Veneen katsastus

Kaikki kuntoon kevääksi

Mitä edellytetään katsastettavalta veneeltä? Ei
mitään avomeriseilausta.
Pitääkö olla jossakin seurassa jäsenenä?

31

8876

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3runkoa

      Etsipä hakukoneella purjehtijainliiton sivut ja
      sieltä matkapurjehdusosasto. Seuraan pitää kuulua.

      t:veneensä ensikertaa katsastuttanut

    • Katsastamaton 12 m:n vene

      Kerro muillekin, että mitä hyötyä kuvittelevat
      saavasi katsastaessasi veneesi?

      • Seurassa

        Sen hyödyn saat että ulkopuolinen asiantuntija
        arvioi veneesi kunnon (jää se tunnepuoli pois) ja
        saat myös 20% alennuksen vakuutusmaksuihisi ja
        seuraan kuuluessasi oikeuden seuran perälipun
        käyttöön.


      • olen hyötynyt

        Ensikertalaisena veneenomistajana ja ensimmäistä
        kautta viime kesänä purjehtineena koen hyötyneeni
        katsastuksesta. Turvallisuusasiat ovat minulle
        uusia. Ne tulee lääpikäytyä. Omaan sen verran
        luontaista laiskuutta, että en todennäköisesti
        olisi vieläkään saanut joitain varusteita
        hankittua, saati teipattua nimeä veneeni kylkeen.
        Lisäksi voin rauhallisemmin mielin viedä perheeni
        ja kaverini purjehtimaan. Lisäksi voin osallistua
        kilpailuihin.
        Katsastettua venettäni voin pitää hyvässä seuran
        satamassa.


      • Katsastamaton 12 m:n vene
        Seurassa kirjoitti:

        Sen hyödyn saat että ulkopuolinen asiantuntija
        arvioi veneesi kunnon (jää se tunnepuoli pois) ja
        saat myös 20% alennuksen vakuutusmaksuihisi ja
        seuraan kuuluessasi oikeuden seuran perälipun
        käyttöön.

        Uusi vene on kunnossa!

        20% katsastusalennus on vain neuvottelukysymys.
        Eli jos jokin yhtiö ei sitä anna tinkimällä, niin
        vaihdan seuraavaan. Kilpailu on kovaa
        vakuutusalalla. Samoin tinkaamalla saa myös
        täydet bonukset uuteenkin vakuutukseen.

        Käytän Suomen lippua, en tarvitse seuralippua.


      • kuuno

        Jos päätät vaikka lähteä mukaan suuriin
        purjehdustapahtumiin (olettaen että kyseessä
        purjehdusvene) kuten Suursaari-raceen, Helsinki-
        Tallinna raceen, Course Kemin johonkin etapille,
        Päijänne purjehdukseen yms. tulee veneesi olla
        katsastettu. Noihin tapahtumiin osallistuu usein
        monia veneitä, jotka muuten eivät kilpaile.
        Veneseurojen säännöt vaativat, että veneen tulee
        olla katsastettu. Esim. oman veneseurani säännöt
        sallivat, että seuran saaripaikkaan saa tuoda
        vieraita seuraan kuulumattomallakin veneellä,
        mikäli se on katsastettu jonkin toisen veneseuran
        puolesta (ja mikäli veneessä on seuran jäsen).


      • am

        Käännetään mieluummin tämä sun
        ylimielinen kysymyksesi hieman toisin päin:
        Mistä johtuu, että ihmiset HALUAVAT
        katsastaa veneensä? Mieti sitä, äläkä turhaan
        provoile.


      • Seurassa
        Katsastamaton 12 m:n vene kirjoitti:

        Uusi vene on kunnossa!

        20% katsastusalennus on vain neuvottelukysymys.
        Eli jos jokin yhtiö ei sitä anna tinkimällä, niin
        vaihdan seuraavaan. Kilpailu on kovaa
        vakuutusalalla. Samoin tinkaamalla saa myös
        täydet bonukset uuteenkin vakuutukseen.

        Käytän Suomen lippua, en tarvitse seuralippua.

        Uusi vene ei missään nimessä ole vielä
        katsastuskunnossa vaan siihen pitää vielä hankkia
        suuri määrä varusteita sillä varusteethan veneen
        tekee eikä ikä.(ovat yleensä veistämöltä
        lähtiessään lähinnä tyhjiä kuoria)
        Ja sitten kun olet vakuutusyhtiön kanssa
        neuvotellut maailman edullisimman vakuutuksen
        (mielestäsi)niin näyttämällä katsastustodistuksen
        saat vielä lisäalennuksen.


      • Edelleen katsastamaton
        Seurassa kirjoitti:

        Uusi vene ei missään nimessä ole vielä
        katsastuskunnossa vaan siihen pitää vielä hankkia
        suuri määrä varusteita sillä varusteethan veneen
        tekee eikä ikä.(ovat yleensä veistämöltä
        lähtiessään lähinnä tyhjiä kuoria)
        Ja sitten kun olet vakuutusyhtiön kanssa
        neuvotellut maailman edullisimman vakuutuksen
        (mielestäsi)niin näyttämällä katsastustodistuksen
        saat vielä lisäalennuksen.

        Olet oikeassa.
        Tarkoitin sillä uudella veneellä lähinnä sitä,
        että vene on rakenteellisesti kunnossa.

        Totta kai olen asentanut siihen tutkan, vhf:n,
        pelastusrenkaat ajoankkurit, heittoliinan jne,
        jne. Ostanut sen puutappisarjan, päivämerkit,
        jne, jne.

        Haluan vaan tuoda julki sen, että kyllä muutkin
        kuin katsastamattomat veneet voivat olla
        kunnossa. Ei se katsastus ole miteenkään
        autuaaksi tekevä toimenpide. Itse asiassa se on
        hyvin pinnallista aikaisempien kokemuksieni
        mukaan. Tiedän useamman tapauksen, kun sen
        katsastustarran ja todistuksen saa puhelimitse
        tutulta katsastajalta.

        Alkuperäinen kommenttini alkuperäiselle
        kyselijälle ole, että mitä hyötyä katsastamisesta
        on? Eli, jos ei kuulu mihinkään seuraan eikä
        kilpaile, niin ei siitä paljon käytännön hyötyä
        ole. Jos ei toki haittaakaan.

        Yleiseksi tiedoksi: kerhojen katsastajat eivät
        kyllä katsasta mkerhoon kuulumattomia veneitä,
        sillä silloin seuran toiminta katsotaan
        kokonaisuudessaan liiketoiminnaksi ja siitä tulee
        tilittää ALV, mikäli budjetti on yli 50tmk.

        Kyllä sieltä vakuutusyhtiöstä sen
        katsastusalennuksen saa tinkimällä.

        Vakuutusmaksuhan lasketaan kunkin vakuutusyhtiön
        oman laskukaavan mukaan. Eli esim. Sammon
        esitteessäkin on se kaava annettu ja siitä on
        helppo laskea mitä vakuutusmaksuksi tulee, kun
        tinkii täydet bonukset ja sen vakuutuslennuksen.
        Ei sitä sen jälkeen mitenkään ylimääräisenä enää
        saa.


      • Seurassa
        Edelleen katsastamaton kirjoitti:

        Olet oikeassa.
        Tarkoitin sillä uudella veneellä lähinnä sitä,
        että vene on rakenteellisesti kunnossa.

        Totta kai olen asentanut siihen tutkan, vhf:n,
        pelastusrenkaat ajoankkurit, heittoliinan jne,
        jne. Ostanut sen puutappisarjan, päivämerkit,
        jne, jne.

        Haluan vaan tuoda julki sen, että kyllä muutkin
        kuin katsastamattomat veneet voivat olla
        kunnossa. Ei se katsastus ole miteenkään
        autuaaksi tekevä toimenpide. Itse asiassa se on
        hyvin pinnallista aikaisempien kokemuksieni
        mukaan. Tiedän useamman tapauksen, kun sen
        katsastustarran ja todistuksen saa puhelimitse
        tutulta katsastajalta.

        Alkuperäinen kommenttini alkuperäiselle
        kyselijälle ole, että mitä hyötyä katsastamisesta
        on? Eli, jos ei kuulu mihinkään seuraan eikä
        kilpaile, niin ei siitä paljon käytännön hyötyä
        ole. Jos ei toki haittaakaan.

        Yleiseksi tiedoksi: kerhojen katsastajat eivät
        kyllä katsasta mkerhoon kuulumattomia veneitä,
        sillä silloin seuran toiminta katsotaan
        kokonaisuudessaan liiketoiminnaksi ja siitä tulee
        tilittää ALV, mikäli budjetti on yli 50tmk.

        Kyllä sieltä vakuutusyhtiöstä sen
        katsastusalennuksen saa tinkimällä.

        Vakuutusmaksuhan lasketaan kunkin vakuutusyhtiön
        oman laskukaavan mukaan. Eli esim. Sammon
        esitteessäkin on se kaava annettu ja siitä on
        helppo laskea mitä vakuutusmaksuksi tulee, kun
        tinkii täydet bonukset ja sen vakuutuslennuksen.
        Ei sitä sen jälkeen mitenkään ylimääräisenä enää
        saa.

        Kyllä on seuroja jotka katsastavat seuraan
        kuulumattomiakin veneitä (mm.seura jossa olen
        jäsenenä,eikä se ole ainoa) mutta kylläkin hieman
        kalliimmalla hinnalla.
        Tuskinpa sitä katsastustarraa ihan
        puhelinsoitolla sentään saa,tai sitten on kyllä
        vastuuton katsastusmies.
        Varmasti löytyy asiallisia katsastamattomiakin
        veneitä mutta esim.viranomaisten suhtautuminen
        katsastettuun ja seuraan kuuluvaan veneeseen on
        aivan eri kuin ei katsastettuun.


      • Edelleen katsastamaton
        Seurassa kirjoitti:

        Kyllä on seuroja jotka katsastavat seuraan
        kuulumattomiakin veneitä (mm.seura jossa olen
        jäsenenä,eikä se ole ainoa) mutta kylläkin hieman
        kalliimmalla hinnalla.
        Tuskinpa sitä katsastustarraa ihan
        puhelinsoitolla sentään saa,tai sitten on kyllä
        vastuuton katsastusmies.
        Varmasti löytyy asiallisia katsastamattomiakin
        veneitä mutta esim.viranomaisten suhtautuminen
        katsastettuun ja seuraan kuuluvaan veneeseen on
        aivan eri kuin ei katsastettuun.

        Voisitko täsmentää mitä viranomaisia tarkoitat?

        En ole 15 vuoden veneilykokemukseni aikana
        joutunut vielä viranomaisten kanssa tekemisiin.

        Poislukien tullimuodollisuudet Viroon mentäessä
        ja takaisin tultaessa. En tiedä miten he olisivat
        voineet toimia toisin tai mukavammin, vaikka
        olikin katsastamaton vene?


      • Ville
        Seurassa kirjoitti:

        Kyllä on seuroja jotka katsastavat seuraan
        kuulumattomiakin veneitä (mm.seura jossa olen
        jäsenenä,eikä se ole ainoa) mutta kylläkin hieman
        kalliimmalla hinnalla.
        Tuskinpa sitä katsastustarraa ihan
        puhelinsoitolla sentään saa,tai sitten on kyllä
        vastuuton katsastusmies.
        Varmasti löytyy asiallisia katsastamattomiakin
        veneitä mutta esim.viranomaisten suhtautuminen
        katsastettuun ja seuraan kuuluvaan veneeseen on
        aivan eri kuin ei katsastettuun.

        Väität, että viranomaisten suhtautuminen
        katsastettuun veneeseen on aivan eri kuin ei
        katsastettuun. Näin ei tietenkään ole.
        Viranomaisten kuuluu suhtautua veneisiin sen
        mukaan mitä lainsäädäntö edellyttää. Veneessä on
        tai ei ole lain edellyttämä varustus aivan
        riippumatta siitä, onko siinä katsastustarra vai
        ei. Purjehtijaliiton katsastusvaatimukset ovat
        veneilyjärjestöjen sisäinen asia, eikä niillä ole
        mitään juridista merkitystä viranomaistoiminnan
        kannalta.


      • uuno
        Seurassa kirjoitti:

        Kyllä on seuroja jotka katsastavat seuraan
        kuulumattomiakin veneitä (mm.seura jossa olen
        jäsenenä,eikä se ole ainoa) mutta kylläkin hieman
        kalliimmalla hinnalla.
        Tuskinpa sitä katsastustarraa ihan
        puhelinsoitolla sentään saa,tai sitten on kyllä
        vastuuton katsastusmies.
        Varmasti löytyy asiallisia katsastamattomiakin
        veneitä mutta esim.viranomaisten suhtautuminen
        katsastettuun ja seuraan kuuluvaan veneeseen on
        aivan eri kuin ei katsastettuun.

        ...tuo seuraan kuulumattoman katsastus? Saako
        katsastuksesta jonkun todistuksen ja tarran?
        Purjehtijaliitto ainakin kieltää katsastamasta
        veneitä, jotka eivät ole minkään seuran
        rekisterissä.


      • ss48
        uuno kirjoitti:

        ...tuo seuraan kuulumattoman katsastus? Saako
        katsastuksesta jonkun todistuksen ja tarran?
        Purjehtijaliitto ainakin kieltää katsastamasta
        veneitä, jotka eivät ole minkään seuran
        rekisterissä.

        Kyllä pitää kuulua seuraan, jos veneen meinaa
        katsastaa.
        Ote katsastussäännöistä:
        "Katsastettu vene merkitään vuosittain kotiseuran
        venerekisteriin, jolloin vene saa oikeuden
        käyttää seuransa lippua."
        Miten voidaan merkitä kotiseuran rekisteriin, jos
        ei kuulu seuraan? Koko katsastustoiminta on
        järjestäytyneiden veneilijöiden järjestämää ja
        kustantamaa toimintaa. Venettä ei tietenkään ole
        pakko katsastuttaa, mutta ei siitä mitään
        haittaakaan ole.
        Katsastusvarusteenahan on myös perälippu (=seuran-
        ), joten tämänkin mukaan pitää kuulua seuraan,
        jos haluaa katsastuttaa veneensä. Seuran
        perälippua saa käyttää vain katsastettu vene.
        Katsastajat kyllä poikkeaa tästä säännöstä, että
        pitäisi kuulua seuraan, mutta en tiedä miten asia
        hoidetaan liittoon päin. Liitoillahan pitäisi
        olla kattava rekisteri katsastetuista veneistä.
        Olisi hyvä, jos joku liiton toimihenkilö antaisi
        asiaan lisää valaistusta.


      • Ville
        ss48 kirjoitti:

        Kyllä pitää kuulua seuraan, jos veneen meinaa
        katsastaa.
        Ote katsastussäännöistä:
        "Katsastettu vene merkitään vuosittain kotiseuran
        venerekisteriin, jolloin vene saa oikeuden
        käyttää seuransa lippua."
        Miten voidaan merkitä kotiseuran rekisteriin, jos
        ei kuulu seuraan? Koko katsastustoiminta on
        järjestäytyneiden veneilijöiden järjestämää ja
        kustantamaa toimintaa. Venettä ei tietenkään ole
        pakko katsastuttaa, mutta ei siitä mitään
        haittaakaan ole.
        Katsastusvarusteenahan on myös perälippu (=seuran-
        ), joten tämänkin mukaan pitää kuulua seuraan,
        jos haluaa katsastuttaa veneensä. Seuran
        perälippua saa käyttää vain katsastettu vene.
        Katsastajat kyllä poikkeaa tästä säännöstä, että
        pitäisi kuulua seuraan, mutta en tiedä miten asia
        hoidetaan liittoon päin. Liitoillahan pitäisi
        olla kattava rekisteri katsastetuista veneistä.
        Olisi hyvä, jos joku liiton toimihenkilö antaisi
        asiaan lisää valaistusta.

        Katsastus liittyy veneseurojen toimintaan ja
        muissa viesteissä on jo tullut ilmi, mikä sen
        merkitys on. On täysin hyödytöntä keskustella
        siitä, voiko seuraan kuulumattoman veneen
        katsastaa, kun koko kysymys on täysin
        epärelevantti.

        Katsastusvaatimukset ovat julkista tietoa ja
        jokainen voi halutessaan varustaa veneensä niiden
        edellyttämään kuntoon. Eikä mikään laki kiellä
        ketä tahansa, vaikkapa jonkin seuran
        katsastusmiestä toteamasta, että veneessä on
        purjehtijaliiton luettelon mukaiset varusteet.


      • Teukka
        Seurassa kirjoitti:

        Sen hyödyn saat että ulkopuolinen asiantuntija
        arvioi veneesi kunnon (jää se tunnepuoli pois) ja
        saat myös 20% alennuksen vakuutusmaksuihisi ja
        seuraan kuuluessasi oikeuden seuran perälipun
        käyttöön.

        Se ei pidä paikkaansa, että pitäisi kuulua
        seuraan. On niitä kats.miehiä joille
        viiskymppinen kelpaa.
        Katsastaja katsoo veneen rungon läpiviennit
        viiden vuoden välein, itse katsot joka kevät, ja
        kesän mittaankin jonkun kerran. Ei siihen
        kats.miestä tarvita. Kerran vuodessa tarkastetaan
        vaan varusteet. Kun ne on kerran hommattu, ei
        niitä huoli joka kevät hommailla uusia. Kun
        muistaa vaan jauhesammuttimen, rakeettien ja
        soihtujen päivät. Seuran lippua voi käyttää jos
        vene on katsastettu seuran alusrekisteriin ja
        katsastus on voimassa. Sitten kun se lippu
        unohtuu salkoon muutaman minuutin klo 21 jälkeen,
        siinä on heti joku valittamassa. Jos suomen lippu
        on salossa koko yön, kukaan ei valita. Eikä
        voikkaan, sillä uusien EURO-sääntöjen mukaan
        riittää kun vene on asuttu. Vakuutusmaksut on
        neuvottelu kysymys, kuten tuolla aiemmin
        todettiin. Naurettavaa kun katselee veneitä missä
        niitä kats.tarroja on peräkkäin monilta vuosilta.
        Tulee mieleen, että ketähän varten tuokin on
        katsastettu. Hahhaa, omani kyllä on katsastettu
        joka vuosi. Tarraa en ole ikinä liimannut
        veneeseeni, ja joskus joku alkaa kyselemään, että
        kuinka voit käyttää seuran lippua vaikka sun
        paatti ei ole katsastettu.


      • Hoo Moilanen
        Teukka kirjoitti:

        Se ei pidä paikkaansa, että pitäisi kuulua
        seuraan. On niitä kats.miehiä joille
        viiskymppinen kelpaa.
        Katsastaja katsoo veneen rungon läpiviennit
        viiden vuoden välein, itse katsot joka kevät, ja
        kesän mittaankin jonkun kerran. Ei siihen
        kats.miestä tarvita. Kerran vuodessa tarkastetaan
        vaan varusteet. Kun ne on kerran hommattu, ei
        niitä huoli joka kevät hommailla uusia. Kun
        muistaa vaan jauhesammuttimen, rakeettien ja
        soihtujen päivät. Seuran lippua voi käyttää jos
        vene on katsastettu seuran alusrekisteriin ja
        katsastus on voimassa. Sitten kun se lippu
        unohtuu salkoon muutaman minuutin klo 21 jälkeen,
        siinä on heti joku valittamassa. Jos suomen lippu
        on salossa koko yön, kukaan ei valita. Eikä
        voikkaan, sillä uusien EURO-sääntöjen mukaan
        riittää kun vene on asuttu. Vakuutusmaksut on
        neuvottelu kysymys, kuten tuolla aiemmin
        todettiin. Naurettavaa kun katselee veneitä missä
        niitä kats.tarroja on peräkkäin monilta vuosilta.
        Tulee mieleen, että ketähän varten tuokin on
        katsastettu. Hahhaa, omani kyllä on katsastettu
        joka vuosi. Tarraa en ole ikinä liimannut
        veneeseeni, ja joskus joku alkaa kyselemään, että
        kuinka voit käyttää seuran lippua vaikka sun
        paatti ei ole katsastettu.

        Mitähän tuokin vastaus oikein tarkoittaa?
        Kattsastotko veneen vai et? Katsastatko veneen
        jok viides vuosi?
        Sehän on selvä, että kenenkään ei ole pakko
        kuulua seuraan, mutta vastauksesta päätellen sinä
        et välillä ole kiinostunut koko seuratoiminnasta
        ja toisaalta pidät seuran lippua, et katsasta
        venettä, vaan annat kats.miehen katsoa sen joka
        viides vuosi.
        Koitahan täsmentää, niin voi saada selvääkin.


      • Teukka
        Hoo Moilanen kirjoitti:

        Mitähän tuokin vastaus oikein tarkoittaa?
        Kattsastotko veneen vai et? Katsastatko veneen
        jok viides vuosi?
        Sehän on selvä, että kenenkään ei ole pakko
        kuulua seuraan, mutta vastauksesta päätellen sinä
        et välillä ole kiinostunut koko seuratoiminnasta
        ja toisaalta pidät seuran lippua, et katsasta
        venettä, vaan annat kats.miehen katsoa sen joka
        viides vuosi.
        Koitahan täsmentää, niin voi saada selvääkin.

        ...alkaa vääntää rautalangasta!


      • Hoo Moilanen
        Teukka kirjoitti:

        ...alkaa vääntää rautalangasta!

        Vastauksistasi päätellen on parempi, että et
        yritäkään vääntää rautalangastakaan, kun ei se
        kuitenkaan onnistuisi.


    • Seurassa

      Ei tarvitse olla seuran jäsen,kyseleppä eri
      seuroista,joissakin seuroissa katsastetaan myös
      muita kuin seuran veneitä tietenkin hieman eri
      korvauksella kuin jäsenet.
      Seurojen katsastusmiehet kyllä neuvovat mitä
      varusteita tarvitset.
      PS.mikset samalla liittyisi seuraan kun niissä on
      muitakin etuja kuin katsastus.

      • moottoriveneilijä

        kun katsastutin veneeni n.10 vuotta ja nyt
        vaihdoin vakuutusyhtiö Tapiolaan jossa sain
        halvemmalla maksulla paremman vakuutuksen ja ei
        vaadittu katsastusta kuten aiemmassa suuressa
        vak.yhtiössä.
        Kaikki katsastuksessa vaadittavat asiat on
        tietenkin kunnossa kun ne on tullut aikoinaan
        hankittua ja samoin seuran jäsenyys ja jäsenen
        oikeudet.


      • Seurassa
        moottoriveneilijä kirjoitti:

        kun katsastutin veneeni n.10 vuotta ja nyt
        vaihdoin vakuutusyhtiö Tapiolaan jossa sain
        halvemmalla maksulla paremman vakuutuksen ja ei
        vaadittu katsastusta kuten aiemmassa suuressa
        vak.yhtiössä.
        Kaikki katsastuksessa vaadittavat asiat on
        tietenkin kunnossa kun ne on tullut aikoinaan
        hankittua ja samoin seuran jäsenyys ja jäsenen
        oikeudet.

        Jos katsastusvarusteet on aikoinaan tullut
        hankittua niin ei se vielä takaa että ne ja
        veneesi olisi turvallisessa kunnossa kyllä ne on
        hyvä kerran vuodessa tarkistaa ja mieluimmin
        ulkopuolisella henkilöllä.Tuskin katsastuksen
        hinta on ainakaan esteenä.(minun seurassani 50:-)
        Ja kyllä sieltä Tapiolastakin saa alennuksen
        katsastetulle veneelle.


      • Katsastusmies
        Seurassa kirjoitti:

        Jos katsastusvarusteet on aikoinaan tullut
        hankittua niin ei se vielä takaa että ne ja
        veneesi olisi turvallisessa kunnossa kyllä ne on
        hyvä kerran vuodessa tarkistaa ja mieluimmin
        ulkopuolisella henkilöllä.Tuskin katsastuksen
        hinta on ainakaan esteenä.(minun seurassani 50:-)
        Ja kyllä sieltä Tapiolastakin saa alennuksen
        katsastetulle veneelle.

        Tämä keskustelu veneen katsastamisesta putkahtaa
        esille säännöllisin välein.
        Noin yleisesti ottaen haluaisin todeta seuraavaa:

        Veneseurat tarjoavat jäsenilleen jäsenmaksun
        vastineeksi erilaisia palveluja joista
        katsastustoiminta on yksi. Veneen katsastaminen ei
        ole ainoastaan varusteiden ja kunnon pikaista
        tarkistamista, vaan jatkuva vuosittainen
        kanssakäyminen ja dialogi veneen omistajan kanssa
        veneen arvon ja turvallisuuden säilyttämisestä.
        Myöskin katsastustilanteessa selvitetään mitä
        tehdään ja miten menetellään mahdollisissa vaara-
        tai vahinkotilanteissa, ja kuinka niihin
        varaudutaan. Ei ole niin itsestään selvää että
        kaikilla kippareilla on valmiiksi mietitty mitä
        tehdä kun jotakin sattuu. Enkä tarkoita
        välttämättä haaveria, vaan sitä, että tuntee
        veneensä ja tietää mitä ja miten tehdään kun
        jäädään pulaan heinäkuussa lomalla kun apu on
        todella kaukana. Ainakin ajallisesti. Siis
        katsastustoiminta on paljon laajempaa kuin vain
        pelastusliivien laskemista ja sammuttimen leimojen
        tarkistusta. Itse sanon kippareille että olen
        nähnyt katsastusvarusteet veneessäsi nyt, mutta
        sinä vastaat että ne myös ovat tallella kun
        viranomainen niitä perää. Minä lähden
        katsastustilanteessa siitä että keskustellaan ja
        mietitään kuinka ja koska niitä varusteita
        käytetään ja mihinkä.
        Eikä se katsastaminenvielä itseisarvona mitään
        merkitse, vaan se mitä kipparin otsaluun takana
        liikkuu ja kuinka hän venettään ylläpitää ja
        suhtautuu asioihin.


      • JA
        Katsastusmies kirjoitti:

        Tämä keskustelu veneen katsastamisesta putkahtaa
        esille säännöllisin välein.
        Noin yleisesti ottaen haluaisin todeta seuraavaa:

        Veneseurat tarjoavat jäsenilleen jäsenmaksun
        vastineeksi erilaisia palveluja joista
        katsastustoiminta on yksi. Veneen katsastaminen ei
        ole ainoastaan varusteiden ja kunnon pikaista
        tarkistamista, vaan jatkuva vuosittainen
        kanssakäyminen ja dialogi veneen omistajan kanssa
        veneen arvon ja turvallisuuden säilyttämisestä.
        Myöskin katsastustilanteessa selvitetään mitä
        tehdään ja miten menetellään mahdollisissa vaara-
        tai vahinkotilanteissa, ja kuinka niihin
        varaudutaan. Ei ole niin itsestään selvää että
        kaikilla kippareilla on valmiiksi mietitty mitä
        tehdä kun jotakin sattuu. Enkä tarkoita
        välttämättä haaveria, vaan sitä, että tuntee
        veneensä ja tietää mitä ja miten tehdään kun
        jäädään pulaan heinäkuussa lomalla kun apu on
        todella kaukana. Ainakin ajallisesti. Siis
        katsastustoiminta on paljon laajempaa kuin vain
        pelastusliivien laskemista ja sammuttimen leimojen
        tarkistusta. Itse sanon kippareille että olen
        nähnyt katsastusvarusteet veneessäsi nyt, mutta
        sinä vastaat että ne myös ovat tallella kun
        viranomainen niitä perää. Minä lähden
        katsastustilanteessa siitä että keskustellaan ja
        mietitään kuinka ja koska niitä varusteita
        käytetään ja mihinkä.
        Eikä se katsastaminenvielä itseisarvona mitään
        merkitse, vaan se mitä kipparin otsaluun takana
        liikkuu ja kuinka hän venettään ylläpitää ja
        suhtautuu asioihin.

        Katsastajana olisin kiinnostunut aiheista,
        joista "rupatellaan" katsastuksen yhteydessä ts.
        yritetää vaikuttaa kipparin ajatuksiin
        katsastusmääräysten lisäksi. Esim."Palovarotin on
        halpa henkivakuutus" tai "paukkuliiviä on
        mukavampi pitää" yms.


      • Seurassa
        Katsastusmies kirjoitti:

        Tämä keskustelu veneen katsastamisesta putkahtaa
        esille säännöllisin välein.
        Noin yleisesti ottaen haluaisin todeta seuraavaa:

        Veneseurat tarjoavat jäsenilleen jäsenmaksun
        vastineeksi erilaisia palveluja joista
        katsastustoiminta on yksi. Veneen katsastaminen ei
        ole ainoastaan varusteiden ja kunnon pikaista
        tarkistamista, vaan jatkuva vuosittainen
        kanssakäyminen ja dialogi veneen omistajan kanssa
        veneen arvon ja turvallisuuden säilyttämisestä.
        Myöskin katsastustilanteessa selvitetään mitä
        tehdään ja miten menetellään mahdollisissa vaara-
        tai vahinkotilanteissa, ja kuinka niihin
        varaudutaan. Ei ole niin itsestään selvää että
        kaikilla kippareilla on valmiiksi mietitty mitä
        tehdä kun jotakin sattuu. Enkä tarkoita
        välttämättä haaveria, vaan sitä, että tuntee
        veneensä ja tietää mitä ja miten tehdään kun
        jäädään pulaan heinäkuussa lomalla kun apu on
        todella kaukana. Ainakin ajallisesti. Siis
        katsastustoiminta on paljon laajempaa kuin vain
        pelastusliivien laskemista ja sammuttimen leimojen
        tarkistusta. Itse sanon kippareille että olen
        nähnyt katsastusvarusteet veneessäsi nyt, mutta
        sinä vastaat että ne myös ovat tallella kun
        viranomainen niitä perää. Minä lähden
        katsastustilanteessa siitä että keskustellaan ja
        mietitään kuinka ja koska niitä varusteita
        käytetään ja mihinkä.
        Eikä se katsastaminenvielä itseisarvona mitään
        merkitse, vaan se mitä kipparin otsaluun takana
        liikkuu ja kuinka hän venettään ylläpitää ja
        suhtautuu asioihin.

        Totta puhut


      • Katsastusmies
        JA kirjoitti:

        Katsastajana olisin kiinnostunut aiheista,
        joista "rupatellaan" katsastuksen yhteydessä ts.
        yritetää vaikuttaa kipparin ajatuksiin
        katsastusmääräysten lisäksi. Esim."Palovarotin on
        halpa henkivakuutus" tai "paukkuliiviä on
        mukavampi pitää" yms.

        Juuri tätä tarkoitin yllä. Katsastuksen
        yhteydessä mietitään mitä muuta voi tehdä
        turvallisuuden ja veneen kunnon ja sitä kautta
        arvon säilymisen suhteen.
        Teen kysymyksiä kuten: Mitä teet kun vaimosi
        putosi veneestä? Sitten käydään läpi
        yksityiskohtaisesti mitä tulee tehdä juuri tässä
        veneessä, mistä ja miten nostaa vaimo veneeseen
        j.n.e. Toinen hyvä kysymys on spriikeittimen
        omistavalle kipparille: Mitä teet kun keitin
        hulmahtaa? Vastaus on: Heität vettä päälle.
        Alkoholi sammuu vedellä eikä pala kun se on
        laimentunut alle noin 35 - 40 vol%. Mikäli vene
        tai kalusteet palavat, onkin asia jo kokonaan
        toinen, kuten myöskin toimenpiteet. Tällaista
        kaikkea voi katsastukseen liittyä riipuen
        katsastajasta. Silloin ei ehkä ole niin
        relevanttia keskustelu siitä pitääkö kuulua
        seuraan ja mitä hyötyä on katsastamisesta, ja
        katsastus varusteiden hankinnasta ja mukana
        pitämisestä.


      • Teukka
        Katsastusmies kirjoitti:

        Juuri tätä tarkoitin yllä. Katsastuksen
        yhteydessä mietitään mitä muuta voi tehdä
        turvallisuuden ja veneen kunnon ja sitä kautta
        arvon säilymisen suhteen.
        Teen kysymyksiä kuten: Mitä teet kun vaimosi
        putosi veneestä? Sitten käydään läpi
        yksityiskohtaisesti mitä tulee tehdä juuri tässä
        veneessä, mistä ja miten nostaa vaimo veneeseen
        j.n.e. Toinen hyvä kysymys on spriikeittimen
        omistavalle kipparille: Mitä teet kun keitin
        hulmahtaa? Vastaus on: Heität vettä päälle.
        Alkoholi sammuu vedellä eikä pala kun se on
        laimentunut alle noin 35 - 40 vol%. Mikäli vene
        tai kalusteet palavat, onkin asia jo kokonaan
        toinen, kuten myöskin toimenpiteet. Tällaista
        kaikkea voi katsastukseen liittyä riipuen
        katsastajasta. Silloin ei ehkä ole niin
        relevanttia keskustelu siitä pitääkö kuulua
        seuraan ja mitä hyötyä on katsastamisesta, ja
        katsastus varusteiden hankinnasta ja mukana
        pitämisestä.

        Miten veneen katsastus ja vaimon putoaminen
        liittyy toisiinsa!


      • suomen lippu
        Seurassa kirjoitti:

        Totta puhut

        miksi pitää kuulua johki seuraan,haetaanko
        sieltä jotaa turvallisuuden tunnetta tms...


      • Seurassa
        suomen lippu kirjoitti:

        miksi pitää kuulua johki seuraan,haetaanko
        sieltä jotaa turvallisuuden tunnetta tms...

        Koska seurassa on paljon hyviä samanhenkisiä
        ystäviä joiden kanssa on hauska viettää vapaa-
        aikaa ja kokemuksia.Ei kylläkään sovi erakoille
        eikä epäsosiaalisille ihmisille.


      • Kiklari
        suomen lippu kirjoitti:

        miksi pitää kuulua johki seuraan,haetaanko
        sieltä jotaa turvallisuuden tunnetta tms...

        Miksi yleensä liitytään mihinkään ryhmittymään
        (Lionsiin, Rotaryihin, partiojärjestöihin tms)?
        Nykyihmiselle edellisen kaltaiset "poppoot"
        tarjoavat foorumin, missä on samanhenkisiä ja
        -kaltaisia ihmisiä. Sellaisia, joiden kansa voi
        viettää vapaa-aikaa enemmän tai vähemmän
        säännöllisesti. Ihmisiä, joita on mukava tavata
        niin harrastuksen merkeissä kuin sen
        ulkopuolellakin. Kutsuvat sosiaaliseksi
        käyttäytymiseksi.
        Tottakai tuttavuuksia voi veneilyn merkeissä solmia
        muillakin tavoin. Elinikäisiä ystävyyksiä on tehty
        laitureilla ja rantasapeissa kautta maailman sivu.
        Pursiseuraan kuulumiseen ei tulisi liittää mitään
        elitistisiä tms epäilyksiä. Vapaa maa – vapaat
        valinnat!
        Ei Pursiseura tai Venekerho mikää Nato ole, josta
        turvallisuutta haetaan! Kyllä vesillä
        kanssaveneilijää autetaan aina, oli veneen perässä
        minkälainen kangaspala hyvänsä ... Eikä tosipaikan
        tullen taatusti kenelläkään täysijärkisellä ole
        avun antamisen kriteerinä se, onko autettavana
        moottori- tai purjevene!!!


      • Katsastusmies
        Teukka kirjoitti:

        Miten veneen katsastus ja vaimon putoaminen
        liittyy toisiinsa!

        Miten käytät varusteita MOB tilanteessa, ja onko
        sinulla oikeat varusteet ollenkaan! Esimerkiksi
        ns. uimaportaat voivat täyttää
        katsastusvaatimuksen ainoastaan pykälien mukaan
        ainoastaan olemassaolollaan. Tositilanteessa
        portaista ei ehkä ole mihinkään. Katsastuksessa
        voidaan tällöin todeta että veneessä on portaat,
        mutta että niillä ei tositilanteessa merellä
        kelissä tee käytännössä mitään. Vaihtoehdot ovat:
        hankkia uudet paremmat portaat, miettiä valmiiksi
        jokin toinen keino saada vedenvaraan joutunut
        veneeseen.
        Tällä tavalla MOB liittyy katsastukseen.
        Toinen vaihtoehto MOB:lle on että kippari yksin
        ollessaan putoaa mereen. Onko portaat vain
        rekvisiittaa, vai saako ne käännettyä alas
        vedessä ollessa ja pääseekö niillä ylös?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      74
      5578
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3111
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2694
    4. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2062
    5. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      27
      2055
    6. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      1869
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      99
      1839
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      1772
    9. Mietin tässä T....

      Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1478
    10. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      17
      1248
    Aihe