Mitä edellytetään katsastettavalta veneeltä? Ei
mitään avomeriseilausta.
Pitääkö olla jossakin seurassa jäsenenä?
Veneen katsastus
31
8876
Vastaukset
- 3runkoa
Etsipä hakukoneella purjehtijainliiton sivut ja
sieltä matkapurjehdusosasto. Seuraan pitää kuulua.
t:veneensä ensikertaa katsastuttanut - Katsastamaton 12 m:n vene
Kerro muillekin, että mitä hyötyä kuvittelevat
saavasi katsastaessasi veneesi?- Seurassa
Sen hyödyn saat että ulkopuolinen asiantuntija
arvioi veneesi kunnon (jää se tunnepuoli pois) ja
saat myös 20% alennuksen vakuutusmaksuihisi ja
seuraan kuuluessasi oikeuden seuran perälipun
käyttöön. - olen hyötynyt
Ensikertalaisena veneenomistajana ja ensimmäistä
kautta viime kesänä purjehtineena koen hyötyneeni
katsastuksesta. Turvallisuusasiat ovat minulle
uusia. Ne tulee lääpikäytyä. Omaan sen verran
luontaista laiskuutta, että en todennäköisesti
olisi vieläkään saanut joitain varusteita
hankittua, saati teipattua nimeä veneeni kylkeen.
Lisäksi voin rauhallisemmin mielin viedä perheeni
ja kaverini purjehtimaan. Lisäksi voin osallistua
kilpailuihin.
Katsastettua venettäni voin pitää hyvässä seuran
satamassa. - Katsastamaton 12 m:n vene
Seurassa kirjoitti:
Sen hyödyn saat että ulkopuolinen asiantuntija
arvioi veneesi kunnon (jää se tunnepuoli pois) ja
saat myös 20% alennuksen vakuutusmaksuihisi ja
seuraan kuuluessasi oikeuden seuran perälipun
käyttöön.Uusi vene on kunnossa!
20% katsastusalennus on vain neuvottelukysymys.
Eli jos jokin yhtiö ei sitä anna tinkimällä, niin
vaihdan seuraavaan. Kilpailu on kovaa
vakuutusalalla. Samoin tinkaamalla saa myös
täydet bonukset uuteenkin vakuutukseen.
Käytän Suomen lippua, en tarvitse seuralippua. - kuuno
Jos päätät vaikka lähteä mukaan suuriin
purjehdustapahtumiin (olettaen että kyseessä
purjehdusvene) kuten Suursaari-raceen, Helsinki-
Tallinna raceen, Course Kemin johonkin etapille,
Päijänne purjehdukseen yms. tulee veneesi olla
katsastettu. Noihin tapahtumiin osallistuu usein
monia veneitä, jotka muuten eivät kilpaile.
Veneseurojen säännöt vaativat, että veneen tulee
olla katsastettu. Esim. oman veneseurani säännöt
sallivat, että seuran saaripaikkaan saa tuoda
vieraita seuraan kuulumattomallakin veneellä,
mikäli se on katsastettu jonkin toisen veneseuran
puolesta (ja mikäli veneessä on seuran jäsen). - am
Käännetään mieluummin tämä sun
ylimielinen kysymyksesi hieman toisin päin:
Mistä johtuu, että ihmiset HALUAVAT
katsastaa veneensä? Mieti sitä, äläkä turhaan
provoile. - Seurassa
Katsastamaton 12 m:n vene kirjoitti:
Uusi vene on kunnossa!
20% katsastusalennus on vain neuvottelukysymys.
Eli jos jokin yhtiö ei sitä anna tinkimällä, niin
vaihdan seuraavaan. Kilpailu on kovaa
vakuutusalalla. Samoin tinkaamalla saa myös
täydet bonukset uuteenkin vakuutukseen.
Käytän Suomen lippua, en tarvitse seuralippua.Uusi vene ei missään nimessä ole vielä
katsastuskunnossa vaan siihen pitää vielä hankkia
suuri määrä varusteita sillä varusteethan veneen
tekee eikä ikä.(ovat yleensä veistämöltä
lähtiessään lähinnä tyhjiä kuoria)
Ja sitten kun olet vakuutusyhtiön kanssa
neuvotellut maailman edullisimman vakuutuksen
(mielestäsi)niin näyttämällä katsastustodistuksen
saat vielä lisäalennuksen. - Edelleen katsastamaton
Seurassa kirjoitti:
Uusi vene ei missään nimessä ole vielä
katsastuskunnossa vaan siihen pitää vielä hankkia
suuri määrä varusteita sillä varusteethan veneen
tekee eikä ikä.(ovat yleensä veistämöltä
lähtiessään lähinnä tyhjiä kuoria)
Ja sitten kun olet vakuutusyhtiön kanssa
neuvotellut maailman edullisimman vakuutuksen
(mielestäsi)niin näyttämällä katsastustodistuksen
saat vielä lisäalennuksen.Olet oikeassa.
Tarkoitin sillä uudella veneellä lähinnä sitä,
että vene on rakenteellisesti kunnossa.
Totta kai olen asentanut siihen tutkan, vhf:n,
pelastusrenkaat ajoankkurit, heittoliinan jne,
jne. Ostanut sen puutappisarjan, päivämerkit,
jne, jne.
Haluan vaan tuoda julki sen, että kyllä muutkin
kuin katsastamattomat veneet voivat olla
kunnossa. Ei se katsastus ole miteenkään
autuaaksi tekevä toimenpide. Itse asiassa se on
hyvin pinnallista aikaisempien kokemuksieni
mukaan. Tiedän useamman tapauksen, kun sen
katsastustarran ja todistuksen saa puhelimitse
tutulta katsastajalta.
Alkuperäinen kommenttini alkuperäiselle
kyselijälle ole, että mitä hyötyä katsastamisesta
on? Eli, jos ei kuulu mihinkään seuraan eikä
kilpaile, niin ei siitä paljon käytännön hyötyä
ole. Jos ei toki haittaakaan.
Yleiseksi tiedoksi: kerhojen katsastajat eivät
kyllä katsasta mkerhoon kuulumattomia veneitä,
sillä silloin seuran toiminta katsotaan
kokonaisuudessaan liiketoiminnaksi ja siitä tulee
tilittää ALV, mikäli budjetti on yli 50tmk.
Kyllä sieltä vakuutusyhtiöstä sen
katsastusalennuksen saa tinkimällä.
Vakuutusmaksuhan lasketaan kunkin vakuutusyhtiön
oman laskukaavan mukaan. Eli esim. Sammon
esitteessäkin on se kaava annettu ja siitä on
helppo laskea mitä vakuutusmaksuksi tulee, kun
tinkii täydet bonukset ja sen vakuutuslennuksen.
Ei sitä sen jälkeen mitenkään ylimääräisenä enää
saa. - Seurassa
Edelleen katsastamaton kirjoitti:
Olet oikeassa.
Tarkoitin sillä uudella veneellä lähinnä sitä,
että vene on rakenteellisesti kunnossa.
Totta kai olen asentanut siihen tutkan, vhf:n,
pelastusrenkaat ajoankkurit, heittoliinan jne,
jne. Ostanut sen puutappisarjan, päivämerkit,
jne, jne.
Haluan vaan tuoda julki sen, että kyllä muutkin
kuin katsastamattomat veneet voivat olla
kunnossa. Ei se katsastus ole miteenkään
autuaaksi tekevä toimenpide. Itse asiassa se on
hyvin pinnallista aikaisempien kokemuksieni
mukaan. Tiedän useamman tapauksen, kun sen
katsastustarran ja todistuksen saa puhelimitse
tutulta katsastajalta.
Alkuperäinen kommenttini alkuperäiselle
kyselijälle ole, että mitä hyötyä katsastamisesta
on? Eli, jos ei kuulu mihinkään seuraan eikä
kilpaile, niin ei siitä paljon käytännön hyötyä
ole. Jos ei toki haittaakaan.
Yleiseksi tiedoksi: kerhojen katsastajat eivät
kyllä katsasta mkerhoon kuulumattomia veneitä,
sillä silloin seuran toiminta katsotaan
kokonaisuudessaan liiketoiminnaksi ja siitä tulee
tilittää ALV, mikäli budjetti on yli 50tmk.
Kyllä sieltä vakuutusyhtiöstä sen
katsastusalennuksen saa tinkimällä.
Vakuutusmaksuhan lasketaan kunkin vakuutusyhtiön
oman laskukaavan mukaan. Eli esim. Sammon
esitteessäkin on se kaava annettu ja siitä on
helppo laskea mitä vakuutusmaksuksi tulee, kun
tinkii täydet bonukset ja sen vakuutuslennuksen.
Ei sitä sen jälkeen mitenkään ylimääräisenä enää
saa.Kyllä on seuroja jotka katsastavat seuraan
kuulumattomiakin veneitä (mm.seura jossa olen
jäsenenä,eikä se ole ainoa) mutta kylläkin hieman
kalliimmalla hinnalla.
Tuskinpa sitä katsastustarraa ihan
puhelinsoitolla sentään saa,tai sitten on kyllä
vastuuton katsastusmies.
Varmasti löytyy asiallisia katsastamattomiakin
veneitä mutta esim.viranomaisten suhtautuminen
katsastettuun ja seuraan kuuluvaan veneeseen on
aivan eri kuin ei katsastettuun. - Edelleen katsastamaton
Seurassa kirjoitti:
Kyllä on seuroja jotka katsastavat seuraan
kuulumattomiakin veneitä (mm.seura jossa olen
jäsenenä,eikä se ole ainoa) mutta kylläkin hieman
kalliimmalla hinnalla.
Tuskinpa sitä katsastustarraa ihan
puhelinsoitolla sentään saa,tai sitten on kyllä
vastuuton katsastusmies.
Varmasti löytyy asiallisia katsastamattomiakin
veneitä mutta esim.viranomaisten suhtautuminen
katsastettuun ja seuraan kuuluvaan veneeseen on
aivan eri kuin ei katsastettuun.Voisitko täsmentää mitä viranomaisia tarkoitat?
En ole 15 vuoden veneilykokemukseni aikana
joutunut vielä viranomaisten kanssa tekemisiin.
Poislukien tullimuodollisuudet Viroon mentäessä
ja takaisin tultaessa. En tiedä miten he olisivat
voineet toimia toisin tai mukavammin, vaikka
olikin katsastamaton vene? - Ville
Seurassa kirjoitti:
Kyllä on seuroja jotka katsastavat seuraan
kuulumattomiakin veneitä (mm.seura jossa olen
jäsenenä,eikä se ole ainoa) mutta kylläkin hieman
kalliimmalla hinnalla.
Tuskinpa sitä katsastustarraa ihan
puhelinsoitolla sentään saa,tai sitten on kyllä
vastuuton katsastusmies.
Varmasti löytyy asiallisia katsastamattomiakin
veneitä mutta esim.viranomaisten suhtautuminen
katsastettuun ja seuraan kuuluvaan veneeseen on
aivan eri kuin ei katsastettuun.Väität, että viranomaisten suhtautuminen
katsastettuun veneeseen on aivan eri kuin ei
katsastettuun. Näin ei tietenkään ole.
Viranomaisten kuuluu suhtautua veneisiin sen
mukaan mitä lainsäädäntö edellyttää. Veneessä on
tai ei ole lain edellyttämä varustus aivan
riippumatta siitä, onko siinä katsastustarra vai
ei. Purjehtijaliiton katsastusvaatimukset ovat
veneilyjärjestöjen sisäinen asia, eikä niillä ole
mitään juridista merkitystä viranomaistoiminnan
kannalta. - uuno
Seurassa kirjoitti:
Kyllä on seuroja jotka katsastavat seuraan
kuulumattomiakin veneitä (mm.seura jossa olen
jäsenenä,eikä se ole ainoa) mutta kylläkin hieman
kalliimmalla hinnalla.
Tuskinpa sitä katsastustarraa ihan
puhelinsoitolla sentään saa,tai sitten on kyllä
vastuuton katsastusmies.
Varmasti löytyy asiallisia katsastamattomiakin
veneitä mutta esim.viranomaisten suhtautuminen
katsastettuun ja seuraan kuuluvaan veneeseen on
aivan eri kuin ei katsastettuun....tuo seuraan kuulumattoman katsastus? Saako
katsastuksesta jonkun todistuksen ja tarran?
Purjehtijaliitto ainakin kieltää katsastamasta
veneitä, jotka eivät ole minkään seuran
rekisterissä. - ss48
uuno kirjoitti:
...tuo seuraan kuulumattoman katsastus? Saako
katsastuksesta jonkun todistuksen ja tarran?
Purjehtijaliitto ainakin kieltää katsastamasta
veneitä, jotka eivät ole minkään seuran
rekisterissä.Kyllä pitää kuulua seuraan, jos veneen meinaa
katsastaa.
Ote katsastussäännöistä:
"Katsastettu vene merkitään vuosittain kotiseuran
venerekisteriin, jolloin vene saa oikeuden
käyttää seuransa lippua."
Miten voidaan merkitä kotiseuran rekisteriin, jos
ei kuulu seuraan? Koko katsastustoiminta on
järjestäytyneiden veneilijöiden järjestämää ja
kustantamaa toimintaa. Venettä ei tietenkään ole
pakko katsastuttaa, mutta ei siitä mitään
haittaakaan ole.
Katsastusvarusteenahan on myös perälippu (=seuran-
), joten tämänkin mukaan pitää kuulua seuraan,
jos haluaa katsastuttaa veneensä. Seuran
perälippua saa käyttää vain katsastettu vene.
Katsastajat kyllä poikkeaa tästä säännöstä, että
pitäisi kuulua seuraan, mutta en tiedä miten asia
hoidetaan liittoon päin. Liitoillahan pitäisi
olla kattava rekisteri katsastetuista veneistä.
Olisi hyvä, jos joku liiton toimihenkilö antaisi
asiaan lisää valaistusta. - Ville
ss48 kirjoitti:
Kyllä pitää kuulua seuraan, jos veneen meinaa
katsastaa.
Ote katsastussäännöistä:
"Katsastettu vene merkitään vuosittain kotiseuran
venerekisteriin, jolloin vene saa oikeuden
käyttää seuransa lippua."
Miten voidaan merkitä kotiseuran rekisteriin, jos
ei kuulu seuraan? Koko katsastustoiminta on
järjestäytyneiden veneilijöiden järjestämää ja
kustantamaa toimintaa. Venettä ei tietenkään ole
pakko katsastuttaa, mutta ei siitä mitään
haittaakaan ole.
Katsastusvarusteenahan on myös perälippu (=seuran-
), joten tämänkin mukaan pitää kuulua seuraan,
jos haluaa katsastuttaa veneensä. Seuran
perälippua saa käyttää vain katsastettu vene.
Katsastajat kyllä poikkeaa tästä säännöstä, että
pitäisi kuulua seuraan, mutta en tiedä miten asia
hoidetaan liittoon päin. Liitoillahan pitäisi
olla kattava rekisteri katsastetuista veneistä.
Olisi hyvä, jos joku liiton toimihenkilö antaisi
asiaan lisää valaistusta.Katsastus liittyy veneseurojen toimintaan ja
muissa viesteissä on jo tullut ilmi, mikä sen
merkitys on. On täysin hyödytöntä keskustella
siitä, voiko seuraan kuulumattoman veneen
katsastaa, kun koko kysymys on täysin
epärelevantti.
Katsastusvaatimukset ovat julkista tietoa ja
jokainen voi halutessaan varustaa veneensä niiden
edellyttämään kuntoon. Eikä mikään laki kiellä
ketä tahansa, vaikkapa jonkin seuran
katsastusmiestä toteamasta, että veneessä on
purjehtijaliiton luettelon mukaiset varusteet. - Teukka
Seurassa kirjoitti:
Sen hyödyn saat että ulkopuolinen asiantuntija
arvioi veneesi kunnon (jää se tunnepuoli pois) ja
saat myös 20% alennuksen vakuutusmaksuihisi ja
seuraan kuuluessasi oikeuden seuran perälipun
käyttöön.Se ei pidä paikkaansa, että pitäisi kuulua
seuraan. On niitä kats.miehiä joille
viiskymppinen kelpaa.
Katsastaja katsoo veneen rungon läpiviennit
viiden vuoden välein, itse katsot joka kevät, ja
kesän mittaankin jonkun kerran. Ei siihen
kats.miestä tarvita. Kerran vuodessa tarkastetaan
vaan varusteet. Kun ne on kerran hommattu, ei
niitä huoli joka kevät hommailla uusia. Kun
muistaa vaan jauhesammuttimen, rakeettien ja
soihtujen päivät. Seuran lippua voi käyttää jos
vene on katsastettu seuran alusrekisteriin ja
katsastus on voimassa. Sitten kun se lippu
unohtuu salkoon muutaman minuutin klo 21 jälkeen,
siinä on heti joku valittamassa. Jos suomen lippu
on salossa koko yön, kukaan ei valita. Eikä
voikkaan, sillä uusien EURO-sääntöjen mukaan
riittää kun vene on asuttu. Vakuutusmaksut on
neuvottelu kysymys, kuten tuolla aiemmin
todettiin. Naurettavaa kun katselee veneitä missä
niitä kats.tarroja on peräkkäin monilta vuosilta.
Tulee mieleen, että ketähän varten tuokin on
katsastettu. Hahhaa, omani kyllä on katsastettu
joka vuosi. Tarraa en ole ikinä liimannut
veneeseeni, ja joskus joku alkaa kyselemään, että
kuinka voit käyttää seuran lippua vaikka sun
paatti ei ole katsastettu. - Hoo Moilanen
Teukka kirjoitti:
Se ei pidä paikkaansa, että pitäisi kuulua
seuraan. On niitä kats.miehiä joille
viiskymppinen kelpaa.
Katsastaja katsoo veneen rungon läpiviennit
viiden vuoden välein, itse katsot joka kevät, ja
kesän mittaankin jonkun kerran. Ei siihen
kats.miestä tarvita. Kerran vuodessa tarkastetaan
vaan varusteet. Kun ne on kerran hommattu, ei
niitä huoli joka kevät hommailla uusia. Kun
muistaa vaan jauhesammuttimen, rakeettien ja
soihtujen päivät. Seuran lippua voi käyttää jos
vene on katsastettu seuran alusrekisteriin ja
katsastus on voimassa. Sitten kun se lippu
unohtuu salkoon muutaman minuutin klo 21 jälkeen,
siinä on heti joku valittamassa. Jos suomen lippu
on salossa koko yön, kukaan ei valita. Eikä
voikkaan, sillä uusien EURO-sääntöjen mukaan
riittää kun vene on asuttu. Vakuutusmaksut on
neuvottelu kysymys, kuten tuolla aiemmin
todettiin. Naurettavaa kun katselee veneitä missä
niitä kats.tarroja on peräkkäin monilta vuosilta.
Tulee mieleen, että ketähän varten tuokin on
katsastettu. Hahhaa, omani kyllä on katsastettu
joka vuosi. Tarraa en ole ikinä liimannut
veneeseeni, ja joskus joku alkaa kyselemään, että
kuinka voit käyttää seuran lippua vaikka sun
paatti ei ole katsastettu.Mitähän tuokin vastaus oikein tarkoittaa?
Kattsastotko veneen vai et? Katsastatko veneen
jok viides vuosi?
Sehän on selvä, että kenenkään ei ole pakko
kuulua seuraan, mutta vastauksesta päätellen sinä
et välillä ole kiinostunut koko seuratoiminnasta
ja toisaalta pidät seuran lippua, et katsasta
venettä, vaan annat kats.miehen katsoa sen joka
viides vuosi.
Koitahan täsmentää, niin voi saada selvääkin. - Teukka
Hoo Moilanen kirjoitti:
Mitähän tuokin vastaus oikein tarkoittaa?
Kattsastotko veneen vai et? Katsastatko veneen
jok viides vuosi?
Sehän on selvä, että kenenkään ei ole pakko
kuulua seuraan, mutta vastauksesta päätellen sinä
et välillä ole kiinostunut koko seuratoiminnasta
ja toisaalta pidät seuran lippua, et katsasta
venettä, vaan annat kats.miehen katsoa sen joka
viides vuosi.
Koitahan täsmentää, niin voi saada selvääkin....alkaa vääntää rautalangasta!
- Hoo Moilanen
Teukka kirjoitti:
...alkaa vääntää rautalangasta!
Vastauksistasi päätellen on parempi, että et
yritäkään vääntää rautalangastakaan, kun ei se
kuitenkaan onnistuisi.
- Seurassa
Ei tarvitse olla seuran jäsen,kyseleppä eri
seuroista,joissakin seuroissa katsastetaan myös
muita kuin seuran veneitä tietenkin hieman eri
korvauksella kuin jäsenet.
Seurojen katsastusmiehet kyllä neuvovat mitä
varusteita tarvitset.
PS.mikset samalla liittyisi seuraan kun niissä on
muitakin etuja kuin katsastus.- moottoriveneilijä
kun katsastutin veneeni n.10 vuotta ja nyt
vaihdoin vakuutusyhtiö Tapiolaan jossa sain
halvemmalla maksulla paremman vakuutuksen ja ei
vaadittu katsastusta kuten aiemmassa suuressa
vak.yhtiössä.
Kaikki katsastuksessa vaadittavat asiat on
tietenkin kunnossa kun ne on tullut aikoinaan
hankittua ja samoin seuran jäsenyys ja jäsenen
oikeudet. - Seurassa
moottoriveneilijä kirjoitti:
kun katsastutin veneeni n.10 vuotta ja nyt
vaihdoin vakuutusyhtiö Tapiolaan jossa sain
halvemmalla maksulla paremman vakuutuksen ja ei
vaadittu katsastusta kuten aiemmassa suuressa
vak.yhtiössä.
Kaikki katsastuksessa vaadittavat asiat on
tietenkin kunnossa kun ne on tullut aikoinaan
hankittua ja samoin seuran jäsenyys ja jäsenen
oikeudet.Jos katsastusvarusteet on aikoinaan tullut
hankittua niin ei se vielä takaa että ne ja
veneesi olisi turvallisessa kunnossa kyllä ne on
hyvä kerran vuodessa tarkistaa ja mieluimmin
ulkopuolisella henkilöllä.Tuskin katsastuksen
hinta on ainakaan esteenä.(minun seurassani 50:-)
Ja kyllä sieltä Tapiolastakin saa alennuksen
katsastetulle veneelle. - Katsastusmies
Seurassa kirjoitti:
Jos katsastusvarusteet on aikoinaan tullut
hankittua niin ei se vielä takaa että ne ja
veneesi olisi turvallisessa kunnossa kyllä ne on
hyvä kerran vuodessa tarkistaa ja mieluimmin
ulkopuolisella henkilöllä.Tuskin katsastuksen
hinta on ainakaan esteenä.(minun seurassani 50:-)
Ja kyllä sieltä Tapiolastakin saa alennuksen
katsastetulle veneelle.Tämä keskustelu veneen katsastamisesta putkahtaa
esille säännöllisin välein.
Noin yleisesti ottaen haluaisin todeta seuraavaa:
Veneseurat tarjoavat jäsenilleen jäsenmaksun
vastineeksi erilaisia palveluja joista
katsastustoiminta on yksi. Veneen katsastaminen ei
ole ainoastaan varusteiden ja kunnon pikaista
tarkistamista, vaan jatkuva vuosittainen
kanssakäyminen ja dialogi veneen omistajan kanssa
veneen arvon ja turvallisuuden säilyttämisestä.
Myöskin katsastustilanteessa selvitetään mitä
tehdään ja miten menetellään mahdollisissa vaara-
tai vahinkotilanteissa, ja kuinka niihin
varaudutaan. Ei ole niin itsestään selvää että
kaikilla kippareilla on valmiiksi mietitty mitä
tehdä kun jotakin sattuu. Enkä tarkoita
välttämättä haaveria, vaan sitä, että tuntee
veneensä ja tietää mitä ja miten tehdään kun
jäädään pulaan heinäkuussa lomalla kun apu on
todella kaukana. Ainakin ajallisesti. Siis
katsastustoiminta on paljon laajempaa kuin vain
pelastusliivien laskemista ja sammuttimen leimojen
tarkistusta. Itse sanon kippareille että olen
nähnyt katsastusvarusteet veneessäsi nyt, mutta
sinä vastaat että ne myös ovat tallella kun
viranomainen niitä perää. Minä lähden
katsastustilanteessa siitä että keskustellaan ja
mietitään kuinka ja koska niitä varusteita
käytetään ja mihinkä.
Eikä se katsastaminenvielä itseisarvona mitään
merkitse, vaan se mitä kipparin otsaluun takana
liikkuu ja kuinka hän venettään ylläpitää ja
suhtautuu asioihin. - JA
Katsastusmies kirjoitti:
Tämä keskustelu veneen katsastamisesta putkahtaa
esille säännöllisin välein.
Noin yleisesti ottaen haluaisin todeta seuraavaa:
Veneseurat tarjoavat jäsenilleen jäsenmaksun
vastineeksi erilaisia palveluja joista
katsastustoiminta on yksi. Veneen katsastaminen ei
ole ainoastaan varusteiden ja kunnon pikaista
tarkistamista, vaan jatkuva vuosittainen
kanssakäyminen ja dialogi veneen omistajan kanssa
veneen arvon ja turvallisuuden säilyttämisestä.
Myöskin katsastustilanteessa selvitetään mitä
tehdään ja miten menetellään mahdollisissa vaara-
tai vahinkotilanteissa, ja kuinka niihin
varaudutaan. Ei ole niin itsestään selvää että
kaikilla kippareilla on valmiiksi mietitty mitä
tehdä kun jotakin sattuu. Enkä tarkoita
välttämättä haaveria, vaan sitä, että tuntee
veneensä ja tietää mitä ja miten tehdään kun
jäädään pulaan heinäkuussa lomalla kun apu on
todella kaukana. Ainakin ajallisesti. Siis
katsastustoiminta on paljon laajempaa kuin vain
pelastusliivien laskemista ja sammuttimen leimojen
tarkistusta. Itse sanon kippareille että olen
nähnyt katsastusvarusteet veneessäsi nyt, mutta
sinä vastaat että ne myös ovat tallella kun
viranomainen niitä perää. Minä lähden
katsastustilanteessa siitä että keskustellaan ja
mietitään kuinka ja koska niitä varusteita
käytetään ja mihinkä.
Eikä se katsastaminenvielä itseisarvona mitään
merkitse, vaan se mitä kipparin otsaluun takana
liikkuu ja kuinka hän venettään ylläpitää ja
suhtautuu asioihin.Katsastajana olisin kiinnostunut aiheista,
joista "rupatellaan" katsastuksen yhteydessä ts.
yritetää vaikuttaa kipparin ajatuksiin
katsastusmääräysten lisäksi. Esim."Palovarotin on
halpa henkivakuutus" tai "paukkuliiviä on
mukavampi pitää" yms. - Seurassa
Katsastusmies kirjoitti:
Tämä keskustelu veneen katsastamisesta putkahtaa
esille säännöllisin välein.
Noin yleisesti ottaen haluaisin todeta seuraavaa:
Veneseurat tarjoavat jäsenilleen jäsenmaksun
vastineeksi erilaisia palveluja joista
katsastustoiminta on yksi. Veneen katsastaminen ei
ole ainoastaan varusteiden ja kunnon pikaista
tarkistamista, vaan jatkuva vuosittainen
kanssakäyminen ja dialogi veneen omistajan kanssa
veneen arvon ja turvallisuuden säilyttämisestä.
Myöskin katsastustilanteessa selvitetään mitä
tehdään ja miten menetellään mahdollisissa vaara-
tai vahinkotilanteissa, ja kuinka niihin
varaudutaan. Ei ole niin itsestään selvää että
kaikilla kippareilla on valmiiksi mietitty mitä
tehdä kun jotakin sattuu. Enkä tarkoita
välttämättä haaveria, vaan sitä, että tuntee
veneensä ja tietää mitä ja miten tehdään kun
jäädään pulaan heinäkuussa lomalla kun apu on
todella kaukana. Ainakin ajallisesti. Siis
katsastustoiminta on paljon laajempaa kuin vain
pelastusliivien laskemista ja sammuttimen leimojen
tarkistusta. Itse sanon kippareille että olen
nähnyt katsastusvarusteet veneessäsi nyt, mutta
sinä vastaat että ne myös ovat tallella kun
viranomainen niitä perää. Minä lähden
katsastustilanteessa siitä että keskustellaan ja
mietitään kuinka ja koska niitä varusteita
käytetään ja mihinkä.
Eikä se katsastaminenvielä itseisarvona mitään
merkitse, vaan se mitä kipparin otsaluun takana
liikkuu ja kuinka hän venettään ylläpitää ja
suhtautuu asioihin.Totta puhut
- Katsastusmies
JA kirjoitti:
Katsastajana olisin kiinnostunut aiheista,
joista "rupatellaan" katsastuksen yhteydessä ts.
yritetää vaikuttaa kipparin ajatuksiin
katsastusmääräysten lisäksi. Esim."Palovarotin on
halpa henkivakuutus" tai "paukkuliiviä on
mukavampi pitää" yms.Juuri tätä tarkoitin yllä. Katsastuksen
yhteydessä mietitään mitä muuta voi tehdä
turvallisuuden ja veneen kunnon ja sitä kautta
arvon säilymisen suhteen.
Teen kysymyksiä kuten: Mitä teet kun vaimosi
putosi veneestä? Sitten käydään läpi
yksityiskohtaisesti mitä tulee tehdä juuri tässä
veneessä, mistä ja miten nostaa vaimo veneeseen
j.n.e. Toinen hyvä kysymys on spriikeittimen
omistavalle kipparille: Mitä teet kun keitin
hulmahtaa? Vastaus on: Heität vettä päälle.
Alkoholi sammuu vedellä eikä pala kun se on
laimentunut alle noin 35 - 40 vol%. Mikäli vene
tai kalusteet palavat, onkin asia jo kokonaan
toinen, kuten myöskin toimenpiteet. Tällaista
kaikkea voi katsastukseen liittyä riipuen
katsastajasta. Silloin ei ehkä ole niin
relevanttia keskustelu siitä pitääkö kuulua
seuraan ja mitä hyötyä on katsastamisesta, ja
katsastus varusteiden hankinnasta ja mukana
pitämisestä. - Teukka
Katsastusmies kirjoitti:
Juuri tätä tarkoitin yllä. Katsastuksen
yhteydessä mietitään mitä muuta voi tehdä
turvallisuuden ja veneen kunnon ja sitä kautta
arvon säilymisen suhteen.
Teen kysymyksiä kuten: Mitä teet kun vaimosi
putosi veneestä? Sitten käydään läpi
yksityiskohtaisesti mitä tulee tehdä juuri tässä
veneessä, mistä ja miten nostaa vaimo veneeseen
j.n.e. Toinen hyvä kysymys on spriikeittimen
omistavalle kipparille: Mitä teet kun keitin
hulmahtaa? Vastaus on: Heität vettä päälle.
Alkoholi sammuu vedellä eikä pala kun se on
laimentunut alle noin 35 - 40 vol%. Mikäli vene
tai kalusteet palavat, onkin asia jo kokonaan
toinen, kuten myöskin toimenpiteet. Tällaista
kaikkea voi katsastukseen liittyä riipuen
katsastajasta. Silloin ei ehkä ole niin
relevanttia keskustelu siitä pitääkö kuulua
seuraan ja mitä hyötyä on katsastamisesta, ja
katsastus varusteiden hankinnasta ja mukana
pitämisestä.Miten veneen katsastus ja vaimon putoaminen
liittyy toisiinsa! - suomen lippu
Seurassa kirjoitti:
Totta puhut
miksi pitää kuulua johki seuraan,haetaanko
sieltä jotaa turvallisuuden tunnetta tms... - Seurassa
suomen lippu kirjoitti:
miksi pitää kuulua johki seuraan,haetaanko
sieltä jotaa turvallisuuden tunnetta tms...Koska seurassa on paljon hyviä samanhenkisiä
ystäviä joiden kanssa on hauska viettää vapaa-
aikaa ja kokemuksia.Ei kylläkään sovi erakoille
eikä epäsosiaalisille ihmisille. - Kiklari
suomen lippu kirjoitti:
miksi pitää kuulua johki seuraan,haetaanko
sieltä jotaa turvallisuuden tunnetta tms...Miksi yleensä liitytään mihinkään ryhmittymään
(Lionsiin, Rotaryihin, partiojärjestöihin tms)?
Nykyihmiselle edellisen kaltaiset "poppoot"
tarjoavat foorumin, missä on samanhenkisiä ja
-kaltaisia ihmisiä. Sellaisia, joiden kansa voi
viettää vapaa-aikaa enemmän tai vähemmän
säännöllisesti. Ihmisiä, joita on mukava tavata
niin harrastuksen merkeissä kuin sen
ulkopuolellakin. Kutsuvat sosiaaliseksi
käyttäytymiseksi.
Tottakai tuttavuuksia voi veneilyn merkeissä solmia
muillakin tavoin. Elinikäisiä ystävyyksiä on tehty
laitureilla ja rantasapeissa kautta maailman sivu.
Pursiseuraan kuulumiseen ei tulisi liittää mitään
elitistisiä tms epäilyksiä. Vapaa maa vapaat
valinnat!
Ei Pursiseura tai Venekerho mikää Nato ole, josta
turvallisuutta haetaan! Kyllä vesillä
kanssaveneilijää autetaan aina, oli veneen perässä
minkälainen kangaspala hyvänsä ... Eikä tosipaikan
tullen taatusti kenelläkään täysijärkisellä ole
avun antamisen kriteerinä se, onko autettavana
moottori- tai purjevene!!! - Katsastusmies
Teukka kirjoitti:
Miten veneen katsastus ja vaimon putoaminen
liittyy toisiinsa!Miten käytät varusteita MOB tilanteessa, ja onko
sinulla oikeat varusteet ollenkaan! Esimerkiksi
ns. uimaportaat voivat täyttää
katsastusvaatimuksen ainoastaan pykälien mukaan
ainoastaan olemassaolollaan. Tositilanteessa
portaista ei ehkä ole mihinkään. Katsastuksessa
voidaan tällöin todeta että veneessä on portaat,
mutta että niillä ei tositilanteessa merellä
kelissä tee käytännössä mitään. Vaihtoehdot ovat:
hankkia uudet paremmat portaat, miettiä valmiiksi
jokin toinen keino saada vedenvaraan joutunut
veneeseen.
Tällä tavalla MOB liittyy katsastukseen.
Toinen vaihtoehto MOB:lle on että kippari yksin
ollessaan putoaa mereen. Onko portaat vain
rekvisiittaa, vai saako ne käännettyä alas
vedessä ollessa ja pääseekö niillä ylös?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t745578- 353111
- 402694
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402062Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin272055Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?291869- 991839
- 1741772
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241478Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna171248