Keratoderma, eli jalkapohjissa oleva haavainen ihottuma

Onneton mummeli

Onko ketään muuta, jolla on keratoderma, jota myös hyperkeratoosiksi sanotaan. Ilmeisesti parantumaton ihotauti, jota esiintyy vain jalkapohjissa, joskus myös kämmenissä. Kukaan tuntemistani ihmisistä ei ole ikinä kuullutkaan moisesta. Olisi hyvä kuulla joltakin kohtalotoverilta, miten hän elää sairautensa kanssa, ja mitä lääkkeitä käyttää. Meitä ei ilmeisesti montaakaan ole, siksi olisi tärkeää jutella edes jonkun kanssa.

40

14374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noora betty

      Hei.
      Minulla todettiin sama tauti. Sama juttu kaikki huuli pyöreänä ihmetteli että mikä tauti se on. Minulla on aikamoinen kierre ollut tämän kanssa, nyt vasta sain tietää nimen sille. Voidetta ja rasvaa jos jonkinlaista eikä mikään tehoa. Minulla on myös käsissä ja jalkapohjat on samassa kunnossa, haavoja kummassakin.
      Todella kiusallista ja ärsyttävää, olen yrittänyt etsiä tietoa mutta ei oikein ole löytynyt.
      Ihotauti lääkäriltäkään en hoksannut kysellä, kun olin puulla päähän lyötynä.

      • onneton mummeli

        Olipa mielenkiintoista kuulla jostakin kohtalotoverista.Minua hoitaa kaksi ihotautien professoria yhteistuumin, mutta ei ole paratumista tapahtunut. Minulla on lääkityksenä suun kautta otettava Neotigason kapseli, joka ei ole auttanut. Seuraavaksi kokeillaan Toctino kapseleita. Ne on vasta joulukuun alussa tullut kela- korvausten parii. Hinta oli 600e/kk. Nyt se on 330e/kk. Lääkekattohan on 680e vuodessa, joten kahden kuukauden jälkeen se on ilmaista. Siitäkin on haittavaikutuksia, joten en tiedä vielä, onko enemmän harmia, kuin hyötyä. Aloitan sen tammikuussa, etelän lomani jälkeen.
        Olen löytänyt netistä artikkeleita tästä taudista. Parantumaton ja perinnöllinen se on. En tosin ole milloinkaan kuullut suvussani sitä olevan. Ajoittain kävely on kovin kivuliasta. Onneksi minulla on vielä kämmenet säästyneet.


      • hunnye
        onneton mummeli kirjoitti:

        Olipa mielenkiintoista kuulla jostakin kohtalotoverista.Minua hoitaa kaksi ihotautien professoria yhteistuumin, mutta ei ole paratumista tapahtunut. Minulla on lääkityksenä suun kautta otettava Neotigason kapseli, joka ei ole auttanut. Seuraavaksi kokeillaan Toctino kapseleita. Ne on vasta joulukuun alussa tullut kela- korvausten parii. Hinta oli 600e/kk. Nyt se on 330e/kk. Lääkekattohan on 680e vuodessa, joten kahden kuukauden jälkeen se on ilmaista. Siitäkin on haittavaikutuksia, joten en tiedä vielä, onko enemmän harmia, kuin hyötyä. Aloitan sen tammikuussa, etelän lomani jälkeen.
        Olen löytänyt netistä artikkeleita tästä taudista. Parantumaton ja perinnöllinen se on. En tosin ole milloinkaan kuullut suvussani sitä olevan. Ajoittain kävely on kovin kivuliasta. Onneksi minulla on vielä kämmenet säästyneet.

        samantyylinen vaiva; hyperkeratoosi kämmenissä ja jalkapohjissa. Mulla tämä on ollut aina, 6 kk:n iästä lähtien ja nyt siis ikää 36 v. Välillä joo kävelyongelmia ja uimisesta turha haaveillakaan. Nuorempana söin just Neotigasonia, vaan eipä siitä ollut juuri hyötyä. Muuten vaan läträän perusrasvojen kanssa ja välillä kortisonin. Kertokaahan kuulumisianne, meit on tosiaan tosi vähän, keillä tällainen vaivana. Ja tsemppiä!!


      • noora betty
        hunnye kirjoitti:

        samantyylinen vaiva; hyperkeratoosi kämmenissä ja jalkapohjissa. Mulla tämä on ollut aina, 6 kk:n iästä lähtien ja nyt siis ikää 36 v. Välillä joo kävelyongelmia ja uimisesta turha haaveillakaan. Nuorempana söin just Neotigasonia, vaan eipä siitä ollut juuri hyötyä. Muuten vaan läträän perusrasvojen kanssa ja välillä kortisonin. Kertokaahan kuulumisianne, meit on tosiaan tosi vähän, keillä tällainen vaivana. Ja tsemppiä!!

        Minulla tämä vaiva on välillä parempi, sitten taas ryöpsähtää. Nyt on kokeiltu jalkapohjiin Diprosalic 0.5mg linimenttiä ja käsiin Dermovat 0,05 % emulsiovoidetta. Käytön ajan on hyvät ja auttaa, heti kun lopettaa käytön alkaa oireet. Tsemppiä vaan kaikille.


      • Anonyymi
        hunnye kirjoitti:

        samantyylinen vaiva; hyperkeratoosi kämmenissä ja jalkapohjissa. Mulla tämä on ollut aina, 6 kk:n iästä lähtien ja nyt siis ikää 36 v. Välillä joo kävelyongelmia ja uimisesta turha haaveillakaan. Nuorempana söin just Neotigasonia, vaan eipä siitä ollut juuri hyötyä. Muuten vaan läträän perusrasvojen kanssa ja välillä kortisonin. Kertokaahan kuulumisianne, meit on tosiaan tosi vähän, keillä tällainen vaivana. Ja tsemppiä!!

        Minkä rokotteen sait 6kk vanhana?


    • SIUkk

      Täällä kanssa yksi kohtalontoveri, ikää 23 vuotta ja pirullista ihottumaa ollut jalkapohjissa reilut pari vuotta ja nyt oireilee myös kädet. Kaiken maailman rasvat ja salvat käyty läpi, eikä mikään ole tuonut helpotusta, joten nyt aloitetaan toctino 3 kk:n kuurina. Onko kenelläkään kertoa kokemuksia kyseisestä lääkkeestä?

      • Anonyymi

        Minulla jalkapohjat ja sormet haaveilla ja kovettuneet. Kokeiltiin toctinoa. Maksa-arvot nousi kuukaudessa taivaisiin ja tuli pahoja mielenterveysongelmia. Lihaksia särki aivan hirveästi. Lääke vaihdettiin tuon mielialahäiriön takia Neotigason lääkkeeseen. Veriarvot laski heti normaaliksi ja mieliala koheni. No tämä lääke sitten aiheutti, että huulet on aivan rikki ja tukka lähtee päästä. Ihottuma käsissä parani lähes kokonaan, mutta jalkapohjiin ei auta sekään. Nyt odotan pääsyä koepaloihin. Alkaa olla vitsit ja hermot vähis.


    • Entinen onneton

      Tällä hetkellä jalkapohjani ovat parantuneet. Neotigason ja perusvoiteet, sekä suolakylvyt olivat lääkkeinä. En uskalla toivoa, että tämä olisi pysyvää, mutta olen nauttinut jokaisesta päivästä, kun voin kävellä ja uida. Puolitoista vuotta oli tuskaisaa haavojen takia.

      Onneton mummeli, ei ole enää onneton, vaan iloinen mummeli Hämeestä.

    • hunnye

      jahah.. tarttiskohan itekki vaivautua ihotautilääkärin pakeille kyselemään noista lääkkeistä.. vuosiin käynyt kun sieltä mitään apua saanut :( loppupelissähän tää on pikku ongelma moneen vakavaan juttuun verrattuna, mut oishan se ihanaa ku ois suht koht normi handut ja jalat. Ja onnee iloiselle mummelille!! :) mukavaa kun olet saanut jeesiä ihottumaan!!

    • Mie.Atoopikko

      Alan kuulostamaan hieman hullulle luontaistuote höperölle, mutta kokeilkaapa hunajaa :) Sillä menee syvät pitkään olleet haavat nopeasti kiinni, ei kyllä uskoisi mutta jos se toimii niin se on todella halpa keino parantaa! :) Itselläni atooppinen iho ja löysin hunajasta avun juuri noihin syviin haavoihin, mitkä eivät tunnu paranevan muuten :) Muutoin käytän kortisoneja ja perusvoiteita jne. Kaikkea iholle, mutta hunaja auttaa juuri syviin huonosti paraneviin haavoihin :)

      • Anonyymi

        Vaimolla jalkapohjat puol vuotta ihan kauheat,,eka yönä hunajavöljäys jalkapohjiin ja jalat parhaat puoleen vuoteen.kiitos höperö mummo.


    • * * * * *

      Täälläkin, hiukan myöhässä, kohtalo toveri :)
      Syntymästä asti ollut, periytynyt isältä. Suvussa useita joilla sama "tauti". Mun tapauksessa jalanpohjat ja kämmenet kummatkin.
      Rasvata saa ja raspia käyttää. Talvella kantapäihin tulee herkästi pakohaavoja.
      Nahka on paksu, mutta en ole koskaan kokenut "tautia" ongelmaksi. Mukavampi vaan kun ei aina tarvitse käyttää patalappuja kun pitelee jotain kuumaa jne.
      Olen kääntänyt tämän "taudin" positiiviseksi asiaksi ja pidän itseäni uniikkina :)

    • Henna

      Hei te kaikki kohtalotoverit! Olen 55v. ja saanut perintötekijöissäni Keratodermian eli käsien ja jalkapohjien ihon liika sarveistumien kasvu. Esiintyy n. 1:5000 ja perheessä joka toisella lapsella. Parannuskeinoa ei ole. Vanhin poikani perinyt pahan sellaisen. Kantapäät pykimähaavoilla niin, että veri vuotaa niistä. Itse kuljin lapsena koulumatkat lähes varpaillani tämän samaisen vuoksi. Mitkään voiteet/rasvat eivät auta pysyvästi. Raspilla ja santapaperilla paras tulos. Lika ja kuivuus pahentaa. Ei saa kulkea avojaloin tai kengissä mistä pääsee lika sisään. Umpi kenkä paras, koska kosteus pitää kovettumat pehmeämpinä. Varottava kuitenkin saamasta hiivatulehdusta, koska pesii kosteudessa. Kädet/jalat on rasvattava useita kertoja päivässä, miel. paksulla voiteella yöksi. Olen hävennyt mokomaa vaivaa koko ikäni, koska naisena juuri jalkaterät ovat aina näkyvillä ja pitäisi olla hoidetun näköiset. En ole tiennyt taudin nimeä, vasta kuin löysin sen netistä äskettäin. Hyvä tietää, että en ole yksin tällainen, mutta olisi saanut joku lääkäri kertoa, että tätä voi hoitaa myös lääkkeillä. Huolestuttaa tulevaisuus, koska minulle on tullut luustoon eri puolille kehoa kipuja. Välillä niin, ettei liikkumaan tahdo päästä. Keratoderma (lue netistä) voi vaikuttaa silmiin, kuuloon ja luustomuutoksiin. Minulla näitä kaikkia oireita. Lääkärin mielestä fibromyalgiaa. Tutkimatta tarkemmin annettu diaknoosi. Tämä tauti vaatii tutkimukset erikoispoliklinikalla. Älä jää tautisi kanssa yksin, vaan hae apua. Toivottavasti joku sai tästä apua tai ainakin jotain vinkkejä.

      • stressaa

        Hei kaikki,
        sain saman diagnoosin noin 2 vuotta sitten, olin silloin 50v. kaikki muut mainitut olen kokeillut, mutta nyt sain uutena tuon Toctinon. Pitäisi ehkä kokeilla, mutta hirvittää edes aloittaa, kun sain Neotigasonistakin aivan järkyttävät sivuvaikutukset. Niiden parantumiseen meni tämä väliaika ja nytkö taas pitäisi laittaa keho koetukselle!!
        Voi kun joskus saisi jalat ja kädet kuntoon tai edes löytäisi kauhun tasapainon.
        Minulle tuli myös luusto-ongelmia Neotigasonista, lisäksi pahoinvointia ja päänsärkyä ja hiustenlähtöä ja kynnet meni pilalle yms..
        Onko kukaan kokeillut antioksidanttiklinikan apua? Sanotaanhan että kaikki allergiat ja sairaudet olisi lähtöisin jostain puutoksesta tai epätasapainosta jossain hivenaine- tai muulla tasolla.
        Masentava sairaus, ja mitä enemmän stressaa, sitä huonommaksi iho menee.


    • 67 v, tampere

    • hevat

      Molkosan saa elintarvike myymälöistäki ja apteekista on luonnon tuote,halvempi
      muualla,kun apteekissa.se on semmonen hera juoma,mut käytän vain ulkoiseseti.
      toinen vettä ja merisuolaa. hetken pidät aina siinä ja sukat jalkaan älä huuhtele.
      Huutaa saat se kirvelee.

    • Alaskan muori

      Onko vielä uudempaa keskustelua tästä sairaudesta. Liittyisin mukaan keskusteluun ja olisi kiva saada neuvoja ja kikka kakkosia kohtalotovereilta. Minulla sama ihosairaus vuodesta 2011 alkaen..

    • hunnye JHHN

      hunnye täällä kertoilee kuulumisaan.. hakeuduin siis iholiiton kurssille ja siitä tsemppaantuneena hommasin ihotautilääkärille ajan ja sainkin Neotigason 25 mg kuurin, Diprosalic, Lobase LPL ja apteekin oman 10% salisyylisalvan käyttöön. Kolmas päivä Neotigasonia menossa, joten en tiedä vielä miten jeesaa. Lapsia oon kyl jo varoitellut, et äiteen hanskat muuttuu punaisiksi, kun iho ohenee.. näin kävi ainakin teininä kun söin ko lääkettä. Rasvan kanssa läträämistähän tää ny tuppaa olemaan, kun kolmea eri tuotetta joutuu laittamaan. aattelinki kysellä Iholiiton pisteistä tai sit ihan Ihosairaalasta neuvoa oikiseen/järkevään rasvausjärjestykseen .

      Tän lisäksi oon selvittänyt et vaivani taitaa olla juurikin keratoderma palmo plantaris ja et se tavallaan kuuluu iktyooseihin. Sainkin tälle vahvistuksen iktyoosiyhdistyksestä ja tervetulotoivotuksen ko yhdistyksen jäseneksi.. fb-ryhmään laitoinkin jo hakemuksen vetämään.

      Kertokaapa muutkin kuulumisianne :)

    • Pakuripappa

      Kokoilkaapa pakuriteetä,juokaa sitä päivittäin ja liottakaapa jalkojanne siinä,jos ei auta niin ei,kanattaa kokeilla.

      • Itkut

        Jaloissa(sääristä ja muualla kehoa todettu punajäkälä mutta nyt jalkapohjat kuivat,haavaiset ,ei pysty kävelen .Voiko tämä olla myös samaa jäkälää vaiko keratoderma?Vaseliini-salisyytti hoidot ei auta.Ei ihotautilääkärikään tunnu tietävän.Tulen hulluksi kivun kanssa!


    • Lillukka69

      Neotigason vie hiukset ja ihon kasvoista. Haavoja jaloissa lääkkeestä luopumisen jälkeen ja ovat tosi kipeitä ☹️. Yritän rasvata ja raspata mutta silti haavat eivät parane. Jalkahoidot olisivat varmaan hyviä, mutta niitä ei edes tarjota. Tosi kivuliasta mutta kestää kestää....Toivottavsti joku hoitaa jalkoja, kun itse ei enää kykene. Tuskin ☹️

    • varvassandaali

      Olen kärsinyt jaloista ihan lapsesta saakka, haavoja oli alkuun ihan taipeisiin asti. Haavat vuotavat verta ja ovat aika-ajoin tosi kipeät ja tulehtuneet. Kokeilin ruokavalio muutosta ja se auttoi paremmin kuin mitkään voiteet. Jos saan hitusenkin gluteiinia haavat räpsähtävät auki ja paraneminen kestää jopa kolme kuukautta. Nyt en syö enää viljaa enkä edes gluteiinittomia leipomotuotteita, koska olen huomannut niissä käyvän ihan samalla tavalla. Leivän korvikkeena käytän itse tehtyä siemennäkkäriä. Sokruakin kohtuudella, ettei tulehdus saa polttoainetta. Alkalisoituvesikin on auttanut. Itse en enää lähde minnekkään mikäli minulla ei ole oma juomapullo mukana, jossa on suodatin, joka alkalisoi veden. Bonuksena teinien finnit hävisivät samalla reseptillä.

    • 10vkokemus

      sataprosenttisen varma helpotus haavoille; betadine voidetta haavaan, päälle ihoteippi. kipu lakkaa ja paranee takuuvarmasti!

    • Junarius

      Kyllä kuulostaa tutulta. Kaikkee pitää kokeilla. T. Varpaillaan kävelijä

    • Hunnye

      Hei, minulla Hunnyellä edelleen sama vaiva riesana. Neotigason on käytössä ollut useita vuosia, olen päässyt geenututkimuksiin sekä parhaimpana apuna sain ihan kunnon kipulääkityksen. Lyrica auttaa minua, eikä onneksi sivuvaikutuksia ole juurikaan tullut. Kipu- potilaitahan tässä taidetaan kaikki olla, pahasti alidiagnosoituja vaan. Kesti itsellänikin yli 40 vuotta ymmärtää olevani ihotaudin myötä myös krooninen kipupotilas. Eli nyt kaikki kipulääkkeitä vaatimaan, niin arki saattaa pikkuisen edes parantua. Tsemppiä jokaiselle!

    • Anonyymi

      PALMOPLANTAARINEN KERATODERMA. Minulla juuri tuo fokaalinen eli paikallinen PPK, jossa paksuuntumat ovat paineen ja hankauksen alueella. Olen perinyt sairauden sekä isältäni että äidiltäni. Isälläni oli lisäksi diabetes. Jalkahoidossa mentiin liian syvälle, jolloin hän sai pahan tulehduksen jalkapohjaan. Hyperkeratoosin takia jalan haava ei parantunut normaalisti ja jalka jouduttiin lopulta amputoimaan polven alapuolelta. Äidilläni on sama sairaus, vaikka hän väittää kovettumien tulevan varpaiden virheasennosta. Eihän kenellekään kasva kovettuma heti päivässä takaisin!!! Kyse on siis hyperkeratoosista, jossa iho uusiutuu vimmattua vauhtia. Ihotautilääkäri sanoi minulle, että sairaus on syytä ottaa huomioon, jos suunnittelee lapsen hankintaa. Tälle voi tulla pahimmassa tapauksessa kalansuomutauti tms. Siispä ei lapsia. Ahkeraa raspausta ja helosan-voidetta. Siinä hoito. Minulle ei koskaan tarjottu mahdollisuutta päästä erikoissairaanhoitoon tämän takia, vaikka käypä hoito- suosituksessa niin lukee. En voi käydä uimassa tämän takia, koska häpeän jalkojani. En myöskään koskaan käytä kenkiä, joissa on avonaiset kannat. Sukattomuus jalkojen ihon kuivumaan entisestään, joten pakko käyttää sukkia koko ajan, myös yöllä.

      • Anonyymi

        Kerkesin jo viestin laittaa ketjun loppuun.

        Hieman tarkempi googlaus auttoi. Minulla myös tämä, fokaalinen. Tosiaan koskaan ei oo lääkäri kertonut, sanottu vain "perus kuivaksi". Sainpa nyt nimen tälle vaivalle. Jos raspaan, kantapäät on 1-2vrk kuluttua paksuuntunut. Parempi antaa olla ja "kukoistaa" rauhassa.

        Tää näyttää tosi harvinaiselle 1: 100 00. Eka muistikuva siinä täysikäisyyden rajalla. Ollut nyt kroonisena melkein 15v. Äidilläni ei ole. Isäni kuollut, joten siitä en periytyvyyttä voi sanoa. Uskon ulkoisiin tekijöihin. Tuollon olin normaalipainoinen eikä horminohäiriötä. Tein silloin siivousalan töitä ja työkengät oli kovat koppurat ja huonot jaloille. Ei sitä osannut kyseenalaistaa työnantajan tarjoamia kenkiä. Siitä voimakkaasta kävelystä tullut, lisäksi askeleeni on tosi voimakas muutenkin. Sanotaan, että kävelen kantapäillä, olen ainoa jonka askeleiden töminä kuuluu alakertaa. En osaa kävellä muuten, yritetty on.

        Minäkää en avonaisia sandaaleja käytä. Uimassa käytän UIMAKENKIÄ. Niitä kokonaan mustia ja peittäviä ja itsellä kirkkaat, mutta pinta on mattamainen eikä jalkojen tilanne näy muille. Myydään urheiluliikkeissä, itse ostin Prismasta. Elä siis vaivu epätoivoon vaan hanki nuo kengät niin voit huoletta uida. Samalla jalkasienen tarttumisen riski pienenee.

        Kiitos tästä taudin nimestä PALMOPLANTAARINEN KERATODERMA.


      • Surullista luettavaa.... ja toi että ei kunnollista jatkohoitoa....
        Meillä suvussa on keliakiaa, mutta itselläni ei ainakaan vielä sitä ole todettu.
        Raspit, santapaperi jne on tuttuja.... Nyt mieluummin jalkakylpy ja hohkakivi :0)
        Laitoin tänne oman hoito-ohjelmani, mitä nyt olen reilu puoli vuotta käyttänyt ja näyttää toimivan minulla. Toivottavasti löydät sulle sopivan hoidon.
        -s-


    • Anonyymi

      Jatkan vielä sen verran, että onko teillä, jotka kärsitte jalkapohjien hyperkeratoosista, myös diagnosoitu kilpirauhasen vajaatoiminta? Luin eräästä naisesta, joka oli päässyt jalkapohjien kovettumista eroon, kun oli alkanut käyttää Thyroxinin sijaan sikojen kilpirauhasesta tehtyä lääkettä mutta sitähän ei saa Suomessa määrätä potilaille tai luvat menee. Nimittäin kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa ihon kuivumista mutta itsellä ei Thyroxiinista ole ollut juuri mitään apua ihon kuivumiseen. Itse asiassa en tiedä, mitä hel**tin hyötyä koko Thyroxinista on. Veikkaan, että hyperkeratoosi on jotenkin yhteydessä kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa. Isälläni oli myös kipparin vajaatoiminta. Minulla taas alkoi hyperkeratoosi jo lapsena. Sama sairaus myös osalla sisaruksista. Miksiköhän kaikki paskat geenit periytyy..?

    • Anonyymi

      Sama diagnoosi minulla,vaivannut jo vuoden kokeillut lähes kaikkia parannuskeinoja rasvoja monia kortisoni voide helpottavin vaan kun ei saisi käyttää niin paljoa,parannusta ei näytä löytyvän jalkapohjat aika-ajoin haavoilla ja ne on tosi kipeät ihoa lähtee paksulla suikaleina,valtavia määriä .Ei ole apua jalkakylvyistä ei raspauksista,joskus paksu rasvaus ja muovipussit jalkaan helpottaa hetkellisesti.Särkylääkettä pitää ottaa jotta kipu lieventyy lääkäriltä myös lääkitys Nehotiksin vaan ei järjellistä hyötyä ,maksa-arvot nousee,töissä en pysty olemaan kuin 60 %saanut soviteltua vähäksi aikaan en tiedä mitä tulemaan pitää,kauhua on tää tauti jospa se tästä helpottaisi

    • Anonyymi

      Onko kellää lievää muotoa? Mulla lähinnä jalkapohjat on oudon kuivat, paksut, halkeilevat ja outoa hienon hienoa hilsettä jää sukkaan.
      Myös päkiöissä ja jalkaterän sivulla on alueita, jotka hilseilee ja on tiettyä kuviota, samaa kuin kantapäissä mutta lievempänä.
      Mielestäni samaa löytyy google kuvahaulla keratoderma haulla.

      Olen miettinyt, voiko olla ihosairaus? Peruslääkäri sanoi, että vain kuiva iho. Mutta siihen mikään perusrasva sitten auta. Onko niin lievä, että siksi ei osata diagnosoida? Käytin sieniläälleen 3kk kynteen, eikä sillä ollut mitään vaikutusta näihin muutoksiin.

      Perustuuko diagnoosi kliiniseen tutkimiseen vai voiko näytteellä varmistaa?

      • Anonyymi

        Tarkoitin siis, että kantapäät pahin. Sitten päkiät ja jalkaterän sivut alueittain. Ei ole symmetrisesti koko jalkapohjassa.


      • Anonyymi

        Terveyskeskuksessa ne mitään tiedä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terveyskeskuksessa ne mitään tiedä...

        Menkää yksityiselle ihotautilääkärille ja pyytäkää lähete ihotautien polille. Oma kokemukseni rasva-muovipussihoidosta oli negatiivinen. Se normaalikin iho meni hirveään kuntoon. Jalat olivat tulipunaiset yli nilkkojen. Eikö tätä sairautta voisi hoitaa jollain hapolla, laserilla tai ihosiirteellä? Hei jos mun perseestä siirrettäis tervettä ihoa jalkapohjiin, niin alkaisko se pyllyn poski paksuuntua? "Oho, oonkin jalassa, pitänee ruveta paksuuntumaan." Oikeesti, kun tästä ruumiista lähtee henki, niin sanon "kiitos". Vituttaa nämä kaikki perinnölliset, joista lääkäreillä ei ole hajuakaan. Pitää potilaan valaista lääkäriä, ja näin on käynyt monesti.


      • Hei!
        Kuulostaa tutulta! Mulla on ollu pääasias vain toisessa jalassa ja just noin eli jalkapohja ja kantapää. Kirjoitin tonne ketjun loppuun jo ja esim. nämä lääkärien diagnoosit.... joskus kauan sitten sain sienireseptin, joka pahenti tilanteen aivan kauheaksi. X0/
        Olen käsittänyt, että mikäli tää nyt on tällainen geneettinen "ominaisuus".... niin en taida itte kysellä enää tutkimuksia. Jatkan tätä oireenmukaista hoitoa - ainaki täs vaihees.
        -s-


    • Anonyymi

      Onko sama kuin kantapäihin tuli puolen sentin paksuinen "sarveiskerros",
      joka alkoi halkeilla vähitellen tullen haavaiseksi ja irtoili vuoden sisään,
      mutta alkoi tehdä uutta sarveistumaa tilalle.
      Ei pääse eroon. Pihkasalva on auttanut, se tappaa ainakin bakteerit haavoista,
      haavat paranevat nopeammin.
      Mistä tällainen kamala ilmiö johtuu ?
      Mikä on vikana elimistössä, kun se teettää tällaista ?

    • Anonyymi

      Minulla parani aikuisena alkanut ja 6 v kestänyt jalkapohjien hyperkeratoosi valohoidolla, jota otin lääkärin lähetteellä Ihopisteellä 10-kerran sarjan. Ekan sarjan jälkeen uusi puolen vuoden päästä, tokan sarjan jälkeen pysynyt nyt 3 v poissa (kop kop). Diprosalicit ja Neotigasonit ennätin minäkin kokeilla ennen tätä.

      Kannattaa ainakin harkita / kysyä oman lääkärin mielipidettä.

    • Heippa!
      Näköjään tämä aihe edelleen jatkuu tässä ketjussa. :0)
      Itselläni varmaan yli 20 vuotta vanha vaiva ja monelta ihotautien erikoislääkäriltä kommenttia. Paras oli, että "tohon on 5-6 eri diagnoosia" - mutta ei hänkään laittanu eteenpäin. Häneltä sain salisyylivoidereseptin, jota en silloin osannut hyödyntää. En osannu käyttää oikein.
      Reilu vuosi sitten olin Atlantin rannalla ja kävin erikoislääkärillä. Sain reseptejä ja ohjeen kääriä jalan yöksi kelmuun ensin voideltuani vahvalla kortisonilla. No toki kortisoni auttaa kutinaan mutta kun tämä vaiva on krooninen....
      Hauskinta on nyt yhtäkkiä löytää TV-OHJELMASTA tämä diagnoosi:
      Palmo-Plantaarinen keratoderma ;0)
      Ja olen nyt kokeiltuani toiminut näin:
      - yöksi salisyylivoide ja kelmu jalkapohjan ja kantapään kohtaan (ei varpaille)
      - muuna aikana sopiva voide ilman kelmua
      - haavaumiin Dexpanthenol Ratiopharm
      Lopputulos: en muista koska jalkapohjani olisi näyttänyt näin normaalilta!! :0)
      Kaikki nämä vuodet lääkärien määräämät kortisonivoiteet on vaan vahventunut (nyt 3 lk) mutta ei ne oo auttanu sillälailla pitkässä juoksussa kunnolla.
      Kutinaan auttaa ja varmaankin teillä kans on kokemusta, että kutina on aiva hirviää §%&. Hunajaa en ole kokeillu.... laitanpa listalle.
      Erilaiset voiteet ei oo riittäny pehmentämään paksua ihoa eli jalkapohjaan on tullu välillä montakin halkeamaa ja nehän on kipeitä (&%#§) Mulla toi Dexpanthenol parantaa haavauman tosi nopeasti (jännä että Bepanthen ei pelaa mun iholla nii hyvin kun tämä Ratiopharmin versio). Salisyylivoide pehmentää ihon niin ettei enää paljo haavaumiakaan ole tullu; yx ollu täs lähiaikoina kun saunoin vähä enempi :0)
      Näillä eväillä aika hyvä :0)

    • Anonyymi

      Kaikki on näköjään vähintään jo kertaalleen sanottu täällä tästä taudista. Voi meitä! Minulla haavaumien kipuun auttaa rakkolaastari. Niitä saa melko edukkaasti Rainbow -merkkisinäkin ja toimivat hyvin. Ennen niiden käyttöä oli kävely todella tuskaisaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe