Effoa

Timppa asialla

Vieläkö on Effoan paateissa seilanneita kirjoituskunnossa? Olis mukava kuulla muisteluja Castorin porukalta.

93

9516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mbe320cdi

      Olin tässä pikinokka Castorissa 1964 noin viisi kuukautta. Oli mun eka laiva.

      • Mestari Reiska

        kehissä.


    • jäkälä&%

      Ei ihan Castorissa, mutta Junossa vuodesta -59.

      • &/%

        Kappas vaan olin myö Junossa samana vuonna!


    • Peksi ex-sähkö

      Ikinä en päässyt "pikinokkiin", mutta Ariel, Fennia, Solano, Atalaya, Pollux, Aldebaran, Aurora, Sirius, Finlandia, Silvia Regina, Astrea, Patria...Oisko ketään tuttuja?

      • Arielissa tuli oltua- 64


      • mootorimies1

        olin patriassa kun se noudettiin Norjasta


      • aarosparta

        Täällä Timppa, ollut, Effoaan Ceres, sekä AL-Aurorassa vuonna 1983 vikaerasin Timppaa, alas ja takaisin ylös, Rotterdamissa seistiin jonkin aikaa, lakon takia.


      • aarosparta

        Ennen kun Ceres upposi Mäntyluodon jossain edustalla,, luotsi-veljeni kävivät Kutterilla hakemassa miehistön maihin,


      • Teolsi

        Luotsiveli ei ollut paikalla


      • Anonyymi
        mootorimies1 kirjoitti:

        olin patriassa kun se noudettiin Norjasta

        Niin myös minä Jyrki Vuorio silloin 1/2 matruusi ja lopussa pursimiehenä ym..


    • Don Bacardi

      Vanhat kunnon kolilaivat: Argo,Virgo ja Carelia tuli koettua. Uudemmat:Regulus,
      Sirius, Heros ja Ivalo. Tässä vaiheessa Kalbergin päre paloi ja ura F Å A:lla lop-
      pui minun osaltani.Vuosi oli-63.

      • v.... v......

        Reguluksessa 62 kevät talven.


      • Ikivanhaskönö

        Don Bacardille
        Kalberg oli oppilaana, ei siis junkkina samalla paatilla 50-luvun alkuaikoina,
        kun vain muistaisin millä paatilla.
        Täytynee katsoa vanhoista vastakirjoista, jos tulisi jotain mieleen.
        Olen nyt meren saaressa jossain Snappertunan saaressa.


    • mbe320cdi

      Castor 1964 Asynja 1964-65 Vanha Pollux 1969 Arcturus 1975 Hesperus 1975
      Aracuaya 1975-76 myyntiin saakka.

    • vaippari

      Olin s/s Castorissa kesällä 1956. Otin jobin Hietalahden telakalla. Mahtaako löytyä tuttuja?

      • koneporukkaa

        Hesperus -76.


      • Omainen kysyy

        Muistatko 1956 inkoolaisen Erikssonin, seilasi puolikkaana tai matruusina? Pitkä ja friski mies.


      • Henrikzson
        Omainen kysyy kirjoitti:

        Muistatko 1956 inkoolaisen Erikssonin, seilasi puolikkaana tai matruusina? Pitkä ja friski mies.

        Kaikkihan siihen aikaan oli eriksonneja, johanssonneja jne. Kuka niitten kotipaikkoja tiesi edes.


      • käytöskouluun
        Henrikzson kirjoitti:

        Kaikkihan siihen aikaan oli eriksonneja, johanssonneja jne. Kuka niitten kotipaikkoja tiesi edes.

        Siinähän tuli Henrikssonnilta viksu ja asiallinen vastaus, en muuta sano.


      • Sicarman

        Olin Castorissa kannella töissä ja mukana kun laivaa pidennettiin Tanskassa muistaakseni Oolborin telakalla.


    • Kesä -66 ms Helios Uffarikallena. Jäi ainoaksi FÅA:n paatiksi.

      • Anonyymi

        Kuka mahtoi olla silloin ns Helioksen kapteenina?? Isäni Henrik Willberg oli vuoteen 1971 asti mutta en tiedä mistä vuodesta lähtien ja isä on matkustanut taivaan merillä jo 20v


    • Täkkäri 70 ja 80 luk

      Joo -78 menin junkiksi Hesperukseen siis vanha rouva OGJW rakennettu 60 luvun alussa Espanjassa ja siitä alkoi täkkärin urani Effoalla. Olin myyntiin asti siinä eli 1980 meni alta Kreikkaan muistaakseni. Sitten seurasivat Patria(norskien rakentama), Atlanta ja Aurora AL korsteenimerkin säilyttäneet Etelä-Amerikan linjan engelsmannien rakentamat kolmen välitäkin, 7 ruuman kahvihävittäjät joissa olin melkein 4 vuotta, Polaris(eka rollikkani), Pollux(Patrian sisarlaiva), Oihonna(raumalla 1983 rakennettu, siihen aikaan moderni rollikka),sitten tulivat Effoan korealaiset Antares ja Star Atalaya jolla seilattiin Ruotsista Jenkkeihin oli timeseerattuna Star Shippingille eli norskeille. Sitten päädyttiin taas takapakkia vanhoihin appelsiinilaivoihin eli Pallas ja Patria.

      Eddoan pikinokissa en koskaan palvellut vaan oli vaalan nuo valkokylkiset Välimeren ja Euroopan käysät ja Etelä-Amerikan hävittäjät joihin moni halusi mutta ei päässyt koskaan. Ne samalla jäivät viimeisiksi suomalaiksiksi Etelä.Amerikan linjapaateiksi.

      Varmaan joku tunnistaakin jos muistaa.

      Jukka

      • parireissuateinsillä

        Oliko Yngve S kipparina ja Lehtola förstinä silloin Aurorassa 84?


      • Hyvä laiva

        Minä vuonna seilasit Jukka Aurorassa? Olitko Yngven aikana? Lehtola förstinä?


      • MM mestari

        Moottori mies Patriasta 1978 MM


      • Anonyymi
        parireissuateinsillä kirjoitti:

        Oliko Yngve S kipparina ja Lehtola förstinä silloin Aurorassa 84?

        Punavuoren Pekka tais olla yksi pisimpi aikasia al-seilureita


    • S/S Argossa viimeinen mies ruorissa T-laturista Suomenlinnaan romutettavaksi 1963 loppukesästä

    • opar

      Ceres 63- 64 messikalle - junkki.

    • :-)

      En ollut Castorissa mutta FÅA:n hommissa kesä -65...toimitin lastipalleja Katajanokan varastolta Castorille :)

    • nälkärenkaat

      Uusi Taurus 1984 jonka jälkeen Pollux 1984-1985 ja Astrea 1985( paloi Foweyssä).Seilasin puolikkaana.Terveisin Ilkka

      • ahteriin jäänyt,

        Inha ja Arcturus 60 luvul,artus täkil ja konees,inhas täkil.


      • Ex-ahtaaja
        ahteriin jäänyt, kirjoitti:

        Inha ja Arcturus 60 luvul,artus täkil ja konees,inhas täkil.

        Pääsin 11-vuotiaana Helsingissä äitini kanssa käydessäni katsomaan Inhan lossausta, taisi olla peräti Eteläsatamassa. Oli kesä 1962 eli aikaa on kulunut tasan puoli vuosisataa. Käyntikohteen valinta johtui siitä, että äitini veli eli enoni oli Steviksellä (Oy Stevedoring Ab) työnjohtajana.

        Inha tuli Ranskasta ja lastina oli mm. Peugeot-autoja sekä terästä.

        Inhan väki kutsui meidätkin messiin syömään – laivan oma väki oli jo syönyt ja ruokaa oli jäänyt yli. Perunat ja nakit maistuivat!

        Pääsin sittemmin useammillekin FÅA:n laivoille ja monestikin: olin Helsingissä sekä ei-vakinaisena ahtaajana että myöhemmin yleisahtaajana (koneahtaajana) vuosien 1970–1974 mittaan. Kävin Kotkassa asiaankuuluvia kursseja kai yhteensä viisi viikkoa.

        Ahtaus oli ihan oikeaa kunnon duunia ja kaverit reiluja – muistelen mielihyvällä!

        (Eksyin sittemmin muun alan koulutukseen ja sisähommiin).

        Olin mukana saattelemassa enoani Honkanummen multiin vajaat 1½ vuotta sitten. Äitini elämänliekki lepattaa yhä – mittarissa 95½ vuotta!


    • ok

      Iniössä tuli nää hommat alotettua junkkina ,vähän ennen kuin se paloi,Cliossa sitten puolikkaana yks kesä.Eipä siellä nälkää nähnyt vaikka firmalla oli muka nälkäfirman maine.(provianttisilmät föörissä ym..)

      • Ylikonemaisteri

        Taisi rollikka Hesperus jäädä viimeiseksi oli kyllä firman nimi jo silloin Finncarries,sitten Siljalla 2008 asti.


    • kaarikujapoika

      Olin 1971 ja 1974 Virgolla välimeren reissulla faijan joka oli kapuna(Börje Söderlund)Olin silloin 2 ja 5v vanha.Mutsini oli myös mukana.

    • 7+6

      Effoan Solanossa tuli oltua Välimeren reissuilla.

    • Never heard

      " Effåan Solanossa"?

      • CamshaftArvi

        Ostivat hetkeksi Nilsulta.


    • garota de ipanema

      Lopultakin löytyi tällainen palsta, jolla saattaa liikkua henkilöitä, jotka tietävät, mistä saisi vanhoja, entisajan (!) laivojen kuvia, jotka voisi vaikka kehystää ja panna seinälle? Kyseessä esim. FÅAn Poseidon, Finnlinesin Finnmaster... Näitä kaipailee ex-mieheni, vanha seilori, joka on ruvennut muistelemaan menneitä, kun ei enää juuri pysty liikkumaan. Hän seilasi 1950-60-luvuilla. Kertokaa, please! Haluaisin ilahduttaa häntä, kun ilot ovat kovin vähissä nykyään.

      • proviantti-tähti

        itse tilasin sea-foto,hannu laakso,kotka.


    • Petteri

      Minulla on seinällä kehystetty öljyväreillä maalattu taulu jossa on FÅA:n s/s Juno kyntämässä merta. Piipussa kaksi valkoista raitaa. Taulu on ilmeisesti Hollannissa maalattu. Taulu oli alunperin isoisäni, joka oli Junossa konemestarina.

      • jäkälä&%

        Hienoa!! Saisitko laitettua kuvan siitä nettiin. Minä vuosina ukkisi oli siinä?
        Piipussa olevat raidat ns. FÅA:n nälkärenkaat. :) = FÅA:n tunnus.


      • jäkälä&%
        jäkälä&% kirjoitti:

        Hienoa!! Saisitko laitettua kuvan siitä nettiin. Minä vuosina ukkisi oli siinä?
        Piipussa olevat raidat ns. FÅA:n nälkärenkaat. :) = FÅA:n tunnus.

        Onnistuu helposti esim. seuraavalle sivustolle:

        http://www.aijaa.com/


      • Petteri_xyz

        Olettepas te kärsimättömiä! Eihän siihen mennyt kuin kolme vuotta :)
        Kuva taulusta on nyt nähtävissä takaa linkin http://aijaa.com/ZEYCPs

        Kuten kuvasta näkee, on taulun signeerannut Koster K. vuonna 1964. Paikka on Zaandam Hollanti.

        Ukkini oli Junossa muistaakseni II konemestarina muutaman vuoden kunnes Juno myytiin. Sitä ennen hän oli s/s Vikla -nimisessä laivassa. Junon jälkeen Ariadnella sen romuttamiseen asti.


      • J-hanna

        Hei, minulla on saman taiteilijan hyvin samantyylinen taulu Ainosta, jossa isävainaani oli yliperämiehenä ja päällikkönä 1963-67! Ainon piipussa on H-kirjain, mahtaako viitata Hacklin-varustamoon?


      • j-hannalle

        Aino Ab Baltic Lloyd Line Ltd Oy H.Janhonen


      • Petteri_xyz
        J-hanna kirjoitti:

        Hei, minulla on saman taiteilijan hyvin samantyylinen taulu Ainosta, jossa isävainaani oli yliperämiehenä ja päällikkönä 1963-67! Ainon piipussa on H-kirjain, mahtaako viitata Hacklin-varustamoon?

        Taiteilija on nimeltään Klaas Koster (1920-2010). Googlettamalla saa esiin paljon hänen maalaamiaan laivatauluja.


    • Paavopurjehtija

      Taitaapi taulu olla sellanen että siitä ei tunnista, esittääkö se piano-nimistä soitinta vaiko puuvenettä.
      Näin päättelimme porukalla.

    • Nostalgigaattori

      Castorissa tuli aloitettua junkkina, olikohan se nyt 78 vai 79.
      Seuraava olikin Argo, perään Pallas ja Ariel sekä Hesperus (Se sveduilta ostettu ro-ro) ja Orion
      Sitten Polaris, Oihonna (Jumbo ro-ro),Astrea ,Aldebaran sekä Patria, Silvia Reginallakin lyhyt vikaeeraus.
      Sitten alkoikin Finnlinesin aika ja sieltä Finnmerchant,Finnmaster,Finnfighter,Pokkinen ja Railship.

    • öläåk

      Vittuun koko ähvååaa....tana.

    • Masthuggstorget

      s/s Ostrobotnia oli ensimmäinen laivani 1959. Öljystimmi. Ajettiin linjaa Hki- Kotka-Antverpen. Tuli Itämeri rotanmyrkkyineen tutuksi.

      • Olinaha

        Taisit juoda "rotanmyrkkyä" Suomi-Estonia baarissa lähellä skeppas striittiä.


    • Provianttisilmä

      Kyllä ainakin yksi. Ollin Castorilla tammikuusta 1961 kesäkuuhun asti.Poosuna taisi olla Mannonen muita nimiä en enää muista Terv. Jouko Niskanen Kotka.

    • Provianttisilmä

      Ps Ms Castorin pienoismalli on Kotkaan Merimuseossa Vellamossa

    • Esse.K

      s/sArgo -62 s/sWappu-63 s/sAntares-63-64 m/t Pronto-64 s/sFinlandia-64-67 sen jälkeen Nordströmmillä ja Finnlinessillä.

    • ikivanhaseilori

      1950 luvulla Hektos, Sirius ja Clio.
      Kai muistat nuo ajat. Oli muuten hyvää aikaa skönöille.
      Puola oli hyvä paikka kolitrampeille, oli halpaa juhlia ja "seurustella".
      96 % "Tuliaiset" Suomeen olivat muotia silloin.
      Tosin noista em. FOA;n kiuluista ei kukaan ajanut Puolaan.
      Wergus, Österbotten ja Ergon Inger ym. seilasivat sinne.
      Myöhemmin myös Nurmisen paatit.

      • Esse.K

        Wapulla seilattiin myös Puolaan.


    • Konehuoneet

      Tuossa 70-80 molemmin puolin tuli kelluttua
      Inha,Arcturus, Solano, Aurora,Atlanta,Astrea,Salla (tais joku unohtua välistä)

      • eriyhtiöissä

        Kuinka moni FÅA:n ihminen on löytänyt tällä palstalla nimettömänä vanhan kaverin?
        Olisiko fiksua järjestää FÅA:n porukalle tapaaminen jonnekin. Siellä varmaankin tapaisi ison nipun ystäviään.


      • En_ikinä-FÅAn_leivissä
        eriyhtiöissä kirjoitti:

        Kuinka moni FÅA:n ihminen on löytänyt tällä palstalla nimettömänä vanhan kaverin?
        Olisiko fiksua järjestää FÅA:n porukalle tapaaminen jonnekin. Siellä varmaankin tapaisi ison nipun ystäviään.

        Hiljenikö FÅA jutut?
        Ovatko kaikki niin saamattomia tai laiskoja, ettei kukaan ala koota porukkaa kasaan. Onhan siinä hommaa, mutta liittojen lehdet jne auttavat kyllä ilmaiseksi sanan levittämisessä.

        Tehkää tosiaan sillä lailla, niin ei tarvitse kertoa täällä juttuja, joista ei ketään löydy. Olihan FÅA:lla vuosikymmenten saatossa huikea määrä seiloreita, joten vieläkin lienee voimissaan satoja ellei tuhansia. Pankaa töpinäksi, niin kuin muutamien muidenkin varustamoiden ihmiset.

        Vai?


    • merimiesjuttujako

      Aika tosiaan kuluu ja vanhat skönarit katoavat. Itse olin 1955 -61 vuosina pääasiassa tankkereissa. (ulos rahdattuja, Mt. Virma, Mt. Hanga), Vihurin vanhassa höyrytankkerissa Ms. Viirissä joka romutettiin noin -58. AL:n Ms. Aurorassa . Jossain välissä pienemmässä ss.Innamossa. Lopetin hommat dunkkina ja siirryin maihin. Siihen aikaan arveltiin hommia riittävän vaikka kuinka pitkään, mutta ei, nyt ovat seilaukset entisissä mitoissa loppuneet miehistöjen osalta.Itse olen 80v. mutta olisi kiva vielä muistella. Tämän päivän nuoret esim. eivät tiedä sen ajan menosta paljoakaan. Esim. pari n. 15 kesäistä tyttöä kyseli mitä olin tehnyt heidän iässään. Kun kerroin olleeni merillä niin oli hetken hiljaista ja... siis mitä, merillä, mitä se oli... no yritin selvittää, asiaa mutta ilmeet olivat varsin epäuskoisia.

    • Täkkäri70ja80luku

      Kannattaa käydä Äänimeren sivuilla siellä on paljon juttua ja kuvia. Effoalaisten tapaaminen olis hieno homma mutta siihen pitäisi löytyä joku puuhamies joka näkee vaivaa järjestääkseen tapaamisen.
      Todellakin nykyajan ihmiset eivät tiedä mitään entisajan seilauksesta. Olen itsekin huomannut kun olen kertonut miten menin myllyn kautta eka laivaani 16-vuotiaana et eivät oikein tiedä olenko tosissani vaik puhun puuta heinää.
      Eikä siitä oie kuin 40 vuotta aikaa kun itse lähdin merille.

      Jukka

    • O.Tainio

      Tässä keskustelussa on esiintynyt Virgo-niminen laiva. Olin 60-luvulla töissä Salmisaaren viinatehtaalla ja katselimme, miten Virgo tuli Salmisaaren laituriin. Siitä vedettiin reiden paksuinen letku, josta lirautettiin valkotakkisen maistajan aromilasiin tilkka. Tämä pyöritteli lasia asiantuntevasti, maistoi ja alkoi kakoa ja sylkeä viiniä suustaan. Sitten letku kytkettiin linjaan, viini suodatettiin, kylmäkäsiteltiin ja pullotettiin suomalaisiin koteihin.

      • Tokassa

        Virgoa pidennettiin Hietalahden tokassa 1970 luvulla. Argo oli sisaralus. Myös Hesperuksen pidennyksessä olin mukana ja levyseppänä katkaisemassa alusta keskeltä poikki jatkopalaa asentamassa.
        Linkissä mielenkiintoisia aiheita.

        http://www.omnia.ie/index.php?navigation_function=2&navigation_item=/2021009/M012_SMK200627_1139&repid=1


      • Ämpärilliset

        "Salmisaaren viinatehtaalla ja katselimme, miten Virgo tuli Salmisaaren laituriin"

        Virgossa oli rosteriset viinisäiliöt keulassa. Onkohan tarinassa perää jonka kuulin Hietalahden telakalla, että laivan miehistöstä oli joku kerran laittanut tyhjät ämpärit tankin pohjaan jotekin kiinni. Sitten kun tankit tyhjennettiin Salmisaaressa, niin tankkeja putsanneet saivat hyvät jämät sangoista itselleen.


    • Uteliass

      Tervehdys! Löysin ukkini vanhan kirjeen lokakuulta v.1977, jonka oli kirjoittanut m/s Atlantalla Floridassa. Kolumbiassa ja Venezuelassakin oli käyty. Löytyykö muita, jotka samalla "retkellä"?

      • Ilkeilijä1

        Tämä nyt menee hiukan ilkeilyn puolelle. Oliko tuollaisessa suuressa yhtiössä tosiaan niin saamatonta porukkaa, että nyt ei löydy ketään, joka kasaisi sakin muisteluihin?

        Takaan kokemuksesta, että vanhoja seilauskavereita on hieno tavata vuosikymmenten jälkeen pullakahvien ääressä tai voihan oluetkin ottaa. Ainakin eläkeläisillä on aikaa käytettävissä. Vinkkinä kerron, että yhden laivan sakista saatte mukaan ehkä viisi, mutta koko FÅA merenkulkijat ja satojahan sinne pitäisi tulla. Tapahtuman tiedottamiseen ja sanan levittämiseen kannattaa varata kuukausia. MEPAkin varmasti auttaa suuressa ystävyydessään.


      • Tulosillaan
        Ilkeilijä1 kirjoitti:

        Tämä nyt menee hiukan ilkeilyn puolelle. Oliko tuollaisessa suuressa yhtiössä tosiaan niin saamatonta porukkaa, että nyt ei löydy ketään, joka kasaisi sakin muisteluihin?

        Takaan kokemuksesta, että vanhoja seilauskavereita on hieno tavata vuosikymmenten jälkeen pullakahvien ääressä tai voihan oluetkin ottaa. Ainakin eläkeläisillä on aikaa käytettävissä. Vinkkinä kerron, että yhden laivan sakista saatte mukaan ehkä viisi, mutta koko FÅA merenkulkijat ja satojahan sinne pitäisi tulla. Tapahtuman tiedottamiseen ja sanan levittämiseen kannattaa varata kuukausia. MEPAkin varmasti auttaa suuressa ystävyydessään.

        Kerää osoitetiedot ja ala lähetteleen kutsuja. Kokoontumispaikka vaikkapa Jyväkylässä, niin kaikille ympäri Suomea sopiva matka.
        Ajankohta ensi vuonna heinäkuun eka viikonloppu.


      • Anonyymi
        Tulosillaan kirjoitti:

        Kerää osoitetiedot ja ala lähetteleen kutsuja. Kokoontumispaikka vaikkapa Jyväkylässä, niin kaikille ympäri Suomea sopiva matka.
        Ajankohta ensi vuonna heinäkuun eka viikonloppu.

        Minä en kerää mitään. Merellä olin kauan, mutta en valitettavasti FÅA:lla.
        Ehkä sittenkin hyvä. Porukka käskee kerätä osoitetietoja ja lähetellä kutsuja, mutta eivät itse tee mitään? Voi teitä.


    • Ekapaatti

      Virgossa 69 keväällä

      • 28AD

        Olipa taas Ekapaatilla tärkeää kerrottava???? Mitähän tuommoinen auttaa, hyödyttää, kun kukaan ei edes tiedä Ekapaattia?


      • Suomeakin

        Henry Nielsen menee taas toukokuussa 2019. Milloinkohan FÅA?
        Ehkä ei koskaan?


    • HuorillaKoppalakit

      RIGEL ! Rigel, Rigel, nukuttiin ja nussittiin Haminassa.

    • Anonyymi

      Me maailman kauppalaivastojen alusten päälliköt olemme merenkulun aatelisa , muut aluksilla työskentelevät ovat varustamoiden ja alusten päälliköiden kuleja!!!

      • Anonyymi

        Araguaya kesällä -70.Söderholm kipparina,Pekka Punavuori puosuna,Hanttu matruusina.Paluu Helsinkiin heinäk. 9. tai 11.. HS:"Vuoden suurin alkoholitakavarikko". Neljä laivamiestä tunnustanut.Juristille 100 mk,sakkoa 350mk/nenä.. Yksi syyllisistä ,junkki,nyk. eläkeläislääkäri.


    • Anonyymi

      Effoalla tuli seilattua Iniö(suma-linen rahtauksessa afrikan linjalla), Corona, Regina ja Tellus.

      • Anonyymi

        Sa oin Inhassa ja saman linjan Tauruksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sa oin Inhassa ja saman linjan Tauruksessa.

        Yks kaveri oli jossakin FÅA:n laivassa joskus. Oliko muita? Minä muuten en ole ikinä ollut.
        Anteeksi, että ilkeilen, mutta tuollaista yllä oleva suurelta osaltaan on.

        Koittakaa nyt joku ryhdistäytyä, kun vaikuttaa, että porukka haluaisi jutella seilausajan juttuja tuttujen kanssa. Kaipa noin isosta merenkulkijoiden joukosta löytyy joku tai muutama kaveri laittamaan kokoontuminen aikaiseksi. Onhan noita kokoontumisia ollut joillakin porukoilla eri varustamoista. Ainakin muutamilla.

        FÅA oli sentään yksi maineikkaimmista ja hyvin pitkäaikainen varustamo lukuisine laivoineen.
        Minä en tosiaankaan sattunut koskaan FÅA:n paatteihin, vaikka monessa komppaniassa kerkesinkin seilata ennen työeläkkeelle siirtymistä. Eli älkää minua yllyttäkö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yks kaveri oli jossakin FÅA:n laivassa joskus. Oliko muita? Minä muuten en ole ikinä ollut.
        Anteeksi, että ilkeilen, mutta tuollaista yllä oleva suurelta osaltaan on.

        Koittakaa nyt joku ryhdistäytyä, kun vaikuttaa, että porukka haluaisi jutella seilausajan juttuja tuttujen kanssa. Kaipa noin isosta merenkulkijoiden joukosta löytyy joku tai muutama kaveri laittamaan kokoontuminen aikaiseksi. Onhan noita kokoontumisia ollut joillakin porukoilla eri varustamoista. Ainakin muutamilla.

        FÅA oli sentään yksi maineikkaimmista ja hyvin pitkäaikainen varustamo lukuisine laivoineen.
        Minä en tosiaankaan sattunut koskaan FÅA:n paatteihin, vaikka monessa komppaniassa kerkesinkin seilata ennen työeläkkeelle siirtymistä. Eli älkää minua yllyttäkö.

        Minustakin vaikuttaa, ettei FÅA' n porukka saa aikaiseksi mitään???? Onnekseni en osunut minäkään tuohon sakkiin.


      • Anonyymi

        Hebe ja Corona-72, 73 junkkina, 7 ukkoa oli Kotkasta hebessä. ei oikein muistu nimiä, kuin Lehtisen Eikka, Ristolan Esko. olin paatiin nuorin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hebe ja Corona-72, 73 junkkina, 7 ukkoa oli Kotkasta hebessä. ei oikein muistu nimiä, kuin Lehtisen Eikka, Ristolan Esko. olin paatiin nuorin.

        Kukahan Hebe ja Corona mieskin on?
        Hullunkurista kirjoittaa, että olin aikoinaan merellä. Missähän toiset ovat?
        En oikein ymmärrä tuota juonta.

        En ollut FÅA:lla, mutta kun heilläkin on näköjään halua muistella seilauskaverien kanssa menneitä aikoja, miksi ette mene porukalla yhdessä jonnekin? Näinkin paljon epämääräisiä olin siellä ja siellä kirjoituksia todistaa mielenkiinnosta tavata toisia.
        Olisi hienoa nähdä, että edes yksi yhtiön mies näkisi vaivaa kerätä porukkansa kasaan. Ehkä se on liian suuri ponnistus FÅA'laisille, kun ei ole tottunut?


    • Anonyymi

      Olisko ne nyt yhtäkkiä selvinneey kirjoituskuntoon?

    • Anonyymi

      On kyllä kirjoituskunnossa olin M/S Patriassa ja olin myös hakemassa sitä Haugesundista terv.
      Jyrki Vuorio sähköpostiin on [email protected]

      • Anonyymi

        En ole ollut FÅAlla enkä ala kokoamishommaan.
        Mutta Jyrki tee sinä se.
        Olen ihmetellyt, että kukaan ei tee tuollaiselle mies- / naismassalle tilaisuutta tavata. Todistaahan tämäkin palsta sen, kun tulee nimettömiä kirjoituksia olin siellä, olitko sinäkin jne. Eli kiinnostusta taitaa olla, mutta.....
        Nesteen porukkaa on saatu kasaan välillä runsaasti, välillä vain kymmeniä. Nielsen sakki on risteillyt yli kymmenen kertaa satapäisellä joukolla, joissakin varustamoissa tietääkseni kymmenen tai muutaman kymmenen hengen voimin. FÅA oli valtavan runsaslaivainen komppania. Sieltä saanee kokoon helposti satoja osallistujia.
        Onnea järjestelyille


    • Anonyymi

      Hyviä merimiesten tarinoita löytyy ääni Meri sivusto,todelisia tarinoita..Kuvia laivoista,merimiehistä laivoilla ja linkkejä mielin märin lukea.Minun Veli Matti.A, Kuolut sydis Malmö jo 1997 ,Vain 50 vuotiaan. Tallessa minulla vasta kirjoja hänen.Eka laiva oli vuosi 65. messi poikana M/s Vaasa Learde.Pallas 1967.Triton 1968. kuin Finladia.Takas M/s Vaasa L 1968 loman sijasena jukka r, sit Finn boston 1969 motori opilaana,en tie mikä vuosi se alko,kun tuli motori mies.1970 oli chrle.ms / Katarina;kone opilas ja M/s iniö v70-71 motorimies.aroncagua v.71. PRESTO 1972 . Siirty ruotsin lipun alle Kirjat malmö/ jossa isoveli Olavi asui ja nuoresta seilanut merillä,kulut myös hän 2v. sit.84v.matti oli Johnson line motorimiehenä ,Taidatte olla nuoria .Kitos kun luitte.Herkistyy. Mutta se todella Ääni meri on Mahtava meimiesten sivusto. on vaan pikku sisko kuoleille meri mies veljilleni.Pian itseläkin ikää 70v.

      • Anonyymi

        Nielsen porukka haluaa tavata toisiaan vieläkin. Mainiota sakkia. Lähdemme keväällä jälleen reissuun ja hauskaa on varmasti.

        FÅA:lla on ehkä ollut erilainen henki laivoissakin, kun eivät halua tavata entisiä seilauskavereitaan vieläkään?


    • Anonyymi

      Pollux 70 luvun alussa, olen kirjoittanut muistelmiini tuosta lyhyestä ajasta. Kyllä sisämaan pienen pojan silmät hiukan aukeni. Kemi järven junkki, carlos, penna joka luki runoja pablo neruba ym peeveeheinonen ät gmail. Com

      • Anonyymi

        Lueskelin tämänkin läpi. Ennen arvostin FÅA:n porukkaa. En sinne koskaan sattunut. Nyt olen onnellinen etten sattunut. Aika saamattomia tai muuten toisiaan arvostamattomia ihmisiä.

        Jos yksi tekisi puoli vuotta töitä etsien väkeänne, saattaisi olla satoja kasassa ja yhteinen jälleennäkemisen riemu päällä.

        Hiukan ylempänä mainittiin Nielsen. Taas se porukka lähtee risteilylle Hki - Tukholma - Hki, joka sekin on liian lyhyt rauhalliseen rupatteluun sadan tai kahden kanssa. Valtava joukko Nielsen väkeä on tavannut toisiaan viimeisen 20 vuoden aikana noilla risteilyillä.

        Menen sinne nytkin, ehkä viimeisen kerran


    • Anonyymi

      Tiellä vielä ollaan.

      • Anonyymi

        Niin koskahan se FÅA:n tapaaminen on? Kai jo yllä olevilla vinoiluilla sieltä joku viitsivä teidänkin joukosta löytyy. Siis kokoamaan porukan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5269
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1552
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      190
      1430
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe