Kotiteatterin hankintaa tekemässä

Jussi_____________::

Olen miettinyt jonkin aikaa kotiteatterin hankintaa. Mitä asioita kannattaisi ottaa huomioon valintaa tehdessä? Budjetti on 200-500 euroa. Tiedän, että se ei ole paljoa, mutta enempää en raaskisi uhrata.

Tarkoitus olisi saada lisää tunnelmaa lähinnä Pleikka 3:n pelaamiseen ja välillä leffojen katseluun.

Telkkarini on vaatimaton Philips 32 taulu HD-ready. Siinä on 2 x HDMI -liitintä. Toinen liitin on käytössä Pleikarille ja toinen ilmeisesti olisi vapaa kotiteatteripaketille?

Ajattelin ensin ostaa tuon kotiteatterin ja myöhemmin ehkä isomman telkkarin. Telkkarin hinnat tuntuvat kuitenkin alentuvan nopeammin..

En ehkä haluaisi alkaa kiinnittelemään seinään pieniä satelliittikaiuttimia. Lattialla makaavat korkeat tornikaiuttimet näyttäisi ehkä olohuoneessa paremmalta..

Gigantista on tullut katottua muutamaa pakettia. Osaatteko suositella jotain hyvää mallia? Onko langattomien kaittuminen hankinta järkevää, ovatko ne hyviä? Hinta noussee saman tien?

Kiitos neuvoista.

27

1273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokeillaanpas näin

      Tuolla budejetilla ei kannata ostaa kuraa. Valmissarjaa et todellakaan tarvitse, kun sinulla on Pleikkari, joka toimii soittimena. Tuossa on varmaan hinta/laatusuhteeltaan paras edullisen luokan viritinvavistin HDMI 1.4 tuella. http://www.gigantti.fi/product/tv-ja-aani/erillishifi/vahvistimet/TXSR308B/onkyo-tx-sr308-viritinvahvistin

      Sen kaveriksi tarvitaan kaiuttimet johtoineen. Kunnolliseen 5.1-sarjaan budjettisis ei riitä, joten osta asiantuntevan myyjän tai harrastajatuttavan avustuksella ja oman kuuntelun perusteella laadukas lattiakaiutinpari tai jos budjetti vähän venyy, hyvä hyllykaiutinpari ja subbari. Kolmeen sataan voi tehdä tiukkaa uutena, ehkä vähän käytettyjä voisi harkita. Johtoihin pitää varata vielä muutama kymppi.

      Tuollaisella setillä voisi saada myös kohtuulliset äänet, mutta hinta/laatusuhteesta ei ole tietoa. http://www.gigantti.fi/product/tv-ja-aani/erillishifi/kaiuttimet/HDT500/klipsch-kaiutinjarjestelma

    • .-.-.

      Tuolla budjetilla nimenomaan kannattaa hankkia valmispaketti, jos taas haluaa kasata erillispaketin 550 € menee pelkästään jo asialliseen viritinvahvistimeen.

      Voin suositella lämpimästi alla olevaa pakettia:

      http://www.verkkokauppa24.com/kotiteatterisarja-hb754cb-p-35543.html

      Tuollainen löytyy kotoa, ja on taatusti yhtä hyvä tai jopa parempi kuin reilusti kalliimmat erillispaketit.

      Setti kuulostaa pienilläkin voimakkuuksilla ns. "munakkaalta", subbarista lähtee asialliset bassot, vaikka onkin pienikokoinen.

      Setillä pärjää kyllä isommassakin olohuoneessa mainiosti.

      Tuolla budjetilla suosittelen ehdottomasti tätä pakettia, tai vastaavaa LG:n settiä.

      Laitteessa on vahvistin, Blu-Ray, DVD jne. soitin samassa. Ei ole todellakaan ronkeli levyjen suhteen, toistaa jopa Region 1 alueen kiekotkin.

      USB-väylä löytyy myös, usb tikun tuki asiallisesti jopa 2000 mp3 biisille. IPODINkin voi tähän liittää.

      • ei ole

        Mutta onko sen LG:n 3.1 -kaiutinjärjestelmä kotiteatteria? No, onhan se toki parempi kuin 2 kaiutinta, koska puheen ja muun monoäänen saa keskikaiuttimella telkkarin kohdalle, mutta ei ole sama kuin 5.1.


      • .-.-.
        ei ole kirjoitti:

        Mutta onko sen LG:n 3.1 -kaiutinjärjestelmä kotiteatteria? No, onhan se toki parempi kuin 2 kaiutinta, koska puheen ja muun monoäänen saa keskikaiuttimella telkkarin kohdalle, mutta ei ole sama kuin 5.1.

        On ollut useampikin 5.1 setti, ja tämä nykyinen 3.1 on erittäin hyvä.

        En ole edes huomannut eroa edellisiin 5.1 setteihin.

        Useasti kuulostaa leffoja katsellessa kuin käytössä olisi vielä takakaiuttimetkin.

        No, se on minulle tarpeeksi kotiteatteria.

        Hämmästyin todellakin kun 400 € sai paremmat äänet kuin edellinen setti, missä pelkkä vahvistin jo maksoi yli 400 €.


      • on iso ero
        .-.-. kirjoitti:

        On ollut useampikin 5.1 setti, ja tämä nykyinen 3.1 on erittäin hyvä.

        En ole edes huomannut eroa edellisiin 5.1 setteihin.

        Useasti kuulostaa leffoja katsellessa kuin käytössä olisi vielä takakaiuttimetkin.

        No, se on minulle tarpeeksi kotiteatteria.

        Hämmästyin todellakin kun 400 € sai paremmat äänet kuin edellinen setti, missä pelkkä vahvistin jo maksoi yli 400 €.

        5.1-setti? Eli siis vertaat halpiskotiteatteripaketteja? Sen sijaan mikä tahansa oikea erilliskomponenteista koottu ja oikein säädetty 5.1 -setti on parempi (myös jopa ilman subwooferia) ja jokainen varmasti kuulee eron verrattaessa tuohon 3.1:een.

        Kaiuttimien sijoituspaikat ja suuntaukset sekä kaiutinkohtaiset äänenvoimakkuussäädöt ovat tärkeitä. Kaiuttimien pitää kuulostaa samalta testikohinaa kuunnellessa. Jos eivät kuulosta, ne eivät "soi" yhteen normaalikäytössäkään.

        Jos takakaiuttimet ovat katsojaa lähempänä kuin etukaiuttimet (kuten yleensä), niille voi joutua säätämään viivettä tarpeen mukaan. ja jos keskikaiutin on katsojaa lähempänä kuin pääkaiuttimet, sillekin pitää laittaa vähän viivettä, jotta ääni tulee samaan aikaan kaikista kuulijalle asti. Parhaimissa kotiteatterivahvimistimissa on mikrofoni automaattista kaiuttimien säätöä varten. Omassa ei sellaista mikrofonia ole, joten joudun säätämään kaiuttimien voimakkudet testikohinalla samoiksi. Ja sain säätää viiveetkin itse, kun ensin olen mitannut kaiuttimien etäisyydet kuuntelupaikkaan ja viive lasketaan sitten äänennopeudesta ja kaiuttimien välimatkan erosta.


      • .-.-.
        on iso ero kirjoitti:

        5.1-setti? Eli siis vertaat halpiskotiteatteripaketteja? Sen sijaan mikä tahansa oikea erilliskomponenteista koottu ja oikein säädetty 5.1 -setti on parempi (myös jopa ilman subwooferia) ja jokainen varmasti kuulee eron verrattaessa tuohon 3.1:een.

        Kaiuttimien sijoituspaikat ja suuntaukset sekä kaiutinkohtaiset äänenvoimakkuussäädöt ovat tärkeitä. Kaiuttimien pitää kuulostaa samalta testikohinaa kuunnellessa. Jos eivät kuulosta, ne eivät "soi" yhteen normaalikäytössäkään.

        Jos takakaiuttimet ovat katsojaa lähempänä kuin etukaiuttimet (kuten yleensä), niille voi joutua säätämään viivettä tarpeen mukaan. ja jos keskikaiutin on katsojaa lähempänä kuin pääkaiuttimet, sillekin pitää laittaa vähän viivettä, jotta ääni tulee samaan aikaan kaikista kuulijalle asti. Parhaimissa kotiteatterivahvimistimissa on mikrofoni automaattista kaiuttimien säätöä varten. Omassa ei sellaista mikrofonia ole, joten joudun säätämään kaiuttimien voimakkudet testikohinalla samoiksi. Ja sain säätää viiveetkin itse, kun ensin olen mitannut kaiuttimien etäisyydet kuuntelupaikkaan ja viive lasketaan sitten äänennopeudesta ja kaiuttimien välimatkan erosta.

        En verrannut halpispaketteja keskenään, vaan vertasin ihan esim. useita edellisiä erillislaitteitani (Viritinvahvistin 2 etu 1 keski 2 takakaiutinta Blu-Ray soitin) tähän nykyiseen settiini.

        Tässä, kuten monessa muussakin setissä on luonnollisesti äänenvoimakkuusäädöt ( - db) asetettavissa valikoista jne. sekä myös testikohinat ja kaiuttimien etäisyydet.

        Eihän nämä valmispaketit mitään leluja ole enää, kuten ehkä aiempina vuosina.

        En erottele ns. "oikeita" ja näitä paljon haukuttuja kotiteatteripaketteja toisistaan.

        Ihan siitä syystä tämän mainitsen, että olen näitä "valmareita" testannut useita, luultavasti n. 20 pakettia, sekä myös verrannut ja testannut näitä "oikeita" kaiuttimia keskenään.

        esim. Ihan vertailun vuoksi tein kahden täysin eri hintaluokan vs. kokeilun pari viikkoa sitten.

        Originaali hyväkuntoinen cd levy jotain sekalaista vanhaa & uutta kotimaista sekä teinipoppia, sama testi myös parilla leffalla ja testaamaan.

        Testissä kuuntelin ihan vierestä ääntä, sekä reilusti kauempaa. Kovempaa en kokeillut, läheltä olisi kuulo jo mennyt. :)

        Tein testin luonnollisesti yhdessä ja erikseen.

        Johdot olivat peruskauraa, molemmissa omat perusjohdot. Ei mitään ylimääräistä säätämistä jne.

        alle 200 € hintainen 2.1 kotiteatteripaketti vs Yamaha RX-V550 & Proson Monitor 6 kajarit 2 kpl. (on muuten hyvät pöntöt hintaisekseen ja kokoisekseen)

        Jammun äänivarat (-80 db 13db) kotiteatterisetin äänivarat (0-40)

        Jammun tehot olivat -20 db ja toisen 20, molemmat soivat/kuuluivat yhtä hyvin, ei mitään eroa äänessä, ei kovuudessa jne.

        Ei olisi tiennyt kummasta setistä musiikki kuuluu, uskomatonta, mutta totta.

        Tässäkään tapauksessa hinta ei ratkaissut, olin kyllä yllättynyt lopputuloksesta.

        Useita testejä tehneenä sekä suht samanhintaisten, että täysin erihintaisten laitteiden välillä, jäljelle jää yleensä vain ulkonäkö & maku, jne. tilat sun muut kysymykset.

        Näitä monia kotiteatterisettejä kannattaa oikeasti testata kunnolla, tai edes sen verran, että tietää mistä puhuu, ennenkuin niistä sanoo yhtään mitään.

        Itse en lähtisi arvostelemaan mitään tuotetta ennenkuin olen sen itse nähnyt ja kuullut.

        Mutta jos tosiaan luulet, että mikä tahansa, (oletan että tarkoitat jopa niitä - 20 € purnukoita) 5.1 setti on tätä nimenomaista LG:n settiä parempi, olet kyllä väärässä.

        Kaikenkaikkiaan todella mainio setti, ja kun ottaa vielä huomioon senkin seikan, että kuunteluetäisyyteni on 6 metriä.

        Olet luultavasti kuullut henkilöstä nimeltä Mark Levinson, ei tämän tasoinen kaveri ihan lelujen kanssa tekemisissä ole. :)

        Ilman mitään erityisempiä säätöjäkään, tiedän ihan kokemuksesta tämän setin olevan parempi kuin monet reilusti yli tämän setin hintaiset laitteet.

        Oli sitten kyseessä musiikki tai leffat.

        Mutta kaikillahan on omat mieltymyksensä makunsa, rahatilanteensa ja tietenkin tilansa, sekä vielä mahdolliset hellasärönsä.

        Olen katsellut tällä nykyisellä setillä muutaman sata leffaa, en ole huomannut mitään eroa, siis että nykyinen olisi jotenkin laaduttomampi tms. äänessä tai ns. "jytinässä" (tarkoitan tällä myös tätä 3.1 vs 5.1 eroa) edellisiin 5.1 erillislaitteisiin.

        Todella usein tuntuukin tällä setillä, kuin äänet kuuluisivat myös huoneen takaosasta, monet ovatkin tästä maininneet.

        Tästä saisi varmasti aikaan loputtoman kädenväännön, mutta suosittelen tosiaan testaamaan ja vertailemaan tuotteita erikseen ja keskenään, (jos mahdollista) sitten vasta tietää parhaiten.

        Lopputulokset yleensä hämmästyttävät. :)

        Ihan mielenkiinnosta, mikä mahtaa olla sinun hieno 5.1 settisi, joka on näitä leluja parempi? :)


      • on iso ero
        .-.-. kirjoitti:

        En verrannut halpispaketteja keskenään, vaan vertasin ihan esim. useita edellisiä erillislaitteitani (Viritinvahvistin 2 etu 1 keski 2 takakaiutinta Blu-Ray soitin) tähän nykyiseen settiini.

        Tässä, kuten monessa muussakin setissä on luonnollisesti äänenvoimakkuusäädöt ( - db) asetettavissa valikoista jne. sekä myös testikohinat ja kaiuttimien etäisyydet.

        Eihän nämä valmispaketit mitään leluja ole enää, kuten ehkä aiempina vuosina.

        En erottele ns. "oikeita" ja näitä paljon haukuttuja kotiteatteripaketteja toisistaan.

        Ihan siitä syystä tämän mainitsen, että olen näitä "valmareita" testannut useita, luultavasti n. 20 pakettia, sekä myös verrannut ja testannut näitä "oikeita" kaiuttimia keskenään.

        esim. Ihan vertailun vuoksi tein kahden täysin eri hintaluokan vs. kokeilun pari viikkoa sitten.

        Originaali hyväkuntoinen cd levy jotain sekalaista vanhaa & uutta kotimaista sekä teinipoppia, sama testi myös parilla leffalla ja testaamaan.

        Testissä kuuntelin ihan vierestä ääntä, sekä reilusti kauempaa. Kovempaa en kokeillut, läheltä olisi kuulo jo mennyt. :)

        Tein testin luonnollisesti yhdessä ja erikseen.

        Johdot olivat peruskauraa, molemmissa omat perusjohdot. Ei mitään ylimääräistä säätämistä jne.

        alle 200 € hintainen 2.1 kotiteatteripaketti vs Yamaha RX-V550 & Proson Monitor 6 kajarit 2 kpl. (on muuten hyvät pöntöt hintaisekseen ja kokoisekseen)

        Jammun äänivarat (-80 db 13db) kotiteatterisetin äänivarat (0-40)

        Jammun tehot olivat -20 db ja toisen 20, molemmat soivat/kuuluivat yhtä hyvin, ei mitään eroa äänessä, ei kovuudessa jne.

        Ei olisi tiennyt kummasta setistä musiikki kuuluu, uskomatonta, mutta totta.

        Tässäkään tapauksessa hinta ei ratkaissut, olin kyllä yllättynyt lopputuloksesta.

        Useita testejä tehneenä sekä suht samanhintaisten, että täysin erihintaisten laitteiden välillä, jäljelle jää yleensä vain ulkonäkö & maku, jne. tilat sun muut kysymykset.

        Näitä monia kotiteatterisettejä kannattaa oikeasti testata kunnolla, tai edes sen verran, että tietää mistä puhuu, ennenkuin niistä sanoo yhtään mitään.

        Itse en lähtisi arvostelemaan mitään tuotetta ennenkuin olen sen itse nähnyt ja kuullut.

        Mutta jos tosiaan luulet, että mikä tahansa, (oletan että tarkoitat jopa niitä - 20 € purnukoita) 5.1 setti on tätä nimenomaista LG:n settiä parempi, olet kyllä väärässä.

        Kaikenkaikkiaan todella mainio setti, ja kun ottaa vielä huomioon senkin seikan, että kuunteluetäisyyteni on 6 metriä.

        Olet luultavasti kuullut henkilöstä nimeltä Mark Levinson, ei tämän tasoinen kaveri ihan lelujen kanssa tekemisissä ole. :)

        Ilman mitään erityisempiä säätöjäkään, tiedän ihan kokemuksesta tämän setin olevan parempi kuin monet reilusti yli tämän setin hintaiset laitteet.

        Oli sitten kyseessä musiikki tai leffat.

        Mutta kaikillahan on omat mieltymyksensä makunsa, rahatilanteensa ja tietenkin tilansa, sekä vielä mahdolliset hellasärönsä.

        Olen katsellut tällä nykyisellä setillä muutaman sata leffaa, en ole huomannut mitään eroa, siis että nykyinen olisi jotenkin laaduttomampi tms. äänessä tai ns. "jytinässä" (tarkoitan tällä myös tätä 3.1 vs 5.1 eroa) edellisiin 5.1 erillislaitteisiin.

        Todella usein tuntuukin tällä setillä, kuin äänet kuuluisivat myös huoneen takaosasta, monet ovatkin tästä maininneet.

        Tästä saisi varmasti aikaan loputtoman kädenväännön, mutta suosittelen tosiaan testaamaan ja vertailemaan tuotteita erikseen ja keskenään, (jos mahdollista) sitten vasta tietää parhaiten.

        Lopputulokset yleensä hämmästyttävät. :)

        Ihan mielenkiinnosta, mikä mahtaa olla sinun hieno 5.1 settisi, joka on näitä leluja parempi? :)

        Noh, menetit jo pointseja (ja uskottavuuttasi), kun kirjoitit
        > On ollut useampikin 5.1 setti, ja tämä nykyinen 3.1 on erittäin hyvä.
        > En ole edes huomannut eroa edellisiin 5.1 setteihin.

        Ja minulla on ei-halvimman-hintaluokan hyvä A/V-viritinvahvistin, joka on siltä ajalta, jolloin niissä ei ollut vielä mikrofoneja kaiuttimien säätämiseen.

        Ja kaiuttimieni, jotka olivat joskus erään lattikaiutintestin voittajat, hinnalla saisi muutamat halpiskotiteatterisetin tai Proson Monitor 6 -kaiuttimet. Eivätkä ne kaiuttimeni ole missään kalliimmassa hintaluokassa. Ne eivät (kuten eivät muutkaan hankintani) siis ole mitään high endiä, vaan ne on tarkkaan valittu kotiteatterikäyttöön sopiviksi ilman että joutuu maksamaan itsensä kipeäksi.

        > Mutta jos tosiaan luulet, että mikä tahansa, (oletan että tarkoitat jopa
        > niitä - 20 € purnukoita) 5.1 setti on tätä nimenomaista LG:n settiä parempi,
        > olet kyllä väärässä.

        ???
        Jos kirjoitan erilliskomponenteista kootusta kotiteatterista, en tietenkään tarkoita halpiskotiteatterisettejä.

        En itse ole testannut paketteja ja muutakaan, vaan olen kerralla ostanut riittävän hyvät laitteet, joihin olen nyt ollut tyytyväinen jo reilut kymmenen vuotta.


      • .-.-
        on iso ero kirjoitti:

        Noh, menetit jo pointseja (ja uskottavuuttasi), kun kirjoitit
        > On ollut useampikin 5.1 setti, ja tämä nykyinen 3.1 on erittäin hyvä.
        > En ole edes huomannut eroa edellisiin 5.1 setteihin.

        Ja minulla on ei-halvimman-hintaluokan hyvä A/V-viritinvahvistin, joka on siltä ajalta, jolloin niissä ei ollut vielä mikrofoneja kaiuttimien säätämiseen.

        Ja kaiuttimieni, jotka olivat joskus erään lattikaiutintestin voittajat, hinnalla saisi muutamat halpiskotiteatterisetin tai Proson Monitor 6 -kaiuttimet. Eivätkä ne kaiuttimeni ole missään kalliimmassa hintaluokassa. Ne eivät (kuten eivät muutkaan hankintani) siis ole mitään high endiä, vaan ne on tarkkaan valittu kotiteatterikäyttöön sopiviksi ilman että joutuu maksamaan itsensä kipeäksi.

        > Mutta jos tosiaan luulet, että mikä tahansa, (oletan että tarkoitat jopa
        > niitä - 20 € purnukoita) 5.1 setti on tätä nimenomaista LG:n settiä parempi,
        > olet kyllä väärässä.

        ???
        Jos kirjoitan erilliskomponenteista kootusta kotiteatterista, en tietenkään tarkoita halpiskotiteatterisettejä.

        En itse ole testannut paketteja ja muutakaan, vaan olen kerralla ostanut riittävän hyvät laitteet, joihin olen nyt ollut tyytyväinen jo reilut kymmenen vuotta.

        Ok.

        Luultavasti sinulla on siis Yamaha DSP-Z7 tms. mallin vahvistin & Amphion Argon tms. mallin kaiuttimet.

        En jatka enää tätä keskustelua, koska se alkaa olemaan aikas turha.

        Kuten sanottu tästä voisi jatkaa kädenvääntöä loputtomiin.

        Kallis hintalappu ei takaa AINA hyvää ja muhkeaa ääntä.

        Onnea aloittajalle etsintään


      • on iso ero
        .-.- kirjoitti:

        Ok.

        Luultavasti sinulla on siis Yamaha DSP-Z7 tms. mallin vahvistin & Amphion Argon tms. mallin kaiuttimet.

        En jatka enää tätä keskustelua, koska se alkaa olemaan aikas turha.

        Kuten sanottu tästä voisi jatkaa kädenvääntöä loputtomiin.

        Kallis hintalappu ei takaa AINA hyvää ja muhkeaa ääntä.

        Onnea aloittajalle etsintään

        > Luultavasti sinulla on siis Yamaha DSP-Z7 tms. mallin vahvistin & Amphion Argon tms. mallin kaiuttimet

        Niin, en nyt millään ymmärrä, että jos kirjoitin, että on kohtuuhintainen A/V-viritinvahvistin (ei siis joudu maksamaan itseään kipeäksi), niin miten päädyt tuohon uudehkoon ja kalliiseen DSP-Z7-vahvistimeen. Tuo ei ole edes A/V-viritinvahvistin, jollaisen kerroin omistavani.

        Toki on Yamaha mutta ajalta, jolloin ei ollut vielä HDMI:tä... 500-sarjaa minullakin, siis ihan hyvä normaaliin kotiteatterikäyttöön, on mukavasti liitäntöjä, hyvä kaukosäädin ym.

        Ja kaiuttimet samalla lailla kohtuuhintaiset ja järkevät, lähinnä Dolby Pro Logic Surround -käyttöä ajatellen (ei siis ole viittä samanlaista, jollaista on suositeltu Dolby Digitaliin). Ei mitään ökykalliita Amphionia edes käyty erikoisliikkeissä harkitsemassakaan, ekä se edes ole lattiakaiutin, jollaiset kerroin hankkineeni.
        En edes ole hankkinut subbaria, koska pääkaittumet toistavat matalia ääniä melko hyvin (olivat sen lattiakaiutintestin parhaimmat siinä).

        Lisääpä tarkkuutta kommentointiisi, lue mitä on kirjoitettu äläkä keksi itse juttuja. :-)


      • 12x
        .-.- kirjoitti:

        Ok.

        Luultavasti sinulla on siis Yamaha DSP-Z7 tms. mallin vahvistin & Amphion Argon tms. mallin kaiuttimet.

        En jatka enää tätä keskustelua, koska se alkaa olemaan aikas turha.

        Kuten sanottu tästä voisi jatkaa kädenvääntöä loputtomiin.

        Kallis hintalappu ei takaa AINA hyvää ja muhkeaa ääntä.

        Onnea aloittajalle etsintään

        Loputonta kädenvääntöä voikin koettaa saada aikaan siten, että tarkoituksella ymmärtää väärin toisen tekstin. Sinun kanssasi voisi olla jonkin aikaa mielenkiintoista ja hassuakin keskustella... :)


      • :)
        on iso ero kirjoitti:

        > Luultavasti sinulla on siis Yamaha DSP-Z7 tms. mallin vahvistin & Amphion Argon tms. mallin kaiuttimet

        Niin, en nyt millään ymmärrä, että jos kirjoitin, että on kohtuuhintainen A/V-viritinvahvistin (ei siis joudu maksamaan itseään kipeäksi), niin miten päädyt tuohon uudehkoon ja kalliiseen DSP-Z7-vahvistimeen. Tuo ei ole edes A/V-viritinvahvistin, jollaisen kerroin omistavani.

        Toki on Yamaha mutta ajalta, jolloin ei ollut vielä HDMI:tä... 500-sarjaa minullakin, siis ihan hyvä normaaliin kotiteatterikäyttöön, on mukavasti liitäntöjä, hyvä kaukosäädin ym.

        Ja kaiuttimet samalla lailla kohtuuhintaiset ja järkevät, lähinnä Dolby Pro Logic Surround -käyttöä ajatellen (ei siis ole viittä samanlaista, jollaista on suositeltu Dolby Digitaliin). Ei mitään ökykalliita Amphionia edes käyty erikoisliikkeissä harkitsemassakaan, ekä se edes ole lattiakaiutin, jollaiset kerroin hankkineeni.
        En edes ole hankkinut subbaria, koska pääkaittumet toistavat matalia ääniä melko hyvin (olivat sen lattiakaiutintestin parhaimmat siinä).

        Lisääpä tarkkuutta kommentointiisi, lue mitä on kirjoitettu äläkä keksi itse juttuja. :-)

        "Ja minulla on ei-halvimman-hintaluokan hyvä A/V-viritinvahvistin, joka on siltä ajalta, jolloin niissä ei ollut vielä mikrofoneja kaiuttimien säätämiseen".

        Tästä kommentista johtuen en luonnollisestikaan "arvaillut" mitään halvinta härpäkettä mikä markkinoilla on. Itselläni on oli tässä joskus Onkyon n.550 € maksava vahvistin, sen voisi vielä ehkä laskea luokkaan "budjetti" tms.

        "Ja kaiuttimieni, jotka olivat joskus erään lattikaiutintestin voittajat, hinnalla saisi muutamat halpiskotiteatterisetin tai Proson Monitor 6 -kaiuttimet. Eivätkä ne kaiuttimeni ole missään kalliimmassa hintaluokassa. Ne eivät (kuten eivät muutkaan hankintani) siis ole mitään high endiä, vaan ne on tarkkaan valittu kotiteatterikäyttöön sopiviksi ilman että joutuu maksamaan itsensä kipeäksi".

        Ja taas tämä, jos kaiuttimesi maksavat esim. tämän LG:n setin hinta n. 430 € (silloin joku aika sitten maksoi) x jotain 200 € x jotain (Proson Monitor kaiuttimet vanhat mallit v. 2005 maksoivat) en tässäkään tapauksessa ala "arvailemaan" mitään SPL PRO:n satasen pötkylöitä. :)

        Tuossa Jammun mallissa on näköjään tullut ajatus/arvausvirhe, muistaakseni n. 7 vuotta sitten oli markkinoilla Yamahan ns. lippulaiva/ökymalli jonka kirjain/numeroyhdistelmä oli jotain tuota luokkaa. "Ei halvin" on mielestäni jo sitten reilusti kalliimpi kuin esim. tuo 550 € maksava. Siksi tämän luokan "arvaus"

        Mutta siis edelleenkään en saanut vastausta siihen, että mikä tahansa 5.1 järjestelmä olisi parempi kuin tämä nykyinen 3.1 järjestelmäni. Mihin tämän väitteen perustat? Varsinkaan kun et ole tätä nimenomaista settiä edes nähnyt, saatika kuullut "livenä" :) Tai ilmeisesti yleensäkään et ole kuullut tai kokeillut 3.1 järjestelmää.

        Kun mainitsin, että nykyisen 3.1 järjelmän kautta leffoja katsoessani en huomaa eroa 5.1 järjestelmään, tarkoitin luonnollisesti sitä, että aika usein tuntuu kuin takakaiuttimetkin olisivatkin vielä käytössä.

        Itseasiassa, aina kun järjestelmäni vaihtuu, käytän ihan ensimmäisenä testikiekkona Jedin Paluuta (outoa, ehkä) :) Siinä ja 5 muussakin saagan osissa on vaan nuo äänet aikas kohdallaan, juuri näissä leffoissa sitä eroa on tietyissä kohtauksissa vaikea huomata, asiaanhan tietenkin luonnollisesti vaikuttaa se että voimakkuus on nyt asetettu tappiin ns. pääkaiuttimien kohdalla, ja subbarikin on melkein tapissa.

        Ovat nimittäin yllättävän muhkeat tuon nykyisen setin äänivarat. (0-40) ja taso 3-5 (vastaa aika tarkkaan tuon edellisen Onkyon vahvistimen äänivaraa 12-15) riittää töllöä katsellessa enemmän kuin hyvin, ja vain 3-5 tason ääni (kunnon äänitehosteleffat kuuluvat tuonne 6 metrin päähän jo hyvin) En ole 20 kovemmalle volatasoa edes kokeillut, varmasti tulisi jo joku koputtelemaan/hakkaamaan ovea. :) Eipä sitä EI omakotitalossa asuva viitsikään tahallaan ketään ärsyttää. ;)

        Kuten sanoin, olen testannut todella useita (muutamia kymmeniä) valmispaketteja (juuri näitä ns. markettipaketteja) ja ns. "oikeita" erillislaitteista kasattuja settejä. Eikä niissä ole ollut mainittavaa eroa, joskus jopa halvempi markettipaketti ollut samantasoinen tai jopa parempi kuin hieman tai reilusti kalliimpi erillissetti. Toki kun aletaan puhumaan erilliskamoista, jotka maksavat vaikkapa 800 € (vahvistin) vaikkapa 800 € (lattia tms. kaiutinpari), ei lopputulos varmastikaan yllätä. :)

        Olen usein huomannut, ettei aina tarvitse laittaa tuhansia euroja erillislaitteisiin saadakseen riittävän hyvän äänimaailman. Jos taas asuisin omakotitalossa, jossa olisi isompi olohuone, luultavasti vaihtaisin taas "oikeaan" järjestelmään. :)

        Makuja on monenlaisia, mutta se on hyvä testata monenlaisia paketteja ja järjestelmiä, niin tietää mitä milläkin summalla saa.

        Jospa itsekin lukisit mitä olet kirjoittanut :)


      • :o)
        12x kirjoitti:

        Loputonta kädenvääntöä voikin koettaa saada aikaan siten, että tarkoituksella ymmärtää väärin toisen tekstin. Sinun kanssasi voisi olla jonkin aikaa mielenkiintoista ja hassuakin keskustella... :)

        Huolia, murheita tai turhia toiveita?

        MIstä hauskasta haluaisit keskustella? :o)


      • hyvistä nauruista
        :) kirjoitti:

        "Ja minulla on ei-halvimman-hintaluokan hyvä A/V-viritinvahvistin, joka on siltä ajalta, jolloin niissä ei ollut vielä mikrofoneja kaiuttimien säätämiseen".

        Tästä kommentista johtuen en luonnollisestikaan "arvaillut" mitään halvinta härpäkettä mikä markkinoilla on. Itselläni on oli tässä joskus Onkyon n.550 € maksava vahvistin, sen voisi vielä ehkä laskea luokkaan "budjetti" tms.

        "Ja kaiuttimieni, jotka olivat joskus erään lattikaiutintestin voittajat, hinnalla saisi muutamat halpiskotiteatterisetin tai Proson Monitor 6 -kaiuttimet. Eivätkä ne kaiuttimeni ole missään kalliimmassa hintaluokassa. Ne eivät (kuten eivät muutkaan hankintani) siis ole mitään high endiä, vaan ne on tarkkaan valittu kotiteatterikäyttöön sopiviksi ilman että joutuu maksamaan itsensä kipeäksi".

        Ja taas tämä, jos kaiuttimesi maksavat esim. tämän LG:n setin hinta n. 430 € (silloin joku aika sitten maksoi) x jotain 200 € x jotain (Proson Monitor kaiuttimet vanhat mallit v. 2005 maksoivat) en tässäkään tapauksessa ala "arvailemaan" mitään SPL PRO:n satasen pötkylöitä. :)

        Tuossa Jammun mallissa on näköjään tullut ajatus/arvausvirhe, muistaakseni n. 7 vuotta sitten oli markkinoilla Yamahan ns. lippulaiva/ökymalli jonka kirjain/numeroyhdistelmä oli jotain tuota luokkaa. "Ei halvin" on mielestäni jo sitten reilusti kalliimpi kuin esim. tuo 550 € maksava. Siksi tämän luokan "arvaus"

        Mutta siis edelleenkään en saanut vastausta siihen, että mikä tahansa 5.1 järjestelmä olisi parempi kuin tämä nykyinen 3.1 järjestelmäni. Mihin tämän väitteen perustat? Varsinkaan kun et ole tätä nimenomaista settiä edes nähnyt, saatika kuullut "livenä" :) Tai ilmeisesti yleensäkään et ole kuullut tai kokeillut 3.1 järjestelmää.

        Kun mainitsin, että nykyisen 3.1 järjelmän kautta leffoja katsoessani en huomaa eroa 5.1 järjestelmään, tarkoitin luonnollisesti sitä, että aika usein tuntuu kuin takakaiuttimetkin olisivatkin vielä käytössä.

        Itseasiassa, aina kun järjestelmäni vaihtuu, käytän ihan ensimmäisenä testikiekkona Jedin Paluuta (outoa, ehkä) :) Siinä ja 5 muussakin saagan osissa on vaan nuo äänet aikas kohdallaan, juuri näissä leffoissa sitä eroa on tietyissä kohtauksissa vaikea huomata, asiaanhan tietenkin luonnollisesti vaikuttaa se että voimakkuus on nyt asetettu tappiin ns. pääkaiuttimien kohdalla, ja subbarikin on melkein tapissa.

        Ovat nimittäin yllättävän muhkeat tuon nykyisen setin äänivarat. (0-40) ja taso 3-5 (vastaa aika tarkkaan tuon edellisen Onkyon vahvistimen äänivaraa 12-15) riittää töllöä katsellessa enemmän kuin hyvin, ja vain 3-5 tason ääni (kunnon äänitehosteleffat kuuluvat tuonne 6 metrin päähän jo hyvin) En ole 20 kovemmalle volatasoa edes kokeillut, varmasti tulisi jo joku koputtelemaan/hakkaamaan ovea. :) Eipä sitä EI omakotitalossa asuva viitsikään tahallaan ketään ärsyttää. ;)

        Kuten sanoin, olen testannut todella useita (muutamia kymmeniä) valmispaketteja (juuri näitä ns. markettipaketteja) ja ns. "oikeita" erillislaitteista kasattuja settejä. Eikä niissä ole ollut mainittavaa eroa, joskus jopa halvempi markettipaketti ollut samantasoinen tai jopa parempi kuin hieman tai reilusti kalliimpi erillissetti. Toki kun aletaan puhumaan erilliskamoista, jotka maksavat vaikkapa 800 € (vahvistin) vaikkapa 800 € (lattia tms. kaiutinpari), ei lopputulos varmastikaan yllätä. :)

        Olen usein huomannut, ettei aina tarvitse laittaa tuhansia euroja erillislaitteisiin saadakseen riittävän hyvän äänimaailman. Jos taas asuisin omakotitalossa, jossa olisi isompi olohuone, luultavasti vaihtaisin taas "oikeaan" järjestelmään. :)

        Makuja on monenlaisia, mutta se on hyvä testata monenlaisia paketteja ja järjestelmiä, niin tietää mitä milläkin summalla saa.

        Jospa itsekin lukisit mitä olet kirjoittanut :)

        Helvata, nämä "morsemiehen" heitot on kyllä ihan legendaarisia sammakoita, rupeaa siinä Matti Nykänenkin jäämään keveästi kakkoseksi riimityksissä!

        "Eihän nämä valmispaketit mitään leluja ole enää, kuten ehkä aiempina vuosina."

        Tämä seuraava Mark Levison heitto on ihan suopparini, koska se ei liittynyt mitenkään koko viestin sisältöön!
        "Olet luultavasti kuullut henkilöstä nimeltä Mark Levinson, ei tämän tasoinen kaveri ihan lelujen kanssa tekemisissä ole. :)"

        "olisi jotenkin laaduttomampi tms. äänessä tai ns. "jytinässä""

        "Lopputulokset yleensä hämmästyttävät. :)"

        "Jospa itsekin lukisit mitä olet kirjoittanut :)"


      • :o)
        hyvistä nauruista kirjoitti:

        Helvata, nämä "morsemiehen" heitot on kyllä ihan legendaarisia sammakoita, rupeaa siinä Matti Nykänenkin jäämään keveästi kakkoseksi riimityksissä!

        "Eihän nämä valmispaketit mitään leluja ole enää, kuten ehkä aiempina vuosina."

        Tämä seuraava Mark Levison heitto on ihan suopparini, koska se ei liittynyt mitenkään koko viestin sisältöön!
        "Olet luultavasti kuullut henkilöstä nimeltä Mark Levinson, ei tämän tasoinen kaveri ihan lelujen kanssa tekemisissä ole. :)"

        "olisi jotenkin laaduttomampi tms. äänessä tai ns. "jytinässä""

        "Lopputulokset yleensä hämmästyttävät. :)"

        "Jospa itsekin lukisit mitä olet kirjoittanut :)"

        Olepas hyvä, jos nauratti. Suuri kiitos vielä, että pääsin 2 legendan = 1 Äänimaailman velhoista (Mark Levinson) & mäkihypyn moninkertainen mestari (Matti Nykänen) joukkoon. Omat meriittini ovat kylläkin selkeästi heikommat.

        Ja kyllä nämä valmispaketit ovat parempia (taas makukysymys), kuin esim. 90-luvun alun paketit.

        Eihän tässä viestissäsi ole mitään järkeä, olet erotellut sanomiseni täysin erilleen kokonaisyhteydestä, saahan sitä noin vaikka mitä veikeää ja hassua aikaiseksi. Mark Levinson on tosiaan ollut jo pidemmän aikaa yhteistyössä LG:n kanssa, joten sikälikin tuo henkilö kuuluu kyllä viesteihini.

        Tilakysymyksiä, omaa korvaa ja muita mieltymyksiä koskien laitteista on täysin turha väitellä, sehän on selvää että jos esim. omistaisin/asuisin omakotitalossa, jossa olisi iso olohuone, ostaisin tietenkin erillislaitteista koostuvan reilusti kalliimman kokoonpanon. Puhutaankin sitten luonnollisesti jo useammasta tuhannesta eurosta tv tai tykki siihen vielä päälle.

        En yritäkään väittää, että isommassa ympäristössä tämä nykyinen laitteistoni olisi parempi kuin laadukas ja luonnollisesti reilusti kalliimpi erillislaitteisto. Tässä nykyisessä rivitalon olohuoneessa tämä paketti vain kuulostaa ihan samalta, tai ehkä jopa hieman paremmalta omiin korviin kuin edelliset erillislaitteistot, (eivät kyllä olleetkaan mitään useamman tuhannen euron laitteita jne.) ja säästää selvästi (todella) paljon rahaakin.

        Enimmäkseen tulee katseltua DVD/Blu-Ray leffoja ja satunnainesti mp3 kuuntelu, eikä sekään mitään todella tarkkaa äänimaailmaa vaativaa musiikkia tms.

        Kannattaa kuitenkin joskus verrata valmislaitteitakin, ei kaikki huonoja ole, mutta kuten sanottu jokaisella on oma tyylinsä, makunsa ja mieltymyksensä niistä on sen enempää turha väitellä. Tätä keskustelua on enää turha jatkaa osaltani, menee jo hiekkalaatikkotasolle pian näköjään. :)


    • budjetilla

      Pienellä budjetilla ei kannata ostaa huonolaatuista tavaraa eli määrän ei saa antaa hämätä itseään. Eräässä vastauksessa suositeltu Onkyon vahvistin on riittävän hyvä, mutta alkuun kannattaisi lähteä liikkeelle vaikkapa kahdella hyvälaatuisella kaiuttimella. Lattiakaiutinta on vaikea saada puristettu hinnaltaan edulliseksi. Kaksitie-jalustakaiutin voisi olla parempi ratkaisu.

      Jos kunnolliseen lisäbassoon ei ole varaa, niin kannattaa jättää ostamatta. Halvat vehkeet toistavat harvoin kunnolla, vaan pyrkivät soimaan joko yksinuottisesti tai sitten kumisevat tehden kaikesta kuuntelusta "raskasta".

      Tähän voisi lisätä että hyvä jalustakaiutin sietää kohtuullisen määrän bassokorostusta, jos tarpeen, ja ääni on silti laadultaan vielä kontrollissa.

      • Jussi_____________::

        voisiko joku vielä kertoa, että mitä tuo 3.1 ja 5.1 tarkoittavat ja mitä eroa niillä on..?

        haaveena olisi saada 2 kaiutinta eteen, kaksi taakse, vahvistin ja subbari. Levysoitinta en varmaankaan tarvitse, kun omistajan jo PS3:n.

        Sitten vielä kytkentäkysymys....kytketäänkö telkkari ja pleikkari omilla HDMI-kaapeleilla vahvistimeen vai..? Monta HDMI-liitäntää vahvistimessa olisi hyvä olla?

        Kiitos taas.


      • .-.-.
        Jussi_____________:: kirjoitti:

        voisiko joku vielä kertoa, että mitä tuo 3.1 ja 5.1 tarkoittavat ja mitä eroa niillä on..?

        haaveena olisi saada 2 kaiutinta eteen, kaksi taakse, vahvistin ja subbari. Levysoitinta en varmaankaan tarvitse, kun omistajan jo PS3:n.

        Sitten vielä kytkentäkysymys....kytketäänkö telkkari ja pleikkari omilla HDMI-kaapeleilla vahvistimeen vai..? Monta HDMI-liitäntää vahvistimessa olisi hyvä olla?

        Kiitos taas.

        3.1 = 3 kaiutinta & 1 subwoofer
        5.1 = 5 kaiutinta & 1 subwoofer

        Ero on siis alustavasti ja heti kaiuttimien määrässä. Laatueroja on todella paljon.

        Ok, mikäli sinulla on tuo 5.1 harkinnassa, en suosittele tätä LG:n settiä, vaikka eroa 5.1 settiin on kyllä melkein mahdoton huomata.

        Töllö menee vahvariin HDMI-kaapelilla (kuva) & optisella (valokuitu tms. kaapeli) tai rca-piuhoilla (äänet) riippuen toki töllön mallista jne. onko tarkoitus "kierrättää" äänet digiboxin kautta tms.

        Entinen töllöni oli n. 3 vuotta vanha Philips 42" hd ready

        Sen kanssa oli hieman ropleemia, ei saanut erillislaitteiden ääniä kuulumaan kuin joko digiboxin kautta tai erillis ääni "mötikän" hankinnalla. :) Jostain syystä ei toiminut HDMI eikä rca-piuha.

        HDMI-kaapelin pitäisi kai? tuoda esiin sekä ääni & kuva, en ole kyllä vielä lukuisien piuhojen ostoon jälkeen tässä onnistunut :)

        Tuo HDMI-liitäntöjen määrä kannattaa miettiä etukäteen hyvin ja tarkasti, se toki riippuu ihan mitä laitteita mahdollisesti aiot tulevaisuudessa hankkia.

        Onhan toki saatavissa ns. HDMI jakajia.

        Useissa (varsinkin kalliimmissa) viritinvahvistimissahan on jo ainakin 4 HDMI-liitäntää.

        Eiköhän tuo tulevaisuus tuo tullessaan vielä jos jonkinlaista HDMI väylää hörppäävää vehjettä, joten aina parempi mitä enempi nuita liitäntöjä olisi.

        Itsellä on HDMI-liitäntöjä LG:n setissä 1 kpl ja töllössä 4 kpl.

        Kyllä tuolla määrällä jo pärjää :)

        Toivottavasti löydät tarkoitukseesi ja tilaan sopivan setin.


      • Juhan-i
        .-.-. kirjoitti:

        3.1 = 3 kaiutinta & 1 subwoofer
        5.1 = 5 kaiutinta & 1 subwoofer

        Ero on siis alustavasti ja heti kaiuttimien määrässä. Laatueroja on todella paljon.

        Ok, mikäli sinulla on tuo 5.1 harkinnassa, en suosittele tätä LG:n settiä, vaikka eroa 5.1 settiin on kyllä melkein mahdoton huomata.

        Töllö menee vahvariin HDMI-kaapelilla (kuva) & optisella (valokuitu tms. kaapeli) tai rca-piuhoilla (äänet) riippuen toki töllön mallista jne. onko tarkoitus "kierrättää" äänet digiboxin kautta tms.

        Entinen töllöni oli n. 3 vuotta vanha Philips 42" hd ready

        Sen kanssa oli hieman ropleemia, ei saanut erillislaitteiden ääniä kuulumaan kuin joko digiboxin kautta tai erillis ääni "mötikän" hankinnalla. :) Jostain syystä ei toiminut HDMI eikä rca-piuha.

        HDMI-kaapelin pitäisi kai? tuoda esiin sekä ääni & kuva, en ole kyllä vielä lukuisien piuhojen ostoon jälkeen tässä onnistunut :)

        Tuo HDMI-liitäntöjen määrä kannattaa miettiä etukäteen hyvin ja tarkasti, se toki riippuu ihan mitä laitteita mahdollisesti aiot tulevaisuudessa hankkia.

        Onhan toki saatavissa ns. HDMI jakajia.

        Useissa (varsinkin kalliimmissa) viritinvahvistimissahan on jo ainakin 4 HDMI-liitäntää.

        Eiköhän tuo tulevaisuus tuo tullessaan vielä jos jonkinlaista HDMI väylää hörppäävää vehjettä, joten aina parempi mitä enempi nuita liitäntöjä olisi.

        Itsellä on HDMI-liitäntöjä LG:n setissä 1 kpl ja töllössä 4 kpl.

        Kyllä tuolla määrällä jo pärjää :)

        Toivottavasti löydät tarkoitukseesi ja tilaan sopivan setin.

        Homma on suoraviivainen -> pleikka hdmi-piuhalle kiinni viritinvahvistimeen. Viritinvahvistimesta hdmi-piuha telkkarin hdmi-liitäntään. Pleikkari soittaa dvd/cd/blu-ray-levyt. Telkkarin omasta virittimestä katsotaan sitten TV-ohjelmat. Viritinvahvistimeen voi sitten laittaa kauittimia ensin vain stereot eteen. SItten säästää lisää rahaa suunnilleen tonnin verran ja pistää sillä sitten vielä eteen keskikaiuttimen, subbarin ja kaksi takakaiutinta taakse.

        Jos telkkarin oman virittimen äänet halutaan ulos kotiteatterista, niin joko siihen tarvitaan esim. optinen ulostulo piuhoineen kiinni viritinvahvistimeen tai sitten telkkari tosiaan osaa pistää äänet ulos hdmi-liitännästä viritinvahvistimella. Tosin tämä viimeinen ratkaisu harvinaisempi, mutta sekin voi toimia, riippuen telkkarin älykkyydestä.


      • tulevaisuus...
        .-.-. kirjoitti:

        3.1 = 3 kaiutinta & 1 subwoofer
        5.1 = 5 kaiutinta & 1 subwoofer

        Ero on siis alustavasti ja heti kaiuttimien määrässä. Laatueroja on todella paljon.

        Ok, mikäli sinulla on tuo 5.1 harkinnassa, en suosittele tätä LG:n settiä, vaikka eroa 5.1 settiin on kyllä melkein mahdoton huomata.

        Töllö menee vahvariin HDMI-kaapelilla (kuva) & optisella (valokuitu tms. kaapeli) tai rca-piuhoilla (äänet) riippuen toki töllön mallista jne. onko tarkoitus "kierrättää" äänet digiboxin kautta tms.

        Entinen töllöni oli n. 3 vuotta vanha Philips 42" hd ready

        Sen kanssa oli hieman ropleemia, ei saanut erillislaitteiden ääniä kuulumaan kuin joko digiboxin kautta tai erillis ääni "mötikän" hankinnalla. :) Jostain syystä ei toiminut HDMI eikä rca-piuha.

        HDMI-kaapelin pitäisi kai? tuoda esiin sekä ääni & kuva, en ole kyllä vielä lukuisien piuhojen ostoon jälkeen tässä onnistunut :)

        Tuo HDMI-liitäntöjen määrä kannattaa miettiä etukäteen hyvin ja tarkasti, se toki riippuu ihan mitä laitteita mahdollisesti aiot tulevaisuudessa hankkia.

        Onhan toki saatavissa ns. HDMI jakajia.

        Useissa (varsinkin kalliimmissa) viritinvahvistimissahan on jo ainakin 4 HDMI-liitäntää.

        Eiköhän tuo tulevaisuus tuo tullessaan vielä jos jonkinlaista HDMI väylää hörppäävää vehjettä, joten aina parempi mitä enempi nuita liitäntöjä olisi.

        Itsellä on HDMI-liitäntöjä LG:n setissä 1 kpl ja töllössä 4 kpl.

        Kyllä tuolla määrällä jo pärjää :)

        Toivottavasti löydät tarkoitukseesi ja tilaan sopivan setin.

        HDMI-liitäntä taitaa olla pian mennyttä aikaa. Uusi liittymä on valmisteilla. Siinä käytetään varsin yksinkertaista ja edullista ethernet-kaapelointia. Laitteet vaativat tietysti uudet liittymät, mutta ennekkotietojen mukaan hyödyt ovat merkittävät.


    • fundamentalist

      tekemään mieli kotiteatteria kun muutkin sellaista niin paljon haluaa,
      tulee tunne että se on varmaan jotain erinomaista ja välttämätöntä.

      Minulla kun on televisiossa kiinni vaan 70-luvun viritinvahvistin isoilla
      lattiakaapeilla ja jostain konkurssipesästä ostettu Finluxin DVD-soitin.

      Sitten kun aloin läpikäydä näitä kotitetatteri-esitteitä niin pettymys
      on kyllä melkoinen, sana "teatteri" kun tuo mieleen jotain näkyvää, kuvan,
      mutta eihän näissä ole mitään näyttölaitetta, pelkkiä dvd-soittimella vahvistettuja
      monikanava-stereopaketteja valenimellä useimmat!
      Kaiken kaikkiaan nykyinen laitekantani taitaa pestä mennen tullen
      ainakin nämä alle tuhannen euron "kotiteatterit".

      Taidan ostaa vaan suuremman telkkarin.

      • kaasiipaaarii

        > pelkkiä dvd-soittimella vahvistettuja monikanava-stereopaketteja valenimellä useimmat!

        Niin, mene katsomaan oikeiden A/V-laitteiden valmistajien tuotteita. Sanoisin, että niitä ovat YAMAHA ja ONKYO.

        Kokoa siis kotiteatteri erillislaitteista, äläkä osta mitään halpis-DVD-soitin-viritinvahvistin iso-joukko-pikkukaiuttimia -pakettia. Ehkä voit käyttää nykyisiä stereoittesi kaiuttimia pääkaiuttimina, jos löydät niiden kanssa samasointisen keskikaiuttimen ja neutraalilta kuullostavat takakaiuttimet.

        Mutta jos et ole elokuvissa käydessäsi hoksannut, että ääntä tulee joka puolelta ja että äänillä on joku tarkoituskin, ja vaikutelma on erilainen kuin kotona tv:stä leffaa katsoessasi, unohda koko asia, se ei ehkä ole sinun juttusi. :-)


      • fundamentalist
        kaasiipaaarii kirjoitti:

        > pelkkiä dvd-soittimella vahvistettuja monikanava-stereopaketteja valenimellä useimmat!

        Niin, mene katsomaan oikeiden A/V-laitteiden valmistajien tuotteita. Sanoisin, että niitä ovat YAMAHA ja ONKYO.

        Kokoa siis kotiteatteri erillislaitteista, äläkä osta mitään halpis-DVD-soitin-viritinvahvistin iso-joukko-pikkukaiuttimia -pakettia. Ehkä voit käyttää nykyisiä stereoittesi kaiuttimia pääkaiuttimina, jos löydät niiden kanssa samasointisen keskikaiuttimen ja neutraalilta kuullostavat takakaiuttimet.

        Mutta jos et ole elokuvissa käydessäsi hoksannut, että ääntä tulee joka puolelta ja että äänillä on joku tarkoituskin, ja vaikutelma on erilainen kuin kotona tv:stä leffaa katsoessasi, unohda koko asia, se ei ehkä ole sinun juttusi. :-)

        "Mutta jos et ole elokuvissa käydessäsi hoksannut, että ääntä tulee joka puolelta ja että äänillä on joku tarkoituskin, ja vaikutelma on erilainen kuin kotona tv:stä leffaa katsoessasi, unohda koko asia, se ei ehkä ole sinun juttusi. :-) "

        Olen hoksannut, olen kaikki kotikaupunkini teattereihin tulleet vähänkin kiinnostavat leffat käynyt
        katsomassa.
        Silti tuntuu ettei ole vaivan väärtti lisätä kaiuttimien määrää nykyisestä kahdesta isosta lattiakaiuttimesta
        kotioloissa.
        Ei taida tosiaan nämä kotiteattereiden pikkuiset muoviset kottaraispöntöt olla minun juttuni :-(
        Ja kehumasi "oikeat A/V-laitteet" taas menevät sen budjetin ulkopuolelle jonka olen valmis
        tähän hassaamaan.


      • Juu, ei ole pakko
        fundamentalist kirjoitti:

        "Mutta jos et ole elokuvissa käydessäsi hoksannut, että ääntä tulee joka puolelta ja että äänillä on joku tarkoituskin, ja vaikutelma on erilainen kuin kotona tv:stä leffaa katsoessasi, unohda koko asia, se ei ehkä ole sinun juttusi. :-) "

        Olen hoksannut, olen kaikki kotikaupunkini teattereihin tulleet vähänkin kiinnostavat leffat käynyt
        katsomassa.
        Silti tuntuu ettei ole vaivan väärtti lisätä kaiuttimien määrää nykyisestä kahdesta isosta lattiakaiuttimesta
        kotioloissa.
        Ei taida tosiaan nämä kotiteattereiden pikkuiset muoviset kottaraispöntöt olla minun juttuni :-(
        Ja kehumasi "oikeat A/V-laitteet" taas menevät sen budjetin ulkopuolelle jonka olen valmis
        tähän hassaamaan.

        Jep, ilmankin pärjää. Ei se ole niin tärkeä asia kuten ruoka, suoja, lämpö, puhtaus ja terveys. Tai ihmissuhteet. :)

        Mutta tässä yleistä asiaa. Älä lue, jos et mitään ole hankkimassa tai tarvitsemassa. :-)

        Jos nyt tv:si ääni on kytketty stereoihin, on sinulla yksi ongelma. Saat mahdollisesti hyvänkin stereoäänen, joka on mainio juttu musiikkia ja elokuvia katsellessa. Mutta tv-ohjelmien monoäänet, kuten puhe, eivät paikallistu tv:n kohdalle ilman keskikaiutinta, ellet ole yhtä lähellä kumpaakin kaiutintasi. Helposti ääni kuuluu joko vasemmalta tai oikealta.

        Ihan hyvän ja kotikäyttöön riittävän A/V-viritinvahvistimen voi saada jo 350-550 eurolla. Se käy myös musiikin (CD, radio) kuunteluun stereoäänitilassa.
        Keskikaiuttimen kanssa ongelmana sinulla se, että pitäisi löytää sellainen, joka kuulostaa samalta kuin nykyiset pääkaiuttimesi. Tai sitten joudut uusimaan etukaiuttimetkin.
        Takakaiuttimien kanssa voit joutua tyytymään muovikoteloiseenkin malliin, mutta on niitä puukoteloisiakin, ne vain maksavat vähän enemmän ja niitä voi olla vähän hankalampi sijoittaa. Esim. minulla on nyt muovikoteloiset, mutta ne ovat valkeat, joten eivät pistä silmään seinältä. Joskus aiemmin minulla oli takaseinällä hylly, jonka päällä oli pienet puukoteloiset kaiuttimet.

        Että sellaista.


      • fundamentalist
        Juu, ei ole pakko kirjoitti:

        Jep, ilmankin pärjää. Ei se ole niin tärkeä asia kuten ruoka, suoja, lämpö, puhtaus ja terveys. Tai ihmissuhteet. :)

        Mutta tässä yleistä asiaa. Älä lue, jos et mitään ole hankkimassa tai tarvitsemassa. :-)

        Jos nyt tv:si ääni on kytketty stereoihin, on sinulla yksi ongelma. Saat mahdollisesti hyvänkin stereoäänen, joka on mainio juttu musiikkia ja elokuvia katsellessa. Mutta tv-ohjelmien monoäänet, kuten puhe, eivät paikallistu tv:n kohdalle ilman keskikaiutinta, ellet ole yhtä lähellä kumpaakin kaiutintasi. Helposti ääni kuuluu joko vasemmalta tai oikealta.

        Ihan hyvän ja kotikäyttöön riittävän A/V-viritinvahvistimen voi saada jo 350-550 eurolla. Se käy myös musiikin (CD, radio) kuunteluun stereoäänitilassa.
        Keskikaiuttimen kanssa ongelmana sinulla se, että pitäisi löytää sellainen, joka kuulostaa samalta kuin nykyiset pääkaiuttimesi. Tai sitten joudut uusimaan etukaiuttimetkin.
        Takakaiuttimien kanssa voit joutua tyytymään muovikoteloiseenkin malliin, mutta on niitä puukoteloisiakin, ne vain maksavat vähän enemmän ja niitä voi olla vähän hankalampi sijoittaa. Esim. minulla on nyt muovikoteloiset, mutta ne ovat valkeat, joten eivät pistä silmään seinältä. Joskus aiemmin minulla oli takaseinällä hylly, jonka päällä oli pienet puukoteloiset kaiuttimet.

        Että sellaista.

        Ihan puhut asiaa.

        "Mutta tv-ohjelmien monoäänet, kuten puhe, eivät paikallistu tv:n kohdalle ilman keskikaiutinta, ellet ole yhtä lähellä kumpaakin kaiutintasi. Helposti ääni kuuluu joko vasemmalta tai oikealta."

        Näinhän se on.
        Mutta tässä telkkarissa on itsessäänkin sentään melko hyvä ääni, joten olen ratkaissut
        asian pitämällä ääntä myös telkun omissa kajareissa, "isot" stereot lisäävät
        ääneen vaan jykevyyttä ja stereovaikutelmaa erityisesti jotain konserttia seuratessa.
        Kauko-ohjaimella on sitten mukava jaella tätä äänien suhdetta ohjelmagenren mukaan.
        Jotain uutisia tms. varten on yleensä vaan pelkkä telkku päällä.


    • www.euromakkinointi.fi
      Sieltä saa ainaskin laadukkaita kajareita kotiin toimitettuna !!

      • p*skaa

        Näin se on


      • tällästä
        p*skaa kirjoitti:

        Näin se on

        Itselläni on olohuoneessa

        PÄÄKAIUTTIMET: Audio pro stage 6

        KESKIKAIUTIN: Sansui joku keskari

        TAKAKAIUTTIMET: OR-L320

        SUBWOOFER: Rainbow amboss 12" Autosubwoofer

        VAHVISTIMET: Kaiuttimille pioneer 5.1 viritinvahvistin ja subbarille Focus Aucoustic FX-1500D 4ohm kytkennällä

        DVD: Sansui joku paska

        ÄÄNIKORTTI: Tietokoneella Audigy 7.1

        KAIUTINKAAPELIT: Jotkut rca-liittimet

        TELEVISIO: Samsung 32" hd-ready telkku

        Kyllä noilla pärjää toistaiseksi hyvin, mutta keskikaiutin on vaan aika paska. Tarkoitus on ostaa audio pro:on Soniq 303 tai joku muu Audio pro.
        Winamp ja DVD on ne mistä yleensä muusiikkia kuuntelen. Mielettömän hyvä Bassontoisto suosittelen!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      8009
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4552
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2210
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2109
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1925
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1795
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1699
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe