Onko kohtalotovereita, jotka ovat saaneet akuutin gastriitin esim. buranan syönnistä? Itse olen yli vuoden jo syönyt buranaa välilevyntyrään ja ilmeisesti siitä seurauksena hiljalleen kehittynyt gastriitti, joka nyt syksyllä stressin seurauksena räjähti käsiin. Itse olen potenut tätä gastriittia nyt lähes 3kk. Alkuvaiheessa, ensimmäisen kuukauden aikana oireet olivat helvetilliset, jotka toisen kuukauden aikana alkoivat jo hieman helpottaa ja nyt kolmannen kuukauden alussa taas hieman helpottaneet. Tämä tauti tuntuu paranevan ihmeellisesti asteittain. Tähystyksessä en ole ollut vielä, mutta jonossa olen tällä hetkellä. 5 vuotta sitten podin samanlaista vaivaa, joka parani samanlaisesti hiljalleen monen kuukauden aikana. Silloinkin diagnoosissa oli maininta buranan syönnistä.
Oireina on ollut:
-VOIMAKAS pahoinvointi (tämä pääoireena)
-närästys
-röyhtäily
-suolen toiminta muuttui (ehkä myös sekä ohut, että paksusuolikin olivat tulehtuneet tai sitten vain liittyivät gastriittiin)
-mahalaukku ei kestänyt kauan olla tyhjillään, koko aika piti yrittää syödä jotain
-refluksimaiset oireet, mahanestettä nousi öisin suuhun, pahamaku suussa, valkoinen kate kielellä ja ruoka tuntui työntyvän takaisin ylös ruokatorveen
-täyteläisyyden tunne, maha tuntui tulevan täyteen heti, vaikka söi vain palan leipää
-ilmavaivat, sekä kova turvotus, ilmaa tuntui muodotuvan mahalaukussa
-ruokahaluttomuus
-vannemainen tunne ylävatsalla
Tällä hetkellä oireina vieläkin vähäinen pahoinvointi, närästys, sekä öisin nousee mahanestettä suuhun hieman. Nukun hieman koholla, kuin normaalisti. Nyt ruoka ei tunnu enää nousevan niin herkästi takaisin ylös, mutta juomisten kanssa on vähän hankalaa yhä. Maha ei vieläkään kestä olla oikein pitkään tyhjillään tai pahaolo iskee takaisin. Syöminen helpottaa oloa. Olen käynyt jopa psykiatrilla, kun alkoi jo tuntua, että kyseessä on psyyke joka tekee tepposet, mutta kuukauden aikana ku olen psyykenlääkkeitä napsinut ei ole selvää vaikutusta näkynyt. Rauhoittavatkaan pillerit eivät auta, kuten Librax. Happosalpaajia syön myös, mutta eivät kokonaan paranna vaivoja (20,30 ja 40mg kokeiltu). Happosalpaajankin kanssa närästää, eikä se ainakaan kokonaan poista pahaa oloa.
Tässä mielessä käynyt monenlaiset taudit, kuten refluksitauti ja syöpäkin. :( Mutta kun vaivat kerran helpottavat hiljalleen, niin olisiko kyseessä sittenkään refluksitauti, kun se kerran niin äkisti pamahti päälle ja rajuin oirein. Luulin, että refluksissa närästys olisi pääoireena ja se pahenee aina syödessä, mutta itsellä tuntuu olevan toisin päin. Olo paranee syödessä.
Kuuluuko gastriittiin refluksimaiset oireet, mahanesteiden pulahtaminen suuhun ja ruoan työntyminen takaisin ruokatorveen (ainakin tunne että niin tapahtuu)?
Akuutti Gastriitti
8
7758
Vastaukset
- mahavaivane
Pitää vielä lisätä tuohon oirelistaan: pieni kuume. Verikokeissa leukosyytit oli koholla, crp normaali, mutta tähän mennessä olin syönyt jo 2 antibioottikuuria, joila yritettiin hoitaa "tulehtunutta paksusuolta", tämä siis ollut diagnoosina koko ajan, mutta kyllä tämä vaiva enemmän gastriittia muistuttaa.
- mahavaivane
Ei kenelläkään muka ole koskaan ollut akuuttia gastriittia?? Kroonistako kaikki sairastaa vai mitä? Ihmeen tervettä porukkaa täällä sitten jollei näinkään yleistä vaivaa ole koskaan ollut :(
- Kärsinyt
Täällä yksi. Tänään todettu. Oksentelua öisin jo muutaman kuukauden ja mainitsemasi oireet😣
- esofagiitti-refluksi
Tuttuja oireita, olen laittanut kyllä toisten sairauksieni piikkiin. Miten diagnoosisi on pystytty asettamaan ellei ole vielä edes tähystetty?
- esofagiitti-refluksi
Ai niin, lapsellani todettiin hemorraginen (verinen/verestävä) gastriitti, akuutti vai krooninen, en muista. Mutta se todettiin tähystämällä. Eihän mahavaivat aina ole heti gastriittia ja mahavaivat kiusaa ilman hienoja diagnoosejakin.
- mahavaivane
Hei, esofagiitti-refluksi!
Minkä sairauksien piikkiin olet samaiset oireet laittanut? Sairastat kuitenkin refluksia? Siihen kuuluu myös ko. oireet, eikö?
Gastriittiakin on monenlaista ja eri syistä johtuvaa. Pitkäaikainen, yli vuoden kestävä päivittäinen buranan syönti on aivan varmasti tehnyt jotakin mahan limakalvoille. Epäilyn alaisena on myös palleatyrä siitä johtuva refluksi, koska mahan sisältö tuntuu silloin tällöin palailevan kurkkuun.
Näihin mahavaivoihin liittyy samanlaisia oireita, oli sitten kyseessä mikä tauti tahansa. En kuitenkaan usko syöpää vielä sairastavani, koska oireet tuntuvat helpottavan itsestään pikkuhiljaa ajan kanssa. Varma diagnoosi taudista on aina tervetullut ja sen takia tähyyn ollaankin menossa. Eipä tarvitse sitten enää arvuutella ja pelätä mitä siellä mahassa tapahtuu. :) - esofagiitti-refluksi
mahavaivane kirjoitti:
Hei, esofagiitti-refluksi!
Minkä sairauksien piikkiin olet samaiset oireet laittanut? Sairastat kuitenkin refluksia? Siihen kuuluu myös ko. oireet, eikö?
Gastriittiakin on monenlaista ja eri syistä johtuvaa. Pitkäaikainen, yli vuoden kestävä päivittäinen buranan syönti on aivan varmasti tehnyt jotakin mahan limakalvoille. Epäilyn alaisena on myös palleatyrä siitä johtuva refluksi, koska mahan sisältö tuntuu silloin tällöin palailevan kurkkuun.
Näihin mahavaivoihin liittyy samanlaisia oireita, oli sitten kyseessä mikä tauti tahansa. En kuitenkaan usko syöpää vielä sairastavani, koska oireet tuntuvat helpottavan itsestään pikkuhiljaa ajan kanssa. Varma diagnoosi taudista on aina tervetullut ja sen takia tähyyn ollaankin menossa. Eipä tarvitse sitten enää arvuutella ja pelätä mitä siellä mahassa tapahtuu. :)Nimenomaan on hyvä että tähystys on tulossa, ettei lääkärit vain silmiin katsomalla laita diagnoosia gastriitti ja kyllä se siitä. Syöpää ei ensisijaisesti tarvi pelätä, vaihtoehtoja mahavaivoille varmasti riittää ja aina ei yhtä selittävää tekijää vaivoille ei edes löydy tai päällekäin voi olla useammanlaisia vaivoja ja aiheuttajia.
Itse olen joutunut syömään paljon kipulääkkeitä useita vuosia ja tähystyksessä ei ollut aihetta puhua gastriitista. Tosin olin syönyt jo Nexiumia ennen tähystystä ja se onkin minulla ollut käytössä jo muutama vuosi ja tarkoitus syödä läpi elämän. Nexium on hyvä lääke, vaikka kai vähän kalliimpi kuin monet muut. Ellei saa apua muista, kannattaa kokeilla vielä Nexiumia.
Refluksikin voi aiheuttaa kovin erilaisia oireita eri ihmisillä. Toisilla kiusa on enemmän ylhäällä kurkussa, toisilla enemmän rinnassa ja ylävatsan alueella. Itselläni syöminen ei heti aiheuta oireita, vaan se tulee vasta jonkun ajan päästä syömisestä. Ja toisinaan ei tule, toisinaan voimakkaana, riippuu paljon siitä mitä syö. Jotkut ruoka-aineet provosoi oireita enemmän. Nexium on tehokas, mutta jos meinaan unohtaa jostain syystä ottaa lääkkeen, huomaan sen kyllä äkkiä oireistani.
Itsellä on myös eräs harvinainen autoimmuunisairaus joka aiheuttaa muutoksia ruokatorveen ja suolistoon, jonka piikkiin monet oireet olen laittanut. Ja monet väänteet voi olla yksinkertaisesti vain suolikaasua, tai vääränlaisen ruuan aiheuttamaa ärsytystä, tai lievää virusvatsatautia tms eli aina ei joka ärsytyksen takaa löydy sairaus vaan ihan sitä tavallista mahan melua. Mutta toki jokainen lie arvaa mikä on sitä normaalia ja mikä sitten patologista oiretta.
Tuo tyhjän vatsan kipuilu sinulla tuo kyllä vahvasti mieleen esim. vatsahaavan joka voi olla tulosta särkylääkkeiden käytöstä. Itsellä vatsa on kestänyt niitä kummasti, mutta toisilla vatsa menee niistä äkkiä 'rikki'. Ja itselläni on ollut vatsansuojalääke särkylääkkeitten ja kortisonikuurien rinnalla. Muutoin refluksi kyllä voi aiheuttaa noita kuvailemiasi oireita (rinnanaluspoltto ja happaman nesteen nousua suuhun kipua ylävatsalla, röyhtäilyjä, ilmavaivaa, vatsan turvottelua, pahoinvointia ja jopa oksennuksia ja jopa nielemisvaikeuksia, joita itselläni lisäksi on)
Saitko aiemmin vatsasi kuntoon ihan vain ajan kanssa vai söitkö jotain lääkettä? Entä nyt, onko käytössä happosalpaajaa? Toivottavasti pääset pian tähystykseen, siellä selviää sitten palleatyrät ja helikot ja gastriitit, kun ottavat paljon myös koepaloja. Onnea tutkimukseen. - mahavaivane
esofagiitti-refluksi kirjoitti:
Nimenomaan on hyvä että tähystys on tulossa, ettei lääkärit vain silmiin katsomalla laita diagnoosia gastriitti ja kyllä se siitä. Syöpää ei ensisijaisesti tarvi pelätä, vaihtoehtoja mahavaivoille varmasti riittää ja aina ei yhtä selittävää tekijää vaivoille ei edes löydy tai päällekäin voi olla useammanlaisia vaivoja ja aiheuttajia.
Itse olen joutunut syömään paljon kipulääkkeitä useita vuosia ja tähystyksessä ei ollut aihetta puhua gastriitista. Tosin olin syönyt jo Nexiumia ennen tähystystä ja se onkin minulla ollut käytössä jo muutama vuosi ja tarkoitus syödä läpi elämän. Nexium on hyvä lääke, vaikka kai vähän kalliimpi kuin monet muut. Ellei saa apua muista, kannattaa kokeilla vielä Nexiumia.
Refluksikin voi aiheuttaa kovin erilaisia oireita eri ihmisillä. Toisilla kiusa on enemmän ylhäällä kurkussa, toisilla enemmän rinnassa ja ylävatsan alueella. Itselläni syöminen ei heti aiheuta oireita, vaan se tulee vasta jonkun ajan päästä syömisestä. Ja toisinaan ei tule, toisinaan voimakkaana, riippuu paljon siitä mitä syö. Jotkut ruoka-aineet provosoi oireita enemmän. Nexium on tehokas, mutta jos meinaan unohtaa jostain syystä ottaa lääkkeen, huomaan sen kyllä äkkiä oireistani.
Itsellä on myös eräs harvinainen autoimmuunisairaus joka aiheuttaa muutoksia ruokatorveen ja suolistoon, jonka piikkiin monet oireet olen laittanut. Ja monet väänteet voi olla yksinkertaisesti vain suolikaasua, tai vääränlaisen ruuan aiheuttamaa ärsytystä, tai lievää virusvatsatautia tms eli aina ei joka ärsytyksen takaa löydy sairaus vaan ihan sitä tavallista mahan melua. Mutta toki jokainen lie arvaa mikä on sitä normaalia ja mikä sitten patologista oiretta.
Tuo tyhjän vatsan kipuilu sinulla tuo kyllä vahvasti mieleen esim. vatsahaavan joka voi olla tulosta särkylääkkeiden käytöstä. Itsellä vatsa on kestänyt niitä kummasti, mutta toisilla vatsa menee niistä äkkiä 'rikki'. Ja itselläni on ollut vatsansuojalääke särkylääkkeitten ja kortisonikuurien rinnalla. Muutoin refluksi kyllä voi aiheuttaa noita kuvailemiasi oireita (rinnanaluspoltto ja happaman nesteen nousua suuhun kipua ylävatsalla, röyhtäilyjä, ilmavaivaa, vatsan turvottelua, pahoinvointia ja jopa oksennuksia ja jopa nielemisvaikeuksia, joita itselläni lisäksi on)
Saitko aiemmin vatsasi kuntoon ihan vain ajan kanssa vai söitkö jotain lääkettä? Entä nyt, onko käytössä happosalpaajaa? Toivottavasti pääset pian tähystykseen, siellä selviää sitten palleatyrät ja helikot ja gastriitit, kun ottavat paljon myös koepaloja. Onnea tutkimukseen.Heippa!
Kävin muutama päivä sitten mahalääkärin luona ja kerroin sitten taustaa ja oireita ja miten oireet ovat tässä 4kk aikana muuttuneet. Hän sanoi välittömästi, että kun olen 7kk putkeen syönyt päivittäin buranaa monta tabua päivässä koviin selkäkipuihin, niin sen takia on hiljalleen kehittynyt paha gastriitti, joka ilmeisesti mennyt sitten ihan haavatasolle, kun oli leukosyytit jo koholla ja kuumettakin parin kk ajan. Ja ei ollut happosalpaajia käytössä buranan syönnin aikana.
Tämä lekuri mainitsi, että luultavasti löytyy palleatyräkin, mutta se ei näin voimakkaita oireita aiheuta, kun kuukauteen poltteli kaikkia sisuskaluja niin, että antepsinkin meinasi tulla kaaressa takaisin, eikä mitään pystynyt syömään, ei pystynyt nukkumaan ym. kun oli niin kova närästys, että oksu yritti lentää 24/7, sitten kun yritti oksentaa mitään ei tullut...
Tää lekuri myös sanoi, että ne haavat työntää sitä massaa takasin ruokatorveen, mutta että se palleatyrä vain edesauttaa sitä prosessia.
5v sitten söin happosalpaajia ja Antepsinia 6kk, ennen kuin parani. Silloinkin syynä ilmeisesti burana...
On tämä olo tässä parantunut, kuvioihin on mukaan tullut paljon kuivia röyhyjä, öisin ei nouse enää paljoa lientä ylös, jollei sitten ollenkaan ja muutenkaan ei ole niin huono olo enää, välillä närästää pitkin päivää, mutta ehkä sekin loppuu aikanaan.
Tähystys on tammikuussa. Toivottavasti ei löydy mitään kroonista. =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991598Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481119Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441010Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29939Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50866Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s46838Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56788Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760