasti sisäkissa elää "mukavammin", mutta onko se sitä OIKEATA kissan elämää. Ei mielestäni. Kyllä elämässä kuuluu olla (sekä kissalla että ihmisellä) säpinää, vaaroja, onnistumisen hetkiä, ylemmyyden/alemmuuden tunnetta (toisia kohtaan). Kotona hoidokkina ollessa näistä jää ilman.
        Vai haluaisitko itse elää suojatun elämän sisätiloissa, jonkun sinua rakastaen ja suojellen, antaen hyvää ruokaa ja huolempitoa, mutta aina sisällä (tai ulkona kahlittuna) pitäen. Luulen että siitä hyvästäkin huolimatta jäisit paitsi jostain oleellisesta elässä ja haluaisitkin jo pian ulos elämään ja kokemaan ;)


      • Anonyymi

        Tai 0 - 25 vuotta, suurinpiirtein, keskimäärin


    • NYT RIITTÄÄ!

      PYYDÄN: LOPETTAKAA JO TÄMÄ TURHA KINASTELEMINEN!

      • xama 67

        Anteeksi.


    • 18 ja 21v

      meidän kamu(21)vietiin 2006 piikille kun sen elimistö petti ja kisu(18v)sai nisäkasvaimia leikattiin 2 kertaa mutta aina vaan tuli uusia
      molempien eläinten todenperäisen iän voi eläinlääkäri todistaa ja rokotus / sairaskäynti kirjat löytyvät kamulta vuodesta 1985
      kamu haettiin tampereen eläinsuojeluyhdistykseltä leikattuna ja rokotettuna 1985(siellä sen nimi oli vesa-matti)
      kisun naapuri jätti rappukäytävään ja eläinlääkäri arvioi kissan silloin 3vuotiaaksi 1991 jotenka kisun iäsä en voi olla 100% varma

    • itunes

      kissat voi elätä 0-12 vuotiaaksi jos kissaa hoitaa hyvin ja antaa kunnon ruokaa se voi elätä 26v. Kiva kuin kysyit se on tosi kiva kuulla!!!! hyvää pääsiäistä!

    • kissa-ihminen

      tervehdys,

      naapurin vanha Rontti kuoli viime syksynä 24-vuotiaana, mutta postivirkailijalta kuulin juuri pari kuukautta sitten ennätyksen. hänen tätinsä leikkaamaton kolli-kissa eli 28-vuotiaaksi.

    • kateista

      moikka,

      mulla on kuollut jo kaksi kissaa, ne olivat ulkokissoja. eka kuoli 13 ja puoli vuotiaana, toinen 12 ja puoli vuotiaana. ekalla oli sokeritauti, mutta se kuoli kuitenkin rinta-ontelokasvaimiin, eli tukehtui kuoliaaksi sairaalan pöydälle, niin että puri kielensäkin poikki ja pala kielestä lensi lattialle. toinen kissa kuoli munuaisen vajaantoimintaan, sehän on niin yleistä kateille. yks eläinlääketieteen opiskelija sanoi osuvasti mulle, että jokaisella elimellä on niin sanotusti käyttöikänsä. kun se on hoitanut tehtävänsä, sen toiminta lakkaa ja katti kuolee.

      • mari__

        tänään kuoli rakas 12-vuotias kissamme. sai juosta vapaana sekä sisällä että ulkona mielensä mukaan, ja oli aina onnellinen ja leikkisä. nyt kuitenkin yhtäkkiä sydämen vajaatoiminta vei kullan hengen. koskaan ei siis tiedä :( veikkaanpa että yleisin ulkokissan elinikä on noin 15 vuotta tai vähän alle.


      • huopaaja
        mari__ kirjoitti:

        tänään kuoli rakas 12-vuotias kissamme. sai juosta vapaana sekä sisällä että ulkona mielensä mukaan, ja oli aina onnellinen ja leikkisä. nyt kuitenkin yhtäkkiä sydämen vajaatoiminta vei kullan hengen. koskaan ei siis tiedä :( veikkaanpa että yleisin ulkokissan elinikä on noin 15 vuotta tai vähän alle.

        Otan osaa kissasi poismenon johdosta:-) Perästä tullaan...

        Munuaisten vajaatoimintaa on sairastanut minunkin 19- vuotias mummo jo 2-vuotta. Vielä mennä porskutellaan mukavasti oikealla ruokavaliolla. Kaduttaa etten aikoinaan panostanut oikeanlaiseen, elikkä mahdollisemman luonnonmukaiseen ravintoon. No lapsi olin itsekkin että tuskin olisin voinut asiaan vaikuttaa.. Tosiasiassa pumppasin kissani täyteen ravinnolla jota ei sisuskalut kestänyt. Kaupan väriainesapuskaa hehkutusjäännöksin ja lisäainein ei tee hyvää.
        Helpotus oli kenties se että kissa saalisti itse ruokansa suurimmaksiosaksi elämäänsä. Myös erä- ja maalaistalon tyttönä kaikki kalat ja riistat mitä lähti luonnosta matkaan, sai kissa osansa niistä.

        Rokottanut en koskaan, madottanut kuitenkin säännöllisesti. Kissani on puoliangora maatiaiskissa joka syntyi aikoinaan luonnossa.
        No kalliin hinnan maksan nyt ruoasta josta aikoinaan niin tingittiin. Ei auta. Kaikkeni koitan tehdä vain että rakkaalla on helppo olla. Onhan se jo iäkäs enkä enempää voi vaatiakkaan. Mietin vain miten sisukas tuo muori olisi jos en tehdasmuonaa olisi tarjonnut. Olisiko tuo ollut edes siitä kiinni, mene ja tiedä... No koiraani kuitenkin barffaan:-)
        Ei sillä...
        Näihin asioihin on niin monta tekijää ja vaikuttajaa. Ikuisuuskysymys onkin pitkän iän salaisuus.


      • huopaaja
        huopaaja kirjoitti:

        Otan osaa kissasi poismenon johdosta:-) Perästä tullaan...

        Munuaisten vajaatoimintaa on sairastanut minunkin 19- vuotias mummo jo 2-vuotta. Vielä mennä porskutellaan mukavasti oikealla ruokavaliolla. Kaduttaa etten aikoinaan panostanut oikeanlaiseen, elikkä mahdollisemman luonnonmukaiseen ravintoon. No lapsi olin itsekkin että tuskin olisin voinut asiaan vaikuttaa.. Tosiasiassa pumppasin kissani täyteen ravinnolla jota ei sisuskalut kestänyt. Kaupan väriainesapuskaa hehkutusjäännöksin ja lisäainein ei tee hyvää.
        Helpotus oli kenties se että kissa saalisti itse ruokansa suurimmaksiosaksi elämäänsä. Myös erä- ja maalaistalon tyttönä kaikki kalat ja riistat mitä lähti luonnosta matkaan, sai kissa osansa niistä.

        Rokottanut en koskaan, madottanut kuitenkin säännöllisesti. Kissani on puoliangora maatiaiskissa joka syntyi aikoinaan luonnossa.
        No kalliin hinnan maksan nyt ruoasta josta aikoinaan niin tingittiin. Ei auta. Kaikkeni koitan tehdä vain että rakkaalla on helppo olla. Onhan se jo iäkäs enkä enempää voi vaatiakkaan. Mietin vain miten sisukas tuo muori olisi jos en tehdasmuonaa olisi tarjonnut. Olisiko tuo ollut edes siitä kiinni, mene ja tiedä... No koiraani kuitenkin barffaan:-)
        Ei sillä...
        Näihin asioihin on niin monta tekijää ja vaikuttajaa. Ikuisuuskysymys onkin pitkän iän salaisuus.

        Perästä tultiin...
        Rakkaani ammuttiin hautaansa tänään. Aamulla sai vitamiiniannoksensa ja päivä kului verkkaisesti niin kuin aina. Sängyssä kehräsi kun paijasin tuttuun tyyliin ja ruokaa tuli pyytämään omin jaloin.
        Tänään oli hyväpäivä kuolla. Niitä huonoja on sitten ollutkin viimeaikoina vaikkei se koskaan kipuaan näyttänytkään. Totuus oli se että ikä ja terveys tuli vastaan.
        Nätti niskalaukaus kun kissa söi loimulohta.... Oli kyllä elämäni rankin päätös täytyy myöntää ja itku on muurannu silmät. Voi v****u kun se ei mun mielessä kyselisi kokoajan miksi tein niin. Sitä rakastavaa ja palvovaa katsetta en unohda koskaan!! Miten joku voi niin silmillään kertoa kuinka paljon luottaa? Sitä katsetta en tule näkemään elämässäni enää koskaan. Se antoi kaikkensa ja pääsi pois kun jalat jotenkin vielä kantoi... Kunnialla!

        Sinne päättyi yhteinen tie mistä se 19-vuotta sitten alkoi.
        Kun kuusivuotias pikkutyttö sai kissanpentunsa syliin ensimmäisen kerran, myös minun syli oli se viimeinen. Paikkakin oli sama maatila jossa oli sen vapaus, elämänhalu ja parhaat vuodet.
        Nyt poikani on samanikäinen kuin minä silloin ja toivon että hänkin saa vielä kokea saman yhtenäisyyden tunteen kuin minäkin.

        Muistot elää ikuisesti...
        Kun lapsena itkin, juoksit aina syliini ja katsoit rakastavasti silmiini. Poljit tassuilla ja kehräsit kunnes en enää itkenyt. Miten tiesit että minulla oli paha olla? Kuka minua nyt lohduttaa? Minä itken sinun takiasi ja sinä et ole täällä!!
        Miten selviän tästä yöstä kun et enää hyppää valojen sammuessa vatsanipäälle rapsuteltavaksi? Ketä minä rapsutan juuri siitä oikeasta kohdasta poskipäistä? Kuka kellahtaa mahanpäältä kainaloon selälleen kun olen nukahtamassa? Ja kuka menee peitonalle tai tyynynpäälle nukkumaan kun nukahdan? Kuka vei tämän kaiken minulta? Minäkö sen tein? Ei niin tehdä ystävälle!! Järki ei kerro tehneeni oikein... Onko todellakin tällaista elää järjen rajamailla? Kuin olisi valveilla painajaisessa eikä kukaan herätä!! Olen tässä vaikken olekkaan ja tiedän että minulla on fyysistä kipua vaikken sitä tunnekkaan. Henkinen on niin paljon voimakkaampi.

        Kiitos rakas näistä vuosista!! Sinä annoit ja opetit minulle niin paljon....olit paras ystäväni loppuun asti.
        Perästä tullaan vielä joskus ja silloin taas tavataan:-)


      • xama 67.
        huopaaja kirjoitti:

        Perästä tultiin...
        Rakkaani ammuttiin hautaansa tänään. Aamulla sai vitamiiniannoksensa ja päivä kului verkkaisesti niin kuin aina. Sängyssä kehräsi kun paijasin tuttuun tyyliin ja ruokaa tuli pyytämään omin jaloin.
        Tänään oli hyväpäivä kuolla. Niitä huonoja on sitten ollutkin viimeaikoina vaikkei se koskaan kipuaan näyttänytkään. Totuus oli se että ikä ja terveys tuli vastaan.
        Nätti niskalaukaus kun kissa söi loimulohta.... Oli kyllä elämäni rankin päätös täytyy myöntää ja itku on muurannu silmät. Voi v****u kun se ei mun mielessä kyselisi kokoajan miksi tein niin. Sitä rakastavaa ja palvovaa katsetta en unohda koskaan!! Miten joku voi niin silmillään kertoa kuinka paljon luottaa? Sitä katsetta en tule näkemään elämässäni enää koskaan. Se antoi kaikkensa ja pääsi pois kun jalat jotenkin vielä kantoi... Kunnialla!

        Sinne päättyi yhteinen tie mistä se 19-vuotta sitten alkoi.
        Kun kuusivuotias pikkutyttö sai kissanpentunsa syliin ensimmäisen kerran, myös minun syli oli se viimeinen. Paikkakin oli sama maatila jossa oli sen vapaus, elämänhalu ja parhaat vuodet.
        Nyt poikani on samanikäinen kuin minä silloin ja toivon että hänkin saa vielä kokea saman yhtenäisyyden tunteen kuin minäkin.

        Muistot elää ikuisesti...
        Kun lapsena itkin, juoksit aina syliini ja katsoit rakastavasti silmiini. Poljit tassuilla ja kehräsit kunnes en enää itkenyt. Miten tiesit että minulla oli paha olla? Kuka minua nyt lohduttaa? Minä itken sinun takiasi ja sinä et ole täällä!!
        Miten selviän tästä yöstä kun et enää hyppää valojen sammuessa vatsanipäälle rapsuteltavaksi? Ketä minä rapsutan juuri siitä oikeasta kohdasta poskipäistä? Kuka kellahtaa mahanpäältä kainaloon selälleen kun olen nukahtamassa? Ja kuka menee peitonalle tai tyynynpäälle nukkumaan kun nukahdan? Kuka vei tämän kaiken minulta? Minäkö sen tein? Ei niin tehdä ystävälle!! Järki ei kerro tehneeni oikein... Onko todellakin tällaista elää järjen rajamailla? Kuin olisi valveilla painajaisessa eikä kukaan herätä!! Olen tässä vaikken olekkaan ja tiedän että minulla on fyysistä kipua vaikken sitä tunnekkaan. Henkinen on niin paljon voimakkaampi.

        Kiitos rakas näistä vuosista!! Sinä annoit ja opetit minulle niin paljon....olit paras ystäväni loppuun asti.
        Perästä tullaan vielä joskus ja silloin taas tavataan:-)

        Teemu on ruma nimi ihmiselle.


      • xama 67.
        huopaaja kirjoitti:

        Perästä tultiin...
        Rakkaani ammuttiin hautaansa tänään. Aamulla sai vitamiiniannoksensa ja päivä kului verkkaisesti niin kuin aina. Sängyssä kehräsi kun paijasin tuttuun tyyliin ja ruokaa tuli pyytämään omin jaloin.
        Tänään oli hyväpäivä kuolla. Niitä huonoja on sitten ollutkin viimeaikoina vaikkei se koskaan kipuaan näyttänytkään. Totuus oli se että ikä ja terveys tuli vastaan.
        Nätti niskalaukaus kun kissa söi loimulohta.... Oli kyllä elämäni rankin päätös täytyy myöntää ja itku on muurannu silmät. Voi v****u kun se ei mun mielessä kyselisi kokoajan miksi tein niin. Sitä rakastavaa ja palvovaa katsetta en unohda koskaan!! Miten joku voi niin silmillään kertoa kuinka paljon luottaa? Sitä katsetta en tule näkemään elämässäni enää koskaan. Se antoi kaikkensa ja pääsi pois kun jalat jotenkin vielä kantoi... Kunnialla!

        Sinne päättyi yhteinen tie mistä se 19-vuotta sitten alkoi.
        Kun kuusivuotias pikkutyttö sai kissanpentunsa syliin ensimmäisen kerran, myös minun syli oli se viimeinen. Paikkakin oli sama maatila jossa oli sen vapaus, elämänhalu ja parhaat vuodet.
        Nyt poikani on samanikäinen kuin minä silloin ja toivon että hänkin saa vielä kokea saman yhtenäisyyden tunteen kuin minäkin.

        Muistot elää ikuisesti...
        Kun lapsena itkin, juoksit aina syliini ja katsoit rakastavasti silmiini. Poljit tassuilla ja kehräsit kunnes en enää itkenyt. Miten tiesit että minulla oli paha olla? Kuka minua nyt lohduttaa? Minä itken sinun takiasi ja sinä et ole täällä!!
        Miten selviän tästä yöstä kun et enää hyppää valojen sammuessa vatsanipäälle rapsuteltavaksi? Ketä minä rapsutan juuri siitä oikeasta kohdasta poskipäistä? Kuka kellahtaa mahanpäältä kainaloon selälleen kun olen nukahtamassa? Ja kuka menee peitonalle tai tyynynpäälle nukkumaan kun nukahdan? Kuka vei tämän kaiken minulta? Minäkö sen tein? Ei niin tehdä ystävälle!! Järki ei kerro tehneeni oikein... Onko todellakin tällaista elää järjen rajamailla? Kuin olisi valveilla painajaisessa eikä kukaan herätä!! Olen tässä vaikken olekkaan ja tiedän että minulla on fyysistä kipua vaikken sitä tunnekkaan. Henkinen on niin paljon voimakkaampi.

        Kiitos rakas näistä vuosista!! Sinä annoit ja opetit minulle niin paljon....olit paras ystäväni loppuun asti.
        Perästä tullaan vielä joskus ja silloin taas tavataan:-)

        Teemu on ruma nimi ihmiselle.


      • Anonyymi
        xama 67. kirjoitti:

        Teemu on ruma nimi ihmiselle.

        Kaikki teeat on rumiakin niinkuin


    • Katti.

      Meidän ensimmäinen kissa oli maatiaiskissa ja eli 11v ja olisi elänyt pidempäänkin jollei olisi syönyt jotain myrkkyä. Sen jälkeen meillä oli persialainen joka eli 20v. Että eiköhän se riipu ihan kissasta ja kohtalosta.

      • 6+3

        elämäni aikana paljon kissoja.
        Kaikki ovat olleet sekä sisällä että ulkona.
        Pari kissaa on elänyt lähes kaksikymmentä vuotta, muuten 14-15v ikä alkaa olla kriittinen.
        Vaikka täällä maalaillaan kauhukuvia ulkokissojen kohtalosta ei meillä yksikään ole jäänyt auton alle eikä petojen ruuaksi.
        Ainut asia mikä on joskus aiheuttanut eläinlääkärillä käyntejä ulkona olon vuoksi on reviiri tappelut.
        Jokin sairaus on tullut, syöpääkin on kissoilla yhtä hyvin kuin ihmisillä, samoin maksa ja munuais vikaa.
        Viimeinen matka on hoidettu kauniisti tutulla eläinlääkärillä.
        Kaikki on haudattu lähekkäin talomme tontille.
        Nykyisin on vain yksi kissa 16-vuotias, on vielä terve ja elinvoimainen.


      • Katti.

        Ja se perski oli kans ihan vapaana kulkeva kissa.


    • Mostiina

      eli 21-vuotiaaksi ja yhden kaverin kissa 23-vuotiaaksi. Aika monet kissat tuntuvat tosin kuolevan siinä 18-vuotiaina.
      Kaikki minun tuntemani vanhoiksi eläneet kissat ovat olleet ns. sisäkissoja, siis kissoja jotka eivät liiku yksin ulkona vaan ainoastaan valjaissa tai omalla pihalla tiukassa valvonnassa.
      Tottakai vanhaksi elänyttä kissaa on jo pitänyt käyttää paljon lääkärissa jotta pikkurempoista ei ole tullut isoja ja kohtalokkaita. Nykyinen eläinlääketiede ehdottomasti voi sekä pidentää kissan elämää että erityisesti parantaa elämän laatua kun hoidettavissa olevat sairaudet hoidetaan ajoissa ja kunnolla. Ihan sama kuin ihmisilläkin, ennen oli ihan tavallista kuolla ripuliin tai angiinaan kun ei ollut hoitoja kaikkien saatavilla.

      • Kissi Kissi kalaa tulloo

        vaik kui vanhoiks.. Mein entinen kissa eli 15 vuotiaaks vaik sil oli pienest saak sydänvika, ja ois varmaa eläny viel toiset 15 vuotta jollei idiootti exäni olisi halunnut tappaa sitä... Ja ensimmäinen kissa joka meillä oli mukulana eli myöskin todistettavasti 14 vuotiaaksi (leikkaamaton iso kollinrontti :D) mutta sitten se katosi... Katotaan nyt kui vanhaks toi nykyne kissa elää.... Ai niin ja lapsuuden ystäväni vanha kissamamma eli 23 vuotiaaksi, ihan tavallinen pitkäkarvainen maatiaiskissa oli tuokin..


      • miten menee
        Kissi Kissi kalaa tulloo kirjoitti:

        vaik kui vanhoiks.. Mein entinen kissa eli 15 vuotiaaks vaik sil oli pienest saak sydänvika, ja ois varmaa eläny viel toiset 15 vuotta jollei idiootti exäni olisi halunnut tappaa sitä... Ja ensimmäinen kissa joka meillä oli mukulana eli myöskin todistettavasti 14 vuotiaaksi (leikkaamaton iso kollinrontti :D) mutta sitten se katosi... Katotaan nyt kui vanhaks toi nykyne kissa elää.... Ai niin ja lapsuuden ystäväni vanha kissamamma eli 23 vuotiaaksi, ihan tavallinen pitkäkarvainen maatiaiskissa oli tuokin..

        meijän kissa eläsi 34 vuotiaaksi se oli melko iso


      • Anonyymi
        miten menee kirjoitti:

        meijän kissa eläsi 34 vuotiaaksi se oli melko iso

        Meidän kååpiosfinksi eli 2,4 vuotta, ennenkuin se ammuttiin


    • Kissatkissat

      Meillä taas oli kaksi ihan normaalia maatiaiskissaa, jotka oli hyvin hoidettuja rokotukset ja muut oli, mutta elivät vain 11 ja 12 vuotiaiksi.

    • se

      Kylässä käväisi 26-vuotias leikattu kolli. Oli ihana, kiltti ja leikkisä.

      • Mint.tu

        Maatiaiskissani elivät 7, 12 ja 18 vuotiaiksi (nuorin oli puolipitkäkarva). Siamilaiset 16 ja 18 vuotiaiksi, sekarotuinen (norjalainen metsäkissa&maatiainen) 4 vuotiaaksi sekä tällä hetkellä vielä ilokseni elossa olevat britti 10 vuotta, maatiainen 2 vuotta sekä abesiinialainen peräti 19 vuotta. Viimeksi mainittu on todella hyväkuntoinen ja pirteä kastraatti joka ei ole koskaan tarvinnut eläinlääkärillä käydä kuin rokotuksissa.

        Koirieni ikänestori on airedale joka eli 16 vuotiaaksi.


    • hihitmb

      mo kissat on makkaroita

      • thrhsdrg

        onko? ;)


    • hihhuliheihi

      voi vitun lapset tääl puhutaa kissoista eikä mistää vitu makkaroista :_D

    • eero a

      novittu minä olen sellainen musta mies että huhhuh

      • jokuhomovaa

        olen gei makkara ja kaikki palvoo mua


    • no eero se vaa

      jopas jotakin ;O;OOO; novittu mun kissa veti 100tuhatta metristä hiirtä vittu ja si se on iha homo hinttari niinkun mun vaimokin elinaaa

    • eveliina

      kissat on ihania ! :)

    • Kissat<3

      Öö.. mitä mää oon lukenu nii kissat elää n.27.v

      • lihansyöjä

        Mulla oli kis kis kissa jonka päälle ajoin rekalla


    • Kisunikä

      Maailman vanhin kissa on 42 vuotta vanha.

      Tuo on jossain amerikassa. Mun vanhempien kissa eli 24 v !!!!!!

    • mun kisu

      Meillä oli leikattu kissa joka ulkoili nuorena vapaana maalla, ja kun muutettiin oli sisällä ja ulkoili valvotusti.Sopeutui hyvin sisällekkin.Kissa eli 22 vuotiaaksi :)

    • 6+8

      Sisäkissat eivät kovin vanhoiksi elä, koska ne lihovat ja sairastuvat. Toisaalta kun kissa elää vankeudessa, niin yksi vuosi tuntuu tuhannelta siinä kurjuudessa.

      • turha mutuilla

        Lainaus eläinyhdistyksen sivulta:

        Vapaana kulkevan kissan keskimääräinen elinikä on noin 2-4 vuotta riippumatta siitä, ulkoileeko se maaseudulla vai taajamassa. Hyvin hoidettu sisäkissa saavuttaa usein jopa 15-25 vuoden iän.


      • 22yhteistä vuotta
        turha mutuilla kirjoitti:

        Lainaus eläinyhdistyksen sivulta:

        Vapaana kulkevan kissan keskimääräinen elinikä on noin 2-4 vuotta riippumatta siitä, ulkoileeko se maaseudulla vai taajamassa. Hyvin hoidettu sisäkissa saavuttaa usein jopa 15-25 vuoden iän.

        Mulla eli 22vuotiaaksi kissa, joka eli vuoden verran maalla ulkokissana, ja loput vuodet sisäkissana, joka ulkoili valjaissa, parvekkeella, ja mökillä valvotusti.Korvassa oli jäljet tuosta nuoruuden vapaana olosta, yhteenottanut toisen kissan kanssa kaiketi.
        Hyvin muuten ulkokissanakin ollut sopeutui elämään enemmän ihmisten seurassa, loputon silitysten kerjääjä ja kylkijäinen oli, ja sohvan valtaaja.Aivan ihana kissa, ja eli pitkän elämän, itse se ilmoitti koska halusi ulkoilutusta tai parvekkeelle :)


      • huuhaaaattaaaaaa

        Sä oot taas se ku ei tiedä mistään mitään XD


      • pröööt prööööööttttt

        Laitappa linkkiä tuosta, muuten luulis et taas valehtelet, niinku yleensä....

        Sun väittämät yleisestikkin on ihan sun omia yhden kirjoittelijan mielipiteitä vaan,jotka on täysin suomen lakien, tutkimusten ja kaikkien muiden ihmisten kokemusten vastaisia.Ylläri.
        Muutenkin kirjotukses on ihan täysin turhia.Ei täällä kukaan niitä usko, kaikki tietää että aivopieruja ne taas on,niinku aina ennenkin XD


      • siamilainen

        "Lihovat ja sairastuvat"

        No ehkäpä sen takia niille ei pidä lappaa niitä sokeriraksuja nokan eteen kokoaikaa vaan vähän valvoa miten syövät :D Etkai sinä antaisi 5 vuotiaan sisällä pelejä pelaavan lapsenkaan mättää kokoaikaa sipsejä ja patukoita naapariin, tottakai sekin lihoisi ennestään ja sairastuisi.


      • Vapautta
        turha mutuilla kirjoitti:

        Lainaus eläinyhdistyksen sivulta:

        Vapaana kulkevan kissan keskimääräinen elinikä on noin 2-4 vuotta riippumatta siitä, ulkoileeko se maaseudulla vai taajamassa. Hyvin hoidettu sisäkissa saavuttaa usein jopa 15-25 vuoden iän.

        Voin sano, että tuo väite vapaana kulkevan kissan keski-ikä 2-4 vuotta ei pidä paikkaansa. Vapaana ulkoilevat kissamme ovat eläneet yli 20-vuotiaaksi. Vanhin kissamme oli lähes 27-vuotias ja ulkoili vapaana lähes viimeiseen asti. Vanhuus tuli eikä v oimat riittäneet ulkoiluun.


    • v.vvv..vöx¨z

      Kyllä kissa elää helpostikin 10-15v ikäiseksi ja ylikin. Vanhin tietämäni kissa eli yli 20-vuotiaaksi.

      • sisällä selviää

        Kun kissa on jo yli kymmenenvuotta, se elää kyllä vaikka 20vuotiaaksi jos hoidetaan sisällä, ja ulkoiluja vahditaan.
        Ulkokissana eivät elä niin kauan, vanha kissa on helppo saalis ilvekselle, ketulle tai supille.Myös onnettomuuksiin vanhat kissat joutuu helpommin, kun ei refleksit enää pelaa, kuulo ja näkö heikkenee jne.


    • Aurinkomummeli

      Mulla ollut kissoja aina ja on eläneet noin 15v.tta ja sitten vaihtanut nuorempiin.Kyllä kissa pitkän iän elää.Helposti 20 vtta jos huoletii kissastaan.Kissa on viisas kaveri.

    • Tämmöistä

      Vastaus alkuperäiseen kysymykseen on keskimääräinen elinikä maatiaiskissoilla n.15 vuotta ja monella rotukissalla valitettavan vähemmän jalostuksen vuoksi.8-10 vuotta on monen rodun keskimääräinen elinikä vaikkakin kumpaisessakin löytyy hurjiakin poikkeustapauksia kuten ihmisissäkin joku 100 vuotias ajaa vielä autoakin kun taas jollakin pienellä lapsella on jo syöpä,vaikka olisit miten hyvin huolehtinut ja ruokkinut.Rotukissojen keskimääräistä elinikää on saatu viime vuosina nostettua monella rodulla parittamalla vain terveitä sukuja eteenpäin ja lopettamalla suvun jatkamisen mikäli on mitään epäilystäkään jostain sairaudesta pennulla tai sukurasitteita.

    • Anonyymi

      Monella tutulla on ollut noin 20-vuotias kissa.
      Veljelleni tuli joku kulkukissa, joka oli talossa parikymmentä vuotta. Kukaan ei tiennyt sen ikää. Viimeisenä vuotena sen karva alkoi takkuuntua, eikä se pitänyt iturkkiaan puhtaana.
      Guinnesin ennätyskirjan mukaan on Ruotsissa ollut kissa joka tuli 38 vuotiaaksi.
      Kioskin ikkunassa näin kerran erään lehden mainoksen ja siinä oli vaalea mustalaikkuinen kissa ja teksti: "Putte 32 vuotta".

    • Anonyymi

      Ensimmäinen kissa eli 24 v, ulkokissa pääsääntöisesti. 3 seuraavaa 15-18 v, ulkoilivat mökillä vapaana, kotona sisällä paitsi iso ulkotarha jossa touhusivat paljon. Nyt kotona 17 v ja 1 v. Hyvin touhukas ja aktiivinen 17 v vielä

    • Anonyymi

      Jos kissa on perusterve ja hyvin hoidettu, yli 20 vuotias kissa ei ole harvinainen. Toki leikatut kissat elävät usein leikkaamattomia pidempään.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6043
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3821
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      245
      2151
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1850
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1299
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      303
      1065
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      939
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe