Olen sairastanut ohimolohkoepilepsiaa seitsemän vuotta ja tämä on ollut yhtä tuskien taivalta, masennusta, väsymystä ja keskittymisvaikeuksia. Mutta ongelmat muistin kanssa ovat olleet mulle kaikista vaikein paikka.
Onko teillä tietoa, mistä ne pohjimmiltaan johtuu? Olen luullut että paikallisalkuiset kohtaukset ovat vaurioittaneet aivojani jotenkin ja muistin heikkeneminen johtuu siitä, mutta olen kuullut myös, että lääkkeet olisi se olennaisin syy. Mikä on teidän kokemuksenne?
Toinen ongelmani on jatkuva paleleminen. Huonontavatko lääkkeet verenkiertoa?
Onko teillä tietoa, mistä ne pohjimmiltaan johtuu? Olen luullut että paikallisalkuiset kohtaukset ovat vaurioittaneet aivojani jotenkin ja muistin heikkeneminen johtuu siitä, mutta olen kuullut myös, että lääkkeet olisi se olennaisin syy. Mikä on teidän kokemuksenne?
Toinen ongelmani on jatkuva paleleminen. Huonontavatko lääkkeet verenkiertoa?
Vastaukset 2
Vanhimmat
Minulle tuli selvästi Neurotol Slow:sta muistihäiriöitä, viimeisen annostuksen noston jälkeen ilmeni. Kun opiskelin, niin huomasin että tenteistä läpi pääseminen muuttui vaikeammaksi, kun ei muista niitä asioita. Vaihdettiin sen ja myös väsymyksen takia Trileptaliin. Tällä hetkellä väsymys on kadonnut, mutta muistin toiminnasta en ole ihan varma, että onko se parantunut. On niin vaikeaa kuitenkin verrata pitkiä ajan jaksoja keskenään, että muistaako mitään paremmin. Itse tietysti pelkään eniten sitä, että epilepsiakohtaukset olisivat jotenkin pysyvästi vaurioittaneet aivojani. Mutta lääkkeet on todennäköisempi syyllinen, koska minusta muistiongelmia alkoi tulla lähinnä annostusten nousun myötä.
Kannattaa lääkärin kanssa ottaa asia esiin, jos et ole niin jo tehnyt. Minulla neurologi otti asian vakavasti ja lääkkeen vaihto aloitettiin. Minulla on toisaalta nyt vasta toinen lääke menossa. Tilanne on tietysti eri, jos on jo kokeiltu useita pelkästään kohtausten pois saamiseksi.
Palelemisesta en tiedä, mutta miksi ei voisi lääkkeet vaikuttaa siihenkin. Myös, jos olet muutenkin väsynyt, liikut vähemmän, jolloin verenkierto on "heikompaa".
Tsemppiä sinulle! :)
Ainakin karbamatsepiini ja okskarbatsepiini aiheuttavat kilpirauhasen vajaatoimintaa. Testaa S-TSH (optimi 1-2) ja S-T4V (optimi 10-21). Vain endokrinologi osaa tulkita nämä tulokset, sillä monia kilpirauhasen vajaa- ja liikatoiminnan oireita esiintyy myös viitearvojen sisällä. Katso suomi24:n Kilpirauhassairaudet-palstaa, jos kiinnostuit.
En ole havainnut muistivaikeuksia minkään epilepsialääkkeeni aikana.