Kokemuksia Ekovillasta

Ei tule pakkanen mei

Pitäisi laittaa yläpohjaan puhallusvillaa. Millaisia kokemuksia on Ekovillasta??

9

2501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enpä laittaisi ... mieluummin palamatonta lasi- tai kivivillaa (ja lahoamatonta ja homehtumatonta)

      nämä "ekologiset" villat on jollain kemikaaleilla käsitelty mm. "palamattomiksi" eli eivät ihan ilmiroihulla pala ... mutta eipä ole näkynyt puhalluslampputestiä kuten mineraalivilloille

      • ml213.

        Olen testannut ja selluvilla palaa kytemällä. Selluvilla ei muuten homehdu,- koska on hengittävä. Ihan kokeilumielessä testasin kastelemalla eristeen märäksi ja eriste kuivui kauttaaltaan ilman mitään purkamista tai käsittelyä. Kosteuden johtuvuus on yhtä hyvä kuin poltetun savitiilen.


      • ml213.

        Jos esim. pesutilojen eristyksessä käytettäisiin selluvillaa, niin monen kohteen runko olisi jäänyt homehtumatta/lahoamatta,- jos kosteusvuoto olisi vähäinen. Selluvilla siirtää tehokkaasti kosteutta pois runkorakenteista. Mineraalivilla haihduttaa kosteutta erittäin huonosti ja siksi homehtuminen kosteusvuodoissa on yleistä.


      • ml213. kirjoitti:

        Olen testannut ja selluvilla palaa kytemällä. Selluvilla ei muuten homehdu,- koska on hengittävä. Ihan kokeilumielessä testasin kastelemalla eristeen märäksi ja eriste kuivui kauttaaltaan ilman mitään purkamista tai käsittelyä. Kosteuden johtuvuus on yhtä hyvä kuin poltetun savitiilen.

        Selluvilla ei homehdu, koska se on käsitelty HOMEENSUOJA-AINEILLA. Hengittävyydellä ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Neturell ekovilla homehtuu siinä missä kakkosnelonen ja helpomminkin.


      • hohhoijakkaa
        ml213. kirjoitti:

        Olen testannut ja selluvilla palaa kytemällä. Selluvilla ei muuten homehdu,- koska on hengittävä. Ihan kokeilumielessä testasin kastelemalla eristeen märäksi ja eriste kuivui kauttaaltaan ilman mitään purkamista tai käsittelyä. Kosteuden johtuvuus on yhtä hyvä kuin poltetun savitiilen.

        KAIKKI orgaaninen homehtuu jos olesuhteet on homeelle otolliset


      • gokkomobiili

        Siinä vaiheessa kun tulipalo on edennyt yläpohjaan saakka on aivan sama mitä eristettä siellä on. Jos tuli ei tuhoa sitä yläkertaa kokonaan, niin korjaajat purkavat kyllä eristeet pois. Savun haju ei nimittäin poistu niistä eristeistä vuosikausiin. Toisaalta jos yläkertaan jää jotain pystyyn vakuutusyhtiö (jos on vakuutus) pienentää korvausta, koska osa yläkerrasta on jäänyt tuhoutumatta.


      • ja sen poistuminen
        asdfsdfgghh kirjoitti:

        Selluvilla ei homehdu, koska se on käsitelty HOMEENSUOJA-AINEILLA. Hengittävyydellä ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Neturell ekovilla homehtuu siinä missä kakkosnelonen ja helpomminkin.

        Homehtumiseen liittyy kosteus. Kosteuden haituminen eriteen läpi/kautta on merkittävä este homehtumiselle.


      • toimivuus.
        hohhoijakkaa kirjoitti:

        KAIKKI orgaaninen homehtuu jos olesuhteet on homeelle otolliset

        Tajunnet, jos eristeet mahdolistuvat kuvamaan, niin homehtumista ei ilmene. Kuvamisen mahdollisuus on se tärkein pointti. Ymmärtänet hirsiseinän toimivuuden.


    • ml213.

      2000-vuonna laitatin laajennuksen yhteydessä selluvillan. Ruiskuttamalla seinään ja yläpohjaan.Olin erityisen tyytyväinen ammattimaiseen työhön. Käytännössä seinien ja yläpohjan eristys on yhtenäinen,- vaikka koolaukset eivät ole tarkat.
      Selluvillahan on hyvin hengittävä materiaali. Jos todella Suomen ilmasto muuttuu kosteaksi, niin selluvillan ominaisuudet korostuu juuri hengittävyyden ansiosta.

      Mutta, haittapuolena taas erittäin heikkö äänieristys.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe