Onko ylioppilaslakkia pakko käyttää? Esim. ylioppilasjuhlissa.
Yo-lakin pakollisuus
5
2214
Vastaukset
- niin.
mutta kaippa se on vähän sellainen perinne, että se on. Eli kerran vedetään päähän juhlassa ja hiukan pidetään yo-juhlissa päässä, ainakin muutaman kuvan ajan jos ei muuta. Eli kyse nyt enemmänkin perinteestä ja tavasta... Jos ei hanki niin vähän sellaista turhan kapinoinnin makua siinä taitaa olla... Kummiskaan kun hinnasta se ei ole kiinni.
Itse nyt en sikäli oikein keksi syitä, miksi ei sitä pitäisi kun kerran on kirjoittanutkin. Kun edes kaikkialta loppuminenkaan myynnistä, ei ole oikein tekosyy. Jokainen nyt muodon vuoksi pidettäväksi sen varmaan pystyy lainaamaan jostain siksi ajaksi kuin tarvii.
Mutta kaippa lakittomuus on samaan verrattava, kuin ns. yo-pipot joita hetken pidettiin satunnaisesti. Taitavat nekin olla jo menneen talven lumia. - Opex
Yo-lakki ei ole pakollinen. Tiedän muutaman, jotka lainasivat lakin lakitustilaisuuteen (esim. vanhemmilta tai serkuilta), koska tiesivät, etteivät halua käyttää lakkia muulloin. Itsekin olisin luultavasti tehnyt niin, ellei lukiomme olisi hankkinut lakkeja (ts. jakanut maksusitoumuksia) kaikille ylioppilaille.
- rytsy
Tarkoitatko nyt ostamista vai käyttämistä ylipäätään? Lainaaminen voi olla jopa hyväkin idea, vaikka itse ainakin haluan "muiston" kyseisessä laitoksessa raatamastani ajasta. Siitäkin huolimatta, että se lakkiaspäivän jälkeen vedetään päähän vain kerran vuodessa, jos silloinkaan.
Mutta kyllä sen käyttäminen on vähän käytösjuttukin. En nyt tarkoita, että lakkiaispäivänä pitäisi patsastella hattu päässä aamusta iltaan, mutta kyllä se nyt juuri kuvien oton ja vaikka vieraiden vastaanottamisen ajan olisi kiva pitää päässä.. Ja onhan tuo ylioppilaskoe kuulemma myös "kypsyyskoe", ja minusta teinimäinen kapinameininki, että hattu revitään heti pois päästä kun vain mahdollista, on aika kaukana kypsästä. Mutta tapansa kullakin.- vadssadgwe
Miten mikään kypsyys liittyy tähän mitenkään? Lakilla on militaristinen historia ja itse kieltäydyin sitä epäisänmaallisena maailmankansalaisena pitämästä, kun oli tuo valtion aivopesulaitos nimeltä lukio ohi ja todistus kourassa.
- vadssadgwe
vadssadgwe kirjoitti:
Miten mikään kypsyys liittyy tähän mitenkään? Lakilla on militaristinen historia ja itse kieltäydyin sitä epäisänmaallisena maailmankansalaisena pitämästä, kun oli tuo valtion aivopesulaitos nimeltä lukio ohi ja todistus kourassa.
Eteenkin vihaan ruotsia ja sen kieltä.
Onneksi aivopesun > aivoen poistamisen jälkeen osaan ruotsiakin puhua!
"du är söt jag är bög"
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 782832
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232712Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072332- 351648
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391563- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401485- 281290
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201246- 951181