jälkivuodosta/sektion jälkeen...

ekakerta....

Kohta neljä viikkoa synnytyksestä, meni lopulta sektioon kun ei alakautta edennyt. Mielestäni olen toipunut hyvin, jälkivuoto on ollut kokoajan vähäistä ja nyt olen pärjännyt ihan phs:lla, nyt kuitenkin lauantaista asti ollut vuotoa hieman enemmän ja kirkasta verta, ei siis limansekaista, edelleen pärjään isoilla phs:lla eli ei niin runsasta kuitenkaan. Onko toi kirkasverinen vuoto normaalia?
Mites teillä muilla kun sektiohaava hyvin parantunut mutta onko silti ollut vielä miten kauan tuntemuksia haavan tuntumassa? neuvolassa sanottiin että voi alkaa kiristämään...voikohan se kiristäminen tuntua myös siellä sisemmissä kerroksissa.
Tartteekohan olla huolissaan mistään vuodoista tai muustakaan jos siihen ei liity hajua tai ei ole kuumetta/muuten outoa oloa.

4

3991

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Henni78

Jälkivuoto kestää noin 6 vkoa, joskus enemmänkin. Mulla kesti 7 vkoa (sektion jälkeen). Se, että vuodon koostumus, määrä ja väri vaihtelevat eri aikoina, on normaalia. Yleensä alussa tulee tummaa ja paksumpaa, sitten kirkkaampaa ja juoksevampaa ja loppuvaiheessa vetisempää vuotoa, eli kyllä sulla ihan normaalilta kuulostaa.
      Hyytymätkään eivät poikkeuksellisia ole. Kannattaa tosiaan tarkkailla sitä hajua (ihan kun normaalistikaan menkat tuoksuisivat nyt kovin ruusuisilta). Kohtutulehduksen oireita ovat myös todella voimakas kipu ja kuume.

Kyllä tuo haava pinnan puolesta hyvin nopeasti parani. Parin vkon päästä ei juurikaan huomannut haavaa, muuten kuin yskiessä ja aivastaessa. Aivastaessa saattoi tosin vihlasta vielä kolmen kuukaudenkin päästä, ja pitkään välillä kiristi esim venytellessä. Kiristys voi tuntua (ja tuntuukin) nimenomaan vatsan sisäpuolella arven kohdalla. Kannattaa kuitenkin muistaa venytellä, ettei kiinnikkeitä pääse syntymään. Oiskohan mennyt sellaiset 4 kk, ettei arpea/haavakohtaa enää tuntenut, vaikka mitä teki... Vatsalihasliikkeita en tosin kyennyt tekemään ennen kuin oli puoli vuotta mennyt, ja silloinkin tuntui ikävältä. Tosin vatsanpeitteet olivat totaalisen revenneet ja lihakset kaukana toisistaan (vieläkin), ettei ihmekään, ettei mukavalta tuntunut.

Mulla sektiosta jo kolme vuotta ja vieläkin on arven vieressä tunnotonta aluetta, mutta eipä tuo ole missään vaiheessa haitannut. Toisen raskauden aikana arven seutuville kutisi hieman, muttei oireillut muuten mitenkään.

• ap. . .

asiallisesta vastauksesta :)

• J
        ap. . . kirjoitti:

asiallisesta vastauksesta :)

Mulla tuli vuotoa ehkä 2-3 viikkoa,loppui,mutta sitä tuli muutenkin vähän ja vaan aina välillä..Saattoi johtua siitä että mun haava oli alusta asti ollu tulehtunu..Vietin sit kotiinpääsyn jälkeen viel 4 pv sairaalassa yksin kun tulehdus oli paha ja jouduin olemaan tipassa..Olin ihan kuivunu eikä multa tullu edes pistettäessä verta..Nyt on takana kuukausien haavanhoidot..Mulla oli tullu haavaan sellanen onkalo mitä piti hoitaa 2 kertaa viikossa hoitajalla..Nyt sitä pitää suihkuttaa kerta päivään kotona..Eilen terkka sano että haava voi siltä kohtaa jäädä aukinaiseksi eli siihen kohtaan ei muodostu koskaan välttämättä arpea..Muutenkin siltä kohtaa haava jää kovaksi..Inhottava jos se jää tolleen auki...Kipua ei ole ollu sen jälkeen ku ne veret ja mädät tuli onkalosta pihalle..

• Mansikkahattu

Hei, itse synnytin sektiolla reilu 3 kuukautta sitten ja toivuin kanssa todella nopeasti, ja melko pienillä kivuilla, kaikista pelotteluista huolimatta. =)

Vuoto sektion jälkeen on yksilöllistä, yleensä kuitenkin vissiin vähäisempää kuin alatiesynnytyksessä, koska kohtu kuivataan sektion yhteydessä. Itselläni vuoto kesti n. kolme viikkoa (tosi vähäistä) ja sitten viikon vuodottoman ajanjakson jälkeen yhden päivän ajan tuli hulahtelemalla ihan kunnolla kirkasta verta. Säikähdin itsekin, mutta neuvolassa sanottiin että ihan normaaleja nämä myöhemmätkin hulahdukset jos et tosiaankaan mitään kipuja, hajuja tms. lisäoireita ole.

Mullekin puhuttiin tuosta haavakohdan kiristämisestä, vaan semmoista en tuntelut ollenkaan. Itselläni oli sellaisia hassuja sisällä (kohdun leikkaushaava?) tuntuvia pystyvihlaisuja synnytyksen jälkeen. Sellaisia siis että ei voi sanoa että olisivat sattuneet, mutta ikäänkuin jotain hermoa olisi vetäisty alaspäin. Alkuun oli enemmän ja n. 6 vk synnytyksen jälkeen kestivät, lopussa tuli vain n. pari kertaa viikossa. Jälkitarkastuksessa sanottiin tästäkin että ihan normaalia.

Enää ei ole ainakaan seitsemään viikkoon ollut minkäänlaisia tuntemuksia haavan alueella eikä muuallakaan, ei muista arjessa ollenkaan että olisi suuressa toimenpiteessä ollutkaan! Jos sinua askarruttaa mikään jälkioire tms., soita ihmeessä omalle terveydenhoitajalle neuvolaan niin saat varmistuksen. Tyhmiä kysymyksiä ei ole ja meitä varten ne naiset siellä neuvolassa on. Itse ainakin soitin mielummin vaikka liian usein niin sain mielenrauhan ja pystyin keskittymään ihanaisen prinsessan hoitoon! =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      35
      4390
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      52
      2349
    3. Kun kohtaat jotain ainutlaatuista

ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö
      Ikävä
      48
      1422
    4. Minkälaisessa asunnossa

haluaisit kaivattusi kanssa asua?
      Ikävä
      92
      1270
    5. Ei tämä enää tervettä oo

Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.
      Ikävä
      27
      1195
    6. Mua ahdistaa

Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi
      Ikävä
      38
      1188
    7. Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista

Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä
      Savonlinna
      51
      1120
    8. Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!

Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin
      Kaste
      161
      965
    9. Mikä siinä on että sinkku yrittää varattua?

Siis ihan aina yrittävät muiden puolisoita.
      Sinkut
      60
      921
    10. Tanskademarit: ilman risusavottaa ei rahaa!

Näin persuna on pakko ihailla noita Tanskan demareita. Tanskalaisessa sosiaalidemokratiassa ei työtön saa rahaa ellei os
      Maailman menoa
      175
      899
    Aihe