Katsastussäännöt

Tuleva katsastajako?

Keskusteluaihe katsastussäännöistä.

Aloitan tämän kysymällä seuraavaa mysteeriä:

"Pinta-alaltaan yli 18 dm2 ikkunoissa tarvitaan 1-luokassa myrskysuojukset, elleivät ikkunat ole
lujuusmielessä osa runkoa. 2-luokassa suositellaan myrskysuojuksia."

Kertokaa / näyttäkää mitä nämä ikkunoiden myrskysuojaukset käytännössä tarkoittavat?

Viime vuoden katsastussäännöt löytyvät osoitteesta: http://www.svel.fi/katsastus/images/Kasikirja_2010.pdf

13

748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sappiä

      No semmoista kestävää levyä, jolla voi peittää koko ikkuna aukon, jotta päälle kaatuva aalto ei tulisi ikkunasta sisälle.

      • Mietiskelijä--

        Siis jotain pleksiä minkä saa pultattua kiinni ikkunan päälle tarpeen vaatiessa? :)

        Miten tälläinen on yleensä toteutettu?


      • suojusta
        Mietiskelijä-- kirjoitti:

        Siis jotain pleksiä minkä saa pultattua kiinni ikkunan päälle tarpeen vaatiessa? :)

        Miten tälläinen on yleensä toteutettu?

        8mm teräslövyä myrskysuojukseksi, ja kiinni siipimuttereilla runkoon kiinteästi asennettuihin pultteihin.
        Mitään plexejä saa kunnolla kiinni, jos nyt olis edes tarpeeksi vahvaakaan, ehkä 30 millisenä, mutta mitenkäs kiinnität ?


      • Konepajan Johtaja
        suojusta kirjoitti:

        8mm teräslövyä myrskysuojukseksi, ja kiinni siipimuttereilla runkoon kiinteästi asennettuihin pultteihin.
        Mitään plexejä saa kunnolla kiinni, jos nyt olis edes tarpeeksi vahvaakaan, ehkä 30 millisenä, mutta mitenkäs kiinnität ?

        Se 8-millinen teräslevy riittää kyllä hyökkäysvaunussa, mutta veneeseen suosittelisin ehdottomasti 30 millistä. Ja haponkestävää, muuten se aalto tulee heti läpi.


    • Kysyväeikuulemmaeksy

      Miten määritellään että ikkuna on lujuusmielessä osa runkoa?

      • lujuusmielessä

        siten, että ikkuna on yhtä vahvaa kuin runkokin on siitä vierestä, eli käytännössä selvästi paksumpaa materiaalia oleva ikkuna.


      • Näinkö on? Vai eikö?
        lujuusmielessä kirjoitti:

        siten, että ikkuna on yhtä vahvaa kuin runkokin on siitä vierestä, eli käytännössä selvästi paksumpaa materiaalia oleva ikkuna.

        Tai vakioveneen ruffin ikkuna? Jos vene on rakennettu A-luokkaan, ovat sen ikkunat käsitykseni mukaan päälle kaatuvan aallon kestäviä. Useimmissa ne on Lewmarin valmistamia.


      • vaan pahempi isku
        Näinkö on? Vai eikö? kirjoitti:

        Tai vakioveneen ruffin ikkuna? Jos vene on rakennettu A-luokkaan, ovat sen ikkunat käsitykseni mukaan päälle kaatuvan aallon kestäviä. Useimmissa ne on Lewmarin valmistamia.

        tulee, kun vene mäjähtää kyljelleen aaltoon. Leen puoleisten ikkunoiden hajoaminen lienee suurempi riski kuin luuvartin puoleiset iskut.

        Ne, jotka ovat seilanneet isoilla vesillä tai ovat turistimatkoilla katselleet pallonkiertoveneitä, ovat nähneet veneiden myrskysuojuksia tai ikkunoiden/valoventtiilien ympärillä niiden kiinnityssysteemeitä (joko "naaras"kierteitä tai "koiras"pultteja ). Myrskysuojina käytetään tukevaa vanerilevyä, teräslevyä tai paksua polykarbonaattia.

        Se, että veneessä CE/A-luokitus tai siinä on vaikkapa Lewmarin luukut, ei tarkoita niiden olevan huolettoman varmoja. Kaikenlaisia vahinkoja on sattunut. Eräässä Sydney-Horbart Race:n katastrofianalyysissä oli kuvia revenneestä ruffin katosta (löytynee googlaamalla?). Vähempikin väkivalta kuin tonnien vesipaino voi tehdä vahinkoja. Vaikkapa spinnupuomin romahdus kansiluukun päälle on voinut olla riittävän kova isku, jonka jälkeen säröille mennyt luukku ei kestä meriveden painetta. Isoille vesille lähtijän kannattaa miettiä, miten rikkoutuneen kansiluukun tai ruffin ikkunan voi tositilanteessa paikata. Punkan pohjan vaneri tms tilapäisratkaisu ei tietenkään ole yhtä nopea ja varma kuin pulteilla kiinnittettävä tukeva myrskysuojus.

        Minusta katsastusmääräys myrskyluukuista ei todellakaan ole turha, vaikka se Saaristomeren kesäretkillä siltä tuntuukin. Meikäläiset myrskysuojuksia koskevat katsastusmääräykset lienee kopioitu jostain kansainvälisistä turvamääräyksistä.


      • Joakim_
        vaan pahempi isku kirjoitti:

        tulee, kun vene mäjähtää kyljelleen aaltoon. Leen puoleisten ikkunoiden hajoaminen lienee suurempi riski kuin luuvartin puoleiset iskut.

        Ne, jotka ovat seilanneet isoilla vesillä tai ovat turistimatkoilla katselleet pallonkiertoveneitä, ovat nähneet veneiden myrskysuojuksia tai ikkunoiden/valoventtiilien ympärillä niiden kiinnityssysteemeitä (joko "naaras"kierteitä tai "koiras"pultteja ). Myrskysuojina käytetään tukevaa vanerilevyä, teräslevyä tai paksua polykarbonaattia.

        Se, että veneessä CE/A-luokitus tai siinä on vaikkapa Lewmarin luukut, ei tarkoita niiden olevan huolettoman varmoja. Kaikenlaisia vahinkoja on sattunut. Eräässä Sydney-Horbart Race:n katastrofianalyysissä oli kuvia revenneestä ruffin katosta (löytynee googlaamalla?). Vähempikin väkivalta kuin tonnien vesipaino voi tehdä vahinkoja. Vaikkapa spinnupuomin romahdus kansiluukun päälle on voinut olla riittävän kova isku, jonka jälkeen säröille mennyt luukku ei kestä meriveden painetta. Isoille vesille lähtijän kannattaa miettiä, miten rikkoutuneen kansiluukun tai ruffin ikkunan voi tositilanteessa paikata. Punkan pohjan vaneri tms tilapäisratkaisu ei tietenkään ole yhtä nopea ja varma kuin pulteilla kiinnittettävä tukeva myrskysuojus.

        Minusta katsastusmääräys myrskyluukuista ei todellakaan ole turha, vaikka se Saaristomeren kesäretkillä siltä tuntuukin. Meikäläiset myrskysuojuksia koskevat katsastusmääräykset lienee kopioitu jostain kansainvälisistä turvamääräyksistä.

        Nykyisissä veneissä, ainakin noissa CE/A-luokituksen omaavissa, on tarkoin määritelty millaisia ikkunoita saa käyttää missäkin kohtaa ja ikkunat on oltava tyyppihyväksyttyjä ko. kohtiin. Kyllä ne oletusarvoisesti kestävät kaiken todennäköisesti vastaantulevan. Tietysti mikä vaan voi mennä rikki, vaikkapa vedessä kelluvan roinan osuessa, mutta ei taida olla kovinkaan tavanomaista varustaa nykyaikaisia ikkunoita/luukkuja myrskysuojien kiinnitysvarusteilla.


      • vaativat suojuksia
        Joakim_ kirjoitti:

        Nykyisissä veneissä, ainakin noissa CE/A-luokituksen omaavissa, on tarkoin määritelty millaisia ikkunoita saa käyttää missäkin kohtaa ja ikkunat on oltava tyyppihyväksyttyjä ko. kohtiin. Kyllä ne oletusarvoisesti kestävät kaiken todennäköisesti vastaantulevan. Tietysti mikä vaan voi mennä rikki, vaikkapa vedessä kelluvan roinan osuessa, mutta ei taida olla kovinkaan tavanomaista varustaa nykyaikaisia ikkunoita/luukkuja myrskysuojien kiinnitysvarusteilla.

        "Storm coverings are required for all windows more than 1852 cm2 (2sq ft) in area".
        http://www.yachtingnz.org.nz/Upload/UserDocument/Large Files/YNZ_Safety_Regulations_of_Sailing_09-12.pdf

        Tietääkseni on aika tavallista, että veneiden ikkunat ja kansiluukut on tehty akryylimuovista - kenties kustannussyistä. Polykarbonaatti tai kerroslasi olisi kalliimpaa ja vahvempaa.

        EU:n direktiivit CE/A-luokituksineen eivät tietenkään takaa sitä, että vene kestäisi kaikissa olosuhteissa.
        Mitenkähän paljon akryylimuoviset ikkunat ja kansiluukut heikkenevät auringonvalon vaikutuksesta? Nehän muuttuvat säröisen näköisiksi muutamassa vuodessa ja lopulta aika sameiksi.


      • seiloristi
        vaativat suojuksia kirjoitti:

        "Storm coverings are required for all windows more than 1852 cm2 (2sq ft) in area".
        http://www.yachtingnz.org.nz/Upload/UserDocument/Large Files/YNZ_Safety_Regulations_of_Sailing_09-12.pdf

        Tietääkseni on aika tavallista, että veneiden ikkunat ja kansiluukut on tehty akryylimuovista - kenties kustannussyistä. Polykarbonaatti tai kerroslasi olisi kalliimpaa ja vahvempaa.

        EU:n direktiivit CE/A-luokituksineen eivät tietenkään takaa sitä, että vene kestäisi kaikissa olosuhteissa.
        Mitenkähän paljon akryylimuoviset ikkunat ja kansiluukut heikkenevät auringonvalon vaikutuksesta? Nehän muuttuvat säröisen näköisiksi muutamassa vuodessa ja lopulta aika sameiksi.

        Miten toimin mun Pavarian kohdalla että menee katsastuksesta läpi?


      • Atsteekk
        seiloristi kirjoitti:

        Miten toimin mun Pavarian kohdalla että menee katsastuksesta läpi?

        Pavariaa ei voi katsastaa 1-luokkaan. Kolmos luokka on hyvä sulle. Nelonenkin voi riittää.


      • Joakim_
        vaativat suojuksia kirjoitti:

        "Storm coverings are required for all windows more than 1852 cm2 (2sq ft) in area".
        http://www.yachtingnz.org.nz/Upload/UserDocument/Large Files/YNZ_Safety_Regulations_of_Sailing_09-12.pdf

        Tietääkseni on aika tavallista, että veneiden ikkunat ja kansiluukut on tehty akryylimuovista - kenties kustannussyistä. Polykarbonaatti tai kerroslasi olisi kalliimpaa ja vahvempaa.

        EU:n direktiivit CE/A-luokituksineen eivät tietenkään takaa sitä, että vene kestäisi kaikissa olosuhteissa.
        Mitenkähän paljon akryylimuoviset ikkunat ja kansiluukut heikkenevät auringonvalon vaikutuksesta? Nehän muuttuvat säröisen näköisiksi muutamassa vuodessa ja lopulta aika sameiksi.

        1852 cm2 on 43x43 cm eli koskee vain siis isoja kuljettavia kansiluukkuja ei "ikkunoita" ja tuuletuskansiluukkuja. Vastaavaa vaatimusta ei ole ISAFin avomerivaatimuksissa: http://www.sailing.org/documents/special-regs.php

        Suomen katsastussäännöt perustuvat pitkälti noihin, mutta numerointi on pykäkän verran eri eli 2-luokka = ISAFin Cat 3.

        Tietysti veneestä voi mennä mikä vaan rikki riippumatta luokituksesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      89
      7209
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3821
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3410
    4. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2552
    5. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      2346
    6. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      41
      2342
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      123
      2236
    8. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2149
    9. Mietin tässä T....

      Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1878
    10. Siis hetkonen

      Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      40
      1799
    Aihe